وزیر دفاع ایران در یک کنفرانس امنیتی در مسکو: من مایلم که از برقراری همکاری‌های چندجانبه بین چین، ایران و روسیه برای مقابله با توسعه ناتو به سمت شرق و نصب سپر موشکی در اروپا حمایت کنم.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

درخواست ایران از هند، چین و روسیه برای مقابله با سامانه موشکی ناتو

به گزارش پایگاه راشاتودی، ایران آمادگی خود را برای همکاری با روسیه، چین و هند در رابطه با مساله سپر موشکی ناتو و تهدیدات مرتبط از جانب این بلوک نظامی اعلام داشت.

ایران

حسین دهقان وزیر دفاع ایران در یک کنفرانس امنیتی در مسکو گفت: من مایلم که از برقراری همکاری‌های چندجانبه بین چین، ایران و روسیه برای مقابله با توسعه ناتو به سمت شرق و نصب سپر موشکی در اروپا حمایت کنم.

ساعتی بعد خبرگزاری ریانوستی از قول سردار دهقان گزارش داد که این سه کشور ممکن است گفتگوهای دفاعی سه جانبه‌ای را شروع کنند.

به رغم، توافق هسته‌ای با ایران، آمریکا هنوز به نصب سپر موشکی در اروپا به بهانه تهدید ایران هسته‌ای ادامه می‌دهد.

اوآنا لانگسکو سخنگوی ناتو گفت: تهدید علیه کشورهای عضو ناتو به سبب تکثیر موشکهای بالستیک همچنان در حال افزایش است و چارچوب توافق هسته‌ای با ایران هم تاثیری در این حقیقت ندارد.


توافق هسته‌ای با ایران: مخالفت کنید، اشکال‌تراشی کنید، به تاخیر بیندازید ... شکست دهید

به گزارش هفته‌نامه ویکلی استاندارد، روسیه ممنوعیت فروش سامانه اس-300 را لغو کرد. این درحالیست که دولت اوباما در حال مذاکره با ایران بر سر پرونده هسته‌ای این کشور است. تحویل این سامانه می‌تواند یکی از نتایج ملموس توافق هسته‌ای با ایران باشد. در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، منابع ارزی زیادی به سوی ایران سرازیر خواهد شد و این کشور می‌تواند از آنها برای تقویت توان نظامی خود استفاده کند. ایران با داشتن سامانه اس-300 در برابر حملات آسیب‌ناپذیر شده و در نتیجه رفتارش در خاورمیانه تخاصمی‌تر می‌شود.

ایران

به علاوه، توافق هسته‌ای به ایران اجازه می‌دهد تا بخش مهمی از تاسیساتش را همچنان در اختیار داشته باشد و رژیم بازرسی نیز نمی‌تواند مانع تلاش‌های تهران برای دستیابی به تسلسیحات اتمی شود. در این صورت، ایران هیچ انگیزه‌ای برای تعدیل رفتارش چه در داخل و چه در خارج نخواهد داشت.

فروش اس-300 تنها جرقه‌ای در شب است که به ما پیامی درباره آینده خاورمیانه می‌دهد. این منطقه با توجه به تحولات اخیر خطرناک تر هم خواهد شد.

این هفته کنگره اقدام به تصویب لایحه‌ای کرد که طبق آن کنگره می‌تواند توافق هسته‌ای نهایی با ایران را بررسی کرده و آن را رد کند. اما کنگره می‌تواند کارهای دیگری نیز برای جلوگیری از توافق هسته‌ای با ایران انجام دهد. کنگره می‌تواند با تصویب لوایح و اصلاحیه‌هایی همچنان تحریم‌ها را حفظ کند و در نتیجه مانع از آن شود که رئیس‌جمهور آنها را لغو نماید. کنگره باید بر این مساله تاکید نماید که تا زمانی‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل ایران را تایید نکرده است تحریم‌ها لغو نخواهند شد. کنگره باید تمامی گزارشات درباره تمامی رفتارهای ایران را بررسی کند.

آنچه مشخص است این است که لایحه موجود کافی نیست. این لایحه می‌تواند امضای توافق را دشوار سازد. باید کاری کنیم که مانع امضای توافق شویم. برای رسیدن به این هدف، باید بر جنبه‌های ضعیف توافق تاکید کرده و دائماً درباره جنبه‌های غیرقابل‌قبول رفتاری تهران سخن بگوییم.


توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند اختلافات فرقه‌گرایانه در منطقه خلیج‌فارس را شدت بخشد

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، توافق هسته‌ای غرب با ایران چه تاثیری بر تنش‌های شیعی-سنی در منطقه خلیج فارس داشته است؟ در دنیای ایده‌آل، این توافق باید تنش‌های فرقه‌گرایانه را در منطقه کاهش داده و راه را برای دوره جدیدی از وابستگی متقابل هموار سازد. طبق این نظریه، با امضای توافق هسته‌ای، میانه‌روها در ایران قدرت بیشتری خواهند یافت و در نتیجه رفتارهای مداخله‌جویانه این کشور در دیگر کشورهای عربی کاهش خواهد یافت. درنتیجه کشورهای عربی با اطمینان بیشتری با ایران اسلامی ارتباط برقرار می‌کنند. آنها دیگر به ایران به چشم یک رقیب یا دشمن نگاه نمی‌کنند.

این احتمالاً بخشی از نقشه اوباما برای منطقه بوده است، منطقه‌ای که در آن آرامشی بین کشورهای عربی و ایران برقرار خواهد بود.

متاسفانه، هوز فاصله زیادی با این سناریو داریم: منطقه خلیج فارس در واقع در وضعیت هشدار افزایش فرقه‌گرایی است. نیروهای برون مرزی ایران در قالب سپاه قدس بدون هیچ مشکلی در کشورهای عربی فعالیت می‌کنند و حتی ممکن است که توان آنها با برداشته شدن تحریم‌ها و رسیدن منابع مالی افزایش نیز داشته باشد. هرچند که مقامات ریاض از توافق هسته‌ای با ایران استقبال کرده‌اند، اما مقامات کشورهای عربی هنوز نسبت به این توافق مشکوک هستند.

حتی می‌توان گفت که افزایش احتمال توافق هسته‌ای با ایران انگیزه اصلی حمله نظامی کشورهای عربی به رهبری عربستان به یمن می‌باشد. تصمیم سعودی‌ها برای حمله به یمن از یک سو به سبب هراس از حوثی‌های یمن بود و از سوی دیگر پیامی به واشنگتن برای مقابله با سیاست‌های منطقه‌ای ایران بود. سعودی‌ها همچنین همیشه از ابزار تنش‌های فرقه‌گرایانه برای افزایش حمایت‌های داخلی استفاده کرده‌اند.

حمله نظامی عربستان به یمن همچنین باعث افزایش فشارها بر شیعیان در کشورهای عربی شده است. این گروه از مسلمانان به سبب عدم تایید این حمله تحت فشار قرار گرفته‌اند. حاکمان عربی هرگونه انتقاد را از جانب شیعیان به شده سرکوب می‌کنند.

تمامی این مساله برخلاف نظر اوباما مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند باعث تغییر خاورمیانه شود است. اکثر ناامنی و تنش‌های فرقه‌گرایانه در خلیج فارس به سبب مشکلات دیرینه حکومت‌داری و توزیع ناعادلانه قدرت اقتصادی و سیاسی است و ربطی به اعمال قدرت از جانب ایران ندارد. اینها نقاط ضعفی هستند که ضمانتهای امنیتی و فروش تسلیحات از جانب آمریکا نمی‌تواند آنها را حل کند.

حتی اگر توافق هسته‌ای با ایران بتواند باعث نزدیکی بیشتر ایران و عربستان شود، ما نباید خیلی درباره توانایی تهران و ریاض برای کنترل تنشهای فرقه‌گرایانه حساب کنیم. بازیگران غیردولتی نظیر داعش، شبه‌نظامیان سلفی و شیعی بدون توجه به خواسته‌های حامیان منطقه‌ای خود همچنان به یکدیگر حمله خواهند کرد. مطمئناً، عدم حمایت مالی تهران و ریاض از این گروه‌ها می‌تواند در کاهش آتش فرقه‌گرایی موثر باشد. اما، فرقه‌گرایی نتیجه عادی فروپاشی دولتها در عراق و شام است و بزودی هم تغییر نخواهد کرد.


روسیه به دنبال تبدیل شدن به یک بازیگر منطقه‌ای است

به گزارش پایگاه اسپوتنیک، کمیل گرند مدیر بنیاد فرانسوی تحقیقات راهبردی معتقد است که تصمیم مسکو برای فروش سیستم پدافندی اس-300 به ایران می‌تواند اقدامی به لحاظ سیاسی برای کرملین مفید باشد.

ایران

وی ادامه داد: کرملین با برداشتن ممنوعیت فروش این سامانه به ایران به همه فهماند که روسیه دارد دوباره به مرکز اقدامات ژئوپولتیکی که هم اکنون در خاورمیانه در جریان است برمی‌گردد.

مثلث مسکو، تهران و دمشق پیام واضحی را به آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره تغییر موازنه قدرت در منطقه می‌دهد.

وی افزود: روسیه همیشه می‌خواسته است که به بازیگر سیاسی اصلی در صحنه خاورمیانه مبدل شود. مسکو می‌خواهد خود را به عنوان حامی کشورهایی در منطقه معرفی کند که همیشه از جانب غرب مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

گرند همچنین گفت: جاه‌طلبی‌های مسکو احتمالاً به ایران و سوریه محدود نمی‌شود و ممکن است کشورهای عربی را نیز در بر بگیرد. سفر اخیر، پوتین به مصر نشانه این است که روسیه می‌خواهد با این کشور هم رابطه برقرار کند.


پوتین آماده است تا تسلیحات تغییردهنده بازی را در اختیار ایران قرار دهد

به گزارش پایگاه بزینس اینسایدر، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت که تمایل و انعطاف‌پذیری ایران برای یافتن راه‌حلی برای پرونده هسته‌ای این کشور عامل اصلی برداشته شدن ممنوعیت ارسال سامانه اس-300 به ایران است.

ایران

وی گفت: و حالا با پیشرفت مذاکرات هسته‌ای با ایران، هیچ‌گونه دلیلی برای حفظ ممنوعیت یک‌جانبه فروش این سامانه به تهران وجود ندارد.

به خدمت‌گیری این سامانه توسط تهران می‌تواند یک تغییر‌دهنده بازی برای تمامی هواپیماهای نسل چهارم از قبیل اف-15، اف-16و اف-18 باشد.

این سامانه امکان حمله آمریکا، رژیم صهیونیستی و یا هر کشور دیگری که هواپیماهای نسل پنجم را دراختیار ندارد دشوار خواهد ساخت. این بدان معناست که ایران با در اختیار گرفتن این سامانه می‌تواند با خیال راحت‌تری به اقدامات خود ادامه دهد.


اوباما ایران را با توافق هسته‌ای فریب می‌دهد

به گزارش پایگاه گلوبال ریسرچ، تقریباً یک چیز درباره اوباما درست است. او ثبات ندارد. او یک چیز می‌گوید و طوری دیگر عمل می‌کند. او بدون هیچ اعتراضی تسلیم تندورهای ضدایرانی کنگره شد. توافق لوزان از دست رفت. شانس دستیابی به توافق تا 30 ژوئن تقریباً صفر است. ثروت دوباره پیروز شد. نئومحافظه‌کاران آمریکا، رژیم صهیوینیستی به همراه لابی آن سرانجام برنده شدند. اوباما با امضای قانون توافق هسته‌ای با ایران موافقت کرد.

ایران

این قانون که به کنگره اجازه می‌دهد توافق هسته‌ای با ایران را بررسی کند در حقیقت به معنای هدر رفت ماه‌ها مذاکره است. شاید اوباما هرگز خواهان دستیابی به توافق نبوده است. شاید او تظاهر می‌کرده است که به دنبال توافق است و در خفا به دنبال فریب‌کاری بوده است. او به اندازه نئومحافظه‌کاران تندرو است. ایده آنها در رابطه با توافق با ایران تسلیم شدن بی‌قید و شرط است.

مخالفت آمریکا با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران همیشه پوششی برای تغییر رژیم بوده است، تغییر حکومت مستقل ایران با یک حکومت دست نشانده.

یک نماینده کنکره گفت: که هیچ تحریمی بدون اجازه کنگره برداشته نمی‌شود.

در حقیقت، این حرف به این معناست که هیچ تحریمی بدون تسلیم ایران در مقابل آمریکا، رژیم صهیونیستی و لابی آن برداشته نمی‌شود.

مقامات رژیم صهیونیستی تصویب این لایحه را نشانه دستاورد سیاست این رژیم دانستند. آیپک نیز با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت: حال نوبت آن رسیده است که کنگره نقش تاریخی خود را در زمینه سیاست خارجی ایفا نماید.

نویسنده این مقاله در انتها می‌نویسد: اما حقیقت این است که کنگره فقط می‌تواند در زمینه معاهدات وارد عمل شود و نظر بدهد. کنگره هیچ وظیفه قانونی دیگری بجز آنچه در قانون آمده است ندارد. تمام دنیا می‌داند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانند که برنامه هسته‌ای تهران هیچ‌گونه جنبه نظامی ندارد. ایران هیچ کشور دیگری را تهدید نکرده است.


ایران در حال افزایش پیچیدگی و تعداد حملات سایبری می‌باشد

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، در ماه فوریه یک سال بعد از حمله سایبری به رایانه‌های یک شرکت شرط‌بندی آمریکایی (شلدون آدلسون)، جیمز کلپر مدیر آژانس اطلاعات ملی به کنگره گفت: هکرهای ایرانی در پشت این حمله بوده‌اند.

ایران

حالا در مطالعه‌ای که توسط شرکت امنیت سایبری نورس و موسسه امریکن اینترپرایز انجام شده است نتیجه گیری می‌کند که ایران حتی در زمان انجام مذاکرات با گروه 5+1 نیز به شدت تعداد و مهارت حملات سایبری خود را افزایش داده است.

فدریک کاگان مدیر موسسه پروژه تهدیدات حیاتی می‌گوید: سایبر یک سلاح قابل استفاده برای ایران است. این درحالیست که فناوری هسته‌ای این طور نیست. اگر تحریم‌های ایران برداشته شوند، تهران می‌تواند بودجه بیشتری را صرف تسلیحات سایبری کند.

اسناد موجود در گزارش نورس نشان می‌دهد که ایران طی چند سال اخیر خیلی بیشتر از تسلیحات سایبری استفاده کرده است. بیشتر این حملات برای جاسوسی بوده است و فقط تعداد کمی از آنها با هدف تخریب بکار برده شده‌اند.

دراین گزارش که قرار است روز جمعه چاپ شود به این مساله اشاره شده است که بسیاری از حملات علیه اهداف آمریکایی توسط هکرهای ایرانی انجام شده است و هکرهای ایرانی از مرحله حملات سایبری در قالب تغییر شکل وب‌سایت‌ها یا از دسترس خارج کردن آنها عبور کرده‌اند و بیشتر به دنبال سامانه‌های زیرساختی هستند تا بتوانند خسارت‌های بیشتری را رقم زنند.

شرکت نورس در گزارش خود به این مساله نیز اشاره می‌کند که طی چند ماه اخیر بر تعداد حملات سایبری ایران اضافه شده است. اما، یک شرکت دیگر رایانه‌ای با نام سایلنس نیز در گزارشی اعلام کرد که ایران در زمان مذاکرات تمامی حملات سایبری خود را متوقف کرده است و هیچ‌گونه حمله سایبری با آی‌پی ایران ثبت نشده است.

در گزارشات پنج سال اخیر آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا آمده است که بیشترین نگرانی مقامات آمریکا از جانب کره شمالی و ایران است چراکه این دو کشور حملات سایبری خود را بیشتر با هدف ایجاد خسارت انجام می‌دهند. این آژانس‌های آمریکایی همچنین می‌گویند که تعداد هکرهای حرفه‌ای ایران محدودند و این افراد هم برای دولت و هم بخش خصوصی کار می‌کنند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اهوازی ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    1 0
    آمریکا و آلمان و انگلیس و فرانسه و..... سالانه دهها میلیارد دلار اسلحه به شیخ نشین های حوزه جنوبی خلیج فارس میفروشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس