از امروز 30 دی توافق ژنو اجرایی می‌شود. به‌رغم پنهان‌کاری تیم ایرانی و ادعای شفاهی بودن توافق فنی برای اجرای توافق ژنو اما اطلاعات منتشر شده توسط کاخ‌سفید درباره متن توافقنامه اجرایی حاکی از آن است که این توافق مکتوب بوده و ایران از امروز روند از بین بردن اورانیوم 20 درصد خود را آغاز می‌کند.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


تكفيري‌ها و خطر آنها براي جامعه اسلامي

حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي عضو جامعه روحانيت مبارز طی یادداشتی در روزنامه تهران امروز نوشت:  مسئله اسلام دعوت به وحدت است. اين جزو اولين اقدامات پيامبر اكرم(ص) بوده است. اصل توحيد هم دلالت بر وحدت دارد و هم بر يكتاپرستي. به همين دليل است كه قرآن غيرمسلمانان را نيز به توحيد دعوت كرده است و از اولين اقدامات رسول گرامي اسلام نيز در پايه‌گذاري حكومت اسلامي كه در مدينه شكل گرفت ايجاد اخوت ميان مسلمانان بوده كه در اين ميان ايجاد پيمان برادري ميان دو قبيله «اوس» و «خزرج» كه 40 سال با يكديگر در جنگ و نزاع بودند نمونه اين امر محسوب مي‌شود. بعد از آن هم پيامبر اسلام(ص) ميان مهاجرين و انصار پيمان اخوت و برادري بستند و ايشان توانستند با ايجاد وحدت ميان گروه‌ها و قبايل گوناگون دولت اسلامي را شكل دهند.

در ادامه این یادداشت آمده است: در برخي از احكام تكفيري‌ها آمده است كه شيعيان بايد جزيه دهند و از طرف ديگر كشتار مسلمانان را واجب مي‌دانند. در همين رابطه رهبري مي‌فرمايند آيا اين مسلماني است كه يك مسلمان سينه مسلمان ديگر را بشكافد و جگر او را در انظار مردم بخورد؟ يا در برابر پدر و مادر بچه را سر مي‌برند. چنين جناياتي در طول تاريخ فقط مختص به خوارج بود. شيعه و سني بايد براساس اصول اسلامي با يكديگر متحد شوند و با هركس كه خلاف آن عمل كند برخورد نمايند. گروهي كه با قرآن، پيامبر و سنت وي مخالف هستند تكفيري محسوب مي‌شوند و بر نخبگان، بزرگان و انديشمندان اسلامي واجب است كه در همايش‌ها و نشست‌هاي خود ماهيت تكفيري‌ها و عملكرد آنها را به مسلمانان معرفي كنند تا از اين طريق كم‌كم از زمينه فعاليت آنها كاسته شود كه در نهايت اين امر مي‌تواند به همزيستي مسالمت‌آميز مسلمانان بينجامد و شاهد رشد، بالندگي و شكوفايی مسلمانان و جامعه اسلامي و زدودن اختلافات از پيكره امت اسلام باشيم.


هولوكاست هسته‌اي

روزنامه "وطن امروز" شماره امروز (دوشنبه) خود را در اعتراض به آنچه "جزئیات تأسف‌بار منتشرشده از توافقنامه ژنو" خوانده شده است به رنگ سیاه و سفید و با لوگو مشکی به زیر چاپ برده است. شماره روز 30 دی‌ماه این روزنامه عنوان "هولوکاست هسته‌ای" را بر پیشانی دارد و تیتر گزارش نیم‌تای پایین صفحه یک نیز "موافقت‌نامه یا زیارت‌نامه ژنو" است.

از امروز 30 دی توافق ژنو اجرایی می‌شود. به‌رغم پنهان‌کاری تیم ایرانی و ادعای شفاهی بودن توافق فنی برای اجرای توافق ژنو اما اطلاعات منتشر شده توسط کاخ‌سفید درباره متن توافقنامه اجرایی حاکی از آن است که این توافق مکتوب بوده و ایران از امروز روند از بین بردن اورانیوم 20 درصد خود را آغاز می‌کند. دولت ایران از امروز تولید اورانیوم 20 درصد را نیز متوقف می‌کند. آنها همچنین دستور می‌دهند تنظیمات ساختار آبشار سانتریفیوژهای مرتبط با فرآیند غنی‌سازی 20 درصد غیر‌فعال شود.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور امروز دستور می‌دهد فرآیند رقیق‌سازی نیمی از ذخیره 196 کیلوگرمی اورانیوم 20 درصد کشور آغاز شود. فرآیندی که 3 ماه ادامه خواهد داشت. نیم دیگر این ذخیره نیز باید طی 6 ماه تبدیل به اکسید غیر‌مرتبط با غنی‌سازی شود.

امروز روز آغاز از بین رفتن ذخیره اورانیوم 20 درصدی ایران است. قطعا در سرزمین‌های اشغالی، امروز 20 ژانویه یک روز فراموش ناشدنی خواهد بود. نابودی ذخیره اورانیوم 20 درصدی ایران، شاید بهترین خبری باشد که آنها طی سال‌های اخیر شنیده‌اند. نگرانی آنها از قرار گرفتن ایران در مرحله آستانه از بین رفت. آن نقاشی نتانیاهو در سازمان ملل که سوژه کارتونیست‌های دنیا شده بود؛ امروز به بخشی از تعهدات ایران تبدیل شد و دولت ایران امروز فرآیند از بین بردن ذخیره اورانیوم 20 درصد را کلید زد.

خطوط قرمز در دولت يازدهم تغيير كرده است

روزنامه تهران امروز نوشت: حميد رسايي نماينده مردم تهران با انتقاد از توقيف هفته‌نامه يالثارات اظهار داشت: متاسفانه ظاهرا خط قرمزها در دولت يازدهم تغيير كرده است. وي افزود: به نظر مي‌رسد امروز زير سوال بردن برخي احكام، توهين به برخي مقدسات و ايجاد ترديد در بعضي از مباني ديني و انقلابي به عنوان خط قرمز به حساب نمي‌آيد اما انتقاد از قرارداد ژنو مثل هولوكاست مي‌ماند يعني اگر فردي از اين قرارداد انتقاد كند يا به بررسي بندهاي قرارداد ژنو بپردازد و آن را مورد نقد قرار دهد، اين موضوع براي دولت يازدهم يك خط قرمز است و برخورد شديدي با آن صورت مي‌گيرد.

نماينده تهران در مجلس بر همين اساس يادآور شد: شاهد اين موضوع هم آن است كه مهم‌ترين دليلي كه باعث شد پرونده هفته‌نامه 9 دي به قوه قضائيه ارجاع شود، نقد عالمانه قرارداد ژنو بوده است، همين‌طور برخوردهايي كه با هفته‌نامه يالثارات شده عمدتا به خاطر نقد قرارداد ژنو و همچنين انتقاد از دولت بوده است. وي با بيان اينكه يك خط قرمز ديگر هم وجود دارد و آن هم صحبت درباره قرارداد كرسنت است، گفت: به نظر مي‌رسد خط قرمزها در دولت جديد تغيير كرده و اين موضوع جاي نگراني دارد در حالي كه دولت بايد از اينگونه نقدها استقبال كند. اين عضو كميسيون اصل 90 مجلس همچنين گفت: جمعي از افرادي كه در يك انجمن غيرقانوني مربوط به مطبوعات بودند، نزد آقاي هاشمي مي‌روند و وي چند روز پيش اعلام مي‌كند «افرادي كه از بيان حقايق مي‌ترسند، از سانسور در رسانه‌ها استفاده مي‌كنند»؛ آقاي روحاني نيز همان روزي كه وزارت ارشاد هفته‌نامه يالثارات را توقيف و به 9 دي و وطن امروز تذكر مي‌دهد، در جلسه با استانداران مي‌گويد «دولت از نقد نمي‌ترسد و از آن استقبال مي‌كند، جامعه بايد آزاد باشد و فضاي كشور نبايد امنيتي شود.» رسايي گفت: بايد پرسيد چرا آقايان به ادعاهاي خودشان عمل نمي‌كنند چرا وزير ارشاد مثل روزنامه هتاك بهار نسبت به توقيف هفته‌نامه يالثارات ابراز تأسف و موضع‌گيري نكرد؟

روزشمار اجراي توافق ژنو به جريان افتاد

روز شمار اجراي توافق هسته اي ژنو که روي 6 ماه تنظيم شده است از نخستين لحظات بامداد امروز رسما آغاز مي شود. آن طور که پيشتر اعلام شده بود، سانتريفيوژهاي 20 درصد ايران که تا آخرين ثانيه هاي 29 دي (شب گذشته) درحال چرخيدن بود، براساس اين توافق قرار بود از نخستين دقايق امروز از چرخش بايستند تا ايران و 1+5 پس از 10 سال وارد فاز جديدي از اجراي يک توافق هسته اي شوند.

به گزارش روزنامه خراسان، توافقي که همه چيز براي اجراي آن فراهم شده است؛ بازرسان آژانس براي راستي آزمايي اقدامات داوطلبانه روز شنبه به ايران آمدند، اتحاديه اروپا امروز براي لغوتحريم ها جلسه دارد و مقامات ايران نيز براي اجراي آن اعلام آمادگي کرده اند. دراين ميان محمدجواد ظريف وزيرخارجه کشورمان در واکنش به انتشار بيانيه آمريکا درباره جزئيات اجراي توافق ژنو ضمن انتقاد از آمريکا در انتشار تفسير ناقص از توافق ژنو، تاکيد کرد: متاسفانه برخي کشورها به دلايل داخلي که دارند از همان ابتدا تلاش کردند به جاي انتشار سند اصلي، چيزهاي ديگري را منتشر کنند و يکي از کشورها [آمريکا] به هردليلي خيلي تمايل ندارد اصل توافق را منتشر کند. وي افزود:«جزئيات مذاکرات شفاهي در اختيار مقامات کشور قرار گرفته است. »


 انتقاد دوباره دولت از صداوسیما
 
روزنامه آرمان روابط عمومی نوشت: آنطور که به نظر می‌آید هوای اعتدال هنوز از پاستور به جام جم نرسیده است. باز هم دولت از صداوسیما دلگیر شده البته این موضوع ارتباطی با روزهای پس از 24خرداد تا امروز ندارد چنانکه پیش از آن هم یعنی در زمان تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری، رسانه ملی موجبات نارضایتی حسن روحانی و حامیان او را فراهم کرده بود. هنوز در اذهان برخی هست که حسن روحانی در یکی از مراسم‌های انتخاباتی خود اینگونه به انتقاد از صداوسیما پرداخت: «صداوسیما عجب اخلاقی نشان داد و از جمعیت 40هزار نفری همایش ما در تهران! تنها تصویر من را در گوشه‌ای از سالن که چند خواهر نشسته بودند نشان داد. روحانی افزود: «حسن روحانی رئیس‌جمهور باشد یا نباشد، ملت به شما اجازه نخواهد داد که به این بی‌اخلاقی ادامه دهید.» و اکنون باز هم دولت گلایه دارد و این بار هم از اینکه صداوسیما میزان استقبال از دولت را نادیده گرفته است سخنگوی دولت اینچنین به انتقاد از رسانه ملی پرداخت: در خاتمه سفر آقای رئیس‌جمهور به خوزستان یک اجتماع پرافتخار و به‌یادماندنی از سوی مردم مقاوم، متدین، فهیم و مردمی که هر واژه‌ فضیلتی برای آنها به کار ببریم، کم گفته‌ایم در خرمشهر با حضور آبادانی‌های عزیز صورت گرفت که در آن جایگاهی که ما حضور داشتیم و تا آنجا که چشم کار می‌کرد مردم حضور داشتند و ای کاش رسانه ملی که در این سفر حاضر بود و زحماتی هم کشید می‌توانست این افتخار ملی را که مردم آن منطقه داشتند را هم به تصویر بکشد تا مردم خوب و پرعاطفه ایران هم از این که مردم قدرشناس و رنج‌دیده خرمشهر و آبادان از رئیس‌جمهور‌شان این چنین استقبال کردند باخبر می‌شدند ولی متاسفانه این صحنه‌ها به خوبی به تصویر کشیده نشد. البته محمدباقر نوبخت انتقادات دیگری هم داشت و درباره‌ برخی انتقادها نسبت به موضوع استقبال مردم خوزستان از رئیس‌جمهور گفت: برخی به دنبال افراط و تفریط هستند ولی نگاه ما اعتدال بوده و است و تا جایی که توانستیم اجرایش کرده‌ایم.


ناامنی سفارتخانه‌ها

روزنامه وطن امروز نوشت: به نظر می‌رسد سفارتخانه‌های ایران در منطقه ناامن شده است. بعد از حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت و شهادت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، این‌بار ابوالقاسم اسدی، دیپلمات 57 ساله ایرانی در یمن توسط یک گروه تروریستی به شهادت رسید. این حمله ظهر روز شنبه توسط افراد یک گروه تروریستی در یکی از خیابان‌های شهر صنعا پایتخت یمن عليه دیپلمات سفارت کشورمان صورت گرفت که قصد ربودن وی را داشتند و در پی مقاومت او، تروریست‌ها مبادرت به تیراندازی کرده و متاسفانه به‌رغم انجام اقدامات پزشکی در یکی از بیمارستان‌های صنعا به شهادت رسید. حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ضمن تایید این خبر به تشریح شهادت ابوالقاسم اسدی دیپلمات 57 ساله ایرانی پرداخت.

وی در این باره به فارس گفت: شهید ابوالقاسم اسدی دیپلمات کشورمان در یمن ظهر روز شنبه توسط یک گروه تروریستی مورد حمله قرار گرفت و این گروه درصدد ربایش او بود که با مقاومت وی روبه‌رو شد و اقدام به شلیک 4 گلوله به سمت ایشان کردند که در ناحیه قفسه سینه بیشترین جراحات به وی وارد شد. امیرعبداللهیان با اشاره به انتقال این دیپلمات ایرانی به بیمارستانی در صنعا و انجام عمل جراحی برای خارج کردن گلوله‌ها، خاطرنشان کرد: تدابیری اندیشیده شده بود که پروازی اختصاصی با تیمی مجهز برای ادامه درمان این دیپلمات ایرانی به صنعا عزیمت کند که متأسفانه به‌‌رغم 3 ساعت تلاش خستگی‌ناپذیر پزشکان، این دیپلمات ایرانی بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید. مرضیه افخم، سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز با محکومیت این اقدام علیه دیپلمات سفارت جمهوری اسلامی ایران در یمن، عنوان کرد: بررسی ابعاد این اقدام تروریستی به طور جدی با مقامات ذی‌ربط دولت یمن در دست پیگیری است.


 نامه لاريجاني به روحاني درباره صندوق توسعه ملي

خراسان نوشت: بر اساس نامه اي که اخيرا از سوي رييس مجلس براي رييس جمهور ارسال شده، علي لاريجاني با اشاره به وظايف قانوني و ارکان صندوق توسعه ملي، از روحاني خواسته است تعدادي از مصوبات دولت دهم مبني بر تعيين وظايفي براي وزارت جهاد کشاورزي در استان هاي مختلف را به دليل اخلال در صلاحيت هاي ارکان صندوق توسعه ملي اصلاح يا لغو کند.


 تفاوت‌های سفر استانی روحانی و احمدی نژاد از نگاه روزنامه اصلاح‌طلب

شرق نوشت: «میدونی عشیره یعنی چی، یه خونوادن ولی بزرگ؛ قانون داره همه اطاعت می‌کنن؛ یکی دعوا می‌کنه، همه جلو می‌رن؛ یکی خطا کنه همه تاوون می‌دن. خوب حواستو جمع کن. اگه این عشیره قراره زنده بمونه، قانونش باید زنده بمونه. اگه خون عشیره تو رگمونه ما باید تابع قانونش باشیم.» این عبارات، بخشی از دیالوگوهای فیلم «عروس آتش» ساخته خسرو سینایی است که سعی داشت فرهنگ عشیره را به تصویر بکشد. سفر حسن روحانی به خوزستان هر چند در خوزستان مورد استقبال اقوام و عشایر و مردم قرار گرفت اما در عرصه سیاست داخلی منتقدانی هم داشت. صادق زیباکلام در تحلیل این سفر گفت: «برخی سخنان روحانی در سفر استانی یادآور احمدی‌نژاد و پوپولیسم اصولگرایان بود.»

در سفر روحانی به خوزستان طرح‌ها یکی پس از دیگری تصویب و جلسه هیات‌دولت هم استان مقصد تصویب نشد. در حالی‌که پیش از سفر خبرهایی شنیده شد مبنی بر اینکه استقبال سازماندهی‌شده مردمی وجود نخواهد داشت، با این حال مسیر فرودگاه تا مصلای اهواز را صف‌های مردمی تشکیل می‌دادند که برای استقبال آمده بودند؛ مردمی که به‌دنبال ماشین رییس‌جمهوری می‌دویدند و خیل نامه‌های مردمی که به دست مسوولان و خبرنگاران می‌رسید همه و همه یادآور سفرهای استانی احمدی‌نژاد بود؛ اما وقتی در میان جمعیت حضور پیدا می‌کردی تفاوت‌ها احساس می‌شد. استقبال از روحانی چندساعته نبود. او در شهر با ماشین دور نزد، اما نمی‌توانست به مردمی که ساعت‌ها برای دیدن او در خیابان منتظر بودند بی‌تفاوت باشد.

نامه نگاري با مسئولان ارشد دولتي ممنوع است

روزنامه خراسان نوشت: بر اساس بخشنامه هايي که طي هفته هاي اخير توسط برخي ادارات و سازمان هاي اجرايي خطاب به کارمندان و مديران اين دستگاه ها ابلاغ شده، از آنها خواسته شده است بنا به ضرورت رعايت سياست هاي اجرايي و اداري، از هرگونه نامه نگاري مستقيم با هيئت وزيران، معاونان رييس جمهور و ساير مسئولان ارشد اجرايي خودداري شود و در صورت عدم توجه به اين موضوع، طبق ضوابط قانوني با فرد خاطي برخورد خواهد شد.


سیاست یک بام و دو هوا راه به کجا می‌برد؟!

«نمی‌توان در دولت مدعی آزادی و صریح‌القلم شدن ممنوع‌القلم‌ها شد اما از آن‌سو منتقدان را تاب نیاورد و تریبون‌هایشان را تعطیل کرد.»
به گزارش کیهان، پایگاه اینترنتی جهان‌نیوز در نقد مواضع متناقض وزیر ارشاد نوشت: وی اخیراً در گفت‌وگو با شبکه الجزیره خواستار رفع فیلتر فیس‌بوک در ایران و دسترسی همگان به این شبکه اجتماعی شده است. آقای جنتی گفته «تلاش ما بر این است که با همکاری سایر وزرایی که در دولت هستند بتوانیم شرایطی فراهم بکنیم که همه در ایران به فیس‌بوک دسترسی داشته باشند برای اینکه این فقط یک وسیله ارتباطی است که افراد می‌توانند با یکدیگر گفت‌وگو و مکاتبه کنند و دیدگاه‌هایشان را بیان کنند.»با این حال وزیر ارشاد دولت اعتدال درست در همان روزهایی که در مصاحبه با رسانه‌های خارجی خواستار رفع فیلتر فیس‌بوک در ایران شده بود، در مقام رئیس هیئت نظارت بر مطبوعات حکم به توقیف و تعطیلی هفته‌نامه «یالثارات» داد. او در بیان علت تعطیلی یالثارات می‌گوید «مجوز نشریه یالثارات می‌توانست لغو شود و این هفته‌نامه به دلیل نشر اکاذیب، توهین آشکار و استفاده از ادبیات لمپنیسم در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست. در این نشریه نوعی لمپنیسم در به‌کارگیری کلمات و ادبیاتی در سطح بسیار سخیف و زشت مشاهده می‌شود.»

«تساهل و تسامح وزیر ارشاد در قبال یک رسانه خارجی  و اشد مجازات در قبال یک هفته‌نامه داخلی»

آنچه مورد تعجب است، تساهل و تسامح وزیر ارشاد در قبال یک رسانه خارجی  و اشد مجازات در قبال یک هفته‌نامه داخلی است. آقای جنتی در قبال یالثارات نه حکم به تذکر یا توبیخ و نه فقط حکم به قضایی شدن بلکه حکم به توقیف آن داده‌اند. برخوردهای سخت علی جنتی در برابر یالثارات  و نیز دادگاهی کردن «وطن امروز» و «9 دی» دو جریده دیگر منتقد دولت، در شرایطی است که «آزادی» جزء کلید واژه‌های دولت یازدهم بوده است از جمله خود وی در همان مصاحبه با الجزیره می‌گوید‌ «‌در شرایط جدید سیاست دولت ‌آقای دکتر حسن روحانی،‌ رئیس‌جمهور، ایجاد آزادی‌های بیشتر در حوزه مطبوعات، در حوزه انتشار کتاب، در حوزه ساخت فیلم‌ها و تولید فیلم‌های سینمایی است. تلاش ما در حوزه وزارت فرهنگ این است که هیچ روزنامه‌ای توقیف نشود.»

{$sepehr_album_8890}

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس