کد خبر 351474
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴

روزنامه «دیلی‌تلگراف» با اشاره به اظهارات اخیر بایدن، نوشته است که حمایت کشورهای عربی و ترکیه از گروه‌های تروریستی، با اطلاع سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا صورت می‌گرفت.

به گزارش مشرق،‌ در حالی که چهار روز از اظهارات «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دانشگاه «هاروارد» می‌گذرد، واکنش‌ها به گفته‌های وی در مورد نقش متحدان واشنگتن در شکل‌گیری معضل «داعش»، ادامه دارد.

روز‌نامه «دیلی‌تلگراف» در مطلبی به قلم «چارلز گلس» اظهارات بایدن را دستمایه انتقاد از سیاست‌های آمریکا در سوریه قرار داده و نوشته است که معاون رئیس‌جمهور آمریکا در حالی به نقش ترکیه، عربستان و امارات در تجهیز تروریست‌ها اشاره کرد، که فراموش کرد بگوید تمام این اقدامات با اطلاع سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا صورت گرفت.

آقای بایدن روز پنج‌شنبه در جع دانشجویان دانشگاه «هاروارد» گفته بود: «ترک‌ها دوستان فوق‌العاده‌ای هستند و من همیشه روابط بسیار خوبی با [رجب طیب] اردوغان داشته‌ام و زمان زیادی را با او گذرانده‌ام. سعودی‌ها، اماراتی‌ها و بقیه. آن‌ها چه کار می‌کردند؟ آن‌ها آنقدر مصمم به کنار زدن اسد و در اصل یک جنگ نیابتی شیعی-سنی بودند... که صدها میلیون دلار و ده‌ها و صدها هزار تن تسلیحات را برای هر کسی که با اسد می‌جنگید، روانه کردند، بدون در نظر گرفتن اینکه افرادی که در حال دریافت این کمک‌ها بودند، النصره، القاعده و عوامل افراط‌‌گرای جهادی بودند که از دیگر بخش‌های جهان آمده‌اند».

وی با اذعان به اینکه همین کمک‌ها بحران کنونی را شکل داده، گفت: «ظهور داعش همه را از خواب بیدار کرد. یعنی همان القاعده عراق که بعد از رانده شدن از این کشور، در شرق سوریه برای خود فضایی پیدا کرد و با النصره وارد همکاری شد. یعنی همان گروهی که ما از اول آن را تروریستی اعلام کردیم، اما نتوانستیم متحدان خود را متقاعد کنیم که آن را مورد حمایت قرار ندهند».

نویسنده تلگراف با بیان این نقل قول، نوشته است: «آنچه که بایدن از آن غافل شد، این بود که متحدان آمریکا این سیاست را با اطلاع ایالات متحده اجرا می‌کردند، اما واشنگتن هیچ اقدامی برای توقف این رویه انجام نداد».

گلس می‌افزاید: «تسلیحاتی که برای افراط‌گراها ارسال می‌شد، ساخت ایالات متحده بود و عوامل اطلاعاتی آمریکا در ترکیه نیز می‌دانستند که ترکیه، قطر و عربستان سعودی کدامیک از گروه‌های شورشی را کمک می‌کنند. علاوه بر این، نیروهایی که به داعش پیوستند، از جمله ابوبکر البغدادی رهبر آن‌ها، فارغ‌التحصیل سیستم زندان‌های آمریکا بود که سنی‌های غیرسیاسی را به انسان‌هایی افراط‌گرا بدل می‌کرد.»

وی با اشاره به اینکه تنها راه پایان دادن به بحران در خاورمیانه، یافتن راهکاری مسالمت‌آمیز برای حل بحران سوریه است، نوشته است که کشورهای جهان باید برای دستیابی به این هدف وارد مذاکره شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس