کد خبر 649525
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳

گزارش‌های رسانه‌های مصری حاکی است که بعد از واکنش شدید وزارت خارجه مصر به کنایه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی به رئیس جمهور مصر، ممکن است کار به استعفای مدنی هم کشیده شود.

 به گزارش مشرق، بعد از کنایه «ایاد مدنی» دبیر کل سعودی سازمان همکاری اسلامی به «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر، با وجود عذرخواهی مدنی، اما جنجال در این زمینه بالا گرفته است.

در  اولین واکنش رسمی «سامح شکری» وزیر خارجه مصر پیشتر اعلام کرد که اظهارات مدنی با مسئولیت‌ها و مأموریت‌های او به عنوان دبیرکل سازمان همکاری اسلامی سازگاری ندارد و به شکل اساسی بر روند کار و قدرت او در این سازمان تأثیر می‌گذارد.

بر اساس این خبر شکری تأکید کرده که این مسأله باعث شده مصر در موضع خود در قبال همکاری با دبیرکلی سازمان همکاری اسلامی تجدید نظر کند و افزود تمسخر رئیس جمهور مصر به وسیله مدنی تجاوزی جدی به رهبران سیاسی کشوری است که یکی از موسسان سازمان همکاری اسلامی است.

از سوی دیگر روزنامه «الیوم السابع»، مصر گزارش داد که کشورهای عربی تأثیرگذار در سازمان همکاری اسلامی در تماس با ایاد مدنی از او خواسته‌اند استعفا دهد.

بر اساس گزارش الیوم السابع اغلب کشورهای عضو این سازمان تأکید کرده‌اند که اظهارات اخیر مدنی با مسئولیت‌اش در سازمان همکاری اسلامی در تضاد است و شکافی در روابط قاهره با سازمان ایاد کرده که ممکن است بر همکاری قاهره و سازمان همکاری اسلامی تأثیر بدی بگذارد به همین دلیل اگر ایاد مدنی استعفا دهد شاید بتوان بحران را به پایان رساند.

به گفته این روزنامه مدنی خواسته که چند ساعت به او وقت داده شود تا با مشاورانش مشورت کند، از سوی دیگر روزنامه عکاظ عربستان اعلام کرد که برخی کشورها برای پایان دادن به این بحث وارد عمل شده‌اند.

در همین راستا احتمال می‌رود نماینده دائمی مصر در سازمان روز یکشنبه (امروز) با ایاد مدنی دیدار کند و اعتراض رسمی کشورش را به اظهارات اخیر او اعلام کند.

ایاد مدنی که پیش از این مسئولیت وزارت حج و رسانه و فرهنگ عربستان را برعهده داشته مورد هجوم رسانه‌های مصری قرار گرفته است اما از سوی دیگر رسانه‌های سعودی با دفاع از او اعلام کرده‌اند عذرخواهی منتشر شده از سوی او برای پایان دادن به این ماجرا کافیست.

روزنامه عکاظ به نقل از یک منبع آگاه در سازمان همکاری اسلامی ضمن تکذیب خبر استعفای مدنی اعلام کرده که او از سوی اعضای سازمان همکاری اسلامی انتخاب شده و به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

مدنی روز جمعه گذشته در بدو سخنرانی‌اش می‌خواست «محمد باجی قائد سبسی» رئیس جمهور تونس را مورد خطاب قرار دهد که اشتباها نام السیسی را بر زبان آورد و گفت: اشتباه فاحشی بود اما من مطمئنم در یخچال خانه شما به غیر از آب چیز دیگری هم پیدا می‌شود بر خلاف آقای السیسی.

این کنایه مدنی که سابقه عهده داری وزارت حج و رسانه و فرهنگ عربستان را نیز در کارنامه خود دارد، به اظهارات اخیر رئیس جمهور مصر بود که در نشست ملی جوانان این کشور گفته بود من در یک خانواده ثروتمند بزرگ شدم اما زمانی رسید که حدود 10 سال یخچال خانه‌ام جز آب چیز دیگری نداشت اما با عزت نفس کسی صدای مرا نشنید.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس