کد خبر 1479879
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
خوارج و جدایی دین از سیاست

حذف حاکم برای جامعه اسلامی و حذف نقش اجرایی اسلام همان تفکر خوارج است.

به گزارش مشرق، خوارج حاصل یک فتنه بود آتش فتنه خوارج با شعار "لا حکم الا لله" شعله ور شد جمله‌ای زیبا و قرآنی که بسیاری را مردد و متزلزل کرد.

طبق این شعار هرگونه حکمیت و هرگونه حکمرانی مخصوص خداست امام علی در پاسخ فرمود این کلمه‌ی حقی یست که معنای باطلی از آن برداشت شده منظورشان اینست که حکمرانی و امیری بر مردم از آن خداست با این تفسیر هر حکومتی به نام دین و هر حاکمی به نام دین، باطل و کافر است چه معاویه باشد چه امام علی.

خوارج اگرچه خود بعدها برای اداره امور، امیر انتخاب کردند، ولی با همین تفکر، شخصیتی، چون علی علیه السلام از مردم گرفته شد این تفکر خوارج در طول تاریخ به اشکال مختلف ظهور و بروز کرد

در زمانه‌ی ما کسانی که شعار "جدایی دین از سیاست" سر می‌دهند دقیقا جای پای خوارج گذاشتند این‌ها گاهی با ادبیات دلسوزانه که دین حرمت دارد و نباید قاطی سیاست و حکومت شود و گاهی با ادبیات تمسخر آمیز که دین نمی‌تواند جامعه‌ای را اداره کرد عملا به این سمت رفتند که نباید کسی به نام دین حکومت کند.

اگر رفتار خوارج جای ملامت دارد بی شک تفکر خوارج بیشتر جای مذمت دارد.

حذف حاکم برای جامعه اسلامی و حذف نقش اجرایی اسلام همان تفکر خوارج است و بس راز هم کاسه شدن و جمع شدن جریان‌های سکولار و برخی مقدس مآب‌ها در همین تفکر خوارج گونه انهاست

این درحالیست که قرآن قسم می‌خورد؛ "‌ای پیامبر، اهل ایمان نمی‌شوند مگر آنکه در خصومت و نزاعشان تنها تو را حَکَم کنند و آن‌گاه به هر حکمی که کنی اعتراض نداشته، کاملاً (از دل و جان) تسلیم (فرمان تو) باشند (نسا۶۵)


منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    2 1
    غلط بودن تز جدایی دین از سیاست کاملا ثابت شده است
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      1 0
      هیس بابا
  • بردیا US ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    1 0
    دین اگر با سیاست یکجا شد معنویت خود را از دست می دهد و در حد «ابزار» سیاسی تقلیل می یابد. نمی توان زمان‌پیامبر را با زمان حال در حد تمام جزییات مقایسه کرد، دنیای امروز خیلی پیچیده تر از ان زمان است.
  • US ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    با سلام ولایت و خلافت پیامبر گرامی اسلام ص و ائمه معصومین حکم الهی ، قدسی و ابدی است. هر حکم و فعلی خارج از این تشریع باطل و در شمار طاغوت است. چه خوارج باشند، چه صحابه باشند، چه اموی و عباسی باشند و چه خاتمی و اصلاح طلب و..‌ باشند.
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    1 0
    جدایی دین از سیاست حرف شیادها و مزدورهاست
  • علی افصحی IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    خوارج و جریان لائیک مدرن هر دو دین را از عرصهٔ حکومت به خاطر تمامیت خواهی و خود بزرگ بینی ، از ساحت حکومت به پستوها هولش می دهند نه این که « اعتقادی » در کار باشد بلکه ابتدا «حود برتر بینند» و «عجب شدید» دارند بعد دنبال یک متمسک دینی می گردند. خوارج شعار « لا حکم الا لله » را پیدا کردند و لائیک ها هم از موضع خیر خواهی منافقانه وارد شده و می گویند برای حفظ حرمت دین یا روحانیت باید هر دو از حکومت دوری کند. یعنی همه آیات مرتبط با حکومت و ماجراهای حاکمیتی انبیاء را از قرآن حذف کرده و فقط به « لا حکم الا لله » چسبیدند. ماجراهای سلیمان ، شعیب ، موسی ، داوود ، خاتم الانبیا در سوره احزاب ، توبه و...یا ماجرای طالوت و...حکومت خود پیامبر ، امام علی ، امام حسن و نیز حرکت امام حسین به سمت کوفه برای نظم دادن به امور شیعیان ، روایات و سیرهٔ حکومتی ائمه که « ساسة العباد ، اولی الامر و.. به ویژه امام رضا و نیز توقیع امام زمان و فتاوای همهٔ فقهاء شیعه من البدو الی الختم که امام خمینی باشد ، در وجوب تشکیل حکومت ، را نادیده می گیرند و عجیب این است که امام خمینی اثبات عملی کرده نه فقط نظری که فقه شیعه ظرفیت تشکیل حکومتی با اقتدار را دارد و خلف صالحش امام خامنه‌ای در عمل حکومت مقتدر اسلامی را به ابر قدرتی رسانده و با تحول جدی در علم و فناوری و تلاش در جهت عدالت و.. آن وقت دیکتاتور ها و حسودها و خود بزرگ بین ها برای غارت آسان مردم ، زمزمهٔ شیعهٔ سکو لار بی حاضر در امور حکومتی می کنند در حالتی که باید گفت ولایت فقیه چنان ظرفیتی از خود نشان داده که فدائیان ولایت پابه کار نظام در دفاع از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سر از پا نمی شناسند و روزی نیست که در دفاع از نظام ، شهیدی نباشد. جهت نابودی حسودان و رقبای شیطانی نظام اسلامی و سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس