کد خبر 642997
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶

همکاری‌های نظامی مصر و روسیه که این بار قالب رزمایش مشترک نظامی به خود گرفته، خشم سعودی‌ها را به شدت برانگیخته است.

 به گزارش مشرق، پس از رای مصر به پیش نویس طرح روسیه در شورای امنیت، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، مصر و روسیه برای اولین بار در تاریخ مناسبات نظامی دو کشور رزمایش مشترکی در خاک مصر با مشارکت نیروهای چترباز برگزار خواهند کرد.

داستان پیغام‌ها و مذاکرات قاهره و مسکو به زمان ریاست جمهوری عبد الفتاح السیسی و سفرش به مسکو باز می‌گردد که رسانه‌ها و مراکز مطالعاتی آن را در جمله «السیسی تخم مرغ‌هایش را در یک سبد نمی‌چیند» خلاصه کردند، تا بگویند، قاهره به یک پیمان منطقه‌ای با عربستان و آمریکا اکتفا نمی‌کند، بلکه تلاش می‌کند، با طرف‌های دیگر نیز مناسباتی برقرار کند.

هنگامی‌که قاهره به پیش نویس طرح روسیه درباره سوریه رای داد، عربستان و قطر خشمگین از این موضع گیری با قاهره تماس گرفتند تا به مسئولان مصری تغییر رویکرد دسیاست‌های خارجی و عدم نزدیکی به روسیه را گوشزد کنند.

اما اعلام برگزاری رزمایش مشترک بین دو کشور تاکید می‌کند، مسکو به شدت به مصر فکر می‌کند، درحالی که تاریخ سیاسی مصر نیز نشان می‌دهد قاهره در برهه‌ای با بلوک شرق مناسبات گسترده داشت. آیا السیسی هوای آن دوره را کرده و از دیدگاه‌های عبدالناصر تاثیر می‌پذیرد؟

برخی از کارشناسان این رزمایش را پایه تحول روابط دو کشور می‌دانند که باب همکاری‌های گسترده‌تر در پرونده سوریه را می‌گشاید، سوال این است، آیا روسیه می‌تواند، در ائتلاف سعودی شکاف ایجاد کند و موجب تغییر سیاست‌ خارجی قاهره در قبال بحران سوریه شود؟ واکنش ریاض به این رزمایش چیست و آیا بحران بین ریاض و قاهره را تشدید خواهد کرد؟

عربستان تلاش کرد، با مبالغ کلان و سرمایه گذاری‌های بزرگ در برابر تغییر موضع روس‌ها در پرونده سوریه اغوا کند، اما با شکست بزرگی مواجه شد. ریاض تصور می‌کرد، موفقیت در تغییر مواضع مصر با کمک‌های مالی می‌تواند، موضع کشور قدرتمندی چون روسیه را نیز تغییر دهد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس