کد خبر 642678
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷

مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه و عادل الجبیر همتای عربستانی‌اش در نشست خبری مشترک، ضمن متهم کردن ایران و روسیه به دخالت در امور کشورهای منطقه، از این دو کشور خواستند نقش مثبتی در حل بحران‌ها ایفا کنند.

به گزارش مشرق، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه ضمن درخواست متوقف شدن بمباران‌های روسیه در سوریه، از ایران خواست تا «دخالت‌ها در منطقه» را پایان داده و نقش مثبتی در حل بحران‌ها ایفا کند.

چاووش‌اوغلو در نشست خبری مشترک با «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان، ضمن تشکر از این کشور برای حمایت‌هایش از ترکیه، گفت روابط تجاری را در تمام زمینه‌ها میان دو کشور ارتقا خواهند داد.

جماعت «گولن» تروریست است؛

وی ضمن شبیه کردن سازمان «فتح‌الله گولن» و پ.ک.ک به داعش، آنها را تروریستی خوانده و گفت لازم است مردم موصل خود در عملیات آزادسازی آن شرکت کنند.

روسیه به بمباران حلب پایان دهد؛

وزیر خارجه ترکیه ضمن درخواست برای پایان بمباران‌های روسیه در حلب، از این کشور نیز خواست تا نقش مثبتی برای حل بحران سوریه ایفا کند.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز با بیان اینکه در دیدار با چاووش‌اوغلو درباره همکاری‌های مشترک درباب یمن، عراق و سوریه صحبت کردند، گفت: «توافق کردیم تا روابطمان را بهبود داده و تفاهمنامه‌های کاربردی امضا کنیم.»

نیروهای «بسیج مردمی»؛

وزیر خارجه سعودی ضمن متهم کردن نیروهای بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) به فرقه گرایی و وابسته بودن به ایران، خواستار عدم حضور این سازمان در عملیات آزادسازی موصل شده و ادعا کرد درصورت حضور آنها فاجعه‌های زیادی به بار خواهد آمد.

وزیر خارجه عربستان ادعا کرد بهتر است عراق برای آزادسازی موصل از ارتش خود استفاده کند؛ زیرا مشکل بزرگ عراق فرقه‌گرایی است و دولت عراق باید نماینده همه‌ی طیف‌ها و گروه‌های مذهبی و قومی باشد.

ایران دست از حمایت از تروریست بردارد؛

وی ضمن حمله به ایران و متهم کردن جمهوری اسلامی به دخالت در کشورهای عربی، مدعی شد: «ایران باید حمایت‌هایش از تروریسم را پایان داده و اصل حسن همجواری را رعایت کند.»

الجبیر همچنین افزود: «امیدواریم بهبود روابط ترکیه و روسیه به حل بحران سوریه منتهی شود.»

آنکارا،‌آماده میانجی‌گری بین ریاض و تهران است؛

وزیر خارجه ترکیه نیز از آمادگی کشور برای میانجی‌گری بین تهران و ریاض خبر داد و گفت «ترکیه تلاش دارد با توجه به روابط خوبی که با ایران و عربستان در سایه اهتمام این کشور به امنیت و ثبات منطقه دارد، بین این دو کشور میانجی‌گری کند».
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    تا حالا به بسیج و سپاه گیر داده بودند!1 حالا رفتن سراغ اون بندگان خدا یکی نیست به این حیوانات بگه به شما چه ربطی داره درامور کشورها این همه مداخله می کنید
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    اگه در شب کودتا رجب عنتر رو به ارومیه نمی اوردن که تا الان گور بگوری شده بود و مولود قوزمیت هم واسه ما دم در نمی اورد
  • ابادانیم ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    یزید از عثمانی بود.لعنت خدا بر او.عرب+ترک=یزید
  • محمد ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    عربستان برود استغفار کند که 500نفر عزادار را در یمن شهید و هزاران نفر را زخمی کرده است
  • محمد ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    عربستان برود استغفار کند که 500نفر عزادار را در یمن شهید و هزاران نفر را زخمی کرده است
  • ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    باز دو تا سگ افتادن پای هم شروع کردن به زوزه کشیدن و وقه دادن
  • ابوالمعالی ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    واقعا"جالب است دونفریکی بیماروذلیل وعقده ای ودیگری دارای مرض قدرت طلبی ولی بی پول خلاصه اینکه یعنی دو نفرجاهل معلوم الحال برای دوملت وکشوردارای پیشینه قوی ومتمدن تعین تکلیف مینمایند
  • مرتضی ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    این مردک از شیطان بدتر است وای به حال آخرتش
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    میگه ایران محکومه بعد میگه آمادگی میانجیگری داریم !!!!! این جبیر ک اینقد نگران فرقه گرایی در عراقه چرا خودشون اینجوری بزرگان تشیع رو گردن میزنن و اسماعیلی های جنوب رو شروند درجه دو بدون هیچ شناسنامه و هویتی محسوب میکنن ؟؟؟؟
  • وحید ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    وقتی سگها به هم میرسند، خوب برای هم دم تکان می دهند؛ کار به جایی رسیده که ترکیه و سعودی، به ایران و روسیه درس می دهند؛ اون چاووش اوغلو که سه ماه پیش، داشت خودش را خیس می کرد؛ این هم از الجبیره خانوم!
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    همین چند روز پیش بود دولت ترکیه با اسکایپ خودشو نجات داد حالا برای ایران تعین تکلیف میکنه ترکیه خائن شما همین استان هایی که دارید حفظ کنید برپایی دوباره امپراتوری عثمانی پیشکش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس