کد خبر 352885
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳

رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد طرحی برای تعطیلی زندان گوانتانامو، وعده‌ای که چندین سال پیش اعلام کرده اما در عمل به آن ناموفق بوده است، ارائه نماید.

به گزارش مشرق، کاخ سفید در حال تدوین گزینه‌هایی است که به باراک اوباما اجازه خواهند داد تا با عبور از مصوبه کنگره مبنی بر ممنوعیت ورود بازداشتی‌های گوانتانامو به خاک آمریکا این بازداشتگاه‌ را تعطیل کند.

این حرکت می‌تواند آخرین و برجسته‌ترین مورد استفاده از قدرت اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا در دومین دور زمامداری‌اش باشد که منتهی به رویارویی شدیدی بین وی و قانونگذارانی خواهد بود که به صورت مکرر مخالفت خود را با ورود بازداشت شدگان به آمریکا اعلام کرده‌اند.

باراک اوباما در مبارزات انتخاباتی خود بارها وعده داده بود که زندان گوانتانامو در جزیره‌ای متعلق به دولت کوبا که در اجاره آمریکا قرار دارد را تعطیل کند.

زندان گوانتانامو اکنون 149 زندانی را که در جریان "جنگ علیه تروریسم" دستگیر شده‌اند در خود جای داده است و اوباما قصد دارد تعطیلی این بازداشتگاه را به عنوان میراثی از خود بر جای بگذارد.

با این حال اعضای جمهوری‌خواه کنگره بارها درباره هر گونه اقدام یکجانبه از جانب وی برای دور زدن قانونگذارها و تعطیلی این زندان هشدار داده‌اند.

کارشناسان کاخ سفید بر این باورند که اوباما برای تعطیلی گوانتانامو رو راه دارد. نخست‌ اینکه قانون سالیانه سیاست‌های نظامی آمریکا که بخشی از آن مرتبط با این بازداشتگاه است را وتو کند. یا اینکه با صدور حکمی اعلام کند که این بخش از قانون در منافات با اختیارات وی برای جابجایی بازداشت شدگان به عنوان فرمانده کل قوا است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس