روسیه در واکنش به هرگونه تجاوز زمینی به خاک سوریه آن را در حکم اعلان جنگ به مسکو قلمداد خواهدکرد و بلافاصله ارتش سوریه را به جدیدترین هواپیماهای جنگنده بمب‌افکن نسل جدید و سامانه‌های پدافندی اس300 و اس400 و دیگر تسلیحات موشکی پیشرفته‌تر برای مبارزه با متجاوزان مجهز می‌کند.

5 مانع ترکیه برای ایجاد منطقه حائل درداخل خاک سوریه/ در حال ویرایش
گروه بین‌الملل مشرق - در روزهای گذشته بارها موضوع ایجاد منطقه پرواز ممنوع هوایی و حائل زمینی در مناطق شمالی و شمال شرقی سوریه از سوی مسئولان دولت ترکیه در مذاکرات با موضوع تحولات سوریه مطرح شده است. و این موضوع درحال حاضر به یکی از نگرانیهای جدی جامعه بین الملل از ایفای نقش منفی دولت ترکیه در تحولات سوریه و خاورمیانه تبدیل شده است.

درهمین راستا ارتش ترکیه تحرکات نظامی را در مناطق مرزی با سوریه به مورد اجرا گذاشته است .یگانهای رزمی و یک گردان زرهی متشکل از دهها دستگاه تانک و خودروی زرهی ازتش ترکیه در طول مرز این کشور با سوریه مستقر شده اند.

روز گذشته پارلمان ترکیه نیز با درخواست دولت این کشور برای تجاوز زمینی به کشورهای عراق و سوریه به بهانه مبارزه با آنچه "تروریسم" نامیده شده موافقت کرد.

این درحالی است که دولت و ارتش ترکیه خود بزرگترین حامی  وپشتیبان گروههای تروریستی داعش و النصره و ارتش آزاد و ... که بعضا در عراق و سوریه فعال هستند می باشد. برخی ناظران سیاسی و نظامی طرح دولت ترکیه برای ایجاد منطقه حائل زمینی و هوایی در خاک سوریه را آخرین تیر زهرآگین ترکیه برای براندازی دولت قانونی سوریه پس از 3 سال ناکامی گروههای تروریستی وابسته در نیل به اهداف از پیش تعیین شده ارزیابی میکنند.
 
5 مانع ترکیه برای ایجاد منطقه حائل درداخل خاک سوریه/ در حال ویرایش
از چپ: "هاکان فیدان" رییس سازمان اطلاعات ترکیه موسوم به میت،"احمد داوود اوغلو" نخست وزیر و "رجب طیب اردوغان" رییس جمهور ترکیه سه شخصیت اصلی پشتیبان تروریستم در عراق وسوریه

اما موانع دولت ترکیه برای ایجاد منطقه حائل زمینی و هوایی در داخل خاک سوریه چیست؟ در زیر به برخی از این موانع اشاره می شود:

1 – هرگونه حمله ارتش ترکیه به مناطق شمالی و شمال شرقی سوریه و اشغال این مناطق با مقاومت شدید کردهای سوریه که در طول مرز مشترک سوریه با ترکیه مستقر هستند مواجه خواهد شد. کردها دارای روابط ملتهب و خصمانه ای با دولت و ارتش ترکیه که در طول تاریخ و خصوصا سه سال اخیر حوادث سوریه و عراق از هر فرصتی برای کشتار و نسل کشی و آواره کردن و محدود کردن نقش سیاسی و انهدام زیرساختهای اقتصادی آنها نهایت بهره برداری را کرده اند.

لازم به یادآوری نیست که داعش ساخته دست سرویسهای اطلاعاتی چند دولت منطقه ای و فرامنطقه ای علی الخصوص سازمان اطلاعات ترکیه (میت) می باشد و سرویس اطلاعاتی ترکیه نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در تعیین خط مشی ، بانک اهداف و طرح ریزی عملیاتهای داعش در عراق و سوریه داشته و دارد که مناطق کردنشینی این دو کشور یکی از مهمترین اهداف داعش برای حملات و اشغال و کشتارهای فجیع و خانمانسوز بوده اند که از این میان می توان به فاجعه کشتار کردهای منطقه سنجار در عراق و عملیات داعش علیه کردهای ساکن در منطقه عین عرب(کوبانی) اشاره کرد.

5 مانع ترکیه برای ایجاد منطقه حائل درداخل خاک سوریه/ در حال ویرایش

در همین راستا بخش بزرگی از جامعه ترکیه را کردهای ساکن در این کشور تشکیل می دهند که در مناطق جنوبی این کشور سکونت داشته و دارای روابط نزدیکی با اقوام خود در سوریه و عراق هستند. مناطق کرد نشین، به لحاظ جغرافیایی حدود یک سوم خاک ترکیه را در بر میگیرد. دربرآورد موسسه آمار ترک استات وابسته به دولت ترکیه، جمعیت کردهای این کشور حدود 22 میلیون نفر تخمین زده میشود این درحالی است که جمعیت ترکیه در حال حاضر حدود 76.8 میلیون نفر است.

دولت ترکیه در 35 سال گذشته مشکلات امنیتی – نظامی بسیار حادی با کردهای جنوب ترکیه داشته است و در جنگهای میان ارتش این کشور با کردهای حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) هزاران نفر از عناصر ارتش ترکیه کشته شده اند و خسارات سنگینی به اقتصاد (سرمایه گذاری و توریسم) این کشور وارد آمده است.

درصورت ورود ترکیه به خاک سوریه و درگیر شدن ارتش ترکیه با کردهای سوریه بطور قطع و یقین کردهای ترکیه دست روی دست نخواهند گذاشت و جبهه جدید نبرد با ارتش و دولت ترکیه را در داخل این کشور خصوصا در مناطق جنوبی ترکیه که دارای بافت قومیتی اکثریت کردنشین می باشد خواهند گشود واین خود موجب وارد آمدن ضربات جبران ناپذیری به فضای سیاسی – اجتماعی و امنیتی این کشور خواهد بود و توان نظامی سازمان رزم ارتش ترکیه را که در طول 35 سال نبرد با چریکهای کرد ترکیه از سرکوب آنها ناتوان بوده اند به فرسایش خواهد کشید.
 

5 مانع ترکیه برای ایجاد منطقه حائل درداخل خاک سوریه/ در حال ویرایش

عامل دیگر که میتواند تاثیر گذاری فراوانی بر عرصه داخلی و امنیتی کشور ترکیه داشته باشد واکنش شدید جمعیت بیش از 15 میلیون نفری (حداقل 20 درصد جمعیت ترکیه) علوی‌های ترکیه به تجاوز ارتش ترکیه به خاک سوریه است که بطور سنتی دارای روابط بسیار حسنه ای با دولت و مردم سوریه هستند. در سالهای گذشته علوی های ترکیه بشدت از نقش مخرب ترکیه در تحمیل جنگ تروریستی به نظام و مردم سوریه خشمگین هستند. علی الخصوص که قربانیان اصلی جنگ در سوریه را شیعیان و علوی های سوریه تشکیل می هند.
 
5 مانع ترکیه برای ایجاد منطقه حائل درداخل خاک سوریه/ در حال ویرایش

2 – بسیاری از مناطقی که مورد نظر دولت ترکیه برای ایجاد منطقه حائل هستند هم اکنون تحت کنترل گروههای تروریستی تکفیری مانند داعش ، جبهه النصره ، جبهه اسلامی ، ارتش آزاد ، احرار الشام و ... هستند که هرکدام از این گروهها دارای وابستگی های حیاتی به یکی از کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای می باشند.

اقدام یکچانبه ترکها برای حمله زمینی به خاک سوریه به معنای تهدید مناطق تحت اشغال این گروهها است به این معنا که ارتش و دولت ترکیه مطابق قوانین بین المللی مجاز به تعامل وهمکاری رسمی با این گروهها نخواهد بود.

بنابر این پس از ورود به خاک سوریه و اشغال مناطق مذکور باید با گروههای تروریستی حاضر در این مناطق وارد نبرد نظامی شود چه اینکه این گروهها نشان داده اند که درصورت به خطر افتادن قلمرو جغرافیایی و مناطق تحت سیطره (نبرد داعش با النصره و ارتش آزاد با داعش ) تعارض منافع کشورهای حامی و پشتیبان خود مانند تعارض منافع عربستان سعودی با قطر که تاثیر آشکاری بر روابط میان گروههای مزدور این دو کشور در سوریه نیز گذاشته است و موجب جنگهای خونین فراوانی میان آنها شد. تعارض منافع ترکیه با هرکدام از این گروهها و کشورهای حامی آنها جبهه جدیدی را درمقابل ارتش ترکیه خواهد گشود.
 
5 مانع ترکیه برای ایجاد منطقه حائل درداخل خاک سوریه/ در حال ویرایش

3 – دولت سوریه در مقابل تجاوز ارتش ترکیه به خاک خود هرگز دست بسته نخواهد بود و به آن واکنش شدید نشان خواهد داد. ارتش سوریه اگر چه در سه سال گذشته درگیر نبرد با تروریستهای تکفیری فعال در این کشور بوده است اما نشان داده که قدرت بازسازی و ارتقای توان رزمی خود را دارد و همچنین دارای قدرت موشکی بسیار پیشرفته  و نیروی هوایی قدرتمندی می باشد که از حمایت های فنی و تسلیحاتی چین و روسیه برخوردار است و درصورت تجاوز ترکیه به این کشور ارتش سوریه لحظه ای در استفاده از سلاح موشکی و نیروی هوایی خود علیه ارتش متجاوز به خود تردید راه نخواهد داد که این خود به منزله وقوع جنگ منطقه ای وسیعی میان دولت ترکیه و دولت سوریه خواهد بود که ابعاد آن قطعا از گسترده جغرافیایی دوکشور فراتر خواهد رفت.

در همین حال دولت روسیه در واکنش رسمی به احتمال هرگونه تجاوز زمینی به خاک سوریه آنرا در حکم اعلان جنگ به دولت روسیه قلمداد خواهد کرد و بلافاصله ارتش سوریه را به جدید ترین هواپیماهای جنگنده بمب افکن نسل جدید و همچنین سامانه های پدافند هوایی اس 300 و اس 400 که هم اکنون در داخل ناوگان نیروی دریایی روسیه مستقر در دوبندر لاذقیه و طرطوس سوریه (دردریای مدیترانه) و سایر تسلیحات موشکی پیشرفته تر برای مبارزه با متجاوزین مجهز خواهد کرد.

 
5 مانع ترکیه برای ایجاد منطقه حائل درداخل خاک سوریه/ در حال ویرایش

4 – برخی دولتهای منطقه ای مانند عراق و مصر به خاطر نقش منفی دولت ترکیه در سیر حوادث این کشورها در سالهای اخیر روابط بسیار تیره و تاری با این کشور دارند و اصولا به هرگونه نقش آفرینی ترکیه در مسایل منطقه ای جهان عرب  به دیده تردید می نگرند.

دولت عراق بخاطر نقش منفی ترکیه در تحولات اخیر امنیتی، نقش سازمان اطلاعات ترکیه درتهیه بانک اطلاعاتی از اهداف و طراحی عملیاتهای داعش و گروههای بعثی در مناطق مرکزی و غربی و مالی این کشور که موجب وارد آمدن خسارات فراوان انسانی، نظامی و اقتصادی و سیاسی به این کشور شده است بشدت خشمگین است و طبیعتا نسبت به هرگونه تجاوز زمینی ترکیه این شریک گروههای تروریستی به خاک عراق واکنش شدید نشان خواهد داد.

دولت مصر پس از عزل محمد مرسی رییس جمهور اخوان المسلمینی این کشور که در مدت زمان کوتاه صدارتش روابط بسیار حسنه ای با دولت و مسئولان ترک که اتفاقا آنها هم از وابستگان اخوان المسلمین ترکیه هستند برقرار کرده بود.این روابط تا بدانجا پیش رفت که مصر پس از ترکیه دومین حامی تسلیحاتی و سیاسی و مالی برخی از گروههای تروریستی تکفیری فعال در سوریه شده بود و از نظر سیاست‌هایش در مورد سوریه با دولت ترکیه کاملا همسو بوده است.

پس از سقوط محمد مرسی و غیرقانونی اعلام شدن فعالیت گروه اخوان المسلمین در مصر، ترکیه به بسیاری از رهبران این گروه در خاک خود پناه داد و پرچمدار مخالفت با حکومت نظامیان و رییس جمهور جدید مصر عبدالفتاح السیسی شد. از دیگر سو نظامیان مصری دارای روابط بنیادین و حسنه تاریخی با نظام ودولت سوریه بوده و هستند و حمایت های مکرر ژنرال سیسی  رییس جمهور مصر از دولت و ارتش سوریه و بازگشایی سفارت سوریه در مصر و پشتیبانی تسلیحاتی از ارتش سوریه همگی نشان دهنده نقش و موضع منفی مصر در مقابل تجاوز ترکیه و جنگ ترکیه علیه سوریه خواهد بود.

5 مانع ترکیه برای ایجاد منطقه حائل درداخل خاک سوریه/ در حال ویرایش

5 – دولتهای بزرگ منطقه ای و فرامنطقه ای مانند جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین هرگز موافق با تجاوز ترکیه به خاک سوریه که به معنای تجاوز به میثاق ملل متحد و حریم دولت قانونی کشور سوریه که یکی از اعضای سازمان ملل متحد است نخواند بود.  خصوصا اینکه هرگونه اقدام تحت بند 7 قانون بین الملل برای حمله به کشورها باید به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد برسد که با حضور چین و روسیه که از مخالفان هرگونه اقدام نظامی و مداخله خارجی در امور داخلی سوریه بوده و هستند ، صدور مجوزشورای امنیت برای حمله به سوریه امری محال است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 89
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    روسیه S400 بده؟ خودتی مرتیکه.....
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    پس فارس های آریایی این وسط چکاره اند؟ خوشمان آمد، تخیلات و توهمات هم داستان خوبی است.
  • هادی ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    مشرق جان این چه تیتریه اخه سوریه با خاک یکسان شده اما روسیه هنوز الکی داره چنگ و دندون نشون میده خو روسیه اس 300 بده بووود تا حالا باید میداد امریکا از اون کله دنیا جنگده فرستاده خو روسیه اگه با جنگده بزن بووود تا حالا زده بود !!!! من باب فذکر امام گفت نه شرقی نه غربی اینا هیچکدوم دلسوز ما نیستن
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    لعنت به ترکیه
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    2 0
    فارس آریایی نداریم ... آقای پان ترک همه این توطئه ها ضد شیعه است ... موقعی که داعش اردوغانی 30 هزار ترک شیعه را در آمرلی محاصره کرده بود و رسانه های ترکیه و بدبخت های وابسته به توهم پان تورانیسم سکوت کرده بودن باید می فهمیدی ... لطف کنید بازی تفرقه انگیز صهیونیستی ترک و فارس رو بذارین کنار ... اردوغان دنبال احیاء امپراطوری عثمانیه ... همون عثمانی که بارها و بارها در آذربایجان شیعیان رو قتل عام کرد ... کشتارهای وسیع عثمانی ها در آذربایجان خیلی بزرگتر از نسل کشی ارامنه بود...
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    روسیه یک کشور دلاله ، هر جا سود بیشتری باشد به آن طرف می رود ، مثلا با پیشنهاد شدن دادن پهبادهای جاسوسی اسراییل ، اس 300 را به ما نداد . هیچ وقت نمی شود روی روسیه حساب باز کرد که بله ، ترکیه این کارو بکنه ، روسیه هواپبما و پدافند می ده . ما خودمون باید ترکیه رو آب بندی کنیم ، البته غیر مستقیم ، باید پ ک ک رو به جون ترکیه بندازیم . یک حادثه که باعث مرگ عوجالان شود کافیست که پ ک ک قیام کند .
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    یعنی از قسمت اعلام جنگ به روسیه ات خیلی حال کردم . امریکا اومد تو یک سانتی متری خاک روسیه اوکراین رو گرفت جرات نکرد رسما اعلام جنگ کنه . تو سوریه که فقط یک پایگاه داره که دیگه حتما خودشو می کشه . گروه های تروریستی رو که اول داستان گفتی خود ترکیه درستش کرده خوب خودش جمعشون می کنه . کردها که زورشون مشخص شد به داعش 5 هزار نفری نرسید. پیام اوجالان رو هم که شنیدیم چطور از اردغان التماس می کرد
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    ایرانی های آریایی وقتی دمار از روزگارتان در میارند که دست از پا خطا کنین
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    ترکیه 20 درصد علوی داره ؟؟؟ پس چرا صداشون در نمیاد هیچ وقت؟؟؟؟؟؟/
  • احمد ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    مشرق جان اگر جمعیت 22 میلیونی کرد ترکیه و 15 میلیونی علوی ترکیه مخالف افکار و سیاست های اردوغان بودند،اردوغان هیچوقت نمیتوانست پیروز انتخابات بشه.در نتیجه من مخالف تحلیل شما مبنی بر حمایت های کرد ها و علوی های ترکیه از بشار اسد و پشت کردنشون به حکومت کشور خودشون(ترکیه)هستم.
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    تف بر اردوعان
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    آي گفتي
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    آمار هارو از كجا آورده معلوم نيست (از 70 ميليون 22 تاش كرد و 14 15 تاش علوي و ... فقط 100 نفر تورك دارند .
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    مشرق براي نوشته هات سند بزار بعد آمار درست ارائه بده. نوشته هات مثل كسي كه از دستش چيزي بر نمي آيد فحش ميده
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    روسيه اگه پايبند تعهداتش بود در خمله آمريكا به عراق كاري مي كرد
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    آقاي ناشناس 12:52 موضع خودتو روشن كن مذهبي هستي يا ناسيوناليست ؟ من فكر مي كنم شوونيستي
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    مشرق براي نوشته هات سند بزار بعد آمار درست ارائه بده. نوشته هات مثل كسي كه از دستش چيزي بر نمي آيد فحش ميده
  • سعید از بندر ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    آخه مشرق جون تو چجوری روی بازرانی و دارودستش حساب کردی اینا که نتونستن در مقابل داعش 5000 نفری بایستن و اگر حضور سپاه قدس وفرماندهی شخص سردار سلیمانی وهمینطور پشتبانی هوایی امریکا نبود الان اربیل پایتخت داعش شده بود.ضمنا هیج وقت تاکید می کنم هیچ وقت روسیه حساب باز نکن .
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    تازه ميخواستند در شمال عراق استقلال اعلام كنند به ... افتادند
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    مشرق براي نوشته هات سند بزار بعد آمار درست ارائه بده. نوشته هات مثل كسي كه از دستش چيزي بر نمي آيد فحش ميده
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    مشرق براي نوشته هات سند بزار بعد آمار درست ارائه بده. نوشته هات مثل كسي كه از دستش چيزي بر نمي آيد فحش ميده
  • علي ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 3
    آقاي محترم ايرانيها آريايي نيستند فقط فارسها آريايي هستند اگر قبول نداريد از افغانها بپرسيد
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    خود کردها از جمله پ ک ک و رهبر ان اوجالان خواهان دخالت ترکیه جهت نجات شهر کوبانی هستند حتی اعام کردن در صورت عدم دخالت ترکیه در نجات شهر کوبانی ،فرایند صلح با ترکیه را متوقف خواهند کرد پس چرا ادرس غلط می دهید احمق کسی که فکر می کنه همه احمقند!
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 1
    آریایی و غیره نداریم ... فقط علی (ع) و اولاد علی (ع)
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 1
    نشون دادی شووینیست کیه ... راستی آتا تورک یهودی بود... یهودی دونمه ... بری بخونی بد نیست ...
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    ترکیه در حال اجرای دستورات امریکاست برای ضربه به محور مقاومت " با استفاده از ابزار طایفه گری "البته دولتمردان بلند برواز ترک به زودی به اشتباهات خود بی میبرند"زیرا بافت اجتماعی ترکیه زمینه مناسبی برای در گیری های طائفه ای دارد. در واقع ترکیه باید بداند که کسی که در خانه شیشه ای زندگی میکند "به خانه شیشه ای دیگران سنگ نمیزند.
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    عزيزم كرد هاي تركيه ( و زاز ها ) اكثرا علوي مذهبن يعني از حدود 25 ميليون كرد 15 ميليون علوي هستند البته طبق آخرين آماري كه بنده دارم و بلند اجويت هم سال ها پيش تعييد كرده بيش از 20 ميليون علوي داره كه بخشي از ترك ها را هم شامل مي شود .
  • تبریزی ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    کردهامی گویند اگرکوبانی سقوط کندنتیجه پشتیبانی ترکیه ازداعش می باشد.
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    ترکیه به دلیل ماهیت نزاد پرستی حکومتش از ارائه آمار دقیق کردها و دیگر اقوام طفره میره ، به کردها می گفتن ترک کوهستانی و قومیت کردها را همیشه انکار کردن ، چند وقت پیش در مجلس ترکیه به خاطر بردن نام کردستان نمایندگان کرد به شدت مضروب شدن ...
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    کلا پان ترکها هر وقت از ترکیه انتقاد میشه شروع می کنن به جنجال سازی و نفرت پراکنی ، مشرق اگر سند بیاره انکار میکنن ، پان ترکها درجعل تاریخ و شخصیت دزدی سابقه درخشانی دارن ...
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    در تکمیل فرمایش دوستمان باید بد نیست بدانید که اردوغان هم آنوسی است
  • یاشاسین ایران جانیمیزوطنم ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    بابا جان ما اذری ها یک وجب از خاک ایران عزیز را باکل دنیا عوض نمیکنیم اینا که این کامنتا رو میزارند گروهی ولدزنا ومواجب بگیر برای ایجاد تفرقه اند وخیلیاشون از باکو و ترکی یه این کامنتا رو میزارند
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    یاشاسین اردوغان
  • joonoob ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    برو اذری دیدم جنوب رو دو دستی دادید به انگلیس.برو برو..
  • م-ب ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    ترکیه نون اسلامو میخوره علیه اسلام کار میکنه
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    اردوغان داره گور خودشو با دستاش میکنه حالا نگاه کنید
  • ناشناس يكم ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    دعوا دعواست جنگ قرقيزيسيا خيلي نزديك شده تركيه در نزديكي تارومار شدن است بدست روسيه
  • عمواحمد ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    خیلی احمق تشریف داری بی تربیت .معلومه که توی خیابان بزرگ شدی واز خوی انسانی واسلامی بویی نبردی.دشنام دادن فقط کار احمقهاست وبس!
  • ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    آی قربان دهنت آدم چیز فهم(آقای یاشاسین ایران)شمایک ایرانی اصیل هستیدصرف نظر از زبان وقومیت. من خودم ترکم وشیعه اثنی عشری وایرانی ومی میرم برای دینم ومذهبم وصد البته برای وطنم ایران وبه این اراجیف هم زره ای ارزش قائل نیستم .
  • ساعد ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    البته اگه فکر میکنید که روسیه با بحران اکراین جرئت نکرد واکنش نشون بده .. شاید فراموش کردید که اولا امریکا جرئت حضور و دخالت مستقیم به شیوه عراق و افغانستان رو نداره و توسط عوامل خودش در اکراین حضور داره ولی روسیه با فاصله اندکی از شروع بحران اکراین؛ شبه جزیره کریمه رو ضمیمه خاک خودش کرد (حضور و دخالت مستقیم) که از نقاط استراتژیک اکراین هست ضمن اینکه کلا شرق اکراین رو توسط مخالفان دولت غربگرا کنترل میکنه که هم روس زبان هستند و هم این مناطق از نظر صنعتی و اقتصادی تقریبا کل اکراین رو پوشش میدن. روسیه پوتین به غرب باج نمیده واما در مورد ترکیه و داعش .. این معادله دو وجهی نیست دوست عزیز .. در چند لایه و هر لایه چندین عامل دخیل هست . برای همین ترکیه نه شروع کننده هست و نه تمام کننده
  • ساعد ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    وقتی دو فانتوم اف 4 ترکیه به شمال غربی سوریه چندی پیش وارد شدند این پدافند هوایی روسیه مستقر در منطقه بود که اونها رو ساقط کرد اگه ترکیه بخواد به صورت جدی وارد درگیری سوریه بشه ؛ روسیه به هیچ عنوان ساکت نخواهد بود خصوصا که این دو کشور رقابتی دیرینه و سخت در منطقه خودشان داشته و دارند.
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    مرگ بر تركيه اردوغان و دارودستش
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    خوب دلش خوشه حمایت امریکا و ناتو را داره.
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    البته درسته اکثر کردهاش علوی هستن درسته با شیعه ایران متفاوت هستن ولی خوب خیلی تحت ستم هستن چون 2 تا گناه دارن کرد بودن(ایرانی بودن) و علوی بودن
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    اینهایی که گفتی اولا مشترک هستن یعنی از 20-25 کرد ترکیه علوی ها هستن اکثرا و اینها همون دسته ای هستن که حق رای هم نداشتن
  • بهنام خان ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    آقای ناشناس 13:26 اولا به تو توصیه میکنم تحریک آمیز صحبت نکن تو و امثال تو عددی نیستید که دمار از روزگار کسی در بیاورید .دوم اینکه این کشور مال تمام ملت ایران است نه مختص آریایی و فارس و ترک این مسائل ،سوم اینکه افراد تهی مغزی مثل تو فقط به دنبال اینگونه مسائل هستید و جز تفرقه افکنی و لطیفه ساختن و مسخره کردن چیزی نمی فهمید . این کشور تا الان با خون هزاران شهید نگه داشته شده ، تو و امثال تو غلط بکنید تا دمار از روزگار کسی در بیاورید ، اگر احمق نبودی میفهمیدی که من و تو الان یک دشمن مشترک داریم ، برای از بین بردنش باید متحد شویم نه اینکه همدیگرو تخریب کنیم . ضمنا" به تو توصیه میکنم دفعه آخرت باشد .
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    ما آذریها بیشترین لطمه را از ترکیه عثمانی خوردیم در جنگ چالدران برای نمونه به ناموس ما در تبریز و آذربایجان و... تجاوز شد و زنهای مارا با خودشان بردند و سرزمین دیاربکر و .... را از ما گرفتند! کسی که پشت و پناه ما بودند دلاوران طالشی و شمالی و ایرانپرستان بودند!
  • behzad ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    سیاستمداران ترکیه مشتی ترسو و پست هستند..کوبانی سقوط کند کردها حق گرفتن هر گونه انتقامی دارند..از دادن سلاح..درمان مجروحان کثیف داعش..حمایت سیاسی از داعش... خاک تو سرشون
  • مجید از ارومیه ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    داداش اردوغان حرومزاده از دیگر اقشار و اقوام ترکیه رای آورد نه از کرد ها و علوی ها
  • مجید از ارومیه ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    این ترکیه آخرای عمرشو داره سپری میکنه کافیه ترکیه تو خاک سوریه یه غلط اضافی بکنه اونوقت هم اونجا میخوره و هم داخل کشورش از کردها و علوی هاش میخوره این اردوغان حکومتش 5 ساله است اما با این وضع بعید میدونم به 5 سال برسه به 2 سال نکشیده گورشو میکنن به حول و قوه الهی. سوریه سرزمین حضرات رقیه و فاطمه (س) است خدای این بانوان بزرگ و شریف دمار از روزگار این اردوغان و ترکیه لعنتی در میاره
  • ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    از هر طرف کشته شوند مسلمان است چرا سیاستمداران ترک با چهره اسلامگرایی که ماهتیتا لائیک هستند جهان اسلام را بسوی جنگ های ویرانگر داخلی سوق مس دهند
  • بلوچ ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    فك نكنم اگه قرار باشه به سوريه حمله اي از غربي ها بشه روسيه بتونه غلطي كنه
  • حمید ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    آقای (یاشاسین ایران) .من فارس هستم و به هموطن بودن با شما عزیز که ترک و با غیرت هستید افتخار میکنم.
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    بذارید همین موشکها و جنگنده های پیشرفته ای که داده استفاده کنه بعدا بقیش رو بده.. خخخخخخخخ.. یک مشت متوهم و سانسورچی توی مشرق جمع شدن
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    چون دارن تو سواحل آنتالیا حال میکنند
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    علویها؟! من تا حالا نشنیده ام در هیچ جایی از ترکیه اعتراضی کرده باشن حالا در تخیل شما اسلحه دست میگیرن علیه دولت اردوغان؟!خخخخخ
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    بیچاره کردها در میان چه ملت هایی دارن زندگی میکنن
  • علی ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    مشرق یک مقاله در مورد این موضوع منطقه حائل هوایی و زمینی برو ما اینقدر شنیدیم ولی حقیقتا نفهمیدیم چیه؟چطوری اجرا میشه و چه سودی داره؟
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    مشرق تحلیل شما خیلی سطحی است.دادن سامانه اس 300 یا دادن حنگنده پیشرقته به این اسونی نیست آموزش یادتون رقته. نیروی هوایی ترکیه واسراییل حزو قوی ترین نیروها در دنیاست.من احنبی پرست نیستم ولی لطقا واقع بین باشیم
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    تا حالا که بخاری از کردها و علوی های ترکیه بلند نشده یعنی منتظر ی هستن بنظرت؟که همین چارتا کرد باقیمونده هم از دم تیغ بگذرن و در میادین انتالیا!! شمع روشن کنن به اعتراض؟
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    نوع کلام شما نشان دهنده میزان بهره مندیتون از تربیت خانوادگیست! دوما اینکه حرف شما با حرف این مقاله یکی هست الان شما با توهینی که کردی در پی اعتراض بودی یا تایید این مقاله که با شما دقیقا هم نظر هست!؟
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    تو چی میگی اسکول!!همین ترکهای عثمانی کم همزبونات رو تو جنگ چالدران کشتن؟؟!ضمنا آذریهای زیادی مثل شهیدباکری واسه زیر پرچم ایران جون خودشون فدا کردن
  • حسين ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    فارس ها و مازندراني ها و گيلاني ها و لرها و بلوچ ها و آذري ها و كردها همه از يك تبار و آريايي هستند.
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    تو ایران آریایی وجود نداره. همه اولاد عرب و مغول و اسکندر و انگلیسی ها و پرتغالی ها و ... هستند میگی نه یه نگا به قیافه خودت بکن!
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    یا اصلا اس 300 توانایی زیادی نداره یا اینکه گذاشته آخرین حربش باشه. اگه موشک و بده راهی دیگه ای برای ترسوندن نداره
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    خیلی از کردها علوی هستن دیگه. خیلی هاشونم بی خیال این جنگن. بعضی ها هم طرفدار حزب حاکم ترکیه
  • افشین تهران ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    تو طویله بزرگ شدی؟کوری ندیدی که اس 300رو داده؟لازم بشه اس 400هم میدهچرا که دیگه نمیزاره که سوریه هم مثل لیبی چپو بشه.
  • افشین تهران ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    ترک کرد فارس ترکمن بلوچ عرب لر ....همه با هم یعنی ایران بزرگ و قدرتمند.گول تحریکات حرامزاده های ولدوزنا را نخورید.
  • افشین تهران ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    خیلی ساده و عامیانه به موضوع نگاه میکنی.در این موضوع که نگفته نیرو میده گفته سلاح میده.درسته که روسیه در بین مردم ایران اعتبار خودش رو از دست داده اما اجازه تک تازی به قدرتهای دیگه مثل امریکا و فرانسه و ...نمیده ترکیه که جای خود داره.روسیه کلاهی که در لیبی سرش رفت را در سوریه تکرار نخواهد کرد.
  • ناشناس ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    ترکیه دومین ارتش قدرتمند ناتو رو داره باور نمیکنین برین سرچ کنین
  • امیر ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    کوردها خواهان کمک ترکیه نیستند .کوردها میگن که ترکیه از کمک به داعش دست برداره..اگه ترکیه مرزرو برکوردها نبسته بوده و پنهانی به داعش کمک نمیکردمطمئنا کوبانی به این وضع نمی افتاد
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    یعنی اگر در فلان منطقه مشخص هواپیمایی حضور پیدا کند با پدافند هوایی یا جنگنده ها نابود می شود.مثل لیبی یا کردستان عراق یا یوگوسلاوی
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    اینها یهودیانی هستند که خود را مسلمان جازده اند مانند ابوبکر بغدادی و اردوغان
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    به ۱۱:۵۲ همه با هم یکصدا پان ترک بروو آنکارا
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    قرقييسيا پایین منطقه کردنشین حسکه هست.دست داعشه و تا کیلومترها دور و ورش خبری جز دراکولاهای داعش نیست
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    سقوط کوبانی=قندهاریزاسیون آنکارا
  • اهل خورموه ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    خاموش بش ای پان ترک
  • کر کرماشان ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    من از پالوانان کرماشانی از پان ترکه تقاضا دارم لطفا......
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    سربازای اردوغان فهمیدن ملت اریایی داره بیدار میشه و متحد .دارند بین آریاییها اختلاف می اندازند
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    پان ترک باز نظر داد
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    سعید از بندر باکو تو نمی خواد به فکر اختلاف انداختن بین ما باشی.
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    بیشترین جمعیت امپراطوری عثمانی که مخالف آن بودند یونانیان و ارامنه و اشوریان بودند ولی چی شدند.امپراطوری عثمانی از صحنه روزگار محوشان کرد
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    علویهای ترکیه تقریبا مثل اهل حق در ایرانند.همه شان سنی بودند.حاجی بکتاش نیشابوری رفت و با تبلیغ در بینشان شیعه شان کرد
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    مواظب باشید.آخرین حربه پان ترکها اختلاف انداختند بین آریایهاست.
  • آریایی ضد داعش ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    به بهنام خان پان ترک ... که باشه که برای ما خط و نشان ئبکشه.برو باکو یه وقت مواجب دیر نشه
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    به بهنام خان آیا تو وکیل وصی امپراطوری عثمانی هستی
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    روسیه هیچگاه نقش مثبتی. در هیجا نداشته .همچون بوقلمون رنگ عوض میکند.امروز دوست فردا لقمه ای چربتر گیرش بیاد دشمن میشود از قدیم اینطوربوده حالا بدترشده..روسیه به مراتب ازانگلیس و امریکا. نامردتراست این حقیقی است که اثبات شده
  • هیوا ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    اردوغان حاضره برای حفظ کاخ وتخت خودش خاور میانه رو به اتش داعش گرفتارکنه اصلا اردوغان مسلمان نیست ازدار و دسته اخوان المسلمینه اخوان هم که ساخته وپرداخته دست یهوده اون برادری که فرموده بود ترکیه دومین ارتش ناتوه آمریکا هم بزرگترین ارتش جهان رو دراختیار داشت وداره پس چرا تو ویتنام شکست خورد ترکیه شاید رو کاغذ دومین ارتش ناتو باشه اما درعمل فکر نکنم چون حداقل نتونسته از پس کردهای خودش بر بیاد در نهایت اردوغان یک دونکیشت به تمام معنا ست. که میخواد ازخودش سلطان واز کشور ترکیه عسمانی بسازد که این خیال را فقط در خواب خواهد دید،نمونش اینه که داره کشور خودش رو هم از دست میده ،ودرنهایت به یاد مثل قدیمی افتادم، چاه کن ته چاه جاشه،وسلام موفق باشد عزیزانم
  • عباس ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    آقای ناشناس 11.52. تو شخصیت تو به 25میلیون کرد میگن چهار تا کرد. دوم اگه چشمات رو باز کنی میبینی که کردهای ترکیه تونستن کردهای سوریه رو هم با خود همراه کنن و تو ترکیه هم 80 نماینده به مجلس بفرستن وتو عراق هم یکیتی رو هم همراه کنن وتو سطح بین المللی هم سیاستهای ترکیه رو نسبت به کردها محکوم میکنند وخیلی مثال دیگه پس اگه دقت کنی واز روی کینه صحبت نکنی میبینی کردها اولین نفرهایی بودند که به مبارزه با ادم خوارهای داعشی پرداختن وشکستهای خیلی سنگینی هم به داعش وارد اوردند نمونش کوبانی جلولا کرکوک شنگال عفرین حسکه مخمور وخیلی جاهای دیگه وکردها اولین وتنها ملتی بودن که توانستن داعش مجبور بهش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس