گروه بین‌الملل مشرق – با توجه به اهمیت رصد دقیق اخبار منطقه بویژه بحران سوریه، گروه بین‌الملل پایگاه خبری – تحلیلی مشرق در نظر دارد تا آخرین اخبار از تحولات میدانی جنگ داخلی سوریه را به همراه تازه‌ترین تحولات سیاسی این بحران در قالب بسته‌های خبری، بطور خلاصه در اختیار مخاطبین محترم و کارشناسان قرار دهد.

سرخط و خلاصه‌ای از آخرین تحولات سیاسی و میدانی بحران سوریه طی 48 ساعت گذشته در ادامه آمده است:

- سوریه: آمریکا "دزد دریایی یک چشم" است

- تهدید تروریست‌ها به عدم حضور در مذاکرات

- 20 درصد جمعیت لبنان پناه‌جویان سوری هستند

- برگزاری نشست امحای تسلیحات شیمیایی سوریه در مسکو

- روسیه 2 میلیون دلار به حساب سازمان ملل واریز می‌کند

- حمله تروریست‌ها برای دستیابی به تسلیحات شیمیایی

- نماینده مجلس عوام انگلیس: پوتین سزاوار دریافت جایزه صلح نوبل است

آخرین تحولات سیاسی:

وزارت خارجه سوریه: آمریکا "دزد دریایی یک چشم" است

عربی‌پرس - «وزارت خارجه سوریه در واکنش به اظهارات اخیر مقامات واشنگتن درباره حملات هوایی به حلب، این کشور را "دزد دریایی یک چشم" توصیف کرد. وزارت خارجه سوریه در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: زمانی که کاخ سفید حملات هوایی پی در پی نیروهای نظامی سوریه به حلب را محکوم می‌کند، درحقیقت از جنایت‌های تروریست‌ها که بیشترشان جزو افراد مسلح خارجی هستند چشم پوشی می‌کند. دمشق واشنگتن را به دلیل این مواضع و اظهارات خود در قبال سوریه به "دزد دریایی یک چشم" تشبیه کرد.»

وقت آن است که ایران و عربستان در مورد سوریه دست به کار شوند

اشراف - «اندیشکده "شورای روابط خارجی اروپا" در گزارشی نوشت ایران و عربستان سعودی فرصتی ناب و مناسب در اختیار دارند تا به شکلی استراتژیک عملیات خود در سوریه را پیش از برنامه‌ریزی مذاکرات صلح ژنو در ژانویه، مورد بازنگری قرار دهند. ایران و عربستان باید در صورت لزوم خارج از فرآیند ژنو، در مذاکراتی دو جانبه با هم تعامل کنند، تا میان خودشان به توافق برسند تا بلکه بعد از آن بتوان به آتش بس در سوریه امیدوار بود.»

اپوزیسیون سوریه: در صورت ادامه بمباران حلب در کنفرانس صلح شرکت نمی‌کنیم

رادیو فردا - «ائتلاف ملی مخالفان سوریه سه‌شنبه۳دی اعلام کرد در صورتی که حملات هوایی نیروهای بشار اسد به شهر شمالی حلب متوقف نشود، در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه شرکت نخواهد کرد. مقام‌های دولتی سوریه می‌گویند در حال مبارزه با تروریست‌هایی هستند که از۱۸ماه پیش، کنترل بخش‌هایی از حلب را در دست گرفته‌اند.»

ریابکوف : مسکو میزبان نشست امحای تسلیحات شیمیایی سوریه

روسیا الیوم - معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد 27 دسامبر مسکو میزبان نشستی در سطح کارشناسی برای امحای تسلیحات شیمیایی سوریه خواهد بود. ریابکوف گفت: همکاری و گفتگو با آمریکایی ها ادامه دارد و روسیه پولهایی را برای نابودی سلاح شیمیایی سوریه اختصاص داده است که طی روزهای آینده به سازمان ملل تحویل می شود.

سازمان ملل: 20 درصد مردم لبنان پناه‌جویان سوری هستند

پرس تی‌وی - «سازمان ملل می‌گوید از هر پنج نفر در لبنان یک نفر از پناه‌جویان سوریه است که در حدود سه سال گذشته به آن کشور گریخته‌اند. در حال حاضر لبنان با نزدیک به یک میلیون آواره میزبان بیشترین پناه‌جویان سوری است. با این‌حال لبنان تا کنون از برپایی اردوگاه رسمی برای آوارگان سوری خودداری کرده است.»

سفیر آمریکا در روسیه: علاوه بر برنامه هسته‌ای ایران، مسئله سوریه نیز می‌تواند موضوع همکاری روسیه و آمریکا باشد

رادیو فردا - «مایکل مک فال، سفیر آمریکا در مسکو می‌گوید مهم‌ترین زمینه همکاری روسیه و آمریکا در سال آینده برنامه هسته‌ای ایران است. مک فال گفته است همکاری آمریکا و روسیه در چند ماهه اول سال آینده برای ایجاد گشایش در برنامه هسته‌ای ایران نقش مهمی ایفا خواهد کرد.»

روسیه دو میلیون دلار برای عملیات نابودسازی تسلیحات شیمیایی سوریه اختصاص می‌دهد

صدای روسیه – «سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد این کشور مبلغ دو میلیون دلار برای اجرای عملیات نابودسازی تسلیحات شیمیایی در سوریه به سازمان ملل متحد پرداخت خواهد کرد.»

روسیه همچنین علاوه بر این مبلغ، تجهیزات حمل و نقل این سلاح‌ها از جمله ده‌ها دستگاه کامیون و خودروی زرهی و تجهیزات دیگری را نیز به برنامه خلع سلاح شیمیایی سوریه اختصاص داده‌اند.

اطلاعات سلاح شیمیایی سوریه به تروریست‌ها رسید

العالم - «دولت سوریه از کشورهای حامی گروه‌های تروریستی به علت انتقال اطلاعات مربوط به سلاح‌های شیمیایی به این گروه‌ها انتقاد کرد و این کشورها را مسئول عواقب ناشی از فاش کردن چنین اطلاعاتی دانست.

خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از یکی از مسؤولان وزارت خارجه این کشور گفت: گروه‌های تروریستی به مراکز نگهداری سلاح‌های شیمیایی سوریه که باید به خارج کشور منتقل شود، حمله می کنند به عنوان مثال یکی از این گروه ها با تعداد زیادی نیرو و خودروی مجهز به تیربارهای سنگین روز 21 دسامبر 2013 به یکی از مراکز در مرکز سوریه برای تصرف و تخریب آن حمله کرد ولی ارتش حمله این گروه را دفع کرد.»

امضای قرارداد اکتشاف و استخراج نفت میان سوریه و شرکت روسی

روسیا الیوم – «شرکت نفت ملی سوریه و شرکت نفتی و گازی سویوز روسیه قرار‌داد اکتشاف و استخراج نفت و گاز از سواحل سوریه را امضا کردند.»

تماس تلفنی وزرای خارجه روسیه و مصر

روسیا الیوم - وزیر خارجه روسیه در تماسی تلفنی با وزیر خارجه مصر روابط دو کشور و مقدمه‌چینی برای نشست بین‌المللی برای حل و فصل بحران سوریه را بررسی کرد. در این تماس علاوه بر لزوم گسترش روابط مسکو و قاهره،مسئله بحران سوریه و مقدمات برگزاری نشست بین‌المللی برای حل و فصل بحران این کشور بررسی شده است.

جورج گالوی: پوتین سزاوار دریافت نوبل صلح بود

صدای روسیه - «"جورج گالوی" عضو پارلمان انگلیس "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه را مرد سال نامید. وی در گفتگو با رادیو صدای روسیه به طور ضمنی به چگونگی انتخاب برنده نوبل صلح امسال انتقاد کرد و گفت پوتین واقعا نقش مهمی در موضوعاتی مانند سوریه و دستگیری "ادوارد اسنودن" افشاگر جاسوسی اطلاعاتی آمریکا ایفا کرده است.»

عقب‌نشینی ناظر اخوان‌المسلمین مصر: حضور داعش در سوریه غیرموجه است

العالم - «"محمد ریاض شقفه" ناظر کل اخوان المسلمین در سوریه در حالی دخالت گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام"داعش" در سوریه را غیر موجه دانسته است که گفته می شود اخوانی‌ها خود زمینه‌ساز آوردن این تروریست‌ها به داخل سوریه بوده‌اند. وی همچنین شروط اخوان‌المسلمین برای شرکت در ژنو2 را نیز اینگونه اعلام کرد: آزادی همه بازداشت شدگان بحران سوریه، عدم تعرض به جنبش سیاسی سوریه، پذیرفتن کناره گیری بشار اسد و مقامات عالی رتبه نظام سوریه از قدرت و در نظر گرفتن تشکیل دولت انتقالی با تمام اختیارات.»

«اخوان المسلمین سوریه که از آنها به عنوان اخوان الشیاطین هم یاد می شود، با تشکیل تیپ توحید به فرماندهی مقتول عبدالقادر صالح، تلاش کرد تا به جذب نیرو در سوریه بپردازد اما در بهترین حالت، نیروی تحت فرماندهی این جماعت به 15 هزار نفر نرسید که نشان از ناتوانی در جذب افکار عمومی سوریه داشته و دارد.»

آخرین تحولات میدانی:

محاصره القاعده در مرزهای عراق با اردن و سوریه

العالم – ارتش عراق در استان الانبار این کشور گذرگاه‌های مرزی با سوریه و اردن برای محاصره افراد وابسته به القاعده حاضر در صحرای حدفاصل مرز سه کشور بسته است. نوری المالکی یک هفته به نیروهای القاعده حاضر در صحرای الانبار برای خروج از این منطقه ، منطقه الجزیره بین آن و استان‌های صلاح‌الدین و نینوا مهلت داده است.»

ادامه عملیات‌های پاکسازی ارتش سوریه

پرس تی‌وی – «ارتش سوریه روز سه شنبه در عملیات گسترده پاکسازی حومه دمشق، ده‌ها شبه نظامی و شورشی را به هلاکت رساند. ارتش با حمله به مقر شبه‌نظامیان مرتبط با جبهه النصره در منطقه دوما، شماری از شبه نظامیان را از پای درآورد و تسلیحات و مهمات آنها را نابود کرد. عملیات پاکسازی ارتش در شهرهای حلب، درعا، الزبدانی و النبک نیز ادامه یافت.»

تشدید اختلافات تروریست‌ها در سوریه

الاخباریه - «منابع آگاه سوری از ادامه اختلافات میان گروه‌های تروریستی از جمله جبهه‌النصره، داعش و جبهه اسلامی و نبود هدف واحد میان آنها و اختلافات کشورهای حامی این گروه‌ها پرده برداشته اند. این منابع می‌گویند: نزاع واقعی میان جبهه النصره، داعش و جبهه اسلامی است و در مناطق مختلف سوریه این گروه‌ها، اعضای رقیب را بازداشت، شکنجه و ذبح می‌کنند و درگیری‌ها شدیدی میان آنها در جریان است که سبب کشته شدن بسیاری از افراد آنها شده است.»

هلاکت ده‌ها تروریست در کمین ارتش سوریه در القابون و عدرا

فارس – «تمامی اعضای دو گروه مسلح در شهرک عدار در ریف دمشق، در کمین ارتش سوریه به هلاکت رسیدند. همچنین ارتش سوریه در کمین دیگری در همین منطقه یک گروه تروریستی دیگر را متلاشی کرد.»

عراق مرزهای خود را با سوریه و اردن باز کرد

المیادین - «دولت عراق بعد از گذشت یک روز از بستن مرزهای خود با سوریه و اردن امروز بار دیگر این مرزها را باز کرد. روز گذشته دولت عراق اعلام کرده بود به علت تردد فراوان عناصر تروریستی داعش در این منطقه و حملات آن‌ها به مناطق مختلف عراق، ارتش مرزهای خود با سوریه و اردن را بسته است.»

هلاکت 480 تروریست از دو هزار تروریست ریف دمشق

فارس - «یک منبع میدانی سوری با اشاره به پیشروی چشمگیر ارتش سوریه در چندین محور در شهرک عدرا العمالیه در ریف دمشق از کشته شدن۴۸۰تروریست از مجموع۲هزار تروریست وارد شده به این شهرک خبر داد.»

جدیدترین آمار کشته‌های خارجی القاعده در سوریه

جریان سلفی اردن، شمار اتباع تندروی کشورهای عربی-اسلامی را که از زمان شروع ناآرامی‌ها در سوریه در مارس 2011 با پیوستن به گروه‌های وابسته به شبکه القاعده، به جنگ ملت و دولت سوریه رفته و کشته شده‌اند، 9936 نفر اعلام کرد.

حمله ارتش عراق به عناصر القاعده از هوا و زمین

العالم - «ارتش عراق پس از کنترل مسیرهای اصلی تردد اعضای القاعده بین این کشور با سوریه، عملیاتی را در مناطق حوران و الابیض در صحرای استان الانبار (غرب) اجرا کرد. ارتش عراق در این حمله از بالگرد و تانک و سایر تجهیزات سنگین استفاده می‌کند. نوری‌المالکی نخست وزیر عراق گفته است القاعده یک مرکز فرماندهی در صحرای الانبار دارد که این مرکز در چند روز آینده منهدم خواهد شد و اعضای این گروه تروریستی همچنان تحت تعقیب هستند

زندانی شدن 5 تاجیک به جرم همکاری با تروریست‌های سوریه

رادیو فردا - «دادگاه عالی تاجیکستان۵نفر را به جرم جنگیدن در کنار نیروهای مخالف بشار اسد در سوریه به زندان محکوم کرد. تاجیکستان این۵نفر موقع تحصیل در دانشگاه بین المللی سوریه به شورشیان مخالف بشار اسد پیوستند و حدود سه ماه پیش در این کشور بازداشت و به تاجیکستان بازگردانده شدند.»
گفتنی است شمار تروریست‌های خارجی که در جنگ داخلی سوریه شرکت می‌کنند بالغ بر 11 هزار نفر است که بیش از دو هزار نفر آنان از کشورهای اروپایی به سوریه آمده‌اند.

تروریست اردنی به بیمارستان روانی منتقل شد

العالم - «دادگاه تروریست اردنی متهم به نبرد در سوریه را به مرکز روان درمانی منتقل کرد چون وی در جریان محاکمه خود را منجی معرفی کرده که ملائکه به نزدش می آیند. این فرد که در جنگ سوریه و کشتار مردم این کشور دست داشته، زمان حضور در دادگاهی در اردن از رییس و افراد حاضر خواست تا با وی بیعت کنند در غیر این صورت، سرشان را می‌برد!»

ادامهحملات هوایی به مواضع مخالفان سوریه

صدای آمریکا - «حملات هوایی دولت سوریه به مواضع مخالفان بشار اسد در شهر حلب، با به جای گذاشتن دست کم۱۵کشته، وارد دهمین روز خود شد. گروه فعالان حقوق بشر سوریه در لندن مدعی شد هواپیماهای سوری با بمب های بشکه ای به محلّۀ سوکاری در شهر حلب حمله کرده اند. این گروه می گوید، از آغاز بمباران این شهر شمالی در سوریه بیش از۳۰۰نفر کشته شده اند.»

رسانه‌ها و مقامات غربی در حالی سعی می‌کنند تلفات این حملات را غیرنظامی جلوه بدهند که محل‌های بمباران شده ماه‌هاست که از سکنه خالی بوده و از جمله مناطق تحت کنترل تروریست‌ها و محل تجمع این گروه‌ها بوده است که تلفات سنگینی را به این گروه‌ها وارد آورده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس