ویژه ها

آمریکا در موارد بسیاری به ایران و مردم ایران بدهکار است. یک قلم از آن، برجام است. با این حال فعالین و رسانه های اصلاح طلب مدعی هستند که آمریکا از ایران انتظار دارد و ما نباید در نقطه صفر بایستیم.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** باید درباره موشک ها نرمش به خرج بدهیم

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «علی بیگدلی» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: «چه ترامپ و چه بایدن به ریاست‌جمهوری برسند ناچارند که مراودات سیاسی خود را از طریق مذاکره با ایران احیا کنند. منتها بایدن چون وارث اوباماست، اعلام کرده که حاضر است با ایران وارد مذاکره شود و برجام را احیا کند اما آقای بایدن گفته ما برخلاف دوره اوباما فقط بر مسائل هسته‌ای متمرکز نمی‌شویم و مسائل دیگری چون رعایت حقوق بشر، قدرت دفاعی و اقدامات منطقه‌ای ایران نیز را نیز در دستورکار داریم. بنابراین حجم انتظارات آمریکا از ایران بیشتر خواهد شد. از طرفی همه نشستند که آمریکا از خود نرمش نشان دهد بدون اینکه نقطه صفر خود را تغییر دهیم. بنابراین با توجه به اینکه هر دو طرف باید نرمش به خرج دهند شاید این کار با آمدن بایدن میسرتر باشد. به هر حال او نشان داده که بر سر برجام می‌تواند با ایران وارد مذاکره شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «منتها برجام بایدن مقداری وسیع‌تر است و از طرفی شاید لازم باشد که ایران نیز در استراتژی‌های خود دست به برخی تغییرات بزند. بدون رعایت این دو شاخه امکان مذاکره میان ایران و آمریکا به‌وجود نخواهد آمد. به هر صورت هر دو کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا در پی حفظ منافع ملی در آمریکا هستند و ادامه سیاست‌های ایران را متضاد منافع آمریکا می‌بینند. لذا حتی اگر بایدن هم روی کار بیاید بدون پیش‌شرط و مقدمه‌چینی به برجام بازنگردیده و شرایط مذاکره فراهم نخواهد شد. از سویی ایران نیز به دلیل تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی شرایط نه چندان خوبی را پشت سر می‌گذراند».

بیگدلی در این یادداشت تاکید کرد: «تحریم‌ها نقل و انتقالات مالی کشور را مسدود کرده و این شرایط وضعیت را برای مردم و دولت غیرقابل تحمل کرده است. به نظر می‌رسد باید به یک شیوه و رفتار دیپلماتیک جدید ‌رو بیاوریم».

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرده که «همه نشستند که آمریکا از خود نرمش نشان دهد بدون اینکه نقطه صفر خود را تغییر دهیم». آیا ما در نقطه صفر هستیم!؟ آیا خارج کردن 97 درصد از اورانیوم غنی شده از کشور که حاصل سالها تلاش جوانان نخبه و دانشمندان هسته ای کشورمان بود، مصداق ایستادن در نقطه صفر است!؟

آیا از کارانداختن چرخ های سانتریفیوژهای هسته ای نشان دهنده ماندن در نقطه صفر است!؟ آیا بتن ریزی در قلب راکتور اراک نشان دهنده ایستادن در نقطه صفر است!؟

دولت روحانی در پاییز 94 در ظرف مدت 2 ماه به صورت شتابزده و با عجله تمامی تعهدات برجامی خود را یکطرفه انجام داد. شتابزدگی و عجله دولت به حدی بود که تعجب رسانه های خارجی را در پی داشت. آیا این نشان دهنده ماندن در نقطه صفر بود!؟

قرار بود که به واسطه ایجاد محدودیت گسترده در صنعت هسته ای، تمامی تحریم ها بالمره لغو شود و نه تعلیق. دولت روحانی تمامی تعهدات خود را انجام داد اما نه تنها تحریم ها لغو نشد، بلکه به اذعان دولتمردان و از جمله اظهارنظر عراقچی، تحریم ها در پسابرجام افزایش یافت. با این حال آیا ما در نقطه صفر هستیم یا آمریکا؟

اصلاح طلبان اصرار دارند که ایران را مورد تحقیر و توهین قرار دهند. گویا برخی از سوی سفارتخانه های اروپایی مأمور هستند که این کار را انجام دهند.

آمریکا در موارد بسیاری به ایران و مردم ایران بدهکار است. یک قلم از آن، برجام است. با این حال فعالین و رسانه های اصلاح طلب مدعی هستند که آمریکا از ایران انتظار دارد و ما نباید در نقطه صفر بایستیم و لازم است تا بر موشک ها و قدرت منطقه ای خود چوب حراج بزنیم!

** سوءاستفاده انتخاباتی از زنان توسط حامیان «زن کشیِ نجفی»

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «رویای زنان برای ورود به پاستور تعبیر می شود؟» نوشت: «حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هم ماجرایی دارد. در بازار داغ آمدن و نیامدن نامزدهای مرد در انتخابات پیش‌رو، همچنان زنان بعد از ۴۱ سال در خان اول هستند. اینکه می‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند، حق خاصی برای زنان نیست و مسئله تأیید صلاحیت شورای نگهبان و قرارگرفتن در کارزار انتخابات است که بعید به نظر می‌رسد حداقل این دوره ما شاهد حضور یک زن در رقابت انتخابات باشیم؛ زیرا تعداد موافقان حضور زنان کم است و مخالفان قدرت بیشتری دارند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «درحالی‌که موافقان و مخالفان حضور زنان در پاستور به اظهارنظرهای مختلف می‌پردازند، اما شرایط سیاسی به گونه‌ای نیست که بتوان امیدی به حضور زنان در رقابت آتی داشت».

طیف اصلاح طلب ید طولایی در سوءاستفاده انتخاباتی از زنان دارد. چندی پیش «زهرا شجاعی»  رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دولت اصلاحات گفته بود: «اصلاح طلبان موقع انتخابات از زنان استفاده می‌کنند و بعد کاری برایشان نمی‌کنند».

ماجرای قتل همسر دوم «محمد علی نجفی» از نزدیکان خاتمی و شهردار سابق اصلاح طلب تهران، عیار اصلاح طلبان در دفاع از حقوق زنان را به خوبی نشان داد.

در آن مقطع، با اینکه یک مرد مسن، همسر دوم خود که زنی جوان و با اختلاف سنی بیش از سی سال با قاتل بود، به طرز فجیعی با سلاح گرم و به صورت غافلگیرکننده به قتل رسانده بود، اصلاح طلبان از «قاتلِ یک زن» حمایت کرده و او را در حد یک قهرمان بالا بردند و مقتول را که زنی جوان بود، آماج توهین و تهمت و فحاشی قرار دادند.

همین طیف اصلاح طلب پیش از این حامی حضور زنان به عنوان تماشاچی در ورزشگاه بود. اما استدلال های این طیف در دفاع از این مسئله قابل تأمل بود. فعالین و رسانه های اصلاح طلب تاکید داشتند که اگر زنان برای تماشای ورزش مردان به استادیوم نروند، دچار بیماری های روحی و روانی می شوند!

علاوه بر این، اصلاح طلبان می گفتند زنان باید برای تماشای بازی مردان به ورزشگاه بروند تا هم فحش بدهند و هم فحش بخورند!

در حقیقت اصلاح طلبان به بهانه حضور زنان در ورزشگاه، بانوان کشورمان را مورد تحقیر و توهین قرار دادند.

همین طیف پس از آنکه تمامی کرسی های شورای شهر پنجم را کسب کرد، در انتخاب شهردار تهران سراغ نجفی و افشانی و حناچی رفت. در همان مقطع زنان اصلاح طلب تاکید کردند که نام کاندیداهای زن برای شهرداری تهران صرفا جنبه دکوری و تزیینی داشته است.

حالا این طیف با این سابقه غیرقابل دفاع درباره حقوق زنان، مدتی است که مسئله کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری را مطرح کرده است. رویکردی که باز هم نشان دهنده سوءاستفاده اصلاح طلبان از زنان است.

** سوداگری و دلالی در بازار مسکن معنا ندارد!

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «هم اکنون بین ۶۰ تا ۸۰ درصد قیمت مسکن رشد کرده، این حباب در بخش مسکن نیست بلکه نیازی است که همزمان با رشد دیگر کالاها به وجود آورده است. هم اکنون شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که مرتبا قیمت‌ها بالا می‌رود و تا ۵ برابر رشد قیمت را تجربه کرده است اما بر اساس برآوردها تا یکسال آینده که وضعیت بیماری کرونا مشخص شود بخش مسکن نیز مجددا وارد فاز رونق خواهد شد».

این روزنامه اصلاح طلب در  ادامه نوشت: « سوداگری و دلالی در بازار مسکن معنا ندارد زیرا چه کسی می‌تواند تعداد بالایی مسکن را انبار کند و زمان گرانی بفروشد؟ متاسفانه این اصطلاح غلط از ۱۵ سال قبل بر سر زبان‌ها افتاد و مکرر هم از آن استفاده شد».

این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده است که سوداگری و دلالی در بازار مسکن معنا ندارد. این ادعای تأمل برانگیز در حالی است که کارشناسان معتقدند که در سالهای اخیر و به دلیل سیاستگذاری های غلط دولت، سوداگری در مسکن حدود 70 درصد افزایش یافته است.

به عقیده کارشناسان، دولت روحانی و به خصوص شخص «عباس آخوندی» وزیر مستعفی راه و شهرسازی، از جدی ترین مخالفین اجرای مالیات های تنظیمی در بازار مسکن بوده است و همین امر منجر به افزایش سهم تقاضاهای سرمایه ای و سوداگرانه در بازار مسکن شد.  

عدم تکمیل سامانه ملی املاک، اجرا نکردن مالیات بر خانه های خالی و مقابله با تصویب مالیات بر سوداگران بازار مسکن، از جمله اقدامات تأمل برانگیز آخوندی در سالهای گذشته است.

این رویکرد در کنار بی توجهی دولت در ساخت مسکن برای اقشار ضعیف و متوسط، موجب شد تا در سالهای اخیر قیمت مسکن حدود 6 برابر افزایش یابد.

این افزایش سرسام آور، بسیاری از خانوارها را با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    19 1
    آقای بیگدلی نیازی نیست دربرنامه موشکی مان نرمش بخرج بدهیم شماحق نداری ازطرف ملت حرف بزنی همان نرمشی که در هسته ای گندزدید بس است برویدغرب پرستان
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      13 1
      اصلاح طلبی همان وطن فروشی است
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      15 1
      بدون اقتدار نظامی فقط باید در مقابل زورگو زانو زد!
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      1 14
      دنیای فردا، دنیای گفتمان است نه موشک
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      10 1
      باید موشکها رو بدیم عوض برای این قماش اصلاح طلب پوشک با ارز 4200 بگیریم
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      0 0
      به 17:57 ـــــ نصیحت اربابان به اصلاح طلبان تهوع آور: این موشک زشت و خطرناک از آن من/ این گفتمان زیبای تمدن از آن تو!!!!
    • ایرانی IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      1 0
      بزرگوار در مورد قدرت نظامی ما جای هیچ نرمشی وجود نداره خداوند در قران به افزایش قدرت نظامی تاکید کرده تو کی هستی که ضد کلام خدا نظر بدی؟
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    10 2
    اعتماد به اصل نظام جمهوری اسلامی را که امریکا و ایادی انها نتوانستند خدشه وارد کنند و مردم مقاومت کردند و خون دادند، متاسفانه اصلاح طلب ها تلاش کردند به آن جامه عمل پوشاند.
  • DE ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    17 2
    اون فعال اصلاح طلب که گفته باید در مورد موشک ها نرمش به خرج بدیم باید بلافاصله دستگیر بشه و اون روزنامه رو هم ببندند و مسئولانش رو تحویل دادگاه بدهند . امنیت مملکت شوخی نیست که هر ننه قمری در موردش نظر بده . اونموقع که صدام صدها موشک به شهرهای ایران میزد فراموش شده ؟
  • مسعود IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    13 1
    یانکی ها آرزوی تسلیم شدن ایران را باید به گور ببرند قدرت موشکی ما قابل مذاکره و معامله نیست.
  • برجامچای IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    11 1
    اصلاح طلبان باید پاسخگو باشند که چرا برجام چالش هسته ای ایران با غرب را به چالش موشکی و منطقه ای تعمیم و گسترش داد ؟!
  • حمید IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    13 1
    برای اصلاح طلب ها واقعا متاسفم
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    14 1
    اصلاح طلبان ابتدا خسارات برجام بی فرجام را تسویه کنند بعدا"درباره مذاکره مجدد بحث می کنیم !
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    14 1
    به نظرم اینگونه افراد رو در طبق تقدیم بایدن و ترامپ کنیم تا دیگر در نقطه صفر نباشیم
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    10 1
    فعال اصلاح‌طلب: باید درباره موشک‌ها نرمش به خرج بدهیم خداوکیلی این جملات رذالت بار اگر در کیهان و وطن امروز چاپ و منتشر می شد آیا حضرات شورای عالی امنیت ملی همینگونه در سکوت نظاره گر بودند یا تا مرز به باد دادن دودمان نویسنده و روزنامه پیش می رفتند واقعا برای ما سوال است چرا در برابر این حمله خائنین افسادطلب به توان دفاعی کشور اینقدر سکوت شک برانگیز دارند ؟
  • DE ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    9 1
    بجای برجام موشکی به یک برجام اصلاحاتچی جانانه لازم داریم تا ایندسته بیشتر از این کشور را دچار اسیب و زیان و اضطراب نکنند. یعنی درجه حماقت ایندسته تا ایندرجه؟ دورتادور ایران رو جنگ و بحران و تحرکات تروریستی مثل ویروس فراگرفته معلومه از عقل سالمی هم برخوردار نیستند که ضد امنیت مرزهای ایران این چرندیات رو هر روز تکرار میکنند واقعا که حال هر ایرانی از این ایران ستیزها به هم میخوره.
  • سعید IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    10 1
    آقایان وخانمهای لیبرال،شما که خان را بر کالسکه نشاندید وسلفی گرفتید، دم از حقوق خانمها نزنید. حقوق خانمها بسیار شریفتر از آنست که بتوانید آنرا درک کنید.
  • علی IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    12 1
    این اصلاح طلبان نمی فهمند که اگر در مقابل امریکا عقب نشینی کنند باید ناموسشان را در میان انها پیدا کنند
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    9 1
    چطور می توان ریشه این افسادطلبان را خشک کرد ؟
  • محمد IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    10 1
    برخی از این اصلاح طلبان حاضرندبه طمع دستیابی به اهدافشان هر کاری کنند
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    9 1
    اونی گفت دنیا آینده دنیای گفتمان است رفت آن دنیا حالا دنیا جز زبان موشک نمی شناسد اگر قدرت نداشته باشی گرها درنده می خورند این اصلاح طلبان یا نادانند یا خائن وگرنه هیچ انسان عاقلی خودش خلع سلاح نمی کند
  • دهستانی IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    10 1
    واقعا اصلاح طلبان بی غیرتهای جاسوسی در انها وجود دارند که یکی یکی دارند خود را نشان میدهند فقط ای کاش همه مردم اهل مطالعه بودند
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    11 1
    اقتدار ایران اسلامی خط قرمز ماست
  • تک سوار DE ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    10 1
    یکبار هم شده بیاییم سر فروش اصلاحات مذاکره کنیم ببینیم امریکا حاظره اصلاحات و ارزش اصلاحطلبان را به چه نرخی بخره.
  • DE ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    5 1
    فعال اصلاح‌طلب: باید درباره موشک‌ها نرمش به خرج بدهیم// مگه موشکها ارث پدریتون هست که درباره اش صحبت میکنید و تصمیم میگیرید میخواهید نرمش کنید پاشید برید پیش ترامپ نرمش کنید همونجا هم بمونید که هر وقت لازم شد سریع نرمش کنید.
  • محمود IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    0 0
    باید اقتصاد مقاومتی جایگزین اقتصاد مصرفی گردد و خام فروشی به طور کامل حذف گردد سرتا پای بازار بورس و کالا های اساسی در تضاد یعنی بازار کالا با افزایش و بازار بورس با کاهش از خرداد به این طرف با برنامه ریزی و سازماندهی از پیش تعیین شده تا پایان سال توسط رانتخورها و مافیای اقتصادی داخلی و خارجی برای خالی کردن جیب مردم ضعیف به قصد ایجاد نا ارامی و اعتراضات مردمی پرداختند حالا مقصر و مردم و سهامداران می دانند وای بر شما
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    0 0
    تضعیف اقتدار موشکی همان امری است که دشمنان را بسیار شاد میکند. نادانید یا دشمن؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس