کالابرگ

مسئله اجرا نشدن قانون مهم "ارائه کالابرگ ارزان به مردم" برای همه و از جمله برای نمایندگان ملت به یک چرای بزرگ تبدیل شده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

درد ۲۵۰۰ ساله اقتصاد ایران

استیلای سپاه بر فضا با موشک هایپرسونیک و رادار کاشف ماهواره/ درد ۲۵۰۰ ساله اقتصاد ایران

آیت الله سیدحسن عاملی، امام جمعه اردبیل و عضو مجلس خبرگان رهبری؛ طی سخنانی در خطبه های این هفته نماز جمعه اردبیل پیرامون مشکلات اقتصادی جامعه تأکید کرد: وظیفه دولت این است که فکر روز مبادا را کرده و توجه کند که ما در جنگ تمام عیار هستیم. دولت باید پیش بینی کند که زمانی ممکن است دلار به سلاح دشمن تبدیل شود در آن صورت شما نیز باید سلاحی از سنخ سلاح دشمن داشته باشید.

به گزارش ایرنا، وی افزود: علاوه بر این دولت نباید اجازه دهد ارز، سکه، مسکن و خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شود وگرنه تقاضای این کالاها هیچ وقت پایین نخواهد آمد.

آیت الله عاملی وضع مالیات برای خانه‌های خالی، ممنوعیت معاملات دلار در خارج از سیستم بانکی و تعریف پروژه‌های بزرگ سودآور را از راهکارهای جلوگیری از تبدیل این اقلام به کالاهای سرمایه ای عنوان کرد و افزود: دولت باید به ملت اطمینان دهد که مشکل ارزی در کشور و در خزانه وجود ندارد و ارز به حد کافی در اختیار دولت است.

عضو مجلس خبرگان در تبیین وظیفه ملت در شرایط کنونی نیز بیان داشت: کار بزرگ الان در دست ملت ماست که تحت تاثیر فضاسازی دشمن قرار نگرفته و ثروت خود را به دلار تبدیل نکنند.

آیت الله عاملی تصریح کرد: هرکس یک دلار یا یک سکه از پستوی خانه خود به بازار بیاورد –و در امور تولیدی سرمایه گذاری کند- قلب آمریکا را نشانه گرفته و آنها را به عزا می‌نشاند. [۱]

*در تأیید سخنان آیت الله عاملی بیان این نکته ضروریست که هیچکس نمی داند کدام دست نامرئی و البته خبیث در اقتصاد ایران هست که اجازه نمی دهد مسکن، خودرو و ارز از حالت سرمایه ای خارج شوند!؟

خاصّه در بحث مسکن و خودرو دلائل محکمی وجود دارد که این کالاها حتما و فورا بایستی در قالب سیاست های مالیاتی از حیث سرمایه ای خارج شده و به راحتی در دسترس همه ی مردم قرار گیرند.

برخی معتقدند آن دست نامرئی خبیث مطامعی در نزد قشرهای ثروتمند جامعه احساس می کند و از همین رو با این فرض که عمده قشرهای متوسط و ثروتمند صاحب بیش از یک خانه هستند؛ راضی به نارضایتی آنها نیست و از اقدامات مالیاتی در این رابطه جلوگیری می کند.

در این زمینه باید به تجربیات جهانی نیز اشاره کرد که چگونه به راحتی و با ایجاد قوانین مالیاتی توانسته اند مسکن و خودرو را از زمینه کالاهای سرمایه ای حذف کنند.

مسئله وارد کردن نقدینگی موجود در دست افراد جامعه به منصه امور تولیدی نیز اقدامی است که مجددا تأکید می شود صرفا با اخذ سیاست های مالیاتی دقیق امکانپذیر است و گرنه هیولای نقدینگی سرگردان در جامعه هر لحظه میل سمتی می کند و طبعا در آن سمت شاهد فاجعه اقتصادی خواهیم بود.

اینکه ۲۵۰۰ سال است که در اقتصاد ایران به راحتی می توان با لوله کردن اسکناس در داخل متکا و یا پنهان کردن طلا و سکه در زیر زمین؛ به سرمایه های کلان دست یافت؛ یکی از غصه های روزگار ماست که مسئولان اقتصادی وظیفه دارند هرچه سریعتر این بلیّه اقتصادی را از جامعه ایرانی حذف کنند تا هم هیولای نقدینگی کنترل شود، هم فرایندهای تولید کشور روان تر شود و هم باب ظلم به مردم در بحث سرمایه ای شدن کالاهایی مثل مسکن و خودرو بسته شود.

***

سوال مهم مردم و نمایندگان

چرا قانون کالابرگ اجرا نمی‌شود!؟

استیلای سپاه بر فضا با موشک هایپرسونیک و رادار کاشف ماهواره/ درد ۲۵۰۰ ساله اقتصاد ایران

سیدنظام الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در جمع خبرنگاران پیرامون جلسه غیر علنی شنبه گذشته مجلس که بین مسئولان اقتصادی دولت و نمایندگان مجلس برگزار شد، گفت: در این نشست انتقادات و پیشنهاداتی از جانب نمایندگان مطرح شد؛ یکی از نکات این بود که سیاست واحدی در حوزه ارز وجود ندارد ما صحبت‌های متفاوتی را در خصوص سیاست‌های ارزی از زبان مسئولان می‌شنویم که این امر سبب القای ناهماهنگی در سطح دولت می‌شود. عدم اجرای برخی احکام قانونی بودجه نظیر کالابرگ از دیگر نکات نمایندگان بود. از سویی دیگر برخی از نمایندگان تاکید داشتند که نگاه کارشناسی دولت در زمینه ارز مشخص نیست از دیگر انتقادات نمایندگان عدم اشراف کامل بانک مرکزی در بازار ارز بود.

به گزارش ایسنا، وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: از نظر مجلس مواردی وجود دارد که بسترساز دخالت دشمن در بازار ارز می‌باشد. یکی از آنها فقدان نقشه راه است مجلس شورای اسلامی معتقد است که نقش راه مشخصی در حوزه بازار ارز وجود ندارد اگر این نقشه راه به سرعت شکل نگیرد دولت نمی‌تواند در بازار ارز اعمال حاکمیت کند. از سوی دیگر باید نگاه کارشناسی در حوزه ارزی از سوی دولت مشخص شود. اکنون عده‌ای تلاطم‌های بازار ارز را ناشی از کسری بودجه، تورم و ناترازی بانک‌ها می‌دانند که معتقدند بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده است.

موسوی گفت: نگاه دیگر این است که مسائل و تحرک‌های ارزی زمینه‌ساز ایجاد تورم شده است. اکنون ما نمی‌دانیم کدام از این نگاه‌ها بر دولت غالب است. در اتخاذ سیاست‌های ارزی باید از نگاه کارشناسان و صاحبنظران استفاده شود. از سویی دیگر برخی از مصوبات مجلس که در مجلس به تصویب رسیده است و از سوی دولت اجرایی نمی‌شود مانند بحث کالابرگ؛ مجلس با این شرط با حذف ارز ترجیحی موافقت کرد که در کنار آن کالابرگ به مردم داده شود اما دولت تا این لحظه این موضوع را اجرایی نکرده است.[۲]

*از صحبت های آقای موسوی و مواضع برخی دیگر از نمایندگان پیداست که مسئله اجرا نشدن قانون مهم "ارائه کالابرگ ارزان به مردم" برای همه و از جمله برای نمایندگان ملت به یک چرای بزرگ تبدیل شده است.

قانونی ساده که هیچکس نمیداند چرا شاهد اجرای آن نیستیم و چرا دولت با اجرای این قانون از معیشت مردم در مقابل تنش های ارزی و تورمی جلوگیری نمی کند...

در صحبتهای مقامات دولتی تاکنون هیچ دلیل موجهی برای اجرا نشدن این مصوبه‌ی ضروری مجلس ارائه نشده است.

***

استیلای سپاه بر فضا با موشک هایپرسونیک و رادار کاشف ماهواره

استیلای سپاه بر فضا با موشک هایپرسونیک و رادار کاشف ماهواره/ درد ۲۵۰۰ ساله اقتصاد ایران

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز شنبه گذشته طی سخنانی در اختتامیه جشنواره ملی جهادگران با اشاره به توانمندی های نظامی کشورمان گفت: امروز می‌توانیم ماهواره‌ها را با رادار از زمین رهگیری کنیم و از فاصله هزاران کیلومتر دورتر هر کشتی در حال حرکت را بزنید و بعد می‌توانید نقطه اصابت به کشتی را نیز مشخص کنید تا خدمه کشتی آسیب نبینند.

به گزارش ایرنا، وی همچنین تصریح می کند: روزی ما در کرخه می‌جنگیدیم اما امروز در کنار مدیترانه و دریای سرخ هستیم و دشمن را تجزیه کردیم.[۳]

*توانمندی های نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در پرتو نگاه دانش بنیان و مدبرانه سیستم امنیتی کشور که تحت مدیریت و زعامت ولی فقیه است؛ توانسته به نقطه بازدارندگی برسد و عملا دشمن را از فاز حمله سخت علیه ایران منصرف کند.

چه اینکه امروز آوازه توانمندی ها و دستاوردهای ایران اسلامی در تمام جهان پیچیده و حتی آمریکا نیز طعم این توانمندی ها را از جمله در عین الأسد چشیده است.

در این باره لازم به اشاره است که اگرچه با مشکلات اقتصادی مختلفی مواجه هستیم لکن نباید این حقیقت را از نظر دور داشت که پیشرفت نظامی یک کشور در سایه یک اقتصاد قوی‌بنیاد میسر می شود.

در واقع باید دانست که مشکل اقتصادی در تمام حکومت های جهان و با بسامدهای بیشتر حتی وجود دارد اما این نکته به معنی اضمحلال اقتصادی نیست. همانطور که بروز تب در یک بدن نیز به معنای مرگ نیست.

اقتصادپایه بودن فناوری‌های نظامی و ربط آنها به قوت و میزان ثروت ملی به این دلیل است که اولا این فناوری ها در حیطه فناوری های گران و حتی با قدرت صادراتی هستند فلذا پرداختن به آنها نیازمند یک اقتصاد ثروتمند است، ثانیا پیشرفت نظامی اساسا هنگامی میتواند صورت بگیرد که اقتصاد یک کشور توانمندی لازم برای پشتیبانی از ساخت پهپاد و موشک و هواپیما و ایجاد خط تولید آنها را در مقیاس کلان داشته باشد و ثالثا از آنجا که انگیزه پیشرفت در امورات نظامی؛ عملگری بجا در هنگامه نبرد است پس کشورهای صاحب انگیزه بایستی بتوانند از لجستیک و امکان تداوم تولید محصولات نظامی (در هنگام حضور در نبردهای بلندمدت) نیز برخوردار باشند و این خصیصه نیز جز با برخورداری از ثروت کلان اقتصادی ممکن نیست.

***

۱_https://irna.ir/xjLQgK

۲_ isna.ir/xdNqCd

۳_https://irna.ir/xjLQCk

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 14
  • قمی IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    19 6
    شرافت؛ فرق منتقدان در ترکیه با ایران! تورم ترکیه به گزارش خبرآنلاین به نقل از رویترز حدود ۷۰درصد شد! (قبل از زلزله اخیر) اما به شهادت یکی از دوستان امدادگر زلزله، در سردر اکثر خانه ها و مغازه ها و کارخانجات و... سالم یا ویران، پرچم کشورشان برافراشته بود. چرا؟ چون بقول علیزاده روزنامه نگار معروف خارج نشین؛ در ترکیه موجوداتی به اصطلاح اصلاح طلب وجود ندارد که در دولتهای خودشان زمینه های گرانی ساز را برای دولت جدید به ارث بگذارند(مثلا به اعتراف عباس عبدی ۲پوست موز زیر پای دولت رییسی قرارگرفت: ۱. ادامه دلار ۴۲۰۰تومانی ۲. حذف آن) و بعد شخصیتها و روزنامه هایشان بجای عذرخواهی، هوادارانشان را به اغتشاش و خرید سکه و دلار و تضعیف دولت و نظام تشویق کنند و از اهانت به پرچم کشورشان نهی نکنند و دستگاههای امنیتی و قضایی هم کاری با آنها نداشته باشند. #افساد_طلبان_ایران #بانیان_گرانی_اغتشاش
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      0 0
      یک ساعت قبل صحن مجلس پخش میشد در مورد مالیات بر باغ ویلا ها و ماشینهای گران برا بودجه
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      4 3
      آدم وقتی سواد نداره مجبور نیست حرف بزنه. در ترکیه با افزایش تورم به طور همزمان و یکسان به اندازه تورم به حقوق حقوق بگیران اضافه می شود.
    • منصور IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      7 0
      آقای باسواد! اگه همزمان با رشد تورم توی ترکیه حقوق اضافه میشه!؟ چرا صف گرفتن غذای جیره بندی شده از قبل زلزله توی شهرهای ترکیه درست شده جلوی فروشگاهها؟ ماله کشی برای چی؟
    • منصور IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      3 0
      آقای باسواد! اگه همزمان با رشد تورم توی ترکیه حقوق اضافه میشه!؟ چرا صف گرفتن غذای جیره بندی شده از قبل زلزله توی شهرهای ترکیه درست شده جلوی فروشگاهها؟ ماله کشی برای چی؟
    • منصور IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      2 0
      آقای باسواد! اگه همزمان با رشد تورم توی ترکیه حقوق اضافه میشه!؟ چرا صف گرفتن غذای جیره بندی شده از قبل زلزله توی شهرهای ترکیه درست شده جلوی فروشگاهها؟ ماله کشی برای چی؟
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      0 0
      قبول
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      3 3
      این بیرق خرچنگ نشان پرچم ما نیست
    • ایرانی IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
      1 0
      پاسخ به 19:10: احمق جون این نقشی که بر میانه پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی مقتدر مظلوم خودنمایی میکنه و جیگر شما مزدوران وطن فروش بی دین رو میسوزونه لفظ جلاله الله و عبارت توحید «لا اله الا الله» است. تا کور شود هر آنکه نتواند دید.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    13 12
    امپراطوری فرانژادی ایران دوباره زنده شده است و این بار مردان امپراطوری برای شاهِ جهان مهدی فاطمه می جنگند.
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    16 3
    از دولت اتقلابی انتظار می رفت دلار که اسلحه دشمن درجنگ اقتصادی است ازچرخه اقتصادی کشور کنارگذاشته می شد که تاکنون کاری صورت نگرفته ودلار درکشورجولان میده
    • علی IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      3 0
      اقتصاد ، پاشنه آشیل کشوره یه فکری به حالش بکنید
  • کریمی IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    8 13
    به مردم با روش‌های مختلف و مکرر باید توضیح داد که مقصر.و بانی این گرانی ها وتورم افسار گسیخته دولت روحانی و اصلاح طلبان بوده است. چرا که اصلاح طلبان این وضعیت را که خودشان ایجاد کرده اند عمدا به حساب دولت رئیسی می‌گذارند و این دولت را نزد مردم بدنام می‌کنند. نمونه ای از جهاد تبیین یعنی همین.
    • رضا IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      4 2
      خودتم این حرفها را قبول داری یا فقط برای دیگران می گویی؟اصلاح طلب و اصولگرا ،هر دو دراین وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم مسئولند. یا هردو گروه بی عرضه هستند یا خائن . سومی ندارد .
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    3 0
    بله با مالیات بر عایدی سرمایه میشه درآمد دولت رو بیشتر کرد و نگاه سرمایه‌ای به خونه رو کمتر کرد اما مشکل ریشه‌ای تر اقتصاد دولتی متکی بر دلار نفتی از طرفی، و وابستگی به واردات مواد اولیه و قطعات و کالاهای اساسی از طرف دیگه ، که اونها هم عمدتا با دلار انجام میشن، ما با دلار مشکل داریم نه همه کشورهای دیگه.
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      5 0
      از هر کشور با پول خودش بخرید بهش بجا دلار نفت گاز برق بدید دولت نهم در مسکن مهر پول شرکت کوزو به واسط دولت ترکیه با نفت پرداخت شد بعد منابع کشور رو سهمیه ای کنید تا عده ای لیبرال فرصت طلب غارتش نکنند
  • رضا IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    2 1
    با سلام .برای من جای تعجب دارد که چرا سپاه وارد عرصه خودرو نمیشود که مردم این سرزمین را از دوغول خودرو ساز و متقلب نجات دهد
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    3 3
    سرعت افزایش بی ارزش شدن پول ملی هم به سرعت موشکهای هایپر سونیک رسیده
  • پیروز IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    1 0
    کسانیکه این سالها از خزانه دولت و از رانتهای دولتی ثروت اندوخته اند الان مسلما برای مردم و نظام شاخ و شانه خواهند کشید یعنی درصدد این هستند که طوری بازار را به هم بریزند که دولت نتواند کاری کند و مجددا همان افراد لیبرال سرمایه دار زالو صفت از خدا بیخبر سرکار برگردند و حاضر هم نیستند آجر رو ی آجری برای مردم روی هم بگذارند همانطور که آخوندی افتخار کرد یک مسکن مهر نساخت و تا توانست این پروژه مردمی که برای قشر متوسط به پایین منفعت داشت را لگد کوب کرد و باعث تورم چند صد درصدی مسکن شد و آرزوی خانه دار شدن مردم را به دلشان گذاشت ، ازآنطرف طوری برنامه ریزی کردند که تمامی اجزا ساختمان (مصالح ) برمبنای دلار رشد کند بخصوص بخش آهن و میلگرد آن ، که باعث شد خودرو هم در کنار آن به شدت رشد کرد و همین خودروی بی کیفیت ایرانی هم یک آرزو شد ، هیچکس هم نیست که جلوی رشد قیمت ها را بگیرد یا حداقل از تجربه کشورهای دیگر در اینجا استفاده کند و فقط فی البداهه قانون گزاری کردند و رسیدیم به اینجا که هرروز ارزش پول ملی کاهش می یابد و مردمی که چیزی ندارند مات و مبهوت نظاره گر افزایش قیمت هایی هستند و در این بین سرمایه دارانی که هم چندین خانه خودرو طلا و ارز دارند خوشحال از افزایش قیمت ها
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    2 0
    متأسفانه سیاستها و روش های دولت در تأمین ارز موجب تضعیف اقتصاد خانواده های قشر کارگر و کارمند شده است
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    2 0
    حقتونه مملکت به هم بریزه چون فکری به حال تک نرخی شدن ارز نمی کنید و به دشمن و مزدوران داخلی کفتار صفت اجازه ی سواستفاده می دهید
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    4 0
    قرار بود دولت رییسی به کمک مجلس این دستهای نامرئی! رو قطع کنن.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    2 2
    آقای رئیسی! از موقعیکه فتنه گر بهایی مسلک در نماز جمعه،خطبه تجمل خواند و به اسم توسعه اقتصادی اموال بیت المال را بین همکیشان یهودی بهایی خود تقسیم کرد هدف این فردتربیت نخبگان اقتصادی و کارآفرین نبود،این خبیث شبکه ای از زنگیان مست اقتصادی ایجاد کرد که برای دزدیدن حاکمیت و فاسد کردن جامعه حامی او باشند! حالا که زنگیان مست تیغ بدست شدند،لیبرالهای نجس را محاکمه و بیت المال دزدیده شده را مصادره کنید
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      1 0
      احسنت
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    1 0
    تو راهنمایی خوندیم همه چی علت و معلولی داره.برا هر خانواده زلزله زده 10 هزار لیر یعنی چیزی حدود 30 میلیون در ترکیه.در ایران وام مسکن شاید وقتی دیگر .خب منم باشم پرچم میزنم.نه اینکه یکی بیاد بگه همینه که هست.مجبوری تحمل کنی
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    0 0
    یه طوری خبر را نوشته که گویا این مجلس سنای امریکاست که می بایست طرح مالیات بر خانه های خالی و عایدی سرمایه را برای ما تصویب کنه؟! یا دولت بایدن بوده که باید اونا برای ما اجرا می کرده یا کارت کالابرگ میداده و از سر دشمنی انجام نداده!!!!
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    0 0
    ببینید والله یه آدم عامی و دانشگاه نرفته و اقتصاد نخوانده گاه بهتر کار بلده و حرفای دقیق تر و درست تر میزنه تا مسئولان اقتصادی کشور!
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    2 0
    سعدی در توصیف هایپرسونیک فرموده: تو بر اوج فلک چه دانی چیست, که ندانی که در سرایت کیست
  • تهرانی IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    0 0
    خرچنگ نشان؟
  • جلال IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    0 0
    کم آوردی
  • اصلاح طلب IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    0 0
    من خودم اصلاح طلب هستم و باید بگم تنها راه نجات اقتصاد ایران بالا بردن تولید هست باید تولید رو چند برابر کردن بخصوص در بخش کشاورزی به عنوان ماده اولیه صنعت...بقیه چیزها شعار هست حتی برجام هم شعاره چون طرف یعنی امریکا خودشو وارث روم نابود کننده امپراطوری ایران و اسلام عرب و..می دونه..
  • احمد IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    0 0
    بعضی ها به گفتن جفنگیات عادت دارن آمریکا با اون عظمتش. ،روسیه با آن عظمتش وحتی چین واروپای ادعای استیلا بر فضا را ندارند ولی در کشور ما چند تا درجه دار ادعای استیلا بر فضا را دارند از قدیم گفته اند آنکه دستش خالی است هیاهو را می اندازند از اسراییل بیاموزید شش مین قدرت هسته ای جعاناست هیچ ادعای ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس