ویژه ها

پیروزی بایدن برای ایران، نشان دهنده احیای امید نیست. چرا که اکثر قریب به اتفاق تحریم‌ها و سنگین‌ترین آنها در زمان دموکرات اعمال شده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** پیروزی بایدن، احیای دوباره امید در ایران است

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم «احمد غلامی» با عنوان «‌چرا اصولگرایان می‌گویند ترامپ و بایدن فرقی ندارند؟ » نوشت: «اصولگرایان بدشان نمی‌آید اصلاح‌طلبان را از میدان حذف کنند. اگر زمانی با حضور آنان دوگانه‌ای می‌ساختند که موجب تحرک سیاسی در سطح داخلی و خارجی می‌شد، الان در این شرایط استثنائی فرصت اندیشیدن به این تاکتیک‌های فرسوده نیست. اینک جان‌سختی اصلاح‌طلبان، آنان را خشمگین می‌کند؛ پس تلاش می‌کنند تا تنها راه پیروزی احتمالی اصلاح‌طلبان یعنی پیروزی بایدن را که احیای دوباره امید است، به انفعال بکشانند تا مردم به این باور برسند که با پیروزی بایدن هم در بر همان پاشنه می‌چرخد. اما پرسش اساسی اینجاست‌ که آیا واقعا با پیروزی بایدن در بر همان پاشنه خواهد چرخید؟ ».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «با پیروزی بایدن از وضعیت استثنائی کشور کاسته خواهد شد... اپوزیسیون به درست یا نادرست ترامپ را خطری بالقوه برای ایران می‌داند و از پیروزی او استقبال کرده و با اتکا به این پیروزی درصدد ایجاد خوف و رجا در پیروزی و شکست نامزدهای انتخاباتی آمریکا است. بایدن عامل خوف برای اپوزیسیون و تکرار اصلاحات و ترامپ عامل رجا برای آنان است».

روزنامه شرق همان روزنامه ای است که در دی ماه ۹۴ و در اوج عهدشکنی دولت دموکرات اوباما(به معاون اولی جو بایدن) در صفحه اول نوشت «امضای کِری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام».

«مهدی رحمانیان» مدیرمسئول روزنامه شرق چندی بعد درباره چرایی بزک دولت اوباما و مبالغه درباره برجام اذعان کرد: «من مبالغه را قبول دارم. این مبالغه‌ها باید می‌شد به این خاطر که فضا خیلی فضای تنگ و ترشی بود، دولت باید در حقیقت این موضوع را قدری بزک می‌کرد که بتواند حرفش را به کرسی بنشاند».

حالا همان روزنامه در اقدامی مسبوق به سابقه، پیروزی معاون اول اوباما را احیای دوباره امید در ایران نامیده است!

«جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا در هفته های گذشته در یادداشتی در پایگاه سی. ان. ان با عنوان  «راه هوشمندانه‌تری برای سخت گرفتن بر ایران وجود دارد» نوشت: «من هیچ تردیدی درباره چالش‌ها و مشکلاتی که رژیم ایران بر منافع امنیتی آمریکا، دوستان و شرکای ما و بر مردم خودش تحمیل می‌کند، ندارم. اما همان‌گونه که راه ترامپ وجود دارد،  همزمان راه هوشمندانه و حساب شده دیگری نیز برای سخت‌گیری علیه ایران هست».

بایدن در ادامه نوشت: «ما با متحدان‌مان برای تقویت و گسترش مفاد توافق هسته‌ای کار خواهیم کرد و همزمان به دیگر نگرانی‌ها نیز توجه خواهیم کرد.ما به تلاش‌ها برای عقب‌راندن ایران از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده که دوستان و شرکای ما را در منطقه تهدید می‌کند، ادامه خواهیم داد... ما همچنین به استفاده از تحریم‌های هدفمند علیه نقض حقوق بشر در ایران، حمایت این کشور از تروریسم و برنامه موشک‌های بالستیک ادامه خواهیم داد».

کارشناسان و تحلیلگران- با گرایش های مختلف سیاسی- بارها تاکید کرده اند که پیروزی بایدن برای ایران، نشان دهنده احیای امید نیست. چرا که اکثر قریب به اتفاق تحریم‌ها و سنگین‌ترین آنها در زمان دموکرات اعمال شده استضمن اینکه بایدن و دموکرات‌ها چون مثل ترامپ در دنیا و اروپا منزوی نیستند ممکن است برای فشار روی ایران بتوانند قوی‌تر عمل کنند.

به عبارت دیگر، پیروزی بایدن صحنه را به سود ایران برنمی گرداند، چرا که حزب دموکرات توان اجماع‌سازی عمده‌ای را علیه ایران در فضای بین‌المللی خواهد داشت.

** کواکبیان: نه مجلس دهم اصلاح طلب بود و نه دولت روحانی

«مصطفی کواکبیان» نماینده عضو فراکسیون امید در مجلس دهم و کاندیدای ناکام انتخابات مجلس یازدهم- که علیرغم تبلیغات گسترده و سنگین تنها حدود ۶۱ هزار رای کسب کرد- در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «عملکرد مجلس دهم طوری نبود که مردم احساس رضایت داشته باشند. این هم به آن دلیل است که ما اکثریت مجلس را نداشتیم. این بزرگ‌ترین تهمت به اصلاح‌طلبان است که بگویند اکثریت مجلس دهم را داشته‌ایم. چه کسی چنین حرفی زده است؟ ما حداکثر ۹۰ نفر بودیم».

کواکبیان در ادامه گفت: «عملکرد دولت بدتر از مجلس بود. به صراحت می‌گویم که نه مجلس دهم اصلاح‌طلب بود و نه دولت یازدهم و دوازدهم اصلاح‌طلب بود اما چوبش را ما می‌خوریم... روحانی با رای ما آمده اما دولت، دولتی اصلاح‌طلب نبوده است. ما چه کار دیگری می‌توانستیم انجام دهیم».

مصطفی کواکبیان مدعی شده که مجلس دهم اصلاح طلب نبود. این در حالی است که پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس دهم، روزنامه های اصلاح طلب در صفحه اول خود با تیتر درشت نوشتند: «تغییر اصلاح طلبانه پارلمان»، «پیروزی امید»، «"امید" مردم در بهارستان»، «تکمیل حماسه بهاری با "امید"»، «بهارستان امید» و...

آقای کواکبیان، مدیرمسئول روزنامه مردم سالاری است. این روزنامه اصلاح طلب نیز در آن مقطع در صفحه اول با تیتر درشت نوشت: «مجلس دهم با اکثریت اصلاح طلبان».

اصلاح طلبان اصرار دارند که به فهم و شعور مردم توهین کنند. این طیف در آستانه هر انتخابات، تمام خط قرمزهای اخلاقی را زیر پا گذاشته و با ادعاهای دروغین درباره رقیب و بدون ارائه هیچ برنامه ای در رقابت های انتخاباتی شرکت می کند.

حال اگر مردم به این طیف رای ندهند، یا دروغ تقلب را مطرح می کنند یا اینکه علیرغم ترافیک کاندیدا مدعی می شوند که ما هیچ نامزدی در انتخابات نداشتیم!

اگر هم مردم به این طیف رای بدهند، یکروز دنبال سلفی حقارت با موگرینی می روند و روز دیگر به دنبال کمیته رفع حصر و برگزاری جشن تولد صفحه اینستاگرامشان هستند.

در نهایت وقتی زنگ حساب فرا می رسد، مدعی می شوند که مگر اکثریت با ما بود که حالا انتظار رسیدگی به مطالبات را داشته باشید!

** اصلاح طلبان، حامی همیشگی محکومان امنیتی

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «امکان آزادی» نوشت: «روز پنجشنبه، هفدهم مهرماه بود که خبر آزادی نرگس محمدی منتشر شد. خبری که حکایت از آن داشت که حکم ۱۰ سال حبس این فعال حقوق بشر با استفاده از قانون کاهش مجازات حبس، به ۸ سال و نیم کاهش یافته...نرگس محمدی اما تنها زندانی نیست که مشمول قانون کاهش مجازات حبس تعزیری است...۷ فعال محیط ‌زیستی زندانی که از بهمن‌ماه ۹۶ در زندان به سر می‌برند، ازجمله زندانیانی هستند که می‌توانند با استفاده از این قانون، از زندان آزاد شوند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز، کاووس سیدامامی و عبدالرضا کوهپایه ۹  فعال محیط‌زیستی بودند که بهمن و اسفندماه ۹۶ به اتهام جاسوسی بازداشت و روانه زندان اوین شدند. کاووس سیدامامی البته ۲ هفته پس از بازداشت در زندان جان خود را از دست داد تا این گروه ۹ نفره، ۸ نفره ادامه ماجرا را پی بگیرند. مرگ مشکوک کاووس سیدامامی که خودکشی تشخیص داده شد، واکنش‌هایی گسترده داخل و خارج کشور به ‌همراه داشت و همین موضوع باعث شد توجه افکار عمومی و مسوولان به پرونده فعالان محیط‌ زیستی بازداشتی دوچندان شود».

اعتماد در ادامه نوشت: «جاسوس نبودن این افراد البته نه‌تنها از جانب هیات تعیین ‌شده ازسوی رییس‌جمهوری و عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست اعلام شد که بارها از جانب دیگر مسوولان ازجمله نمایندگان مجلس دهم نیز مورد تاکید قرار گرفت. اگر چه عیسی کلانتری هفته گذشته در اظهاراتی عجیب گفته که وقتی «آنها» به ما می‌گویند این افراد «جاسوس» هستند، «حتما» دلیل و مستنداتی دارند و گفته که از جرایم این افراد «بی‌اطلاع» است اما پیش از این، بارها و بارها گفته که وزارت اطلاعات و هیات چهار نفره تعیین شده ازسوی ریاست‌ جمهوری، اعلام کرده‌اند که این افراد جاسوس نیستند».

اصلاح طلبان حامی همیشگی محکومان امنیتی هستند. یکی از پایگاه‌های موشکی و فضایی ایران در استان سمنان در منطقه حفاظت‌شده خارتوران قرار دارد. استان سمنان دارای ۳ پایگاه برای پرتاب ماهواره به فضا و نیز تست موشک است. کاووس سید امامی و همکاران وی در پوشش فعالیت‌های زیست محیطی، تمرکز و توجه خاصی روی یکی از این سایت‌ها داشتند.

سایت موشکی ایران در منطقه حفاظت‌شده خارتوران که توسط فعالان به‌ظاهر زیست محیطی دید زده می‌شد، از آن پایگاه‌هایی است که برای رژیم صهیونیستی از خطرات بالقوه به شمار می‌رود.

کاووس سیدامامی در زندان خودکشی کرده است؛ اما این روزنامه اصلاح طلب در اقدامی تأمل برانگیز همچنان درباره مرگ وی تشکیک ایجاد کرده است. سید امامی تحت‌پوشش جامعه‌شناس و فعال محیط‌زیست توانسته بود دسترسی‌های مهمی به اطلاعات راهبردی کشور پیدا کرده و آنها را به خارج منتقل کند.

دادستان وقت تهران درباره او گفته بود: «کاووس سیدامامی دارای تابعیت مضاعف کانادا و از مرتبطان اصلی افسر اطلاعاتی آمریکا در ایران بوده، به‌نحوی‌که این افسر اطلاعاتی در سفر به ایران در منزل کاووس سیدامامی استقرار می‌یافته است. این شبکه در پوشش اجرای پروژه‌های علمی و زیست‌محیطی نسبت‌به جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز اقدام می‌کرده است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    7 1
    باشه ولی رئیستون چند روز پیش گفت به مردم نگید نگاه ما به خارجه که! :)))))))
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      19 1
      اصلاح طلب تهوع آور/ نافی خدا، کدخدا باور!!!!!!!
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      15 1
      هرکه بغیر خدا (کدخدا) امید ببندد ناامید خواهد شد و این یک سنت الهی است که در قضیه برجام مشهود بود.
    • حجت IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      0 0
      تنها روحانی نیست که ادرس غلط می دهد اصلاحطلبان هر حرفی که می زند ادرس غلط استادرس غلط در مورد علت گرانی علت تحریم و ...
    • حجت IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      0 0
      تنها روحانی نیست که ادرس غلط می دهد اصلاحطلبان هر حرفی که می زند ادرس غلط استادرس غلط در مورد علت گرانی علت تحریم و ...
    • حجت IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      0 0
      مردم ایران باید مواظب ادرس های غلط اصلا طلبان باشند
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      0 0
      دموکراتها با حمله به سه کشور مسلمان علاوه بر نسل کشی مسلمانان سبب آوارگی میلیون ها نفر شدند. تازه داعش هم خاله هیلاری و دوستای دموکراتش درست کردن. تازه تر اینکه برجام زمان اوبامای باهوش و مودب! 7 بار نقض شد .
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    23 4
    آقا راستی این شوالیه ی فرانسه رو چرا تو ایران دفن کردن؟ اونم نزدیک فردوسی!!!! یعنی رسما ....... . حالا این مهم نیست. ولی خداوکیل خجالت نمی کشین اقایون اصلاح طلب؟ واقعا منتظرین یکی از امریکا بلند شه یه نونی بندازه کف دستتون؟ اخه اینقد گدا؟ :/
    • FR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      0 0
      اصلاح طلبان در اوج ناامیدی باز هم خودشون را به .... زدند و با در کنار هم قرار دادن نام شجریان و تتلو اسخوان های اون خدا بیامرز را در گور لرزاندند؛ نمی دانم این همه عقده را این جماعت اصلاح طلب از کجا آورده اند آیا بخاطر این است که همایون شجریان مدتی قبل به پیام دعوت آنها لبیک نگفت و تودهنی محکمی به آنها زد و مثل پسر بهشتی اسیر بازی این وطن فروشان نشد است و یا چیز دیگر ؟؟؟
    • SE ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      2 2
      دشمن فردوسی کنارش فردوسی دفن کردند که فردوسی را مصادره کنند اما غافل از آنکه این روش قبلا تجربه شده ولی جواب نداده
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    6 1
    زرشک=سرطان اصلاحات افسادطلبان با چلوجوجه نمیچسبه با چلو کباب میچسبه چون نباید جوج و مرغهای غیر محلی خورد طبعشون سرد روح و جسم رو خراب میکنه مرغ محلی بخورید.......
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    5 1
    زرشک=سرطان اصلاحات افسادطلبان با چلوجوجه نمیچسبه با چلو کباب میچسبه چون نباید جوج و مرغهای غیر محلی خورد طبعشون سرد روح و جسم رو خراب میکنه مرغ محلی بخورید.......
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    16 2
    خاک برسر کواکبیان که هنوز امیدش به امریکا وجوبایدن است آبروی ایرانی رابردید شما اصلاح طلب هستیدبا دولتتان
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    10 0
    روزنامه شرق به قلم غلامی برجام فرجام شد قراربود اب خوردن با برجام حل شود دلار ۳۰۰۰ تومانی حالا چندشده چرا ملت گول میزنیداحمق هستیدکه دل به جوبایدن بستید دشمن دشمن است امریکا دشمن ماست هرکه میخواهدرییس جمهورشود شما اصلاح طلبها ازچشم ملت افتادید فقط توروخدا از ایران بروید گم شوید
  • DE ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    6 0
    کواکبیان: نه مجلس دهم اصلاح طلب بود و نه دولت روحانی چون کاری نکردند که ما بتونیم سوار موجش بشیم. حالا اگه این مجلس و وقت باقیمانده تا 1400 کاری کردند که بشه صاحاب شد و سوار موج شد بعد میگیم هم این دوره مجلس اصلاح طلب بودند هم دولت روحانی والا کی به کیه مگه الان که میگم اصلاح طلب نبودند جایی بازخواست میکنه بعد از 1400 هم همینطوره .به جان جان کریه باور کن .خرت رو برون
  • محسن IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    5 0
    اِ؟ اصلاح طلب نبود شده این اصلاح طلب بود چی میشد
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    1 1
    طرفدار از بایدن را نباید ب پیروزی اصلاح طلبان تلقی کرد. تحلیل های دیگری هم دارد. اول و مهم تر از همه ترامپ قاتل سردار سلیمانی است و هم چنین مکین که یک جمهوری خواه بود. جایز نیست قاتل سردار سلیمانی دوباره رئیس جمهور شود. در ثانی دولت بعدی درگیری های داخلی و خارجی خواهد داشت.
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    4 0
    ننگ ابدی، نفرین شهدا و نفرین خدا بر عده ای که به یک قمار باز هرزه قاتل و عده ای دیگر به یک بچه باز زن باره برای بازسازی جسد متعفن شده برجام دل بسته اید.
  • عطاالله IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    6 0
    آخرین دست و پا زدن های افساد طلبان و حامیان اونا قبل از ریخته شدن به زباله دان تاریخ است. این نیز بگذرد
  • آرش IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    4 0
    وطن فروشان اصلاحطلب دیگه بسه
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    2 0
    اگر مجلس دهم و دولت اصلاح طلب نبود، پس حتما اصلاح طلبان در ملکوت اعلا بودند!
  • حم ی د IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    0 0
    حال اون فردی که باگردن کج جلوی اون حرامی(سلفی حقارت) ایستاده متوجه نمیشوم,درحال گفتن چه ذکری هست!!!
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    0 0
    پیروزی بایدن یک دوره تنفس ایجاد خواهد کرد اگرچه اصلاح طلبان حداکثر سوء استفاده را خواهند کرد ولی بقدری عملکرد مدیریتی شان ضعیف بوده و در مورد برجام غلو کردند که دیگر حتی بسیاری از هواداران قبلی شان به آنها روی خوش نشان نخواهند داد دموکرات و جمهوری خواه هر دو دشمن هستند و اهداف کلی شان یکی است و فقط نوع سیاست هایشان فرق میکند ولی در شرایط امروز پیروزی بایدن به نفع جمهوری اسلامی است حداقل در کوتاه مدت
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 0
    اصلاح طلب تهوع آور/ نافی خدا، کدخدا باور!!!!!!! هرکه بغیر خدا (کدخدا) امید ببندد ناامید خواهد شد و این یک سنت الهی است که در قضیه برجام مشهود بود. وای بر کواکبیان که هنوز امیدش به امریکا وجوبایدن است آبروی ایرانی رابردید شما اصلاح طلب هستیدبا دولت بی کفایت وابسته به کدخدایش ( آمریکا ). لعنت خدا بر خود فروختگان افساد طلب آمریکا صفت .
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 0
    ننگ ابدی، نفرین شهدا و نفرین خدا بر عده ای که به یک قمار باز قاتل و عده ای دیگر به یک زن باره برای بازسازی جسد متعفن شده برجام دل بسته اید. آخرین دست و پا زدن های افساد طلبان و حامیان اونا قبل از ریخته شدن به زباله دان تاریخ است. این نیز بگذرد وطن فروشان اصلاحطلب ِ خائن دیگه بسه ، حنایتان برای ملت رنگی نداره و مرده متعفن هستید .
  • قاسم باوی IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 0
    واقعا که خیلی کوتاه فکر واحمق تشریف داری اگر فکر کنی ترامپ بدتر از بایدن است سگ زرد برادره شغاله
  • عبدالله IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 0
    با توجه به دروغگویی،ضربه به اقتصاد مملکت، نوکری اجانب، فاصله گرفتن از مقدسات و ارزشها و مخالفت با نیروهای انقلابی فاسدتر و بی حیاتر از طایفه موسوم به اصلاح طلب ندیده ام.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس