گروه بین‌الملل مشرقبا توجه به اهمیت رصد دقیق اخبار منطقه بویژه بحران سوریه، گروه بین‌الملل پایگاه خبری – تحلیلی مشرق در نظر دارد تا آخرین اخبار از تحولات میدانی جنگ داخلی سوریه را به همراه تازه‌ترین تحولات سیاسی این بحران در قالب بسته‌های خبری، بطور خلاصه در اختیار مخاطبین محترم و کارشناسان قرار دهد.

کارشکنی آمریکا برای حضور ایران در کنفرانس ژنو 2، مقامات جمهوری اسلامی ایران را واکنش نسبت به این اقدامات آمریکا واداشت. علی لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به اظهارات غربی‌ها گفته است که ایران اصراری برای حضور در ژنو 2 ندارد و به آمریکا و متحدانش پیغام داده است «شما که همیشه همه‌ گزینه‌هایتان روی میز است، مشکل سوریه را هم حل کنید». در همین حال اخضر ابراهیمی هم با تأکید بر اهمیت حضور ایران، گفته است برای دعوت شدن ایران به ژنو 2 در حال مذاکره با اعضای دائم شورای امنیت است. در عین حال، زمزمه‌هایی مبنی احتمال تعویق دوباره این نشست نیز شنیده می‌شود که بدلیل اختلاف معارضان با نمایندگان سوریه و شکست‌های پی در پی در تحولات میدانی ارزیابی می‌شود.

با آشکار شدن خطر نیروهای القاعده در سوریه که با حمایت غرب و کشورهای عرب منطقه وارد جنگ داخلی سوریه شدند، آمریکا به فکر مقابله با این گروه‌های تروریستی افتاده‌ است.

پس از انفجار تروریستی روز گذشته بیروت که به کشته شدن مشاور سعد الحریری انجامید و بلافاصله ایراد اتهام جریان‌های نزدیک به غرب در لبنان به حزب‌الله و مقاومت، رسانه‌های غربی نیز تلاش می‌کنند مقاومت را به دست داشتن در این انفجار متهم کنند. به گفته رسانه‌های غربی، حزب‌الله به نیابت از دولت سوریه، یکی از مخالفان بشار اسد را ترور کرده است. این در حالی است که گروه‌های تروریستی فعال در سوریه، پیش از این اعلام کرده بودند جنگ را به لبنان و عراق نیز گسترش خواهند داد. اما گرفتار شدن آن‌ها در میدان جنگ سوریه و شکست سنگین در بدو ورود به لبنان و عراق، فعالیت‌های این عناصر را به انجام عملیات‌ انتحاری و بمب‌گذاری محدود کرده است.

آخرین تحولات سیاسی:

رئیس مجلس ایران: ایران اصراری برای حضور در کنفرانس ژنو۲ندارد

رادیو فردا - علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به گزارش‌های اخیر درباره عدم تمایل آمریکا و متحدان غربی آن کشور برای حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 می‌گوید که ایران اصراری ندارد تا دراین کنفرانس حضور داشته باشد.

رئیس‌ مجلس: ایران اصراری برای حضور در ژنو 2 ندارد. آن‌ها که همیشه همه گزینه‌هایشان روی میز است، مشکل سوریه را هم حل کنند

به تازگی اخضر ابراهیمی٬ فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، اعلام کرد مقام های آمریکایی هنوز متقاعد نشده اند که حضور ایران در کنفرانس ژنو۲می‌تواند کار درستی باشد.

واکنش دمشق به اتهام سران۱۴مارس

النشره - وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت: اتهام‌هایی که بعد از ترور محمد الشطح از سوی جریان المستقبل علیه دمشق مطرح شد تلاش دارد تا فؤاد سنیوره را از حمایت مالی تروریسم مبرا کند. الزعبی گفته است سنیوره با حمایت حریری اتاق عملیات در حمایت از تروریست‌ها تشکیل داده است.

نماینده شورای ملی سوریه: مخالفان سوریه در صورت حضور ناظران اتحادیه عرب در شهرها آتش بس خواهند کرد

صدای روسیه محمود الحمزه نماینده ائتلاف ملی معارضان سوریه گفته است در صورت ورود ناظران بین‌المللی اتحادیه عرب به سوریه اعزام شوند، در شهرها آتش‌بس اعلام خواهند کرد.

محمود الحمزه نماینده ائتلاف معارضان سوریه در مسکو

الحمزه گفت: " شورای ملی سوریه و ائتلاف ملی برای انقلاب و نیروهای مخالفین سوریه در هماهنگی با سایر نیروهای انقلابی با ارتش آزاد سوریه می‌تواند جنگ را برای یک دوره خاص متوقف کند اما با شرطی که ناظران اتحادیه عرب و کشورهای دیگر به حمص ، حلب و سایر شهرها عازم شوند".

آمریکا 'برای مبارزه با القاعده' به عراق موشک و پهپاد می‌دهد

بی‌بی‌سی - ایالات متحده تایید کرده است که ده‌ها موشک و پهپاد به عراق می‌دهد تا به "مبارزه با القاعده" کمک کند. اخیرا حضور گروه‌های مرتبط با القاعده در نواحی مرزی عراق با سوریه تقویت شده است. به گفته مقامات دو کشور،۷۵موشک هوا به زمین هفته گذشته به عراق فرستاده شده است. محموله‌ای از هواپیماهای شناسایی بدون سرنشین هم قرار است در ماه‌های آینده به عراق برسد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه۲۶دسامبر گزارش‌ها درباره ارسال موشکHellfireبه عراق را تایید کرد و همچنین گفت که پهپادهای آمریکاییScanEagleنیز به‌زودی به عراق می‌رسد.

تلاش عربستان برای اجرای سناریوهای خرابکارانه در لبنان

العالم - منابع دیپلماتیک آگاه نگرانی خود را از تلاش عربستان برای اجرای طرح های خرابکارانه در لبنان طی دو ماه آتی با هدف استفاده از این کشور به عنوان اهرم فشاری در درگیری های منطقه ای از جمله در بحران سوریه ابراز داشتند.

منابع دیپلماتیک آگاه نگرانی خود را از تلاش عربستان برای اجرای سناریوهای تخریبی در لبنان طی دو ماه آتی - بویژه پیش از برگزاری اجلاس ژنو 2 - با هدف استفاده از این کشور به عنوان اهرم فشار در درگیری های منطقه ای کنونی از جمله در بحران سوریه ابراز کردند.

روزنامه البناء لبنان در گزارش خود نوشت: بر طبق اطلاعاتی که منابع دیپلماتیک بدست آورده‌اند، ریاض برای بهم زدن اوضاع لبنان و هدایت آن به سمت فتنه داخلی، در سه محور فعالیت می کند: محور نخست، اعمال فشار برای تشکیل دولت بی طرف در موضوع سوریه در لبنان قبل از برگزاری اجلاس ژنو2؛

عربستان تلاش می‌کند از مشارکت "عدنان منصور" وزیر خارجه لبنان در اجلاس ژنو 2 است که ریاض وی را هواخواه سوریه می‌داند و بدین ترتیب سعودی ها به دنبال تعیین وزیر خارجه دیگری هستند که نقشی متناسب با طرح سعودی به منظور ناکام کردن تلاش ها برای تشکیل ائتلاف یا چارچوبی بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم ایفا خواهد کرد؛ زیرا روسیه تمام تلاش خود را برای رسیدن به توافق بر سر این ائتلاف در اجلاس ژنو2 بکار خواهد گرفت.

هدف دیگر ریاض از تشکیل دولت بی طرف در تنگنا قرار دادن گروه 8 مارس بویژه حزب الله است که در این صورت، حزب الله یا وادار می شود واقعیت را بپذیرد و یا اینکه در مقابل تشکیل دولت بی طرف واکنشی نشان خواهد داد که منجر به بهم زدن اوضاع داخلی لبنان و تنش آفرینی می شود و بدین ترتیب مسئولیت این تنش‌ها به عهده حزب‌الله گذاشته خواهد شد.

سوم، تلاش برای گرفتار کردن حزب‌الله در یک اقدام نظامی - امنیتی داخلی در سایه تحریک قومی مذهبی است که حاصل آن بهم زدن اوضاع داخلی لبنان و ایجاد فتنه مذهبی است.

وزیر آشتی ملی سوریه: سال 2014 سال برون رفت سوریه از بحران

العالم علی حیدر وزیر مشاور در امور آشتی ملی سوریه درباره نقش ایران در معادلات منطقه و روابط تهران دمشق گفت: ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی پیش از آنکه دوست نظام سوریه باشد؛ دوست و همپیمان ملت سوریه بوده است. اگر اجلاس ژنو 2، اجلاسی برای تقسیم نفوذ در داخل سوریه و مبادله منافع در خاک این کشور باشد، نه تنها یک اجلاس بین المللی برای آغاز فرایند سیاسی و حل بحران سوریه نخواهد بود، بلکه بحران را تشدید خواهد کرد.

علی حیدر وزیر امور آشتی ملی سوریه

وزیر مشاور در امور آشتی ملی سوریه همچنین سال 2014 میلادی را سال برون رفت کشورش از بحران توصیف کرد.

اپوزیسیون سوریه: شرایط برای برگزاری ژنو-2 تا کنون فراهم نشده است

خبرگزاری ریا نووستی - "محمود الحمزه" نماینده ائتلاف ملی معارضان سوریه در مسکو در نشستی خبری گفت از برگزاری کنفرانس بین المللی صلح برای پایان دادن به درگیری‌های این کشور موسوم به "ژنو-2" حمایت می‌کند اما معتقد است که تاکنون شرایط برای برگزاری این کنفرانس وجود ندارد.

این ائتلاف همچنین بار دیگر خواستار کناره‌گیری بشار اسد از قدرت شده است.

تردید روسیه نسبت به برگزاری کنفرانس "ژنو۲"در موعد مقرر

"نیکولای پاترشوف" رئیس شورای امنیت ملی روسیه می‌گوید تردید دارد که نشست"ژنو۲"در زمان تعیین‌شده برگزار شود. این درحالی است که بر سر تاریخ کنفرانس توافق شده است. علی لاریجانی نیز می‌گوید، ایران اصراری برای شرکت در نشست ندارد.

پاتروشف در گفت‌وگویی با روزنامه‌ی روسی "روسیا گازتا" گفته است:«نمی‌توانیم کنفرانس را در زمان تعیین ‌شده برگزار کنیم.» وی اضافه کرد که پیشرفت در فراهم آوردن ملزومات برگزاری این کنفرانس "اندک" است.

انتقاد اپوزیسیون سوریه از قرارداد نفتی سوریه و روسیه

دویچه وله - "ائتلاف ملی سوریه" که یکی از مخالفان مهم دولت بشار اسد است، از انعقاد قرارداد نفت و گاز تازه میان دولت بشار اسد و روسیه انتقاد کرد. در بیانیه‌ای که از سوی این ائتلاف منتشر شد، آمده است:« ما با این قرارداد که به دنبال تاخت زدن دارایی‌های ملی سرزمین ما با سلاح‌های مرگ‌بار روسیه است، مخالفیم و این قرارداد را محکوم می‌کنیم.»

نگرانی فرانسه از همکاری نفتی روسیه و سوریه

صدای روسیه - سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته است، قرارداد نفتی جدید روسیه و سوریه، موجبات نگرانی را فراهم کرده است. به گفته وی تحریم‌های موجود علیه دولت سوریه این بخش فعالیت‌ها را در برنمی گیرد و تلاش فرانسه به همراه جامعه جهانی یافتن راه حل دیپلماسی برای پایان دادن به بحران داخلی سوریه می باشد.

بان‌کی‌مون: تشدید خشونت‌ها در سوریه راه را برای جنگ‌طلبان باز خواهد کرد

خبرگزاری ریا نووستی روسیه - "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد اظهار داشت افزایش خشونت در سوریه در آستانه مذاکرات اپوزیسیون و دولت این کشور در چارچوب کنفرانس بین المللی ژنو فقط به نفع کسانی خواهد بود که خواستار حل نظامی مساله سوریه هستند. در روزهای اخیر نبرد بین نیروهای دولتی و اپوزیسیون از جمله در اطراف شهر حلب شدت پیدا کرده است. طبق اطلاعات رسیده به سازمان ملل متحد تعدادی از افراد غیر نظامی در میان صدها کشته و زخمی وجود دارند.

در این اطلاعیه منتشر شده از سوی سازمان ملل آمده است:"دبیر کل به ویژه نگران آن است که تشدید خشونت در جریان افزایش تلاش ها برای ترتیب دادن مذاکرات بین طرفهای سوری فقط به نفع کسانی است که وسایل نظامی را یگانه راه پیشروی خود می دانند و این برای ملت سوریه که تا به حال متحمل رنج های زیادی شده، تلفات بازهم بیشتری ببار می آورد".

آخرین تحولات میدانی:

ربوده شدن 7 خبرنگار در شهر حلب

المیادین افراد ناشناس مسلح با حمله به دفتر شبکه تلویزیونی «شدا الحریه»، هفت خبرنگار این شبکه را ربودند. شاهدان عینی می‌گویند افراد مسلح از گروه دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) وابسته به القاعده بودند.

جنوب سوریه در تاریکی فرو رفت

صدای روسیه - خرابکاری در خطوط انتقال گاز در سوریه باعث شد تا مناطق جنوبی این کشور بدون برق بمانند. این دو نیرگاه مسئولیت تامین برق جنوب کشور را بر عهده داشته و متخصصان در محل انفجار در حال رفع خرابی می باشند.

سیاستمدار لبنانی مخالف حکومت سوریه در انفجار بمب کشته شد

بی‌بی‌سی - یک سیاستمدار لبنانی مخالف حکومت سوریه در اثر انفجار بمب در مرکز بیروت پایتخت لبنان کشته شده است. محمد شطح، وزیر اقتصاد سابق و از مشاوران سعد حریری و فؤاد سینیوره، رئیس جریان المستقبل بوده است. جریان المستقبل تشکل‌ مخالف روابط نزدیک لبنان و سوریه محسوب می‌شود.

انفجار شدیدی مرکز بیروت، پایتخت لبنان، را به لرزه درآورد و به گزارش رسانه‌های محلی، در اثر آن، محمد شطح، اقتصاددان لبنانی و از مشاوران سعد حریری و فوآد سینیوره، نخست وزیران پیشین این کشور، جان خود را از دست داد.

دو هفته پیش، گروه حزب الله لبنان، که از حکومت سوریه حمایت می‌کند، اعلام کرد که یکی از اعضای ارشد این گروه در نزدیکی بیروت ترور شده است. حزب الله این ترور را به اسرائیل نسبت داد اما دولت اسرائیل ارتباط با این واقعه را تکذیب کرد.

پیش‌تر، دبیرکل حزب الله گروه‌های وابسته به عربستان سعودی را مسئول حمله به مناطق تحت تسلط شیعیان در جنوب لبنان معرفی کرده بود.

در مورد عامل انفجار روز جمعه در بیروت گزارش‌های رسمی انتشار نیافته و تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این اقدام را بر عهده نگرفته است.

چند هزار شهروند اروپایی در سوریه می‌جنگند

صدای روسیه رسانه‌های بلژیک در روز جمعه در گزارش دادند که با توجه به داده‌های ساختارهای امنیتی دولتی بلژیک، چهار تا پنج هزار مبارز دارنده گذرنامه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در کنار "القاعده" در سوریه مبارزه می‌کنند. سرویس ضد جاسوسی و پلیس بلژیک بر این باورند که در حدود 200 دارنده گذرنامه بلژیکی در سوریه در کنار اسلام گرایان مبارزه می کنند و حدود 20 نفر از آنها کشته شدند.

همچنین گزارش شده است که گروهی از مبارزان هلندی زبان از بلژیک آموزش دیده در سوریه در یکی از حملات تروریستی اخیر در عراق شرکت کرد. شواهدی وجود دارد که تروریست‌های اسلامی بلژیک از سوریه به ترکیه و لبنان می‌روند. سازمان‌های اطلاعاتی همچنین از نقشه‌های استخدام‌کنندگان برای اعزام مبارزان آموزش دیده در سوریه به مراکش و تونس و حتی به سومالی گزارش دادند.

آل‌سعود در حال تقویت گروه‌های مسلح سوریه

شبکه الاخباریه سوریه - رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان و معاون وزیر دفاع این کشور در حال رایزنی و تماس های فشرده به منظور پیشبرد اهداف خود در آستانه برگزاری کنفرانس ژنو2 در سوئیس هستند. منابع آگاه اعلام کردند بندر بن سلطان و برادر او با سران گروه های تروریستی در منطقه به ویژه در سوریه و لبنان دیدار کرده اند تا مقدار زیادی تروریست مزدور و سلاح را وارد این کشورها کنند. هدف آنان، ایجاد تغییر در موازنه قوا و روحیه دادن به گروه های تروریستی در سوریه بعد از تحمل یک رشته شکست‌های سنگین است.

هلاکت 200 مزدور جبهه‌ النصره در کمین ارتش

العالم بیش از 200 نفر از نیروهای جبهه‌النصره در شهر قاره واقع در منطقه پاکسازی شده القلمون در ریف دمشق، 200 نفر از این افراد به هلاکت رسیدند. براساس گزارش منابع خبری، شمار زیاد دیگری از این افراد نیز که زخمی شده بودند خود را تسلیم ارتش کردند. همچنین دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد در جریان کمین نیروهای ارتش سوریه برای اعضای گردان های تکفیری در حد فاصل میان مراح و قسطل در نزدیکی شهر تاریخی معلولا، صدها فرد مسلح کشته و حدود 20 فرد مسلح دیگر زخمی شدند.

آتش‌بس۴۸ساعته دولت و مخالفان برای تقسیم آذوقه در حومه دمشق

رویترز - فعالان سوری اعلام کردند که نیروهای دولتی سوریه و نیروهای مخالفان که در اطراف منطقه محاصره شده معضمیه در حومه دمشق در جنگ هستند، بر سر آتش‌بسی۴۸ساعته به منظور ورود مواد غذایی به منطقه، به توافق رسیده‌اند. آتش‌بس موقت از روز چهارشنبه با برافراشتن پرچم سوریه بر فراز بلند‌ترین ساختمان در منطقه معضیمه، آغاز شد. ارتش سوریه اعلام کرد در صورتی که آتش‌بس تا جمعه ادامه یابد، اجازه ورود مواد غذایی به منطقه را خواهد داد.

معارضان از سال گذشته کنترل منطقه معضمیه را در دست گرفتند از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی برای فشار بر دولت استفاده می‌کنند.نیروهای دولتی از راه محاصره منطقه که منجر به قطع آذوقه، دارو و سوخت از آن شده است، در تلاش هستند کنترل معضمیه را از مخالفان باز پس گیرند.






نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    چی میگی مشرق نفهم داری به نفع بیگانه قلم میزنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس