کد خبر 351256
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲

"رابرت میندیک" در گزارشی نوشت: یک شهروند قطری، از حامیان مالی حملات یازدهم سپتامبر بوده و امروز نیز پس از آزاد شدن از زندان، برخی گروه های تندروی سوری را تجهیز و حمایت مالی می کند.

به گزارش مشرق،  روزنامه دیلی تلگراف که با انتشار گزارشی از حمایت تعدادی از شهروندان قطری از گروه های وابسته به القاعده در عراق و سوریه پرده برداشت ، به نقل از یک پژوهشگر دانمارکی نوشت که منابع مالی تروریست ها از قطر سرازیر می شود.
"رابرت میندیک" در گزارشی نوشت: یک شهروند قطری، از حامیان مالی حملات یازدهم سپتامبر بوده و امروز نیز پس از آزاد شدن از زندان، برخی گروه های تندروی سوری را تجهیز و حمایت مالی می کند.

این گزارش حاکی است، "خالد محمد ترکی السبیعی" که پیش از این متهم به حمایت مالی از "خالد شیخ محمد" - طراح حملات یازده سپتامبر - بود، به اتهام دست داشتن در حملات تروریستی در سال 2008 زندانی شد، اما پس از 6 ماه آزاد شد و هم اکنون نیز به تجهیز تروریست ها در سوریه و عراق متهم شده است.

خالد شیخ محمد از اعضای ارشد سازمان القاعده است. مقام های اطلاعاتی و نظامی آمریکا وی را متهم اصلی حملات ۱۱ سپتامبر معرفی می‌کنند.

اسناد وزارت خزانه داری آمریکا، از ارتباطات السبیعی با یک حامی مالی تروریست ها حکایت دارد. وی متهم به تجهیز شاخه ای از گروه القاعده است که با جاسازی بمب در تیوپ خمیردندان درصدد منفجر کردن یک هواپیماهای مسافربری بود. 

در این گزارش آمده است که ارتش آمریکا، هفته گذشته با حمله هوایی به پایگاه های سران این گروه در سوریه، اجرای این طرح را ناکام گذاشت.

نویسنده این گزارش بر این باوراست که اقدام های قطر به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان و منطقه، نگرانی های فراوانی در پایان دادن به حمایت های مالی از شبکه های تروریستی را به وجود اورده است.

"مالکوم ریفکیند"، رئیس کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس به قطر هشدار داد که خود باید دوستانش را انتخاب کند یا عواقب و تبعات اقداماتش را بپذیرد.

پرفسور آنتونی گلیس از مرکز پژوهش های امنیتی و اطلاعات دانشگاه کپنگهاک نیز به دیلی تلگراف گفت: کاملا مشخص است که برای کشف تروریستها باید منابع مالی آنها را پیدا کرد و اکنون به نظر می رسد که این منابع از قطر سرازیر می شوند.

یکی از مراکز پژوهشی آمریکا ماه آینده، گزارشی منتشر خواهد کرد که نام 20 شهروند قطری به عنوان حامیان عمده گروه های تروریستی در آن درج شده است. نام 10 نفر ازاین افراد به عنوان تروریست در فهرست تروریستی وزارت خارجه آمریکا و سازمان ملل درج شده است.

از بین این 10 نفرالسبیعی با 49 سال سن کارمند بانک مرکزی قطر به عنوان حامی تروریست ها، در سال 2008 در لیست سیاه قرار گرفته است و به نظر می رسد هنوز به شدت در تجهیز گروههای تروریستی فعالیت داشته باشد.

بر اساس این گزارش السبیعی پیش از اینکه زندانی شود، از سران ارشد القاعده مانند خالد الشیخ محمد حمایت مالی می کرد و شیخ محمد وی را مهندس اصلی حملات یازده سپتامبر توصیف می کند.

وی دوره حبس خود را در زندان گوانتانامو سپری کرده است. آمریکا السبیعی را هم چنین به حمایت مالی از القاعده در پاکستان متهم می کند.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس