گروه‌ بین‌الملل مشرق – با توجه به اهمیت رصد دقیق اخبار منطقه بویژه بحران سوریه، گروه بین‌الملل پایگاه خبری – تحلیلی مشرق در نظر دارد تا آخرین اخبار از تحولات میدانی جنگ داخلی سوریه را به همراه تازه‌ترین تحولات سیاسی این بحران در قالب بسته‌های خبری، بطور خلاصه در اختیار مخاطبین محترم و کارشناسان قرار دهد.

سرخط و خلاصه‌ای از آخرین تحولات میدانی و سیاسی بحران سوریه طی 24 ساعت گذشته در ادامه آمده است:

آخرین تحولات سیاسی:

- هیکل: بشار بدون تقلب پیروز انتخابات خواهد بود

- ولید معلم رئیس هیأت سوریه در نشست ژنو

- ادامه مذاکرات درباره حضور یا عدم حضور ایران در ژنو 2

- گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه روسیه و آمریکا درباره ژنو 2

- وزیر آشتی ملی سوریه: ژنو 2 با تأخیر برگزار می شود

- تماس تلفنی اخضر ابراهیمی با ظریف درباره آخرین تحولات ژنو 2

- داود اوغلو: با گروه‌های افراطی در سوریه برخورد می‌کنیم

معاون وزیر خارجه روسیه: ولید معلم رئیس هیأت سوریه در ژنو 2

العالم - "گنادی گاتیلوف" پس از نشست سه جانبه هیأتهای روسیه، امریکا و"اخضر ابراهیمی" فرستاده سازمان ملل متحد در امور سوریه اعلام کرد دمشق فهرست اسامی هیأت خود را ارائه کرد. بر اساس این گزارش، "ولید معلم" ریاست این هیأت را برعهده خواهد داشت.

وي افزود مخالفان سوري به علت اختلافات داخلي که تهديدي براي اين گفتگوها نيز به شمار مي آيد هنوز هيئت مشخصي معرفي نکرده اند.

چرا حزب الله لبنان وارد سوریه شد ؟

العالم - "محمد حسنین هیکل" گفت، طرح ورود حزب الله به شهر قصیر در سوریه در همان زمان مطرح بود، و این امر نه تنها مسأله‌ای محرمانه‌ به شمار نمی‌آمد، بلکه آشکار بود.

حسنین هیکل در مصاحبه‌ای تلویزیونی اظهار داشت: مشکلات دنیای عرب هنگامی آغاز شد که آن را به سنی و شیعه تقسیم کردیم؛ ما باید همه تحولات و حوادث سال 2013 را در نظر بگیریم زیرا در سال 2014 تقریبا با مسائلی سرنوشت ساز مواجه خواهیم شد. نمی توان همه مسائل را به همین صورت باقی گذاشت زیرا ما در آستانه فروپاشی قرار داریم؛ پس یا باید بایستیم و یا اینکه زمین بخوریم.

این تاریخ دان عرب خاطرنشان کرد: حزب الله همچنان یکی از بازیگران اصلی و فعال در منطقه است و باید این موضوع را در نظر گرفت؛ هیچ کس نمی‌تواند حزب الله را گروهی تروریستی بداند؛ حتی سازمان ملل متحد نیز حزب الله را اینگونه خطاب نمی‌کند زیرا این حزب یکی از احزاب حاضر در صحنه سیاسی لبنان است.

هیکل:بشار اسد بدون تقلب پیروز انتخابات آینده سوریه خواهد بود

الاهرام - یکی از متفکرین و نویسندگان برجسته عرب گفت رئیس جمهور کنونی سوریه در انتخابات آینده شرکت می‌کند و یقیناٌ بدون تقلب پیروز خواهد شد زیرا با ورود القاعده به این کشور دولت قدرتمندتر شده است.

محمد حسنین هیکل متفکر و نویسنده برجسته عرب طی مصاحبه با شبکه "سی بی سی" اظهار کرد، با وجود احترام به نظرات کشورهای عربی درخصوص بحران سوریه اعتقاد دارد که سوریه مورد ظلم واقع شده است.

وزارت‌ خارجه آمریکا: درباره حضور ایران در «ژنو۲»به مذاکرات ادامه می‌دهیم

«جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در خصوص اظهارات اخیر«اخضر ابراهیمی» که گفته بود آمریکا مانع حضور ایران در کنفرانس «ژنو2»درباره سوریه است، گفت که موضوع ایران و حضور این کشور در کنفرانس بین‌المللی در خصوص سوریه هنوز مورد توافق قرار نگرفته است بنابراین گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت و فکر می‌کنم که اخضر ابراهیمی نیز در صحبت‌هایش اشاره کرد که به این گفت‌وگوها ادامه می‌دهیم.

گفت‌وگوی تلفنی کری با لاوروف درباره نشست ژنو۲

روسیا الیوم - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با یکدیگر درباره نشست ژنو گفت‌وگو کردند. بنابر بیانیه وزارت خارجه روسیه طرف آمریکایی این تماس را برقرار کرده است.

نشست معارضان سوری پیش از ژنو در اسپانیا برگزار می‌شود

النشره - ماریو راخوی نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد که دولت این کشور به زودی نشست معارضان میانه‌رو سوریه را در راستای آمادگی برای برگزاری نشست ژنو 2 در اواخر دی ماه در شهر کوردوبا میزبانی می‌کند. مقامات اسپانیایی این نشست را در راستای متحد کردن معارضان معتدل سوری که قادر به حفظ کانال‌های ارتباطی با بشار اسد هستند، عنوان کرده‌اند.

تماس تلفنی اخضر ابراهیمی با ظریف

اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در تماس تلفنی با محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان او را در جریان آخرین تحولات مربوط به برگزاری نشست ژنو 2 که قرار است درباره سوریه برگزار شود قرار داد.

روسیه:واقعیت های درباره سوریه در پیش نویس بیانیه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت منعکس نشد

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: پیش نویس بیانیه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل در باره حوادث منطقه حلب سوریه واقعیت های این کشور را منعکس نمی کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: در پیش نویس بیانیه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت هیچ گونه اشاره ای به جنایات ضدبشری معارضان مسلح سوری نشده بود.

داوود اوغلو: با انجام اقداماتی علیه تندروهای سوریه موافقیم

روزنامه حریت - وزیر امور خارجه ترکیه خطاب به نمایندگان اتحادیه اروپا گفت: ‌آنکارا مخالف حضور تمامی‌ گروه‌های افراطی در سوریه و موافق انجام هرگونه اقدامی علیه آن‌هاست. داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه با نمایندگان اتحادیه اروپا در آنکارا در مراسم صرف نهار شرکت کرد که مساله قبرس و روابط با ترکیه و اتحادیه اروپا جزو برنامه این نشست قرار داشتند.

این اظهارات داوود اوغلو در پاسخ به سوالات نمایندگان اتحادیه اروپا راجع به اتهاماتی مبنی بر نفوذ افراطگرایان به سوریه از طریق مرز ترکیه مطرح شد.

وزیر آشتی ملی سوریه: ژنو 2 با کمی تاخیر برگزار می‌شود

عرب پرس - علی حیدر، وزیر آشتی ملی سوریه با اشاره به اینکه فراهم شدن شرایط برای برگزاری موفقیت‌ ژنو و حل و فصل بحران سوریه از طریق آن همچنان بعید است، افزود: این نشست با تاخیر برگزار خواهد شد اما ظرف سه ماه نخست سال ‌آتی میلادی برگزار می شود.

تدارکات برای برگزاری کنفرانس ژنو ۲ ادامه دارد

تی‌آرتی ترکیه - الاخضرر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه اروپا در سوریه برای انجام مذاکرات با معاونین وزرای امورخارجه آمریکا و روسیه دیدار و مذاکره نمود. ابراهیمی اعلام داشت کنفرانس ژنو ـ۲بدون هیچگونه پیش شرطی تشکیل جلسه خواهد داد.

آخرین تحولات میدانی:

- خنثی شدن طرح بمباران شهر حلب

- کشته شدن 40 تروریست در کمین ارتش

- به هلاکت رسیدن فرمانده قفقازی داعش

- انهدام انبار سلاح‌های تروریست‌ها در مناطق مختلف

- کشته شدن تصویربردار رویترز

- افشای طرح بندربن سلطان برای کشتار مسیحیان سوریه

- سوریه خطرناک‌ترین مکان برای خبرنگاران

- کشته شدن فرماندهان جبهه النصره در ادلب

هلاکت یک سرکرده قفقازی و ده‌ها تروریست القاعده در کمین ارتش سوریه

کمین ارتش سوریه هلاکت یک سرکرده قفقازی و ده‌ها تروریست وابسته به سازمان تروریستی القاعده را در پی داشت. هدف گرفتن یک کاروان حامل مهمات و عناصر وابسته به گروه تروریستی«امارت اسلامی شام و عراق» موسوم به «داعش» اطراف شهر «رقه» در شمال شرقی سوریه کشته و زخمی شدن دست‌کم 50 نفر از عناصر مذکور را در پی داشت. گزارش شده است، در جریان این عملیات ارتش سوریه یک سرکرده قفقازی به نام «ابودجانه قفقازی» نیز به هلاکت رسید.

حمله انتحاری علیه بیمارستان «الکندی» ریف حلب

بیمارستان «الکندی» در ریف حلب روز جمعه شاهد انفجار دو خودرو بمبگذاری شده بود که دو انتحاری آن را می‌راندند.

این دو عملیات موجب وقوع آتش سوزی در بیمارستان الکندی شد و ستون‌های دود از این بیمارستان به آسمان برخاست، بدون اینکه اطلاعات دقیقی از قربانیان این دو عملیات ارائه شده باشد.

حمله خمپاره‌ای القاعده به یکی از مناطق دیر الزور

عناصر وابسته به گروه تروریستی «امارت اسلامی عراق و شام» وابسته به سازمان القاعده یکی از ساختمان‌های وابسته به ارتش سوریه در محله«العرفی» در شهر دیر الزور را با تعدادی موشک آمریکاییSPGگلوله باران کردند.

در جریان این حمله دست‌کم 15 نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند که در میان کشته‌ها و زخمی‌ها افراد غیر نظامی نیز مشاهده می‌شدند.

هلاکت تروریستهای سعودی در سوریه / ادامه پاکسازی در مناطق مختلف

العالم - یک منبع نظامی سوریه گفت: نیروهای ارتش سوریه، صبح امروز در کمینی برای عناصر مسلح، همه اعضای یک گروهک کامل از عناصر سازمان دولت اسلامی در عراق و شام "داعش" وابسته به سازمان تروریستی القاعده را به هلاکت رساندند. این گروهک سعی داشت به منطقه عقربا در ریف دمشق نفوذ کند.

این منبع نظامی سوریه در گفت و گو باخبرگزاری دولتی این کشور (سانا)افزود: نیروهای ارتش سوریه همچنین، به یک گروه تروریستی در شرق منطقه فاضلاب و شمال مسجد جامع عثمان در ناحیه عدرا واقع در ریف دمشق حمله کردند و شماری از عناصر این گروه را به هلاکت رسانده و گروهی دیگر را زخمی کردند.

در یکی دیگر از عملیات نظامی ارتش سوریه، شماری از عناصر تروریست سعودی و لبنانی در مناطق دوما، یبرود، معلولا، الزبدانی، داریا و شهرک حی القابون به هلاکت رسیدند.

دو تن از عناصر مسلح کشته شده در شهر دوما، "نازح الشمری" و "مسعود السودیری" از اتباع عربستان سعودی هستند.
نیروهای ارتش سوریه، در حمله به شهر دوما، یکی از مخفی گاه های عناصر مسلح را به همراه مقادیر زیادی سلاح و مهمات در کشتزارهای الحجاریه منهدم کردند.

ارتش سوریه، در منطقه افرا واقع در کوهای غربی شهر الزبدانی نیز شماری از تروریست ها را به هلاکت رسانده و شماری دیگر را زخمی کرد که از میان کشته ها، "یاسین الملاط" از اتباع لبنان شناسایی شد. شماری دیگر از عناصر مسلح نیز در جنوب شرقی ساختمان موزه در شهر داریا به دست نیروهای ارتش سوریه به هلاکت رسیدند.

یک منبع نظامی دیگر نیز از کشته و زخمی شدن ده ها تن از عناصر تروریست در مناطق باب هود، الحمیدیه، القرابیص و الوعر در شهر حمص به دست نیروهای ارتش سوریه خبر داد و تاکید کرد که مخفی گاههای گروه های تروریست در روستاهای الدار الکبیره، الغنطو، الخالدیه و الهبره نیز به همراه مهمات و تسلیحات این گروه ها منهدم شد.

در حلب نیز، مخفی گاه های تروریست ها و خودروهای حامل تسلیحات سنگین، به دست نیروهای ارتش سوریه منهدم شدند و شمار زیادی از عناصر تروریست کشته و زخمی شدند.

Description: https://mail.google.com/mail/u/0/images/cleardot.gif


سوریه برای دومین سال پیاپی، خطرناک‌ترین مکان برای خبرنگاران

الیوم السابع - براساس تازه‌ترین گزارش‌ها سوریه برای دومین سال، خطرناکترین مکان برای فعالیت خبرنگاران و اصحاب رسانه است. مرکز مطالعات بین‌المللی "السلامه"، یکی از مراکز مطالعات امور رسانه‌ها روز جمعه اعلام کرد: 126 روزنامه‌نگار و کارمند بخش‌های رسانه‌ای در سراسر جهان به خاطر اوضاع شغلیشان جان خود را از دست داده‌اند.

این مرکز در ادامه افزود: تعداد خبرنگاران کشته شده در سوریه در سال 2013 نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما عملیات ربایش خبرنگاران در سوریه رو به رشد است.

تنگ‌تر شدن حلقه محاصره شهر "عدرا" توسط ارتش سوریه و قطع راه‌های منتهی به آن

روسیا الیوم - ارتش سوریه به محاصره شهر "عدرا" که هنوز در اختیار گروه های مسلح سوری قرار دارد، ادامه می دهد و مسیرهای کمک رسانی که به این شهر منتهی می شود را قطع کرد تا مانع ورود و خروج تروریست ها و ارائه هرگونه کمکی به آنها شود.
گروه های مسلح سوری وابسته به "جبهه النصره" و "لواء الاسلام" پس از آنکه وارد این شهر شدند جنایت های وحشیانه زیادی از جمله اعدام تعداد زیادی زنان و مردان به شکل های مختلف را مرتکب شدند و از برخی از ساکنان این شهر به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

تشدید درگیری‌ها در مزارع «ریما» در القلمون

مزارع ریما، واقع در منطقه القلمون شاهد درگیری‌های گسترده بین نیروهای ارتش سوریه و گروهای مسلح بود. درگیری‌های شدیدی بین نیروهای ارتش سوریه و گروه‌های مسلح در مزارع ریما، همجوار با منطقه «نبک» واقع در القلمون که قبلا تحت کنترل کامل نیروهای ارتش سوریه در آمده بود، در گرفت.

این در حالی است که آتش توپخانه ارتش سوریه نیز چندین مرکز تجمع گروه‌های مسلح در داخل این منطقه را هدف گرفت و یگان‌های پیاده نظام ارتش سوریه هم موفق به پیشروی چشمگیر به سمت مزارع ریما شدند.

کشته شدن تصویر‌بردار رویترز در حمله انتحاری به بیمارستان حلب

منابع خبری محلی در سوریه اعلام کردند که یکی از تصویربرداران خبرگزاری رویترز در حمله انتحاری تروریست‌ها به بیمارستان شهر حلب جان خود را از دست داده است.

ناکامی تروریست‌ها در نفوذ به منطقه «الوعر»

یگان‌های ارتش سوریه چندین عملیات در منطقه قدیمی الوعر قدیم اجرا کردند که در اثر آن تلاش گروه‌های مسلح برای نفوذ به منطقه الوعر، واقع در حمص ناکام ماند.

بندر بن سلطان بزرگترین تروریست جهان است/ عامل پروژه خونین علیه مسیحیان سوریه

خبرگزاری رسمی سوریه - یک سایت معتبر سوئیسی در گزارشی اعلام کرد: بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی بر پروژه خطرناک حمله سرکوبگرانه و خونین تروریستها به مسیحیان سوریه نظارت می کند.

در گزارش سایت سوئیسی "الیس شال " آمده است: بندر بن سلطان به گروههای تروریستی تحت فرماندهی خود دستور داده است که از هرگونه اقدام جنایتکارانه علیه مسیحیان فروگذار نکنند، وی حتی زندانیان حبس ابد در عربستان را برای انجام اقدامات تروریستی در سوریه، آزاد کرده است.

سلسله عملیات ارتش سوریه در ریف شرقی «دیرالزور»

نیروهای ارتش سوریه چندین عملیات در ریف شرقی دیر الزور و چند محله و منطقه شهر دیر الزور اجرا کردند که در اثر آن شماری از عناصر گروه‌های مسلح به ویژه در منطقه «عیاش» به هلاکت رسیدند.

«بشیر طعیمان» یمنی تبار، ملقب به أبو جهاد و «منذر حمود» از جمله تروریست‌هایی بودند که در این عملیات به هلاکت رسیدند.

ارتش سوریه به شورشیان تلفات سنگینی وارد کرد

نیروهای ارتش سوریه درادامه عملیات علیه شورشیان مورد حمایت خارجیان در سراسر این کشور تلفات سنگینی به آن‌ها وارد کرده‌اند.

ارتش سوریه اعلام کرد شمار زیادی از شورشیان درشهر دوما در نزدیکی دمشق پایتخت این کشور از پای درآمدند.

گفته می‌شود، شماری از اعضای گروه تروریستی «امارات اسلامی شام وعراق» نیز در این عملیات کشته شدند.

ارتش سوریه همچنین از کشته شدن چند تن از فرماندهان گروه تروریستی «جبهه النصره» در شهر ادلب واقع در شمال غرب سوریه در نزدیکی مرز با ترکیه خبر داد.

انهدام گروه تروریستی پیش از بمباران حلب توسط نیروهای ارتش

نیروهای ارتش سوریه پس از شناسایی گروهی از عناصر مسلح در حومه شهر "حلب" که خود را برای بمباران شهرهای "نبل" و "الزهراء" آماده می‌کردند، آنها را هدف قرار داده و به هلاکت رساندند. تروریستها تصمیم داشتند شهرهای تحت محاصره نبل و الزهراء را با خمپاره و موشک هدف قرار دهند ولی نیروهای ارتش آنان را از پای در آوردند و خمپاره اندازهای آنان را نابود کردند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    آفرین مشرق داری راه میافتی
  • هادی ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    ارتش سوریه داره آب دیده میشه برای جنگ با اسرائیل انشاءالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس