40 روز بیشتر تا شروع مناظرات بین هیلاری کلینتون و دانلد ترامپ باقی نمانده است. مناظراتی که پیش‌بینی می‌شود جنجال و تنش زیادی به همراه داشته باشند.

سرویس جهان مشرق- مناظرات بین «هیلاری کلینتون» به عنوان نامزد دموکرات‌ها و «دانلد ترامپ» به عنوان نامزد جمهوریخواهان رسما در ماه سپتامبر آغاز خواهد شد و تا 19 اکتبر، 4 مناظره برگزار خواهد شد که 3 مورد آن بین دو نامزد نهایی صورت می‌گیرد و یک مورد هم بین قائم‌مقام آنها. اما نکته قابل توجه این است که با اینکه طبق قانون «کمیسیون مناظرات انتخاباتی» هیچکدام از نامزدها حق اعتراض و دخالت در چگونه برگزار شدن مناظرات را ندارند، دانلد ترامپ اعلام کرده که شرایط را قبول ندارد و خواهان اعمال‌نظر در این مورد است. بسیاری از کارشناسان، معتقدند که ترس و وحشت ترامپ از روبرویی با حریف قدرتمند و کاردانی چون کلینتون، موجب شده که او دست به چنین حرکات فرافکنانه بزند. مجله تایم در تازه‌ترین تحلیل خود تنها راه حل ممکن برای ترامپ را استفاده از تاکتیک‌هایی چون درخواست تعیین پاسخ‌های کوتاه که مورد استفاده «سارا پالین» هم بود دانست.
 
طبق برنامه‌ریزی «فرانک فارنکوف» و «مایکل دی مک‌کوری» روسای «کمیسیون مناظرات انتخاباتی» (CPD)، اولین مناظره بین هیلاری کلینتون و دانلد ترامپ در دوشنبه مورخ 26 سپتامبر (5 مهر) برگزار و بصورت زنده از چند شبکه خبری آمریکا پخش خواهد شد. قرار بود که میزبان اولین مناظره، سالن اجتماعات دانشگاه «رایت استیت» شهر «دیتون» ایالت «اوهایو» باشد. نکته جالب توجه این که اوهایو ایالتی است که در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هیچ نامزد جمهوریخواهی نتوانسته بدون پیروزی در این ایالت، به کاخ سفید راه یابد و از این جهت جذب نظر مردم این ایالت خاکستری بسیار مهم بوده و تمامی آن به هنر شخص در شکست دادن حریف در مناظره برمی‌گردد. اما به هر حال، رییس دانشگاه مذکور اعلام کرد که به دلیل مشکلات مربوط به بودجه، این دانشگاه قادر به برگزاری مناظره اول نخواهد بود و لذا مناظره اول در دانشگاه «هافسترا»ی شهر «همپستد» ایالت «نیویورک» برگزار می‌شود.
 
 هر آنچه که باید در مورد مناظرات بین کلینتون و ترامپ بدانید
 
در مناظره اول که در دانشگاه «هافسترا»ی شهر «همپستد» ایالت «نیویورک» برگزار می‌شود، 6 موضوع اصلی به انتخاب مدیر مناظره یک هفته پیش از برگزاری در اختیار ترامپ و هیلاری قرار خواهد گرفت و آنها در مناظره خود حق دارند که 15 دقیقه در مورد هر موضوع سخن بگویند. در آغاز هر بخش، از طرف مناظره یک سوال می‌شود و آن شخص 2 دقیقه وقت پاسخگویی دارد و سپس 13 دقیقه وقت بحث با یکدیگر در اختیار آنها قرار می‌گیرد. مدیر مناظره، در صورتی که تشخیص دهد که یک بحث به نقاط مهمی رسیده، می‌تواند به اختیار خود وقت آن بحث را افزایش دهد و از وقت بحث دیگر کم کند.
 
 هر آنچه که باید در مورد مناظرات بین کلینتون و ترامپ بدانید
 
دومین مناظره که بین قائم مقام‌های دو نامزد انتخاباتی یعنی «مایک پنس» شریک انتخاباتی و قائم مقام ترامپ و «تیم کین» شریک انتخاباتی و قائم مقام کلینتون صورت می‌پذیرد، در روز سه‌شنبه مورخ 4 اکتبر در دانشگاه «لانگوود» شهر «فارمویل» ایالت «ویرجینیا» برگزار خواهد گردید.این مناظره، دارای 9 بخش 10 دقیقه‌ای و مجموعا 90 دقیقه زمان است. در آغاز هر بخش، از طرف مناظره یک سوال می‌شود و آن شخص 2 دقیقه وقت پاسخگویی دارد و سپس 8 دقیقه وقت بحث با یکدیگر در اختیار آنها قرار می‌گیرد. مدیر مناظره، در صورتی که تشخیص دهد که یک بحث به نقاط مهمی رسیده، می‌تواند به اختیار خود وقت آن بحث را افزایش دهد و از وقت بحث دیگر کم کند.
 
هر آنچه که باید در مورد مناظرات بین کلینتون و ترامپ بدانید 
 
سومین مناظره در روز یکشنبه مورخ 9 اکتبر در دانشگاه «واشنگتن» در شهر «سن لوئیز» برگزار خواهد شد. این مناظره، که دومین مناظره بین ترامپ و کلینتون خواهد بود، شکلی متفاوت دارد. نیمی از سوالات مناظره توسط شهروندانی که در سالن حضور دارند مطرح می‌شود و نیمی دیگر توسط مدیر مناظره با استناد بر گزارش‌ها و اخبار داغ رسانه‌های جمعی و اجتماعی طرح می‌گردد. طرفین مناظره، هر کدام دو دقیقه وقت دارند که به سوال پاسخ بدهند و به ازای همان سوال یک دقیقه وقت هم برای مدیر مناظره وجود دارد که با اضافه کردن داده‌ها، موجب امتداد بحث شود. نکته اینکه، حضار سوال‌کننده در این مناظره، رای‌دهندگان غیرمتعهدی هستند که از سوی سازمان «گالوپ» انتخاب شده‌اند.
 
هر آنچه که باید در مورد مناظرات بین کلینتون و ترامپ بدانید 
 
چهارمین مناظره که سومین مناظره بین ترامپ و کلینتون و در واقع آخرین مناظره بین این دو است، در روز چهارشنبه مورخ 19 اکتبر در دانشگاه «نوادا» در شهر «لاس وگاس» برگزار خواهد شد. در مورد مناظره چهارم باید یادآور شد که «جیل استاین» -نامزد حزب سبز- و «گری جانسون» -نامزد حزب لیبرال- برای دریافت مجوز جهت شرکت در این مناظره باید حداقل 15 درصد از آرای مردمی در نظرسنجی‌های عمومی را جذب نمایند. شکل اجرا شدن این مناظره کاملا شبیه مناظره اول است.
 
هر آنچه که باید در مورد مناظرات بین کلینتون و ترامپ بدانید 
 
هیلاری کلینتون در مورد مناظره خود با ترامپ در گفتگو با شبکه خبری ABC اظهار داشت: «قویا منتظر روبرویی و مناظره با ترامپ هستم. خیلی دلم می‌خواهد در آن مناظرات به مردم آمریکا نشان دهم که چرا تا این حد مطمئنم که او لیاقت ریاست جمهوری را ندارد. ترامپ نیز در مورد این مناظره‌ها در گفتگو با شبکه خبری CNBC ابراز داشت: «من به بیشتر از سه جلسه مناظره با هیلاری نیاز دارم. چون صحبت‌های زیادی باید گفته شود». لازم به ذکر است که در سال 2012، بین «باراک اوباما» و «میت رامنی»، سه جلسه مناظره برگزار شد.
 
 
{$sepehr_media_1711394_400_300}
 
مناظره اوباما و جان مک کین در سال 2008
 
روزنامه تایم در تازه‌ترین مقاله تحلیلی خود در این باره به قلم «آلن شرودر» نوشت: دانلد ترامپ باید خود را برای یک حضور متفاوت که هرگز در زندگی‌اش تجربه نکرده آماده کند. او این بار نه در قامت یک رقیب درون‌حزبی که در قامت نامزد نهایی جمهوریخواهان باید در انظار میلیاردها انسان در مقابل حریف قدرتمند و سیاست‌بلدی چون هیلاری کلینتون ظاهر شود. همین امر موجب شده که او را ترس و نگرانی فرا بگیرد. او، شاید در سخنرانی خود با فرافکنی و یا تکنیک‌های مختص به خود بتواند در جمع هوادارانش غوغا به پا کند، اما در مناظرات نهایی آن هم با حضور سوالات تخصصی‌تر در حوزه سیاست (داخلی و خارجی) و اقتصاد و امنیت، عملا با مشکل مواجه می‌شود. سختی کار، جایی است که کلینتون که کوله‌باری از تجربه در مورد این مسائل است، او را با توسل بر دانسته‌ها و تجاربش به چالش بکشد. ترامپ در جریان رقابت‌ها و مناظرات درون‌حزبی تقریبا هر سازی زد، مسئولین مناظرات به آن رقصیدند. او حتی در تغییر زمان و درازای مناظره‌ها هم تاثیرگذار بود. مناظرات انتخابات سراسری تفاوتی بزرگ با مناظرات رقابت‌های درون‌حزبی دارد. در مرحله درون‌حزبی، ترامپ ناز می‌کرد و می‌تازاند چون می‌دانست که شبکه‌های برگزارکننده مناظرات، برای بالا بردن جایگاه خود و فروش آگهی‌های تجاری‌شان، نیاز به مشارکت او دارند. اما در این مرحله، فقط پخش عمومی مطرح است و خبری از منافع تجاری نیست و در نتیجه؛ شبکه‌های میزبان و برگزارکننده اصلا نیازی به خریدن ناز نامزد انتخاباتی ندارند. مناظرات انتخابات سراسری، با شعار «فضیلت مدنی خالص» به مخاطب عرضه می‌شوند و امور تجاری و تبلیغاتی در ان هیچ جایگاهی ندارد و به همین سبب هم جذاب هستند.
 
هر آنچه که باید در مورد مناظرات بین کلینتون و ترامپ بدانید 
 
شروردر در ادامه آورد: برنامه مناظرات از چند ماه پیش به کمیته ملی هر دو حزب اعلام شد. ستاد کلینتون شرایط را پپذیرفت و هیچ اعتراضی هم نکرد اما ترامپ اعلام کرد که با شرایط موافق نیست و درخواست تعیین شرایط خود را دارد. ترامپ، به زمان برگزاری مناظرات اعتراض دارد و آن‌ها را همزمان با برگزاری مسابقات فوتبال آمریکایی که بسیار مورد علاقه وی است می‌داند. از طرف دیگر، خواستار دخالت در تعیین مدیران مناظره است. حق دخالت در تعیین مدیران مناظره از دوره نیکسون ببعد، منسوخ شد و از آن پس، نامزدها حق اعمال نظر در انتخاب مدیران مناظره را ندارند. ترامپ که با توجه به برنامه‌های موفقی چون «کارآموز» در تلویزیون، خود را استاد اجرای تلویزیونی می‌داند، این بار سعی دارد نقش یک تهیه‌کننده برنامه مناظره را ایفا کند که البته تا بدین لحظه به درخواستهای وی توجهی نشده است. مناظره اول و مناظره آخر وی با کلینتون به مراتب از مناظره دوم سخت‌تر است. او در این دو مناظره باید در هر کدام از 6 بخش مناظره، 15 دقیقه سخن مفید و اصولی در مورد مسائل مختلف داشته باشد و هر گونه فرافکنی و بازی به کلمات، دقیقا زیر ذره‌بین مخاطب ریزبین قرار دارد و می‌تواند برای او هزینه‌ساز شود. اما او یک راه نجات در مقابل کلینتون دارد و آن توسل بر روش «سارا پالین» -قائم مقام وقت جان مک‌کین- در سال 2008 در مقابل «جو بایدن» -قائم مقام وقت اوباما- است: اجرای روش پاسخ‌ در زمان کوتاه در جهت ایجاد سر و صدا به جای بحث و استدلال پایدار تا بدینوسیله ذهن بینندگان را از پی بردن به ضعفش در مقابل حریف منحرف کند. همچنین این انتظار می‌رود که ترامپ خواستار کوتاه شدن وقت مناظره‌ها شود؛ مثلا از 90 دقیقه به 60 دقیقه. ترامپ پیوسته نشان داده که نیاز به وجود ملازمان بر روی صحنه دارد. او یک فرد تک بعدی است و توان روبرویی یکسره و تمام‌قد با کلینتون که تجربه‌های قبلی مناظره را داراست، ندارد. اگر ترامپ به واقع تصمیم به دور زدن و یا تسهیل شرایط مناظره را داشته باشد حق دارد. سخت است که در مقابل حریف توانایی چون هیلاری بتوان 90 دقیقه تاب آورد.
 
{$sepehr_media_1711390_400_300}
 
مناظره سارا پالین و جو بایدن در سال 2008
 
 
«جان اسکاکو» تحلیلگر سیاسی دانشگاه «پوردو» نیز در جدیدترین تحلیل خود 3 علت برای این رفتار ترامپ لحاظ می‌کند و معتقد است که دست کم یکی از این سه دخیل است:
 
1. ترامپ می‌خواهد با بلوف زدن و مرعوب ساختن کلینتون، از خطر مناظره رهایی یابد. او همان تکنیکی را به کار گرفته که بیل کلینتون در سال 1992 در روبرویی با جورج بوش پدر در پیش گرفت. کلینتون در آن زمان جورج بوش را «جورج بزدل» خواند و حتی عده‌ای به هدایت او، در سخنرانی‌های بوش با لباس جوجه حاضر شدند.
 
2. ترامپ به خوبی می‌داند که احتمال شکست‌اش در مناظره‌ها بالاست. او می‌داند که شکست او به معنای نابودی اوست. به همین دلیل شروع به فرافکنی کرده و از همین حالا روش و رویکرد مناظره‌ها را ناجوانمردانه و آلوده می‌داند. یکی از روش‌های ترامپ این است که با هوچی‌گری و مظلومیت‌خواهی، تاثیر خود را پیش یا پس از وقوع هر حادثه ناخوشایند در اذهان عمومی بگذارد.
 
3. ترامپ ذاتا شخصیتی دارد که توجه می‌خواهد. او به دنبال توجه است و در این مسیر، از هیچ عملی مضایقه نمی‌کند. سر و صدایی که از همین حالا هم راه انداخته، یعنی اینکه می‌خواهد ذهن مردم را از گاف‌هایی که داده منحرف سازد و تا 26 سپتامبر از نظر ذهنی مخاطب را برای روبرویی با خود دارای صفحه سفید و تصویر خوب نماید.
 
 
منابع:
 
 
 http://heavy.com/news/2016/06/when-is-the-first-presidential-debate-schedule-hillary-clinton-donald-trump-2016-republican-democrat/

http://www.uspresidentialelectionnews.com/2016-debate-schedule/2016-presidential-debate-schedule/

http://www.vox.com/2016/8/4/12341764/trump-general-debate-dates-clinton-rigged

http://time.com/4446776/donald-trump-debates/

https://www.quora.com/What-would-a-Hillary-Clinton-Donald-Trump-debate-look-like

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    توی ایران هم به جای صدا و سیما باید مناظرات رو توی دانشگاهها برگزار کنند بسیار کارشان جالب و خوب هست
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    انتخابان آمریکا به ما چه
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    قطعا هیلاری رای میاره
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    در هر صورت مرگ بر آمریکا
  • ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    انتخابات امریکا نه تنها به ایران بلکه به همه جهان ربط داره و برنده انتخابات میتونه سرنوشت یک کشور به کل عوض کنه !!
  • ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    ترامپ برای ایران بهتره ... کلیننتون همون اوباما 2 هست
  • ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    رسانه های اونارو ببین.... از الان حرکات نامزدها رو هم پشی بینی کردند !!
  • علی ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    0 0
    سلام به کلی هر دو طرفد ر سرنوشت ایران تاثیر دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس