ویژه ها

اصلاح طلبان این روزها موضوع کاندیداتوری زنان برای انتخابات ریاست جمهوری را در سرتیتر اخبار و گزارش های خود قرار دادند. این در حالی است که این طیف بارها در موضوع دفاع از حقوق زنان مردود شده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**نباید به ترامپ برای حمله نظامی به ایران بهانه بدهیم

روزنامه ایران در یادداشتی با عنوان «ناکامی‌های متوالی، ترامپ را هتاک کرده است» به قلم «عبدالرضا فرجی راد» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: «ترامپ با اقدامات اخیرش می‌خواهد نشان دهد که فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کرده و حتی کاری کرده است که بانک‌های ایران کمترین تبادل مالی در عرصه خارجی ندارند. در حقیقت بخش عمده‌ای از تهدیدات و تبلیغات ترامپ از روی عصبانیت است و می‌خواهد پاسخگوی اقداماتی در قبال ایران باشد که در سال‌های اخیر انجام داده و تأثیری نگرفته است».

ارگان رسانه ای دولت در ادامه نوشت: «در مجموع و با وجود ناکامی‌هایی که ترامپ در قبال ایران تجربه کرده است، انتظار نمی رود که او از فشار تحریم و اقدامات تبلیغاتی در روزهای باقی مانده تا انتخابات امریکا فراتر برود. از طرف دیگر ایران به‌خوبی مطلع است که در چنین شرایطی نباید به ترامپ برای هرگونه اقدام نظامی بهانه‌ای دهد».

«محمد صدر» مشاور ارشد وزیر خارجه نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که «به نظر شما برنده مناظره ترامپ و بایدن چه کسی بود؟» گفت: «قبل از مناظره تبلیغات گسترده‌ای صورت گرفته بود که ترامپ در مناظره یک برگ برنده رو خواهد کرد. از سوی دیگر عنوان می‌شد به دلیل اینکه ترامپ در گذشته مجری بوده و بایدن سن زیادی دارد تسلط ترامپ به صحنه مناظره بیشتر خواهد بود. با این وجود هیچ‌کدام از این اتفاقات رخ نداد. در چنین شرایطی بایدن وضعیت بهتری نسبت به ترامپ داشت و اگر بخواهیم کسی را پیروز مناظره معرفی کنیم باید بایدن را معرفی کنیم».

صدر در ادامه گفت: «حزب دموکرات آمریکا و بایدن عنوان کرده‌اند اگر در انتخابات به پیروزی دست پیدا کنند به برجام بازخواهند گشت. به‌صورت طبیعی اگر آمریکا به برجام بازگردد ایران نیز تعهدات خود را در قبال برجام انجام خواهد داد. حتی این احتمال وجود دارد که در چارچوب برجام دوباره مذاکراتی آغاز شود. این اتفاق می‌تواند در راستای مذاکرات ایران و آمریکا در دوران اوباما و جان کری باشد و در همان مسیر قرار بگیرد. در چنین شرایطی تحریم‌ها برداشته خواهد شد و وضعیت تا حدودی بهتر خواهد شد».

طیف اصلاح طلب از یکسو افکارعمومی را از سایه جنگ می ترساند و از سوی دیگر وعده فتح الفتوح اقتصادی در صورت پیروزی دموکرات ها را تکرار می کند.

این در حالی است که اولا ترامپ در ماجرای موشک باران پایگاه عین الاسد و سرنگونی پهپاد ترایتون و اعزام نفت کش های ایرانی به ونزوئلا و ارسال اولین ماهواره نظامی ایران به فضا و...علیرغم لاف زنی، هیچ غلطی نکرد.

ثانیا، بایدن معاون اول دولت اوباما بوده است. همان دولتی که قانون سنگین تحریمی آیسا را در پسابرجام تصویب کرد. دولت اوباما قانون محدودیت ویزا را نیز تصویب و قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید کرد.

دولت باراک اوبامای مودب! و باهوش! در مسیر همکاری اقتصادی دیگر کشورها با ایران به قدری سنگ اندازی کرد که مقامات ارشد دولت روحانی، اقدامات دولت اوباما را نقض فاحش برجام نامیدند.

جو بایدن، معاون اول دولتی بوده است که قاتل دانشمندان هسته ای ایرانی است. دولتی که داروی بیماران خاص و از جمله کودکان ایرانی را تحریم کرد. دولتی که داعش را تجهیز و حمایت کرد.

دموکرات ها و جمهوری خواهان در دشمنی با ایران هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. یکی در اقدامی بزدلانه دانشمندان هسته ایران را ترور می کند و دیگر در اقدامی جنایتکارانه، حاج قاسم سلیمانی را به شهادت می رساند.

«سگ زرد برادر شغال است» ؛ اما علیرغم مستندات متعدد و تجربه های عبرت آموز، اصلاح طلبان همچنان این مسئله بدیهی را انکار می کنند.

** اسحاق جهانگیری، کاندیدای احتمالی اصلاح طلبان برای ۱۴۰۰

«یدالله طاهرنژاد» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «گزینه‌ای که بتواند رای‌آور و اعتمادساز باشد وجود دارد ولی بعید می دانم مصادیق به این زودی به جامعه معرفی شوند. ولی ما در کارگزاران به طور بالقوه می‌توانیم از آقای محسن هاشمی و آقای جهانگیری نام ببریم. این دو نفر این قابلیت را دارند تا مطرح شوند. نام می‌بریم به این معنا که این دو نفر قابلیت کاندیدا شدن را از طرف کارگزاران دارند ولی ما هنوز کسی را معرفی نکرده‌ایم».

طاهرنژاد در ادامه گفت: «ارزیابی من این نیست که جامعه به سمت اعتدال برود و نه تنها گرایشی به این سمت وجود ندارد بلکه حتی می‌توان گفت جامعه زده شده است. اعتدالی که طلایه‌دار آن آقای روحانی و آقای نوبخت هستند دیگر در جامعه مقبولیت لازم را ندارد. حجم مطالب انتقادی و استهزایی که علیه آقای روحانی در فضای مجازی و غیرمجازی منتشر می‌شود در تاریخ انقلاب بی‌سابقه است».

این فعال اصلاح طلب ضمن اذعان به محبوبیت بسیار پایین دولت روحانی در افکارعمومی، مدعی شده است که معاون اول دولت، کاندیدای احتمالی اصلاح طلبان برای ۱۴۰۰ است.

روزنامه اعتماد- مهر ۹۷- در یادداشتی با عنوان «دیر شده آقای جهانگیری» به قلم  «عباس عبدی» نوشت: «وضعیت آقای‌جهانگیری مصداق خودکرده را تدبیر نیست شده است. باید همان تابستان ۹۶ تصمیم نهایی را می‌گرفت. یا استعفا می‌داد یا به طور کلی در مقام یک معاون اول معمولی انجام وظیفه می‌کرد و هیچ مسوولیت مستقیمی را نمی‌پذیرفت و درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز اظهارنظر نمی‌کرد. متاسفانه حالا دیگر برای هر اقدامی خیلی دیر شده است».

در فروردین ۹۷ «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور از دلار ۴۲۰۰ تومانی رونمایی کرد. یک تصمیم غیر کارشناسی که قیمت دلار را به طرز سرسام آوری افزایش داد و دهها میلیارد دلار از منابع ارزی کشور را در کشاکش جنگ سخت اقتصادی هدر داد.

اصلاح طلبان به طرق مختلف در پی آن هستند تا سفره خود را از دولت روحانی جدا کنند، اما افکارعمومی نسبت به این ترفند نخ نما و تکراری آگاه است.

اصلاح طلبان هفت سال است که دولت را دربست در اختیار دارند. شورای شهر و شهرداری کلانشهر تهران نیز بیش از سه سال است که در اختیار اصلاح طلبان است.

اما مناسفانه طیف اصلاحات در این مدت صرفا مشغول «سیاسی بازی» بوده و به مطالبات و مشکلات اصلی جامعه بی اعتنایی کرده است.

دلار ۳۰ هزارتومانی و پراید ۱۳۰ میلیونی تنها بخشی از نتایج حضور اصلاح طلبان در قدرت است.

** کاسبی حامیان «همسرکُشیِ نجفی» با شعار کاندیداتوری زنان

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «زنان می توانند» نوشت: «بیراه نیست اگر بگوییم نزدیک به دوسوم پرسش‌هایی که در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان مطرح شد، به موضوع کاندیداتوری زنان مربوط بود...هر چه بود سخنگوی شورای نگهبان، آخرین جمله‌اش در چندین و چند جمله‌ای که در این نشست خبری درباره «ریاست‌جمهوری زنان» گفت را با تعبیر «ان‌شاءالله» آغاز کرد و پس از تاکید بر اینکه مجلس باید معیارهایی روشن برای مفهوم «رجل سیاسی» تعریف کند تا مگر به این ترتیب، این مشکل کهنه بالاخره حل شده و گره ریاست‌ جمهوری زنان ایرانی گشوده شود»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «کدخدایی اظهاراتش را به پایان برد تا آنچه پیش از این نشست خبری و پس از آن در این رابطه می‌دانستیم، یکی باشد؛ «زنان می‌توانند!» اما فقط برای اینکه به ستاد انتخابات بروند و به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، «نام‌نویسی کنند»؛ اینکه شورای نگهبان هم بالاخره «می‌تواند» صلاحیت زنان را برای انتخابات ریاست‌جمهوری «احراز کند»، همچون گذشته، روشن نیست. درست عکس و خلاف آتیه کنشگری زنان ایران! ».

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان «آیا زنان همچنان به دلیل جنسیت رد صلاحیت خواهند شد؟ ! » نوشت: «عباسعلی کدخدایی که چندی پیش از نبود موانع قانونی برای رئیس‌جمهورشدن زنان سخن گفته بود، روز گذشته در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تغییر لحن خود گفته ثبت‌نام زنان بلامانع است، اما نظر فقها در رابطه با رجل سیاسی تغییری نکرده است. ‌ ترکیب همین دو جمله آب پاکی را بر دستان نامزدهای احتمالی زنان ریخته است و نمی‌توان امید به تأیید صلاحیت زنان بست».

نگاه اصلاح طلبان به زنان، نگاهی انتخاباتی و جنسیت زده است. «زهرا شجاعی» رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دولت اصلاحات پیش از این گفته بود: «اصلاح طلبان موقع انتخابات از زنان استفاده می‌کنند و بعد کاری برایشان نمی‌کنند».

در روزهای گذشته نیز «فائزه هاشمی» گفته بود: «رئیس دولت اصلاحات به‌دنبال وزیر زن هم نبود؛ چه برسد ریاست‌جمهوری زنان».

در سالیان اخیر و پس از روی کارآمدن جریان اصلاح طلب در شورای شهر تهران،  در سه باری که تهران بدون شهردار ماند و همه چیز دست خود اصلاح طلبان بود، این جریان سیاسی نه تنها گزینه مطرحی برای این پست رو نکرد بلکه به طور کاملاً ویترینی کاندیداهای نمایشی به میدان آورد که نه سوابق آنها با این پست همخوانی نداشت و نه موقعیت آنها ایجاب می‌کرد که به شغل جدیدی بیاندیشند.

«سیدمحمود میرلوحی»  عضو شورای شهر اصلاح طلب تهران- آبان ۹۷- گفت «زنان و جوانان را برای شهرداری تهران انتخاب نکردیم، چون دنبال ظاهرسازی نیستیم»!

اصلاح طلبان این روزها موضوع کاندیداتوری زنان برای انتخابات ریاست جمهوری را در سرتیتر اخبار و گزارش های خود قرار دادند. این در حالی است که این طیف بارها در موضوع دفاع از حقوق زنان مردود شده است.

برای نمونه وقتی «محمدعلی نجفی» شهردار اسبق تهران و از چهره های مشهور اصلاح طلب، همسر دوم خود را به قتل رساند، اصلاح طلبان بجای حمایت از مقتول- که زنی جوان بود- به صورت ویژه از «قاتلِ یک زن» حمایت کردند و او را «قهرمانی مظلوم» جلوه دادند.

  «عبدالله مؤمنی» فعال سیاسی اصلاح طلب در آن مقطع با اشاره به بی اخلاقی همقطاران خود در پرونده نجفی تاکید کرد: «امروز کالبد بی روح و خسته جریان اصلاحات بیش از همیشه در معرض سؤال است و این موضوع نشان دهنده این است که جریان اصلاحات بیش از کاهش و زوال سرمایه سیاسی‌اش و کاسته شدن از حضور موثرش در جامعه،  با سقوط و زوال و انحطاط اخلاقی نیز مواجه شده است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    2 0
    ارز دیگه با انتخاب ایشان از دور خارج میشه ، میره دست صادرکننگان فراری
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    6 1
    اصلاح طلبا چرت میگن. بهونه رو بدید.
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      9 0
      چه اندازه اصلاح طلبان تهوع آور به ظاهر خاطرجمع، دلواپس حمله آمریکا به ایران هستند، حال آن که مدعی بودند با روی کار آمدنشان سایه جنگ را از سر ایران دور کرده اند!!!!
  • ضد اصلاحات IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    6 2
    اگه ترامپ آماده حملست ما هم آماده ایم تا سخن سید حسن نصرالله را تعبیر کنیم در ضمن جهانگیری باشه ظریف باشه هر کی باشه رای نمیدم هیچوقت
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    8 0
    دوستان عزیزان هم وطنان تا چسب نزنیم در دهن اصلاح طلبا و خفه نشن این بی شعورا ترامپ رفتارهای خودش رو موثر میدونه و ادامه میده! باید شیر صفت های ایرانی جای موش های ترسو رو بگیرن تا اوضاع درست بشه
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    9 0
    کذاب های افسادطلب چرا واقعیت را نمی گویند که ماندن یکطرفه در برجام خسارت محض و اجرای خودسرانه ۹۵ درصد از دستورات fatf توسط دولت اصلاحاتی بنفش باعث شده وضع اقتصاد کشور به این حال و روز بیفتد و تقریباً همه راههای دور زدن تحریم برای دشمن شناخته و مسدود شود تاریخ ثابت می کند همیشه دشمن نفوذی داخلی از دشمنان خارجی خطرناک تر هستند
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    7 0
    باید به ترامپ برای حمله بهانه بدهیم.
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      2 0
      تو دیگه کی هستی مهندس ؟!
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    5 0
    به غیرازاینکه نادان ها رای به جهان گیری بدهند
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    6 0
    متنفرم از این افساد طلبهای دزد حرام خور جاسوس خایین و مزدور ..
  • علی IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    1 0
    وای اگر جهانگیری رییس جمهور بشه
  • FR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    1 0
    در یک صورت از کرونا استقبال میکنم آنهم اینکه اسحاق جهانگیری حتی کاندیدای ریاست جمهوری شود
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 0
    وقتی بطور کل تحریم شدیم-چرا بازهم اسم ارز را میآورید!بطور کل حذفش کنید
  • حاجی IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    1 0
    خداوکیلی باید خندید به این افرادی که خودشان را سیاست مدار می دانند و بزرگترین مشکل فعلی کشور ما هم حاکمیت این طیف بر مردم است مگر چند روز مانده به انتخابات آمریکا که ترامپ بخواهد به حمله کند واقعاً خودتان زده اید به آن راه یا مردم ابله حساب می کنید
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    1 0
    اصلا باند وحزب وگروه تجربه شدن وهرگز اشتباه تکرار نمیشه هرگز .فقط وفقط دلسوز وکاردان وکارکن وزحمتکش نیازجامعه ماست حزب وگروه فقط درحال نابودی وسوزاندن ریشه وحقیقت است .ملت امام حسین جهادی ساده زیست دلسوز زحمتکش وکاربلد میخواد .حزب وگروه هیچ جای دنیا معنی نداشته وهمه شاهدین که اینجاهم به همن صورت .ماکه هیچ کارمثبتی ازشون ندیدیم وهرگزهم نخواهیم دید
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    1 0
    کسی نیست به این بگه ترامپ که جرات حراست از خودش را نداره تا چه برسه به اینکه به ایران حمله کند
  • DE ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    1 0
    اسحاق جهانگیری، کاندیدای احتمالی اصلاح طلبان برای ۱۴۰۰ // من موافق هستم چون فقط جهانگیری میتونه 18000000000 هیجده میلیارد دلار را یکضرب آشتعال بزنه منظور به کار اشتغال بزنه و دهها هزار جوان را سر کار بگذارد او کار آفرین است .رییس جمهور بشه 85 میلیون نفر را میگذارد سر کار اینهم در این دوره کرونا که همه دارند نیرو اخراج میکنند
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    0 0
    وای براصلاح طلبان قلم به مزد
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    0 0
    خدایا. شر ترامپ. را. از. سر. جهانیان کم بکن
  • احسان صادقی ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    0 0
    سلام علیکم تا می توانید مقاله بنویسید در جهت کاندید بالقوه بودن جهانگیری تا اصلاح طلبان نتوانند کارنامه خود را از دولت جدا کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس