سفر بلینکن به اروپای شرقی در بحبوحه افزایش تنش‌ها با روسیه

همزمان با افزایش تنش‌های غرب با مسکو بر سر ارائه مجوز به اوکراین به منظور استفاده از تسلیحات غربی علیه روسیه، «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه آمریکا امروز وارد مولداوی می‌شود.

به گزارش مشرق، بلینکن امروز چهارشنبه وارد کیشیناو پایتخت مولداوی می‌شود. گفته می‌شود مولداوی نخستین مقصد بلینکن در تور سفرهای اروپایی وی است که با هدف تقویت حمایت غرب از اوکراین در میان کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) صورت می گیرد.

طبق این گزارش، سفر وزیر امور خارجه آمریکا به اروپا در حالی انجام می‌شود که اوکراین در تلاش برای جلوگیری از تشدید حملات روسیه در جبهه‌های شرقی است. همزمان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز هشدار داده است که کشورهای غربی با بازکردن دستان کی‌یف برای حمله به قلمروی روسیه با استفاده از تسلیحات اروپایی و آمریکایی، باعث بروز یک جنگ جهانی دیگر می‌شوند.

جیم اوبراین دیپلمات ارشد آمریکایی در امور اروپا در وزارت امورخارجه این کشور، روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران بدون ارائه جزئیات اعلام کرد که واشنگتن در این سفر بسته مستحکمی را برای حمایت از استقلال انرژی مولداوی اعلام خواهد کرد.

گفته می‌شود بلینکن پس از مولداوی، برای شرکت در گردهمایی غیررسمی وزرای خارجه ناتو به پراگ پایتخت جمهوری چک سفر خواهد کرد؛ نشستی که تمرکز آن پیشبرد آمادگی‌ها پیش از نشست ژوئیه (تیر ماه) رهبران این ائتلاف نظامی در واشنگتن خواهد بود.

اوبراین در همین زمینه تشریح کرد: ما پیش‌بینی نمی‌کنیم که دعوتی برای پیوستن اوکراین به ناتو وجود داشته باشد، اما حمایت قابل‌توجهی از اوکراین برای پیروزی در جنگش صورت خواهد گرفت».

وی سپس ادامه داد: این امر شامل حمایت مستمر ناتو در ساخت و ایجاد نیروهای آتی اوکراین و تلاش برای کمک به این کشور به منظور پیوستن به اتحادیه اروپا است تا از این طریق بتواند به عضویت در ناتو نزدیکتر شود.

با گذشت بیش از دو سال از مرگبارترین جنگ در اروپا که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بی سابقه بوده است، متحدان غربی همچنان در حال بحث بر سر چگونگی متوقف کردن پیشروی نیروهای روسیه هستند.

گفته می‌شود یکی از مسائل مهم در نشست پراگ، اجازه متحدان به اوکراین برای استفاده از تسلیحات غربی علیه قلمروی روسیه است.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در همین زمینه به هفته نامه اکونومیست گفت که اعضای این ائتلاف باید اجازه دهند اوکراین از سلاح‌های خود در داخل خاک روسیه استفاده کند. در این میان برخی اعضای اروپایی ناتو از این ایده حمایت کرده اند، اما آمریکا مخالف است. این کشور بارها اعلام کرده که اوکراین را برای حمله به خاک روسیه تشویق نمی کند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس