گروه بین‌الملل مشرق با توجه به اهمیت رصد دقیق اخبار منطقه بویژه بحران سوریه، گروه بین‌الملل پایگاه خبری – تحلیلی مشرق در نظر دارد تا آخرین اخبار از تحولات میدانی جنگ داخلی سوریه را به همراه تازه‌ترین تحولات سیاسی این بحران در قالب بسته‌های خبری، بطور خلاصه در اختیار مخاطبین محترم و کارشناسان قرار دهد.

سرخط و خلاصه‌ای از آخرین تحولات سیاسی و میدانی بحران سوریه طی 48 ساعت گذشته در ادامه آمده است:

آخرین تحولات سیاسی:

آغاز تبلیغات انتخاباتی بشار اسد از سوی "جنبش فلسطین آزاد"

الحدث - رئیس"جنبش فلسطین آزاد" اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری سوریه از دولت کنونی حمایت کرده و در تبلیغات آن مشارکت خواهد کرد. یاسر قشلق رئیس جنبش فلسطین آزاد اعلام کرد که تبلیغات انتخاباتی بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای شرکت در انتخابات سال 2014 آغاز شده‌ است.

جنبش فلسطین آزاد اعلام کرد تبلیغات انتخاباتی برای بشار اسد را آغاز کرده است

بان کی مون از آمریکا خواست مخالفت با حضور تهران در کنفرانس صلح سوریه را کنار بگذارد

خبرگزاری فرانسه- بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از دولت آمریکا خواست مخالفت خود با حضور تهران در کنفرانس صلح ژنو 2 را کنار بگذارد. وی گفت: "من و اخضر ابراهیمی بارها بر نقش مهم و سازنده ایران برای حل بحران سوریه تاکید کرده و همچنان خواستار شرکت ایران در این کنفرانس هستیم اما متاسفانه بین اعضای دائم شورای امنیت اختلاف نظر وجود دارد و مشورت‌ها برای حضور تهران در کنفرانس صلح سوریه همچنان ادامه دارد.

بعد از مصر و سوریه سیاست آمریکا به کدام سو می‌رود؟

پایگاه خبری العهد - چشم انداز جنگ سرد میان روسیه و آمریکا به عنوان دو قطب جهانی همچنان در اوج خود قرار دارد و شعله‌های آن به گستره جغرافیای عربی علی الخصوص سه محور مصر، سوریه و عراق منتقل شده است که این روزها روسیه در چارچوب اثبات حضور خود و ساختار پیمان‌ها به شدت درگیر آن است.

مالکی: دشمنان آزادی، عامل فتنه در منطقه هستند

العالم – نوری‌ المالکی نخست وزیر عراق در کنفرانس خبری در شهر کربلا گفت: برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که از آزادی و دموکراسی بهره‌ای ندارند، در سوریه فتنه‌انگیزی و بحران ایجاد می‌کنند. : «پس از آن که تابوی تروریسم و فرقه گرایی را در هم شکستیم و وحدت به ملت عراق بازگشت، آتش بحران سوریه شعله ور شد و فرقه گرایی تشدید شد.»

المالکی افزود: دشمنان پیش بینی کرده بودند که سوریه طی دو ماه سقوط می کند و حتی گفتند عملیات در سوریه به مثابه یک تفریح است؛ کبر و غرور آنها را کور کرده بود و تصور می کردند که با سقوط فوری سوریه به سراغ عراق، ایران و اردن خواهند رفت.

اردوغان مانع پیشرفت ترکیه است/ او نباید برای مردم سوریه تصمیم‌گیری کند

الحیات - کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه با انتقاد مجدد از سیاست‌های نخست وزیر این کشور به ويژه در سوریه خاطر نشان کرد مردم ترکیه با این سیاست‌های مداخله‌جویانه مخالف هستند. ارتکاب تخلفات قانونی خطرناک از سوی این دولت و همچنین حمایت از گروه‌های مسلح در سوریه، سبب شده است تا دولت اردوغان مشروعیت خود را از دست بدهد.

دیپلمات روس: گفت‌گوهای سوریه بدون ایران ناقص است

پرس‌تی‌وی - الکسی پوشکوف، رئیس کمیته امور بین‌المللی مجلس دومای روسیه: "ایران باید در ژنو ۲ حضور داشته باشد، در غیراین صورت کنفرانس کامل نخواهد بود. پس از بحران در سیاست‌های خاورمیانه‌ای امریکا، روسیه از محدوده قابل‌توجهی برای فعالیت برخوردار است و از حمایت زیادی از سوی کشورها همچون چین و کشورهای منطقه بهره‌منده است. بیزاری کشورها از حضور امریکا رو به افزایش است."

چگونه پای سازمان القاعده به بحران سوریه باز شد؟

خبرگزاری لبنانی «آسیا» در سلسله مقالاتی به قلم «سید مهدی نورانی»، نویسنده جهان عرب به بررسی ریشه‌های سازمان القاعده، تشکیلات، عملکرد و شاخه‌های این سازمان تروریستی در کشور سوریه می‌پردازد.

متن کامل این مقاله را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

موضع‌گیری مجدد کاخ سفید در قبال سوریه

خبرگزاری فرانسه – جی کارني سخنگوی کاخ سفید گفت: " ايالات متحده حمله نيروهاي دولت سوريه را به حلب طي چند روز گذشته، محکوم مي کند و از همه طرف‌های درگیر در سوریه می‌خواهد برای پایان دادن به بحران در اين کشور، به يک راه حل سياسي جامع و پايدار دست يابند ."

سوریه و ایران محور گفت‌وگوهای اولاند در سفر به عربستان

الحیات - فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه به همراه وزرای خارجه، دفاع و تجارت خارجی این کشور قرار است به همراه هیأتی 30 نفره از بازرگانان فرانسوی به عربستان سفر کند. این دومین سفر فرانسوا اولاند به عربستان طی یک سال گذشته است."فرانسه و عربستان توافق کرده‌اند با وجود بشار اسد راهکاری دیپلماتیک برای بحران سوریه وجود ندارد. پاریس با ریاض همکاری می‌کند تا خروجی کنفرانس ژنو2 مؤثر و معتبر باشد و پایه‌های مرحله انتقالی در سوریه را بنا نهد."


هشدار ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکا به اوباما: القاعده تهدیدی جدی است

فارس - سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به رئیس‌جمهور این کشور اعلام کردند به قدرت رسیدن گروه‌های وابسته به القاعده در سوریه تهدیدی جدی علیه منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در این گزارش کلیه هویت اعضای این گروه‌ها را گزارش و اقدامات آنها در دو سال گذشته را مورد تحلیل و بررسی قرار داده‌اند.

16 سازمان اطلاعاتی آمریکا نسبت به تهدید القاعده برای آمریکا و منطقه هشدار داد

ائتلاف مخالفان سوریه: اگر بمباران‌ حلب ادامه پیدا کند در ژنو 2 شرکت نمی‌کنیم

خبرگزاری فرانسه - بدر جاموس، دبیرکل "ائتلاف ملی سوریه" در بیانیه‌ای گفت: در صورت ادامه بمباران هواپیماهای بشار اسد و کشتار مردم سوریه، ائتلاف مخالفان در کنفرانس ژنو شرکت نمی‌کند. در بیانیه ائتلاف مخالفان سوریه همچنین آمده است که احمد جربا، رئیس این ائتلاف با وزیران امور خارجه فرانسه و انگلیس در ارتباط بوده است.

روسیه تجهیزات لازم برای نابودی تسلیحات شیمیایی را به سوریه منتقل کرد

خبرگزاری ایتارتاس روسیه - "سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه گزارش مربوط به تحویل فناوری‌های لازم برای تامین امنیت انتقال تسلیحات شیمیایی و نابودی آنها به دولت سوریه را به "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه گزارش داد. براساس این گزارش، تنها ظرف 3 روز (از 18 الی 20 ) دسامبر و با استفاده از 38 پرواز، تقریبا 75 واحد فناوری مهندسی-نظامی، از جمله 25 فروند ماشین خوردو نظامی به پایگاه هوایی لاذقیه سوریه منتقل گردید.

معاون شورای امنیت ملی آمریکا: برای انهدام سلاح شیمیایی سوریه به همکاری روسیه نیاز داریم

روسیا الیوم -«بین رودس» معاون رئیس شورای امنیت ملی آمریکا از همکاری موجود بین روسیه و آمریکا برای حل بسیاری از پرونده‌های بین‌المللی مهم و حساس، ابراز خرسندی کرد. وی از میان این پرونده ها به موضوع انهدام تسلیحات شیمیایی و مساله پرونده هسته ای ایران به عنوان مهمترین موارد اشاره کرد. رودس گفته است اگر روسیه نبود و همکاری مسکو در این باره وجود نداشت آمریکا محال بود بتواند به تنهایی تسلیحات شیمیایی سوریه را منهدم کند.

کُردها ائتلاف معارضان را نمی‌پذیرند/ جربا عامل آمریکاست

فارس - "عمر اوسی" نماینده پارلمان و رئیس تشکل طرح ملی کُردهای سوریه با اشاره به اینکه کُردهای سوریه ائتلاف معارضان سوری را نمی‌پذیرند، تاکید کرد واشنگتن احمد الجربا را به اربیل فرستاد تا بر کُردها تاثیر بگذارد.

بان کی مون: مذاکرات ژنو 2 درباره سوریه دشوار خواهد بود

آسوشیتدپرس - بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: سازمان ملل خود را برای برگزاری نشست ژنو درباره سوریه آماده می کند و انتظار دارد دولت و مخالفان سوریه نمایندگان خود را برای شرکت در نشست ژنو 2 معرفی کنند. دبیرکل سازمان ملل متحد در عین حال تاکید کرد که مذاکرات ژنو 2 بسیار دشوار خواهد.

بان‌کی‌مون: مذاکرات ژنو 2 بسیار دشوار خواهد بود

آمریکا به فکر ممانعت از ورود تروریست‌ها به سوریه افتاده است

المیادین - وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با درخواست از برخی کشورهای منطقه برای جلوگیری از ورود تروریست‌ها به سوریه، اعلام کرد: این افراد در آینده وارد عراق شده و با اقدامات تروریستی و انتحاری جان مردم بی‌گناه را هدف قرار می‌دهند. در بیانه‌ آمده است که گروه موسوم به «داعش» دشمن مشترک عراق و آمریکا و تهدیدی علیه منطقه محسوب می‌شود.

رویترز: نفت عراق از مصر به سوریه می‌رود

رویترز - دولت سوریه در 9 ماه اخیر نفت خام عراق را به میزان 17 میلیون بشکه از یک بندر مصری دریافت کرده است. شرکت ملی نفت سوریه که نفت خام را دریافت می‌کند در لیست تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد. اسناد کشتیرانی و دستمزدها نشان دهنده تجارت محرمانه‌ای هستند که ارتش سوریه را علی رغم تحریم‌های غرب، زنده نگاه داشته است.

لاوروف: اسد همچنان نماینده قشر وسیعی از مردم سوریه است

راشاتودی – سرگئی لاوروف در واکنش به ادعای برخی از مسوولان غربی مبنی بر این که بشار اسد دیگر نماینده مردم سوریه نیست، گفت: مطرح کردن این اظهارات در شرایط کنونی درست نیست و اسد همچنان نماینده قشر وسیعی از مردم سوریه است. تحقق ثبات در سوریه یک ماموریت بسیار مهم است و شخصیت‌ها و انتخابات در سوریه جدید در مرحله دوم اهمیت قرار می‌گیرد.

لاوروف: بشار اسد همچنان نماینده قشر وسیعی از مردم سوریه است

هشدار مقامات کردستان عراق درباره خطر بازگشت تروریستها از سوریه

روزنامه "چاودیر" اقلیم کردستان – "لاهور شیخ جنکی" مسئول آژانس اطلاعاتی منطقه کردستان عراق درباره تهدیدات ناشی از بازگشت اعضای گروههای مسلح که تحت عنوان "جهاد" عازم سوریه شده اند، هشدار داد. اخیر 12 نفر در شهر حلبچه پس از بازگشت از سوریه بازداشت شده‌اند.

آخرین تحولات میدانی:

تخریب دو اردوگاه یک گروه وابسته به القاعده در عراق

پرس‌تی‌وی - وزارت دفاع عراق می‌گوید نیروهای این کشور دو اردوگاه متعلق به یک گروهک وابسته به القاعده را در استان الانبار در غرب این کشور از بین برده‌اند.این حمله نظامی پس از آن انجام شد که روز گذشته ۱۸ افسر عراقی در یک یورش غافل‌گیرانه در این استان سنی‌نشین کشته شدند.وی افزود: «هر زمان فشار بر روی گروهای مسلح در سوریه افزایش می‌یابد، به عراق می‌گریزند، خود را بار دیگر سازمان‌دهی می‌کنند و سپس عملیات تروریستی در هر دو کشور انجام می‌دهند.»

جدیدترین آمار کشته‌های خارجی القاعده در سوریه

العالم - جریان موسوم به "سلفی جهادی" اردن شمار اتباع کشورهای عربی-اسلامی را که از زمان شروع ناآرامی‌ها در سوریه در مارس کشته شده‌اند، 9936 نفر اعلام کرد. این کشته‌ها شامل عناصری است که از تونس، لیبی و عراق، تحت لوای القاعده به سوریه آمده‌اند. اغلب این عناصر، وابسته به جبهه النصره و نیز دولت اسلامی شام و عراق (داعش) بوده‌اند.

253 شورشي مسلح خود را تسليم ارتش سوریه کردند

تلويزيون دولتی سوريه در خبري فوري اعلام کرد دويست و پنجاه و سه شورشي مسلح در حومه دمشق، خود را به همراه سلاح‌هايشان تسليم نيروهاي ارتش سوریه کردند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    مجلس ايشان، مجلس شكيبايى، شرم، صبر و امانتدارى بود و در آن نه صدايى بلند مى شد و نه سخن زشتى بر زبان رانده مى شد و نه خطاهاى آن مجلس، گفته مى شد.
  • محمد ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    مردم ایران بی صبرانه منتظرموفقیت بشار اسد هستند.
  • اسنایپر ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    مخالفا اگه میدونستن که با انتخابات پیروز میشن سلاحاشونو زمین میذاشتن ....مرسی، امیر قطر،اردوغان و.......تاوان کاراشونو دیدن.پیروی از غرب عاقبتی نداره چون سر بزنگاه به متحداشون هم رحم نمیکنن.
  • امجد ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    حداقل این عکس را نمی گذاشتید زن بی حجاب،درخت کریسمس،
  • امجد ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    حداقل این عکس را نمی گذاشتید زن بی حجاب،درخت کریسمس،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس