یک کارشناس مسائل منطقه با اشاره به احتمال ایجاد تنش میان ترامپ و پوتین پس از مطرح شدن «طرح منطقه امن» گفت: با توجه به تضاد منافع استراتژیک و پایداری که بین آمریکا و روسیه وجود دارد امکان تنش همیشه وجود دارد.

به گزارش مشرق، «محمد علی دستمالی» کارشناس مسائل منطقه در خصوص طرح ایجاد «منطقه امن» مطرح شده از سوی ترامپ در سوریه، اظهار داشت: از ابتدا تاکنون آمریکا در بحران سوریه نقش داشته به طوری که بدون حضور آمریکا نمی‌توان در حل پرونده سوریه یک سناریو و راهکار کلان را طراحی کرد. آمریکا با اعزام سفیرش به قزاقستان در مذاکرات آستانه نشان داد که این مذاکرات را یک پرونده منطقه‌ای می‌داند و ترجیح واشنگتن بر این است که حرف آخر را در مذاکرات ژنو بزند. در نتیجه این اقدامات مقدماتی است تا دونالد ترامپ را به تصمیم‌گیری جدیدی در پرونده سوریه برساند.

وی ادامه داد: با توجه به رفتارهای جنجالی که تاکنون ترامپ از خود نشان داده، ابعاد این طرح به طور کامل مشخص نیست که آیا واقعا ترامپ قصد دارد منطقه امن را در سوریه ایجاد کند یا این موضوع تنها یک حرف است تا واکنش دیگران را ببیند. اگر آمریکا به طور جدی این طرح را مطرح کرده باشد در نتیجه باید با روسیه تعامل کند.

دستمالی با اشاره به ایجاد تنش میان ترامپ و پوتین پس از مطرح شدن «طرح منطقه امن»، عنوان کرد: با توجه به تضاد منافع استراتژیک و پایداری که بین آمریکا و روسیه وجود دارد امکان تنش همیشه وجود دارد. این در حالی است که اوباما در پرونده سوریه و برجام اجازه ایجاد تنش میان روابط آمریکا و روسیه را نداد.

این کارشناس سیاسی در خصوص امکان موافقت روس‌ها با این طرح گفت: باید دید آمریکایی‌ها تا چه اندازه حاضرند امتیاز بدهند و اینکه منطقه امن با چه مختصات و مشخصاتی ارائه می‌شود؟ اینها نکاتی است که برای روسیه مهم است. در خصوص این موضوع زمینه‌ها بیشتر در جهت تعامل و تفاهم پیش می‌رود تا تنش و اختلاف پایدار.

وی در پایان صحبت‌های خود در مورد تغییر موضع ترامپ از سیاست‌های انتخاباتی‌اش در قبال سوریه، خاطرنشان کرد: این موضوع به طور کامل مشخص نیست. حتی در داخل آمریکا هم کسی در مورد این موضوع تحلیل قاطعانه‌ای ارائه نمی‌دهد. به نظر می‌رسد که تیم ترامپ در مورد پرونده سوریه و عراق تاکنون تصمیمات قاطعانه و نهایی نگرفته یا اینکه قصد دارد با سناریویی دست به اقدامی بزند که باعث شگفتی منطقه‌ شود. آمریکا قصد ندارد تا سیاستی را که متفاوت با سیاست‌های تیم اوباما باشد، اتخاذ کند. تلاش ترامپ بیشتر در زمینه چانه‌زنی با روسیه و استفاده از کارت‌های منطقه‌ای همچون ارتباط با ترکیه، قطر و عربستان است تا پرونده را به سمت راه‌حل سیاسی ببرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس