کد خبر 351662
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳

یک روزنامه چاپ لندن با اشاره به تلاش‌های بی‌فایده محور غربی و عربی برای سرنگونی دولت سوریه، تأکید کرد که کشورهای غربی و عربی باید به خاطر کشاندن کشورهای منطقه به جنگ‌های خونبار فرقه‌ای، از آنها عذرخواهی کنند.

رأی الیوم: بایدن، از همه عذرخواهی کند

به گزارش مشرق، «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری آمریکا شنبه و یکشنبه از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و مقامات امارات به دلیل اظهاراتش مبنی بر حمایت ترکیه، عربستان و امارات از گروه‌های تروریست، عذرخواهی کرد.

روزنامه «رأی الیوم» چاپ لندن، در تحلیل این اقدام مسئول آمریکایی نوشت: سیاست‌های دولت آمریکا مبتنی بر دشمنی با مسلمانان است و مسئولیت بیشتر بحران‌ها و جنگ‌هایی که منطقه با آن مواجه است و ملت‌های منطقه نیز بهای آن را می‌پردازند، بر عهده آمریکاست.

به گزارش این روزنامه، بایدن زمانی که گفت ترکیه و برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس عهده‌دار آموزش و حمایت مالی از تروریست‌ها هستند، اشتباه نکرد تا بدین صورت از اردوغان یا شخص دیگری معذرت خواهی کند؛ زیرا هر چه که گفته بود صحیح است، ولی این مسائل در زمان نامناسب و خطاب به شخص نامناسبی مطرح شد.

بنا بر این گزارش، بیشتر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربسان سعودی، قطر و امارات عربی متحده، میلیاردها دلار و مقادیر عظیم سلاح در اختیار گروه های مسلح مخالف دولت سوریه قرار دادند و همه تلاش قانونی و غیر قانونی رسانه‌ای خود را برای سرنگونی دولت سوریه به کار بستند؛ این مسئله قابل انکار نیست.

رأی الیوم ادامه داد: ترکیه نیز وظیفه تسهیل عبور و مرور تروریست‌ها، سلاح و مبالغ مالی و برگزاری کنفرانس‌های گروه‌های مخالف دولت سوریه را در هتل‌های استانبول بر عهده داشت و اردوغان نیز نمی‌تواند این مسئله را انکار کند.

این روزنامه این پرسش را مطرح کرد که چرا اکنون انکار صورت می‌گیرد؟ عوامل این انکار چیست؟ چرا اردوغان تا این حد از اظهارات مسئول آمریکایی خشمگین شد؟

رأی الیوم در پاسخ تأکید کرد که علت این مسائل، زمان نامناسب طرح آن بود؛ زیرا زمانی که برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه مقادیر عظیم سلاح به تروریست‌های مخالف می‌فرستادند این گروه‌ها از دید واشنگتن تروریستی نیودند؛ بلکه در زمره گروه‌هایی به شمار می‌رفتند که برای سرنگونی نظامی تلاش می‌کردند که واشنگتن و این کشورها آن را نظامی می‌دانستند که مردم خود را می‌کشد. از این روی گروه‌های مزبور قصد داشتند این نظام دیکتاتوری را به نظام مردمسالاری بدل کنند؛ به عبارت دیگر اولویت آنها، سرنگونی دولت سوریه بود، نه مبارزه با تروریسم. این مسئله تا جایی ادامه داشت که واشنگتن چشم خود را بر [گروهک تروریستی] جبهه النصره بست و از این گروه نیز حمایت کرد.

به گزارش این روزنامه، اکنون همه چیز دگرگون شده است و جادوی جادوگران آمریکا، ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به خودشان بازگشته [= خیاط در کوزه افتاد] و این بی نظمی در تجهیز تسلیحاتی گروه‌های تروریستی باعث شده است که نتایج به صورت کلی تغییر کند، گروه‌های [تروریستی موسوم به] «جهادگر» قدرت بگیرند و به تهدیدی برای رژیم‌های عربی تبدیل شوند که بر محور امریکا می‌چرخند.

بنا بر این گزارش، دولت سوریه پس از سه سال ایستادگی سقوط نکرده است و آتش درگیری‌ها به کشورهای حامی تروریست‌های مسلح از جمله ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نزدیک شده است.

رأی الیوم تأکید کرد، جو بایدن باید به نیابت از دولت خود عذرخواهی کند؛ دولتی که در جنگ‌های فرقه‌ای خونبار دخالت داشته است و چه بسا این جنگ‌ها صبغه منطقه‌ای به خود بگیرد. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اردوغان باید عذرخواهی کنند؛ زیرا سرنگونی دولت سوریه را در رأس اولویت‌های خود قرار داده بودند و پس از گذشت سه سال و اندی هنوز نتوانسته‌اند این اقدام را عملی کنند و منطقه را وارد هرج و مرج خونینی کرده‌اند که نمی دانند کی و کجا به پایان خواهد رسید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس