گروه‌ بین‌الملل مشرق – با توجه به اهمیت رصد دقیق اخبار منطقه بویژه بحران سوریه، گروه بین‌الملل پایگاه خبری – تحلیلی مشرق در نظر دارد تا آخرین اخبار از تحولات میدانی جنگ داخلی سوریه را به همراه تازه‌ترین تحولات سیاسی این بحران در قالب بسته‌های خبری، بطور خلاصه در اختیار مخاطبین محترم و کارشناسان قرار دهد.

سرخط و خلاصه‌ای از آخرین تحولات بحران سوریه طی 48 ساعت گذشته در ادامه آمده است:

- زندان مخفی شورشیان وهابی در حلب و شکنجه مردم به بهانه اجرای احکام شریعت
- روسیه: بحران سوریه تنها با حضور ایران در ژنو 2 قابل حل است
- اخضر ابراهیمی اعلام کرد آمریکا هنوز با حضور ایران در ژنو2 موافقت نکرده است
- روسیه یک میلیون دلار برای برنامه خلع سلاح شیمیایی سوریه اختصاص داد
- پوتین و نتانیاهو بقای بشار اسد را به نفع همه کشورهای منطقه می‌دانند
- وزارت خارجه سوریه: هیچ کس نمی‌تواند مانع نامزدی بشار اسد در انتخابات شود
- 3 رزمنده حزب‌الله در سوریه به شهادت رسیدند
- تلفات سنگین معارضان در مناطق مختلف سوریه
- هلاکت سرکرده اردنی جبهه النصره
- تلاش عربستان برای تجهیز مخالفان سوری به سلاح‌های پیشرفته
- عفو بین‌الملل از ترکیه خواست ارسال سلاح به سوریه را متوقف کند

زندان مخفی شورشیان سوریه در حلب

صدای آمریکا - به گزارش عفو بین الملل، شورشیان جهادی، در سوریه یک زندان مخفیانه مخوف در حلب برپا کرده اند.

شورشیان جهادی در این زندان، کودکان و بزرگسالان را به اتهام زیر پا گذاشتن قوانین شریعت و اعمالی از جمله سیگار کشیدن، شکنجه کرده و برخی از آنها را می کشند.

جهادی ها خواستار جایگزینی رژیم اسد با یک حکومت اسلامی تندرو هستند. زندان های مخفی ِ شهرهای حلب و ادلیب، توسط جنگجویان «دولت اسلامی القاعده در عراق» و شبه نظامیان الشمس اداره می شود. آنها زندانیان خود را به جرم هایی نظیر نوشیدن مشروبات الکلی، روابط جنسی خارج از ازدواج و هرگونه مخالفت با قوانین شریعت، محکوم و مجازات می کنند.

عفو بین الملل می گویند، زندانبان ها به طرز وحشیانه و غیرانسانی زندانیان خود را شکنجه می‌کنند. در بین این زندانیان حتی کودکان 8 ساله مشاهده می‌شود. یکی از این کودکان در حضور پدر خود شکنجه شده است.

مقام روسی: بحران سوریه بدون حضور ایران نمی‌تواند حل شود

پرس تی‌وی - یک مقام عالی رتبه روسیه با بیان این که بحران سوریه بدون مشارکت ایران نمی تواند حل شود و تاکید کرده است که جمهوری اسلامی باید به مذاکرات ماه آینده صلح بین المللی میان طرف‌های درگیر دعوت شود.

گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه (29 آذر) در صفحه توئیتر خود نوشت: «بیرون گذاشتن ایران از (کنفرانس) ژنو 2 غیر سازنده است. این کار اجرای توافق‌های آینده را مشکل می‌سازد.»

گاتیلوف افزود: «ایران می تواند در حل بحران سوریه ایفای نقش کند و باید بخشی از تصمیم‌گیری‌ها باشد. ما هنوز انتظار داریم مشارکت مخالفت در ژنو 2 بدون پیش شرط باشد

مخالفت آمریکا با حضور ایران در ژنو 2 سوریه

اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در بحران سوریه، گفته است که بر سر حضور ایران در نشست ژنو درباره سوریه توافقی به دست نیامده است. این در حالی است که عربستان سعودی به این نشست دعوت شده است.

آقای ابراهیمی در ژنو و با معاونان وزرای خارجه آمریکا و روسیه مذاکره کرده است. به گفته او آمریکایی‌ها هنوز قانع نشده‌اند که حضور ایران در این نشست کار درستی باشد.

آقای ابراهیمی گفته است که با توجه به نقش مهم ایران، او برای حضور این کشور در مذاکرات تلاش خواهد کرد و حتی اگر نمایندگان ایران به طور رسمی به گفتگوها دعوت نشوند او خود به تبادل نظر با آنها ادامه خواهد داد.

تلاش ایران و روسیه برای تسهیل کمک‌رسانی به نیازمندان در سوریه

رویترز - والری آموس رئیس کمیساریای عالی امور انسانی سازمان ملل متحد به خبرگزاری رویترز گفته‌ است که ایران و روسیه از نفوذ خود بر دولت بشار اسد٬ رئیس جمهوری سوریه به منظور صدور ویزا برای کارکنان آژانس‌های کمک رسان سازمان ملل متحد و رسیدن کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان در سوریه، استفاده کردند.

برخی مسؤولان گفته‌اند که خانم آموس از عربستان سعودی، قطر و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس خواسته است تا از ارتباطات خود با شورشیان به منظور تسهیل کمک رسانی به نیازمندان، استفاده کنند.

قطر مأمور ویژه آموزش وهابیت و تروریسم در سوریه

گلوبال ریسرچ - قطر تبدیل به مرکزی برای تربیت تروریست‌هایی شده است که از کشورهای مختلف به این کشور اعزام می‌شوند و علیه نظام بشار اسد می‌جنگند.

در قلب دوحه مراکزی وجود دارند که افرادی از ملیت‌های گوناگون را تحت آموزش‌های فشرده نظامی و همچنین تعالیم وهابیت قرار می‌دهند؛ این تروریست‌های بالقوه سپس به سوریه فرستاده می‌شوند تا دولت این کشور را درهم شکنند.

در حقیقت، قطر پایگاه‌های خود را در کشورهای مختلفی چون افغانستان، پاکستان، یمن و چچن برپا کرده و اقدام به استخدام جنگجویانِ آماده به نبرد نموده است. البته این استخدام به طور مخفیانه در مراکزی انجام می‌شود که عنوان دروغین مراکز کار کارگران خارجی را بر روی خود گذاشته‌اند.

انتقاد سوریه از حامیان خارجی شبه نظامیان معارض

پرس تی‌وی - معاون وزیر امور خارجه سوریه از حامیان خارجی شبه نظامیان در این کشور انتقاد کرده و آنها را مسئول کشتار مردم سوریه خوانده است.

فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه گفت: «آنهایی که جنایت کاران را به سوریه می‌فرستند، آنها چه امریکا، فرانسه، انگلیس، ترکیه، عربستان سعودی یا دیگران باشند، آنها مسؤول کشتار مردم سوریه هستند

ایتالیا بر نقش ایران در حل و فصل بحران سوریه تاکید کرده است

وزیر امور خارجه ایتالیا بر لزوم مشارکت ایران در هر گونه تلاش برای حل و فصل بحران جاری در سوریه تاکید کرده است.

پرس تی‌وی - «اِما بونینو» Emma Bonino ، وزیر خارجه ایتالیا اعلام کرد: «ما اطمینان یافته‌ایم که دخالت ایران در حل بحران سوریه باید مورد حمایت قرار گیرد.»

وزیر امور خارجه ایتالیا از حمایت و موافقت بسیاری از کشورهای جهان با این موضع خبر داد و تمایل کشورش را برای مشارکت در حل بحران سوریه و حضور در کنفرانس ژنو-۲ که قرار است ژانویه سال آینده برگزار شود، ابراز کرد.

گفتگوی مقام‌های امنیتی روسیه و اسرائیل در مورد برنامه هسته‌ای ایران و سوریه

رادیو فردا - دبیر کل شورای امنیت روسیه، نیکلای پاتروشف، روز پنجشنبه در مسکو با یوسی کوهن، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل از جمله در مورد برنامه هسته‌ای ایران دیدار و گفتگو کرد.

یکی از سخنگوهای شورای امنیت روسیه در این باره به خبرگزاری اینترفکس روسیه گفت که طرفین در مورد مهمترین موضوعات امنیتی بین‌المللی و منطقه‌ای گفتگو کردند. به گفته این مقام روس، مسیر مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران و وضعیت در سوریه، محورهای اصلی گفتگوهای دو طرف بود.

وزارت خارجه سوریه: هیچ‌کس نمی‌تواند مانع نامزدی اسد در انتخابات شود

معاون وزیر خارجه سوریه در پاسخ به اظهارات اخیر و واکنش‌های منفی برخی مخالفان داخلی و خارجی این کشور نسبت به اعلام نامزدی بشار اسد در انتخابات آتی سوریه گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند از نامزدی مجدد اسد در انتخابات آتی ممانعت کند.

اظهارات فوق از سوی معاون وزیر خارجه سوریه در حالی بیان شد که یکی از دیپلمات‌های ارشد روسیه با انتقاد از اعلام نامزدی مجدد بشار اسد در انتخابات آتی سوریه تاکید کرده بود که این امر باعث وخیم‌تر شدن اوضاع و افزایش تنش‌ در این کشور خواهد شد.

تکذیب اظهارات منسوب به "بوگدانوف" در خصوص ریاست جمهوری سوریه

العالم - سفارت روسیه در دمشق در پاسخ به سؤوال خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در خصوص اظهارات منسوب به "میخائیل بوگدانوف" درباره نامزدی بشار اسد در انتخابات آتی ریاست جمهوری سوریه تأکید کرد؛ مطالب مطرح شده واقعیت ندارد و متن اصلی مصاحبه مطبوعاتی با بوگدانوف در خبرگزاری انترفکس روسیه موجود است .

ارتش سوریه به محاصره بیشتر شبه نظایمان معارض ادامه می‌دهد

پرس‌ تی‌وی - نظامیان ارتش روز پنج‌شنبه با ادامه عملیات پاک‌سازی خود در منطقه عدرا Adra در حومه دمشق، پایتخت سوریه، شماری از شبه‌نظامیان معارض دولت را کشتند.

نیروهای سوریه همچنین در شهر النبک Al-Nabek در حومه دمشق، شماری از خودروهای حامل سلاح و مهمات شبه نظامیان را منهدم کردند.

همچنین ده‌ها شبه نظامی در عملیات نیروهای ارتش در خلیج کیسین در استان حمص کشته شدند.

نیروهای ارتش سوریه همچنین در عملیات‌های مشابه در مناطق مختلف حلب از جمله تل رفعت، عندان، مایر، منبج و دیر هافر، شماری از شبه نظامیان را به هلاکت رساندند.

ادامه عملیات ارتش سوریه در مناطق مختلف حومه ادلب همچون البدریه، کفر نجد و بصلیه به کشته شدن شماری از شبه‌نظامیان معارض دولت دمشق انجامید.

مفقود شدن تعداد زیادی از مخالفین رژیم سوریه

تی‌آرتی ترکیه - سازمان ملل متحد مفقود شدن برخی از دستگیر شدگان در سوریه را "جنایت بشری" اعلام کرد.

کمیسیون مامور بررسی نقض حقوق بشر سازمان ملل در سوریه، در گزارش خود در خصوص مفقود شدن برخی از زندانیان در این کشور را اعلام کرد که غیر‌نظامیان در سوریه قربانی ترور می‌شوند.

در این گزارش بر مفقود شدن تعداد زیادی از مخالفین رژیم سوریه که بطور سیستماتیک تحت بازداشت قرار می‌گیرند، تاکید شده است.

دو گزینه سعودی‌ها برای برخورد با ایران و سوریه

دو گزینه وجود دارد که حکام سعودی می توانند از آن استفاده کنند و این امر از رصد برخی تحرکات سیاسی و دیپلماتیک در روزهای گذشته مشهود است؛ نخست ائتلاف با اسرائیل با تشویق آمریکا و شکستن همه موانع دینی در این باره مشابه اقدامی که در سال 1990 انجام داد و 500 نظامی آمریکایی را به منظور خارج کردن نظامیان عراقی از کویت در خاک خود پذیرفت و ممکن است که علمای دینی سعودی با ذکر این سابقه ورود به ائتلاف با اسرائیل را توجیه کنند.

گزینه دوم ائتلاف نظامی کشورهای حوزه خلیج فارس مشابه پیمان ناتو با حمایت و کمک تسلیحاتی غرب است به ویژه که اولین فردی که خواستار تشکیل چنین پیمانی شد چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا بود که در نشست گفت‌وگوی منامه در دوهفته قبل مطرح کرد.

تاکید ابراهیمی بر برگزاری کنفرانس ژنو ۲ در تاریخ 22 ژانویه

روزنامه النهار لبنان - این روزنامه از منابعی در بین معارضان سوریه نقل می‌کند، ابراهیمی تاکید دارد که کنفرانس ژنو 2 در زمان تعیین شده خود برگزار شود و ابراز امیدواری کرده است که مشکلات موجود حل شود.

قرار است کنفرانس ژنو 2 در مورد مسئله سوریه در روز 22 ژانویه برگزار شود و امروز آمریکا، روسیه و سازمان ملل آخرین نشست را برای سازماندهی نهایی این کنفرانس برگزار می‌کنند.

روسیه یک میلیون دلار به انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه اختصاص داد

روسیا الیوم - ویکتور خولوستوف رئیس بخش مربوط به نابودی سلاح شیمیایی و بیولوژیکی وزارت صنایع و تجارت روسیه گفت: دولت روسیه تصمیم گرفته است مبلغ یک میلیون دلار اختصاص یافته روسیه برای انهدام این تسلیحات سوریه را به صندوق بین‌المللی که به این منظور تشکیل شده است پرداخت کند.

قراراست بعد از انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه به یک ناو آمریکایی، انهدام آن‌ها آغاز شود.

شهادت ۳ تن از رزمندگان حزب‌الله در سوریه

الحدث نیوز - منابع خبری محلی در سوریه گزارش دادند که روز‌ چهارشنبه 3 تن از رزمندگان حزب‌الله طی درگیری با گروه‌های مسلح تکفیری در سوریه به‌ شهادت رسیده‌اند.

توافق نتانیاهو و پوتین با باقی ماندن اسد و السیسی در قدرت

القدس‌‌العربی به نقل از روزنامه اسرائیلی «معاریو» - «ولادیمیر‌پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وعده داده است که مانع برگزاری کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای خاورمیانه شود.

این روزنامه مدعی شد که «پوتین» و«نتانیاهو» به این نگاه مشترک رسیده‌اند که باقی ماندن «بشاراسد» در قدرت و همچنین ادامه حکومت نظامیان در مصر به فرماندهی «عبدالفتاح السیسی» بهتر از به قدرت رسیدن اسلام‌گرایان در این دو کشور است.

معاریو افزود: «نتانیاهو» به سیاست‌‌های واشنگتن در خاورمیانه اعتمادی ندارد لذا به این نتیجه رسیده است که کشورش نیازمند توسعه ائتلاف‌های جدید و گسترش روابط با برخی از کشورهای دیگر از جمله روسیه است و وی معتقد است که ثبات خاورمیانه و مبارزه با تهدیدهای اسلام تندرو به نفع این رژیم است.

موسویان: توافق ژنو زمینه را برای گفتگوهای منطقه‌ای تهران-واشنگتن فراهم کرد

حسین موسویان، دیپلمات سابق کشورمان که روز سه شنبه (26 آذر) در نشستی به همراه تعدادی از دیپلمات های سابق آمریکا در بنیاد «انجمن آسیا» در نیویورک شرکت کرده بود اظهار داشت توافقنامه هسته‌ای ژنو زمینه را برای گسترش همکاری‌ها بین ایران و آمریکا درباره مسائل منطقه‌ای از جمله بحران سوریه و حتی نزدیک شدن دو کشور فراهم کرده است.

عربستان سعودی، تونس و لیبی عاملان اصلی اعزام جهادی‌ها به سوریه هستند

اندیشکده واشنگتن - کارشناس مسائل خاورمیانه در اندیشکده واشنگتن با بررسی آمار و ارقام مربوط به نیروهای جهادی اعزام شده به خاک سوریه به این نتیجه می‌رسد که شبکه‌های اصلی اعزام جهادی‌ها به جنگ علیه دولت اسد در عربستان سعودی، تونس و لیبی مستقر هستند.

کارشناس این اندیشکده ضمن بررسی آمار و ارقام مربوط به نیروهای افراطی اعزام شده به سوریه و نیز مبدأ و مقصد آنها، معتقد است که کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، تونس و لیبی بزرگترین کشورهای اعزام نیروهای افراطی به جنگ علیه دولت اسد هستند. وی در ادامه اذعان می‌دارد که عواقب آموزش و اعزام نیروهای جهادی به سوریه وخیم و وحشتناک خواهد بود، چرا که سرنوشت تمام آنها به مرگ ختم نمی‌شود.

خریداری تسلیحات بسیار پیشرفته از سوی عربستان برای ارسال به سوریه

الحدث نیوز - برخی منابع آگاه اعلام کردند که عربستان سعودی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس اقدام به خرید سلاح‌های بسیار پیشرفته اروپایی برای ارسال به سوریه و پشتیبانی از تروریست‌ها کرده ‌اند.

برخی منابع آگاه اعلام کردند که عربستان سعودی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس درنظر دارند تا طی روزهای آینده ذخایر تسلیحاتی بسیار بزرگ و کشتی‌های باری مملو از انواع سلاح و مهمات جدید را برای گروه‌های سلفی و جبهه النصره ارسال خواهند کرد، این منابع اعلام کردند که این محموله بسیار بزرگ تسلیحاتی قرار است تا در بندر عقبه اردن تخلیه شده و از طریق مرز‌های این کشور وارد سوریه شود.

تاکید روسیه بر راه حل سیاسی برای پایان بحران سوریه

خبرگزاری اینترفکس - روسیه بار دیگر بر راه حل سیاسی برای پایان بحران سوریه در خلال گفت‌وگوهای ژنو 2 تأکید کرد.

آمادگی برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه در ماه آینده محور گفت‌وگوهای میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه و بدرالدین قاموس، نماینده ائتلاف ملی شورای مخالفان سوریه و دو نماینده بلندپایه دیگر این ائتلاف بود.

این دیدار در مقر دائمی روسیه در سازمان ملل برگزار شد. طبق آنچه وب‌سایت رسمی وزارت خارجه روسیه گزارش داده، طرف روسی در این دیدار بر نیاز به پیدا کردن راه حل سیاسی برای بحران این کشور تأکید کرد.

فرمانده جبهه النصره: با کمک مجلس مشورتی و بر اساس شریعت کشور را اداره می‌کنیم

المیادین - أبو محمد الجولانی فرمانده تروریست‌های موسوم به جبهه النصره در سوریه در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه الجزیره مدعی شد که اگر این گروه در آینده قدرت را در سوریه در اختیار بگیرد بر اساس شریعت اسلامی حکومت خواهد کرد.

اصرار اخضر ابراهیمی بر تاریخ ۲۲ ژانویه برای برگزاری کنفرانس ژنو ۲

روزنامه النهار لبنان - منابع رسانه‌ای عربی فاش کردند که اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه بر 22 ژانویه (2 بهمن) به عنوان تاریخ برگزاری کنفرانس ژنو 2 تاکید دارد.

تسلط ارتش بر بیمارستان و کارخانه شکر عدرا العمالیه/تامین امنیت مسیر عدرا العمالیه‌–‌عدرا البلد

یگان‌های ارتش سوریه ضمن محقق کردن پیشروی‌های چشمگیر در شهرک «عدرا العمالیه»، موفق شدند بر بیمارستان و کارخانه شکر این شهرک تسلط یابند و امنیت مسیر عدرا العمالیه‌ – ‌عدرا البلد را تامین کنند.

این درحالی است که مناطق مرکزی این شهرک شاهد شدیدترین و سخت‌ترین درگیری‌ها بین واحدهای ارتش سوریه با عناصر مسلح جبهه النصره بود.

در همین حال گزارش شده، نیروهای ارتش سوریه موفق شدند، در منطقه «التوسع نهم» پیشروی کرده و بر بیمارستان و کارخانه شکر این شهرک تسلط یابند و امنیت مسیر عدرا العمالیه‌ – ‌عدرا البلد را تامین کنند.

یگان‌های ارتش سوریه پیشتر بر 2 منطقه «جزیره 4» و «جزیره 5» که مساحت گسترده‌ای از شهرک را به خود اختصاص می‌دهد، تسلط پیدا کردند.

داعش بسیاری از افسران سابق اطلاعاتی عراق را در خدمت دارد

یکی از شیوخ سلفی سوریه افشا کرد که گروه تروریستی «داعش» بسیاری از افسران سابق اطلاعاتی عراق را در صفوف خود به خدمت گرفته است.

«عدنان العرعور»، یکی از شیوخ فتنه‌گر و سلفی سوریه روز گذشته افشا کرد که گروه «امارت اسلامی عراق و شام» که از گروه‌های وابسته به سازمان القاعده در سوریه است، بسیاری از افسران سابق اطلاعاتی عراق را در صفوف خود به خدمت گرفته است.

از سرگیری درگیری‌ ارتش سوریه و تروریست‌ها در نفق حرملة دمشق

پس از ماه‌ها؛ منطقه «نفق حرمله» دمشق که در جوار «جوبر» قرار دارد، روز گذشته شاهد از سرگیری درگیری‌‌ها بین ارتش سوریه با گروه‌های تروریستی مسلح بود.

یگان‌های ارتش سوریه روز گذشته عملیات نظامی خود در 2منطقه «یبرود» و «فلیطه» از توابع ریف دمشق را ادامه دادند.

این درحالی است که پس از ماه‌ها؛ منطقه «نفق حرمله» دمشق که در جوار «جوبر» قرار دارد، روز گذشته شاهد از سرگیری درگیری‌‌ها بین یگان‌های پیاده نظام ارتش سوریه با گروه‌های تروریستی مسلح بود و توپخانه ارتش از چند روز پیش مراکز تجمع گروه‌های مسلح و محل استقرار آنها را زیر آتش گرفته بود.

داعش سرکرده گروه 13 ارتش آزاد را ربود/انهدام یک بیمارستان در مرز ترکیه

گروه «داعش» سرکرده گروه 13 ارتش آزاد سوریه را به همراه شماری از همراهانش ربود، این درحالی است که ارتش سوریه نیز یک بیمارستان میدانی در مرزهای ترکیه را منهدم کرد.

یگان‌های ارتش سوریه در ادامه عملیات‌های خود در شمال سوریه روز گذشته چندین مرکز تجمع و استقرار گروه‌های مسلح در شهرک مرزی «الدانا» را هدف قرار دادند.

هلاکت سرکرده گروه «سپر فاروق»/عملیات گسترده ارتش در ریف دمشق

در عملیات ارتش سوریه در جنوب این کشور ضمن انهدام تعداد زیادی از مقرها و مراکز تجمع گروه‌های تروریستی، سرکرده گروه مسلح «سپر فاروق» نیز به هلاکت رسید.

قطر: تنها از راه حل سیاسی در بحران سوریه حمایت می‌کنیم

روسیا الیوم - وزیر خارجه قطر تاکید کرد که این کشور تنها از راه حل سیاسی برای برون رفت از بحران سوریه حمایت خواهد کرد.

«خالد بن محمد العطیه» وزیر خارجه قطر تاکید کرد که قطر تنها از راه حل سیاسی در بحران سوریه حمایت خواهد کرد.

عدم توافق اعضای شورای امنیت درباره سند پیشنهادی آمریکا علیه دولت سوریه

خبرگزاری ریانووستی - یک مقام آگاه در سازمان ملل اعلام کرد که هیئت نمایندگی روسیه مانع از تصویب بیانیه ارائه شده از سوی آمریکا در مورد سوریه نشد، بلکه اصلاحات پیشنهادی روسیه برای پیش‌نویس سند اولیه مورد موافقت طرف آمریکایی قرار نگرفت.

6 گروه وابسته به القاعده مسئولیت حمله به غوطه شرقی را برعهده گرفتند

6 گروه سلفی مورد حمایت آل سعود و وابسته به القاعده ضمن برعهده گرفتن حمله به غوطه شرقی دمشق، تاکید کردند این حمله با هدف درهم شکستن مواضع نیروهای ارتش سوریه در این منطقه صورت گرفت.

انفجار بمب در شهر حلب سوربه 20 کشته برجای گذاشت

المیادین - بر اثر انفجار دو بمب در شهر حلب سوریه،20 تن جان خود را از دست دادند. بر اثر انفجار دو بمب بیست نفر از نیروهای حفاظت از بیمارستان الکندی شهر حلب در شمال سوریه کشته شدند.

عملیات ارتش سوریه در «یبرود»

ارتش سوریه در ادامه سلسله عملیات خود، در حال فراهم کردن زمینه برای تمرکز عملیاتی روی شهر «یبرود»، آخرین پایگاه گروه‌های مسلح در منطقه «القلمون» است.

هلاکت سرکرده اردنی جبهه النصره به همراه 40 تروریست در «درعا»

در جریان عملیات گسترده ارتش سوریه علیه مراکز تجمع گروه‌های تروریستی جبهه النصره در جنوب سوریه، بیش از 40 تروریست و یک سرکرده اردنی این گروه به هلاکت رسیدند.

مرد شماره 2 گروه سلفی «امارت اسلامی بیت‌المقدس» وارد سوریه شد

مرد شماره 2 و از مؤسسان گروه سلفی «امارت اسلامی بیت‌المقدس» به منظور پیوستن به گروه تروریستی «داعش» وارد سوریه شد.

انفجار تروریستی در یکی از محله‌های شیعه‌نشین دمشق

انفجار تروریستی در یکی از محله‌های شیعه‌نشین دمشق چند کشته و زخمی برجا گذاشت.

عملیات گسترده ارتش سوریه در مناطق مختلف ریف دمشق

یگان‌های ارتش سوریه، عملیات‌های گسترده‌ای در چندین منطقه دمشق از جمله «جوبر»، محور جنوب شرقی «جعبدین» و روستاهای اطراف «غوطه شرقی» اجرا کردند.

ادامه عملیات‌ ارتش سوریه در شهرک «عدرا العمالیه»

یگان‌های ارتش سوریه به منظور بازپس‌گیری شهرک عدرا العمالیة، عملیات‌های خود در این شهرک را ادامه داده و تاکنون به مناطقی در نزدیکی «کارخانه قند» و «بیمارستان» این شهرک رسیده‌اند.

ایران و روسیه مواضع مشترکی در قبال بحران سوریه دارند

سفیر جمهوری اسلامی ایران و معاون وزیر خارجه روسیه در دیداری در مسکو بر مواضع مشترک دو کشور در خصوص توقف فوری خشونت‌ها در سوریه و حل مشکلات از طریق گفت‌وگوهای ملی گسترده تاکید کردند.

«احمد عاصی الجربا» به اربیل رفت

رئیس ائتلاف مخالفان سوری به دعوت رئیس منطقه کردستان عراق وارد اربیل شد تا درباره مواضع شورای میهنی کردهای سوری در خصوص ژنو 2 با وی گفت‌وگو کند.

عفو بین‌الملل از ترکیه خواست ارسال سلاح به معارضان سوری را متوقف کند

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود از ترکیه خواست ارسال سلاح به معارضان مسلح سوری را متوقف کند.

آمریکا و روسیه در حال بررسی طرح نگاه داشتن بشار اسد در قدرت هستند

منابع بلندپایه در میان معارضان سوری به خبرگزاری رویترز گفته‌اند واشنگتن و مسکو در حال بررسی طرحی هستند که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه را در قدرت نگاه می‌دارد.

الجربا رياست هيات مخالفان سوري در نشست مقدماتي ژنو را برعهده دارد

اسکای‌نیوز عربی - "احمد الجربا" رئیس گروه موسوم به ائتلاف ملی مخالفان سوریه ریاست هیات مخالفان در نشست مقدماتی ژنو را برعهده دارد.

نشست مقدماتی کنفرانس بین المللی ژنو 2 امروز با مشارکت روسیه و آمریکا آغاز شد.

اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه، جفری فلتمن معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا و گنادی گاتیلوف و میخائیل بوگدانوف دو معاون وزیر امور خارجه روسیه هم در این مذاکرات حضور دارد.

کشته شدن یک هزار مسیحی سوری

خبرگزاری شینهوا - گریگوری سوم اسقف اعظم کلیسای انتیوک گفت: «تا جایی که ما می‌دانیم، در ۳ سال بحران سوریه ۱۲۰ هزار نفر از جمله شماری از مسیحیان کشته شده‌اند. احتمال می‌رود که حدود یک هزار مسیحی در میان کشته شدگان باشند

اپوزیسیون سوریه با هیئت نمایندگی متحد در "ژنو ـ 2" حضور پیدا خواهد کرد

خبرگزاری «ریا نووستی» - "میشل کیلو" یکی از رهبران ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و اپوزیسیون سوریه گفت که اپوزیسیون این کشور به صورت هیئت نمایندگی متحد در "ژنو2" حضور پیدا خواهد کرد.

میشل کیلو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی Sky News Arabia گفت: "اپوزیسیون به صورت هیئت نمایندگی متحد و تحت رهبری ائتلاف ملی که شناسایی جامعه بینالمللی را به دست آورده و همچنین ارتش آزاد سوریه و همچنین شورای های منطقه ای در داخل سوریه حضور خواهد یافت".

معاون وزیر خارجه سوریه: مخالف حضور سعودی در ژنو 2 هستیم

فیصل المقداد در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت بر عکس فرانسوا اولاند که تنها حمایت 15 درصد از مردم فرانسه را با خود به همراه دارد، رئیس جمهور بشار اسد از حمایت اکثریت ملت سوریه برخوردار است.

معاون وزیر خارجه سوریه در بخشی دیگر از این گفتگو از جامعه جهانی خواست رژیم آل سعود را در فهرست حامیان تروریسم قرار دهد.

کشف مدارک جديد درباره همکاري ترکيه در اقدامات تروريستي سوريه

تلویزیون سوریه - «ژیروم باستیون» روزنامه نگار و نویسنده فرانسوی در رادیو «آر وی ای» فرانسه فاش کرد دولت رجب طیب اردوغان طی ده ماه گذشته صدها تن اسلحه و مهمات از ترکیه برای گروههای تروریستی در سوریه ارسال کرده است.

ارتش آزاد حکم بازداشت سلیم ادریس را صادر کرد

المنار لبنان - فرماندهی مشترک ارتش آزاد سوریه خواستار بازداشت سلیم ادریس به عنوان سرباز فراری،عقاب صقر نماینده لبنانی و لوی المقداد معاون وی شد.

ارتش آزاد خواستار بازداشت این افراد به محض ورود به سوریه برای بازجویی از آنها درباره پرونده های مربوط به فساد درباره فروش و تجارت سلاح و مهمات به گروه های افراطی شد.

در بیانیه ارتش آزاد سوریه مدعی شده است: نظام سوریه و حزب الله به ستاد مشترک ارتش آزاد رخنه کرده اند و عقاب صقر به خوبی به ماموریت خود در ضربه زدن به ارتش آزاد عمل کرد.

ایران بازیگر موثر در سوریه است/ اعتراف غرب به لزوم بقای بشار اسد در قدرت

روسیاالیوم - سرگئی لاوروف تاکید کرد: غرب به این باور رسیده است که باقی ماندن بشار اسد در راس قدرت در سوریه خطرناکتر از تسلط تروریست ها نیست.

وزیر خارجه روسیه بیان کرد: این فقط در جلسه های خصوصی مطرح نمی شود بلکه در اظهار نظرهای علنی برخی شرکای غربی مشاهده می‌شود که اگر گروه‌های تکفیری در سوریه بر روی کار آیند شریعت را اجرا می کنند،اقلیت را ذبح می‌کنند و مردم را به جرم اینکه اعتقاد دیگری دارند می‌سوزانند.

وی افزود: در چنین شرایطی بقای بشار اسد کم خطرتر از تسلط تروریست ها بر قدرت در سوریه است.

عربستان؛ نوک پیکان جنگ در سوریه

العالم - علی حیدر وزیر آشتی ملی سوریه در سخنانی گفت: جبهه اسلامی در سوریه تحت امر عربستان سعودی فعالیت می‌کند و در حالی که آمریکا از موضع سیاسی وارد عمل شده است، عربستان درگیری نظامی را در سوریه، هدایت می‌کند.

اولاند:در صورت باقی ماندن بشار اسد در قدرت، ژنو 2 بی فایده خواهد بود

العربیه - فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در سخنانی مداخله‌جویانه در امور سوریه گفت: اگر نشست صلح ژنو 2 درباره سوریه بشار اسد را به عنوان رئیس جمهور سوریه باقی نگه دارد، بی فایده خواهد بود.

موافقت لندن با امحای 150 تن از تسلیحات شیمیایی سوریه

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات دولت انگلیس گزارش داد، لندن برای امحای 150 تن از تسلیحات شیمیایی سوریه اعلام آمادگی کرده است.

در بیانیه مقامات لندن آمده است،انگلیس کشتی های محافظت از کشتی های بابری دانمارک و نروژ که حامل تسلیحات شیمیایی سوریه هستند، را فراهم خواهد کرد.

هیچ چیز حزب‌الله را از حضور در سوریه باز نمی‌دارد/نبرد سوریه، موجودیتی است

»سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان که در مراسم گرامیداشت فرمانده شهید حاج حسان اللقیس گفت: معارضان سوری می‌گویند که انقلاب سوریه به سرقت رفته است، ما از آنها این سوال را می‌کنیم که چه کسانی در سوریه حضور دارند، هیچ کس سخن شفاف بر زبان نمی‌آورد. اجازه دهید به آمار و ارقام واقعی و حقیقی مراجعه کنیم، به داده‌های منطقه‌ای،‌ به عناوینی که به این جنگ آشکار و افشا شده و اهداف آن برای همه عیان است و این امری کاملا اشتباه است، اگر گفته شود که اقلیت‌ها در لبنان در خطر هستند، کاملا اشتباه است، در واقع این تکفیری‌ها هستند که اقلیت‌ها را هدف گرفته‌اند، آیا خبرهایی که درباره مبارزات جبهة النصرة و داعش که منتسب به یک جبهه هستند را نمی‌شنوید و پیگیری نمی‌کنید. آنها یکدیگر را غارت می‌کنند، به هم ناسزا می‌گویند و همدیگر را می‌کشند و همه از یک دیدگاه و مشرب برخوردارند و این موضوعی اثبات شده است، چون تلویزیون‌ها همه چیز را به تصویر کشیده و ثبت کرده‌اند.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: آنها هرآنچه را که در لبنان اتفاق می‌افتد، رهاورد حضور حزب الله در سوریه می‌دادند، از تعویق تشکیل دولت گرفته تا تمام مشکلاتی که کشور با آن دست به گریبان است، اما در این بین لازم است، در این خصوص هم نگاه کنیم و ببینیم، پیش از حضور حزب الله در سوریه چه اوضاعی در لبنان در جریان بود، بنابراین این تحریف است. بنابراین آشکار است، هدف از بیان این سخنان هدف قرار دادن حزب الله است، اما من به آنها می‌گویم که تمام این سخنان و اقدامات و اموالی که صرف کرده‌اند، بدون نتیجه و فایده بوده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    عجب چیزیه. همه چی توش هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس