کد خبر 351740
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸

منابع آگاه از توافقی پنهان خبر دادند که بر مبنای آن امریکا اجازه دارد بدون اجازه گرفتن از مقامات قطری از پایگاه این کشور برای انجام عملیات استفاده کند.

به گزارش مشرق، روزنامه عربستانی «الشرق الاوسط» در گزارشی که علیه قطر و سیاست‌های این کشور تنظیم شده است، تلاش کرد که ارتباط قطر با گرو‌ه‌های تروریستی را تشریح کند.

این روزنامه با ذکر نمونه‌هایی از سیاست‌های قطر در حمایت از تروریست‌ها در منطقه به همکاری این کشور با آمریکا در عملیات‌های نظامی در منطقه نیز پرداخت، و نمونه آن را پایگاه نظامی «العُدید» ذکر کرد.

این روزنامه سعودی نوشت: نیروهای آمریکایی در جنگ هوایی خود در عراق و سوریه علیه داعش و در راستای ائتلاف [موسوم به ائتلاف] بین‌المللی علیه داعش به صورت بسیار گسترده از پایگاه «العدید» قطر استفاده کرده‌اند، پایگاهی که 8 هزار سرباز آمریکایی و دهها هواپیمای نیروی هوایی آمریکا را در خود جای داده است.

الشرق الاوسط نوشت: بر اساس توافقی محرمانه (که قبلا میان دوحه و واشنگتن) صورت گرفته، آمریکا حتی بدون اطلاع قبلی دوحه عملیاتهای خود در منطقه را از این پایگاه آغاز و پشتیبانی می‌کند.

این روزنامه نوشت: در حدود 20 مایلی شمال شرقی دوحه مسجدی وجود دارد که به عنوان یک مرکز حیاتی برای شبه نظامیان وابسته به القاعده که علیه نظام سوریه می‌جنگند، دارد. بر منبر این مسجد مبلغان دینی بسیاری به کمک مالی از گروه‌های تروریستی در سوریه از جمله النصره تشویق می‌کنند، النصره‌ای که آمریکا آن را مانند القاعده در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

الشرق الاوسط این مطالب را بر تخریب قطر بیان کرد و افزود: علیرغم تلاش‌های دولت قطر برای جلوگیری از کمک‌ها از داخل این کشور به گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده و نیز داعش، اما مقامات قطر بر این منطقه و مسجد سختگیری‌ای نمی‌کنند. این واضح است که استراتژی قطر بر حمایت همزمان از گروهای افراطی و نیز نشان دادن خود به عنوان متحد آمریکا که علیه برخی از این گروه‌های افراطی اعلام جنگ کرده، استوار است.

الشرق الاوسط در ادامه افزود: روابط نظامی آمریکا و قطر روز به روز بیشتر می‌شود. در ماه دسامبر دو طرف یک توافق‌نامه دفاعی جدید امضا کردند، علیرغم سری بودن شروط این توافقنامه، منابع آگاه اعلام کردند که توافقنامه مذکور به واشنگتن اجازه سوءاستفاده بیشتر واشنگتن در استفاده از پایگاه نظامی العدید را می‌دهد تا بدون هماهنگی با مقامات قطری عملیات‌های بیشتری را از خلال این پایگاه انجام دهد.

پایگاه العدید مقر فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا در منطقه به شمار می‌رود و در هنگام حمله نظامی سال ۲۰۰۳ علیه عراق مورد استفاده قرار گرفت. هواپیماهای ترابری سنگین و همچنین هواپیماهای سی ۱۳۰ آمریکا از این پایگاه به منظور ارسال کمک‌های لوجستیک به نیروهای نظامی در افغانستان نیز استفاده می‌کنند.

الشرق الاوسط افزود: اما قطری‌ها همچنان علاقه‌مند هستند برای اثبات شروط صداقت با واشگتن حرفی برای گفتن داشته باشند و زمانی‌که آمریکا از آنها خواست درائتلاف علیه داعش در کنار عربستان، امارات و اردن باشد، پذیرفت. قطر با جنگنده‌های خود وارد میدان شد اما هیچ حمله‌ای انجام نداد و فقط به انجام گشت‌زنی اکتفا کرد.

همچنین هنگامی که واشنگتن برای میزبانی 5 تن از رهبران طالبان که به صورت موقت از زندان «گوانتانامو» آزاد شده بودند، به یک دولت نیاز داشت قطر تنها دولتی بود که طالبان و واشنگتن بر روی آن توافق داشتند.

بنا بر این گزارش، یک تحلیلگر قطری در همین راستا گفت: چه بسا همه اقدامات ما خوشایند واشنگتن نباشد اما وجود ما برای کمک‌رسانی هر چند وقت یکبار ضروری است. در این روزها از پایگاه العدید به صورت گسترده برای انجام ماموریت‌های آمریکا در خلیج فارس استفاده می‌شود و از زمان اغاز ایجاد این پایگاه تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی در کانکس‌های موقت آن ساکن شدند.

قطر در ژوئیه گذشته قراردادی به ارزش 11 میلیارد دلار برای خرید اسلحه از آمریکا امضا کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس