کد خبر 719152
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹
زلزله جهانگیری

ترس از سایه سبب شد تا روحانی و یارانش از تمامی زمان‌ها و فرصت‌های خود برای جلوگیری از قدرت گرفتن جهانگیری استفاده کنند.

به گزارش مشرق،‌ تنها 16 روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و هرچه به روز رأی گیری نزدیک‌تر می‌شویم، اختلاف میان دو نامزد اصلاح طلبان در کابینه بیشتر خود را نمایان می‌کند و این درگیری‌ها بعد از پخش اولین مناظره انتخاباتی شکلی دیگر به خود گرفت.

از ابتدا هم راضی به اجرا شدن وصیت آیت الله نبود اما در روز آخر ثبت نام فشار اصلاح‌طلبان جواب داد و مجبور شد کاندیدای در سایه را بپذیرد. اصلاح طلبان که از طرفی خود را برنده انتخابات مجلس دهم می‌دانند و از سوی دیگر نگران رأی‌آوری مجدد رییس دولت تدبیر و امید بودند، حاضر نشدند سرنوشت خود را به روحانی گره بزنند؛ از این رو در آخرین ساعات باقی مانده تا انتهای زمان ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری، سیدحسین مرعشی و عبدالواحد موسوی‌لاری راهی پاستور شدند تا درباره تاکتیک انتخاباتی اصلاح‌طلبان با رییس‌جمهور مستقر آخرین رایزنی‌ها را داشته باشند. «اسحاق جهانگیری» خروجی آن جلسه بود.


 هرچند که گفته بودند او فقط برای ارائه آمار و ارقام و برای دفاع از روحانی می‌آید اما در مناظره اول ورق برگشت. همه جهانگیری را پدیده مناظرات معرفی کردند. همچنان‌که طرفداران روحانی در شبکه‌های اجتماعی این سؤال را مطرح کردند: «تا 1400 با روحانی یا با جهانگیری؟»


مهم‌ترین مأموریت اسحاق جهانگیری در مناظره هشتم اردیبهشت‌ماه در وهله اول برداشتن آرا از سبد محمدباقر قالیباف و ابراهیم رییسی و واریز آنها به سبد رأی روحانی بود، اما بعد از مناظره این سبد رأی روحانی بود که به نفع قالیباف و جهانگیری خالی شد! و روحانی «بازنده مناظره» نام گرفت.


همچنین بعد از مناظره بسیاری از چهره‌های اصلاح طلب لقب کاندیدای پوششی را از جهانگیری برداشته و صراحتاً تأکید کردند که آقایان روحانی و جهانگیری هر دو کاندیدای اصلاح طلبان بوده و بعد از بررسی تنها یکی از آنها در صحنه می‌ماند، همین امر اما سبب نگرانی رییس جمهور را فراهم کرد، ترس از کنارگذاشته شدن از سوی اصلاح طلبان که دولت یازدهم را رحم اجاره‌ای می‌دانند، آرام و قرار را از شیخ اعتدال گرفت.


ترس از سایه سبب شد تا روحانی و یارانش از تمامی زمان‌ها و فرصت‌های خود برای جلوگیری از قدرت گرفتن جهانگیری استفاده کنند، به همین دلیل رسانه‌های دولتی تلاش کردند تا القا کنند جهانگیری همراه با روحانی و تنها با موافقت او وارد عرصه سیاسی کشور شده و بعد از مدتی از انتخابات کنار می‌کشد، نظر معاون اول اما کمی متفاوت است.


آقای جهانگیری بارها در مصاحبه‌هایش قبل از ضبط برنامه انتخاباتی در صدا و سیما اعلام کرده که از رقابت‌ها کنار نمی‌رود، او حتی پا را فراتر گذاشته و در مناظره زنده تنها خود را کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان معرفی کرده و بر حمایت رهبر اصلاحات از خود تأکید کرد، موضوعی که خواب خوش را از روحانی گرفت که مبادا سرنوشتی چون «عارف 92 » داشته باشد.


بر همین اساس روز گذشته آقای محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت درباره حضور جهانگیری در انتخابات، گفت: همه جریانات سیاسی اصلاح طلب و اعتدال اعلام کرده‌اند که کاندیدای واحد آنان آقای روحانی است.


سخنگوی دولت تأکید کرد: اینکه یک اصلاح‌طلب دیگری مدیر برجسته و توانمندی مانند آقای جهانگیری هم در این عرصه بیاید، اما هیچ یک از جریان‌های اصلاحات این شخصیت ارزشمند را به عنوان کاندیدای خود معرفی نکردند و همه آنها به صورت واحد گفته‌اند که کاندیدای‌شان دکتر روحانی است؛ حالا یک فرد می‌تواند به صورت مستقل به دلیل ویژگی‌های خودش بیاید و وارد عرصه انتخابات شود.از این سخنان سخنگوی دولت بوی دعوا و اختلاف در کابینه به مشام می‌رسد، اما واقعاً سخنان نوبخت نظر اصلی اصلاح‌طلبان است؟ آقای حسین مرعشی در گفت و گو با خبرنگار «صبح نو» در واکنش به اظهارات روز گذشته سخنگوی دولت مبنی براینکه جهانگیری کاندیدای جریان اصلاحات نیست، گفت: هم روحانی و هم جهانگیری کاندیدای اصلاح‌طلبان هستند.


رییس ستاد انتخاباتی جهانگیری گفت: نوبخت هم صحبت‌هایش را اصلاح کند به‌دلیل آنکه سخنگوی دولت است؛ نه سخنگوی اصلاح‌طلبان. به نظر می‌رسد حضور جهانگیری نه تنها به افزایش آرای روحانی کمک نکرده بلکه آرامش او را هم بر هم زده و بر نگرانی‌هایش افزوده است.


حال باید دید در پایان مناظره‌ها جریان اصلاحات چه تصمیمی برای سرنوشت خود در انتخابات خواهد گرفت؟ این روزها زمزمه‌های عبور از روحانی شنیده می‌شود و برخی از اصلاح طلبان خواسته‌اند همچنانکه عارف به نفع روحانی در انتخابات 92 کناره گیری کرد، روحانی نیز به نفع جهانگیری از عرصه رقابت‌ها کنار رود.

منبع:صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مسعود IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    تا سال 1404 با دکتر قالیباف ان شاءالله .
  • مهران IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    14 17
    هیچکدام .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس