کد خبر 642644
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵

یک روزنامه مصری در گزارشی بی‌سابقه در ضدیت با عربستان، نوشت که این کشور از گروههای تروریستی بخصوص جبهة النصره در سوریه و یمن حمایت مالی و نظامی می‌کند.

 به گزارش مشرق، یک روز پس از آنکه اسناد ویکیلیکس فاش کرد (+)، هیلاری کلینتون نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعتراف کرده که عربستان و قطر از تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کنند، روزنامه الوطن مصر نیز (چهارشنبه) در مطلبی که در نوع خود بی‌سابقه است، نوشت که عربستان سعودی از تروریسم در سوریه و یمن حمایت مستقیم می‌کند.

همزمان با تشدید تنش در روابط مصر و عربستان بخصوص اختلاف دیدگاه در خصوص بحران سوریه،‌ الوطن مصر به قلم «عبدالوهاب عیسی» نوشت، عربستان از جبهة النصره و گروههای تروریستی در سوریه علیه دولت این کشور حمایت مالی و نظامی مستقیم می‌کند.

نویسنده گزارش که دیدگاه ضد اخوانی (اخوان المسلمین) دارد، برخلاف حقایق موجود در خصوص حمایت طولانی مدت ریاض از تروریستها در منطقه، معتقد است که عربستان در دوره «عبدالله بن عبدالعزیز» با گروههای تروریستی مثل القاعده، داعش و اخوان المسلمین مبارزه می‌کرده و «عبدالله»‌ قبل از مرگش لیستی از گروههای تروریستی تهیه کرد که در رأس آن القاعده و اخوان بود اما «با روی کار آمدن ملک سلمان گروههای تروریستی از حمایت مستقیم مالی و نظامی عربستان برخوردار شدند؛‌ عربستانی که دوباره این گروهک‌های افراطی را در آغوش گرفت و حمایت مالی و نظامی کرد بخصوص در سوریه و یمن و لیست این گروهک‌ها را ملغی کرد».

الوطن مصر به مخالفت عربستان با جماعت اخوان المسلمین در دوره ملک عبدالله (شاه پیشین) اشاره کرد و با بیان اینکه بعد از اتفاقات 30 ژوئن (2014) در مصر (برکناری محمد مرسی) اختلاف میان ریاض و اخوان به اوج خود رسید، نوشت که عربستان این جماعت را گروهی تروریستی معرفی کرد... «اما زمانیکه سلمان حکومت را در اختیار گرفت، همه چیز کاملا تغییر کرد و عربستان از مبارزه با تروریسم، به حمایت از تروریسم مثل حمایت از القاعده و اخوان در سوریه و یمن تغییر راهبرد داد».

الوطن صراحتاً نوشت: در سوریه، ملک سلمان، از جبهة النصره، شاخه القاعده در شام، حمایت نظامی و مالی کرد تا بشار اسد را سرنگون کند. روزنامه ایندیپندنت از زبان یکی از مسئولان ترکیه نوشته است که عربستان پول و سلاح برای جبهة النصره می‌فرستد و ترکیه ورود آن به سوریه را تسهیل می‌کند. روزنامه انگلیسی توضیح داده که ابتدای مارس گذشته (فروردین) بعد از دیدار رجب‌طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ملک سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی در ریاض، توافقی میان دو کشور حاصل شد که در آن پیشنهاد شده است که دو کشور برای پُر کردن خلأ دخالت ناکام غرب در سوریه، تلاش کنند؛ بخصوص پس از شکست کشورهای غربی در تحمیل منطقه پروازممنوع در سوریه. طرفین توافق کردند که حمایت از معارضه مسلح را -یعنی جبهة النصره را- افزایش بدهند، تا پس از اختلاف ترکیه با شاه درگذشته، اولین توافق میان طرف سعودی و ترکی حاصل شود.

الوطن افزود: روابط عربستان با اخوان المسلمین به شکل چشمگیری در دوران ملک سلمان بهبود یافت به طوری‌که اخوان در عربستان نقش میانجی میان طرفین را برعهده گرفت و عربستان "راشد الغنوشی" (رئیس حزب النهضه) رهبر اخوان در تونس را چندین بار در خاک عربستان میزبانی کرد و ریاض مرتع حاصلخیزی شد برای سران این جماعت تروریستی... .

به نوشته الوطن مصر، «در یمن نیز عربستان، پس از ایجاد ائتلافی خلیجی برای حمله نظامی موسوم به "توفان قاطع» از گروهک اخوان علیه جماعت شیعه حوثی‌ها حمایت کرد. همکاری میان عربستان و اخوان در یمن، بعداز آنکه اتحادیه کذایی [یوسف] القرضاوی موسوم به "علماء مسلمین" و هیئت علمای مسلمین در عراق و گروهک اخوان در سوریه و اردن و [گروهک] جنبش اسلامی احرار الشام، حمایت خود را از عملیات توفان قاطع اعلام کردند، کم‌کم آشکارتر شد».

الوطن مصر در پایان نوشت: عربستان الان تاوان در آغوش کشیدن گروهک‌های تروریستی سابق و فعلی را که ملک سلمان به آن اقدام کرده، پرداخت می‌کند؛ بخصوص گروهک القاعده، مجری اتفاقات 11 سپتامبر سال 2001.

این گزارش روزنامه الوطن مصر در نوع خود بی‌سابقه است چرا که سران دو کشور برخلاف آنکه در رسانه‌ها تلاش می‌کنند، روابط خود را قوی جلوه دهند، دچار اختلافات ریشه‌ای هستند. برای نمونه، «سلمان الانصاری» رئیس لابی «ساپراک» سعودی در آمریکا امروز در توئیتر خود نوشت که «عربستان و مصر یک نقطه اتکای مشترک طلایی دارند و آن سرنوشت مشترک است. این دو کشور، دو چشم جهان عرب باقی خواهند ماند».

آخرین نمونه اختلافات ریشه‌ای مصر با عربستان به رأی مثبت مصر به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره سوریه بازمی‌گردد که سبب شد سعودی‌ها بشدت مصر را سرزنش کنند. در مقابل، شرکت ملی نفت عربستان که بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان است، کمک مالی خود از طریق سرمایه‌گذاری در مصر و فروش مشتقات نفتی به مصر با سود اندک را لغو کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    اهان یعنی قبلا سعودی ها در زمان عبدالله با القائده در سوریه میجنگیدن؟ ولی الان دارن حمایتشون میکنن؟
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    فکر کنم چند وقت است که به خطر بحران مال عربستان دستمزد بعضی ها را نداده است و از این رو آنها چشمانشان به حقایق باز شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس