کد خبر 5867
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۰

سوني يک آپديت جديد را با رتبه «ضروري» در دسترس کاربران PS3 قرار داده است. اين آپديت شامل برخي امکانات امنيتي جديد است و موجب ارتقاء سيستم امنيتي اين دستگاه خواهد شد.

به گزارش سرويس فناوري اطلاعات مشرق، سوني يک آپديت جديد را با درجه‌بندي «ضروري» در دسترس کاربران PS3 قرار داده است. اين بروزرساني يک بروزرساني کوچک و جزئي ناميده شده است و طبق توضيحات شرکت سوني کاربران بايد حتماً آن را نصب کنند. بر طبق اعلام شرکت سوني، اين آپديت شامل برخي امکانات امنيتي جديد است و موجب ارتقاء سيستم امنيتي اين دستگاه خواهد شد.
البته کاربران از اين آپديت‌ها تعبير ديگري دارند. بيشتر کساني که اين بروزرساني را انجام داده‌اند، از انجام اين کار ابراز پشيماني مي‌کنند. آنها مي‌گويند اين کار تنها باعث شده نرم‌افزار جيلبريک که بر روي دستگاه نصب شده بود از کار بيفتد.
دستگاه PS3 بنا بر ادعاي سازندگان آن امن‌ترين و غيرقابل نفوذ‌ترين کنسول بازي در جهان است و به هيچ عنوان امکان شکستن قفل و اجراي بازي‌هاي کپي شده بر روي آن وجود ندارد. و نيز اجراي برنامه‌هايي که به تأييد شرکت سوني نرسيده باشند، نيز در آن غيرممکن شده است.
اين در حالي است که طي يک ماه گذشته، دو راه بسيار آسان براي شکستن قفل آن يا همان جيلبريک کردن آن معرفي شده است. يکي از اين راه‌ها برنامه‌اي است که بر روي يک حافظه فلش USB ذخيره شده و به مبلغ 150 دلار به فروش مي‌رسد. اين برنامه طوري طراحي شده است که وقتي حافظه USB را به دستگاه PS3 وصل کنيد به طور اتوماتيک وارد محيطي مي‌شود که در آن مي‌توان از بازي‌هاي کپي شده و يا ذخيره شده بر روي هارد ديسک دستگاه استفاده کرد. اين برنامه توسط يک هکر نوشته شده و به قيمت 150 دلار به همراه حافظه USB که تنها قابليت خوانده شدن را دارد در اختيار خريداران قرار مي‌گيرد.
راه دوم يک برنامه متن‌باز است که توسط گروهي از برنامه‌نويسان طراحي شده و از طريق اينترنت قابل دانلود مي‌باشد. اين برنامه رايگان است و به کاربران تنها اجازه اجراي برنامه‌هاي ثالث که مورد تأييد سوني قرار نگرفته است را مي‌دهد و اجازه اجراي بازي‌هاي کپي شده را نمي‌دهد.
بروز رساني جديد سوني هر دو برنامه فوق را از کار مي‌اندازد و اجازه اجراي آنها را نمي‌دهد و ارتقاء امنيتي بخصوصي که ضامن امنيت کاربران باشد را ارائه نمي‌کند.
به نظر مي‌رسد اين اقدام سوني تنها يک عکس‌العمل انفعالي در برابر شکسته شدن قفل دستگاه PS3 باشد. به دليل اينکه هکرها و برنامه‌نويسان باز هم خواهند توانست اين قفل را بشکنند، اين موفقيت شرکت سوني، موقتي به نظر مي‌رسد و مهم‌تر اينکه در ماه گذشته جيلبريک کردن آيفون اپل توسط سيستم قضايي امريکا امري قانوني تلقي شد. شايد اين حکم براي شرکت‌هاي ديگر نيز صادر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس