باز شدن یک جبهه جدید علیه یکی از اصلی‌ترین گروه‌های تروریستی سلفی در آن سوی مرزهای سوریه و در استان الانبار که شاید یکی از مراکز اصلی تغذیه تروریست‌های سوری بوده است، می‌تواند گلوی این تروریست‌ها را از جناحی دیگر بفشارد.

گروه بین‌الملل مشرق - بعید است کسی در خاورمیانه زندگی کند و با مقوله سلفی‌گری آشنا نباشد. جریان‌های سلفی اگرچه با حملات یازده سپتامبر خود را به جهانیان شناساندند اما برای مردم خاورمیانه از سال‌ها بلکه قرن‌ها قبل شناخته شده‌اند. هدف از این گزارش شرح خصوصیات این جریان نیست اما تذکار این نکته ضروری است که سلفی‌گری با آغاز فتنه سوریه از سال 2011 چهره‌ای بسیار خشن‌تر و واضح‌تر از خود بروز داد.

در این گزارش تلاش داریم تا ابعاد ژئوپلتیک عملیات اخیر ارتش عراق را در «استان الانبار» مورد واکاوی مختصر قرار دهیم. دشمنی که ارتش عراق با آن در استان بزرگ الانبار درگیر است، گروهک «دولت اسلامی عراق و شام» نام دارد که به اختصار «داعش» خوانده می‌شود و از گروه‌های سرشناس سلفی است. پیش از ورود به اصل مساله لازم است توضیحاتی در خصوص این گروهک تروریستی داده شود.

* سودای امارت سلفی در عراق و سوریه

ایدئولوژی سلفی بر اساس نوشته‌های تئوریسین‌هایش نظیر «ایمن الظواهری» به‌دنبال تاسیس حکومتی به‌نام «امارت اسلامی» در یکی از بلاد اسلامی است. حکومت مورد نظر سران جریان سلفی‌ - تکفیری چیزی شبیه به حکومت طالبان در افغانستان است که با حمله نظامی ارتش آمریکا در سال 2001 سرنگون شد.

امارت اسلامی مدنظر ایدئولوگ‌های سلفیت که به واقع آن را نه امارت اسلامی که باید امارت سلفی خواند، هدف نهایی نیست. این امارت قرار است گام اول در مسیر احیای نظام خلافت باشد و تازه همین خلافت نیز هدف غایی نیست. رویای نظریه‌پردازان سلفی آن است که پس از تاسیس این خلافت، کل جهان را فتح کرده و تحت لوای ایدئولوژی خود درآورند. این مطلب را اندیشکده استراتفور در سلسله گزارش‌هایی به قلم «اسکات استوارت» به‌طور کامل شرح داده است.

گروهک داعش که در حال حاضر از قوی‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی تکفیری در منطقه محسوب می‌شود و در عین حال در سفاک بودن هم گوی سبقت را از بقیه ربوده است، به دنبال آن است تا به زعم خود، امارت سلفی مزبور را در منطقه عراق و شامات تاسیس کند، یعنی عراق و سوریه فعلی. اینان به خیال خود تصمیم دارند که پس از فتح سوریه حتی جولان و قدس شریف را نیز فتح کنند.

گروهک تروریستی مزبور در همان اوان تجاوز نظامی ایالات متحده و بریتانیا به عراق تاسیس شد و در سال 2004 تحت لوای شبکه تروریستی القاعده درآمد. این گروه تروریستی از این زمان به بعد تحت هدایت «ابومصعب زرقاوی» معدوم، به‌نام القاعده عراق مشهور شد.

در سیر تاریخی داعش، سال 2006، برهه مهمی است. در این سال، القاعده عراق نام خود را به «دولت اسلامی عراق» تغییر داد و به چتری تبدیل شد که بسیاری از گروه‌های شبه‌نظامی سنی عراق که با نیروهای آمریکایی درگیر بودند زیر آن گرد آمدند. برخی گروه‌های شبه‌نظامی که زیر چتر گروهک تروریستی مزبور گرد آمدند به این شرح هستند: «شورای مجاهدین»، «جیش الفاتحین»، «جند الصحابه»، «انصار التوحیه و السنة»، «جیش الطایفه المنصوره» و ...

دولت اسلامی عراق بعدها و با شکل‌گیری فتنه سوریه به دولت اسلامی عراق و شام تغییر نام داد و اکنون یکی از گروه‌های درگیر در بحران سوریه است.

شاید یکی از مهم‌ترین عوامل قدرت رزمی بالای داعش علاوه بر دریافت انواع تسلیحات پیشرفته از طرف‌های منطقه‌ای نظیر عربستان سعودی، به تجارب عراق مربوط باشد. داعش در عراق و در درگیری مستمر با ارتش قدرتمند آمریکا کاملا آبدیده شده و شیوه درگیری با ارتش‌های کلاسیک را خوب می‌داند. یک سوم از کشته‌های آمریکا در دوران اشغال عراق در استان الانبار، کانون قدرت داعش در عراق جان خود را از دست دادند؛ شاید از همین روست که ایالات متحده پس از آغاز نبرد ارتش عراق در الانبار گفته است که داعش دشمن مشترک عراق و آمریکاست.

نقش داعش در بحران سوریه نقش پررنگی است تا آنجا که نفوذ این گروه در کنار سایر گروه‌های سلفی عملا ارتش آزاد سوریه را به حاشیه رانده و به باور برخی تحلیل‌گران عملا ارتش آزاد را از میان برداشته است. سازمان ناظر حقوق بشر سوریه در گزارشی که در سال 2013 ارائه کرد ابراز داشت که داعش قوی‌ترین گروه شورشی فعال در شمال سوریه است.

* استان الانبار عراق

تا اینجا توضیح داده شد که ارتش عراق با چه کسانی در مناطق غربی این کشور درافتاده است اما بد نیست به توضیح این نیز بپردازیم که این نبرد در کجا رخ می‌دهد؟

از نظر جغرافیایی، استان الانبار، بزرگ‌ترین استان عراق محسوب می‌شود. نکته بسیار مهم در خصوص این استان از نظر جغرافیای سیاسی آن است که عراق را به 3 کشور سوریه، اردن و عربستان سعودی پیوند داده است.

3 شهر بزرگ استان الانبار، «رمادی، فلوجه و حدیثه» نام دارند و این استان پیش‌تر به‌نام رمادی هم خوانده می‌شده است. این دو شهر مراکز اصلی تجمع جمعیت در استان الانبار هستند.

استان مزبور علی‌رغم پروسعت بودن، پرجمعیت محسوب نمی‌شود. بر اساس اطلاعات مربوط به سال 2011، استان الانبار عراق حدود 1.6 میلیون نفر جمعیت دارد.

الانبار، بزرگ‌ترین استان عراق

در دوران حکومت حزب بعث بر عراق، الانبار یکی از مهم‌ترین مراکز حمایت از حکومت بود. از نظر سیاسی اهالی این استان حامی رژیم بعث شناخته می‌شدند که حکومت اقلیت سنی عراق بر اکثریت شیعه را تضمین می‌کرد.

اکثر ساکنان استان الانبار، از «طایفه دولیمی» هستند و اکثریت قاطع آنها را اهل سنت عراق تشکیل می‌دهند. در دوران اشغال عراق توسط ایالات متحده، الانبار و بالاخص شهر فلوجه مهم‌ترین پایگاه نیروهای شبه‌نظامی درگیر با آمریکایی‌ها بود و اکنون نیز اصلی‌ترین پایگاه داعش محسوب می‌شود.

علی‌رغم عبور رودخانه فرات از این استان، بیشتر مناطق آن را صحرا تشکیل می‌دهد؛ مناطقی مسطح که برای آموختن شیوه نبرد مناسب به نظر می‌رسد.

آنچه این روزها برای داعش بسیار مهم است، هم‌مرز بودن الانبار با دو کشور سوریه و عربستان سعودی است. عربستان اصلی‌ترین تامین‌کننده سلاح و تدارکات برای داعش بالاخص پس از آغاز بحران سوریه است. هم‌مرز بودن با سوریه نیز نقل و انتقال نیرو به این کشور را تسهیل می‌کند.

از سوی دیگر، با توجه به هدف تعریف‌شده داعش، الانبار از موقعیت ژئوپلتیک بسیار خوبی برخوردار است چرا که از یک‌سو مابین دو کشوری قرار دارد که رویای تصرف آنها را در سر دارند و از سوی دیگر با توجه به نزدیکی به سرزمین عربستان، آنها را به منبع اصلی تغذیه فکری، مالی و تسلیحاتی خود و مهد وهابی‌گری نزدیک نگه می‌دارد.

* داعش، آغاز اتحاد راهبری سوریه و عراق

در صحنه امروز عراق و سوریه دو واقعیت مهم را می‌توان ملاحظه کرد: اولا، وجود گروهی که بقا و حاکمیت نظام سیاسی حاکم بر هر دو کشور را تهدید می‌کند و دوم اینکه این گروه عملا به‌روش مسلحانه با هر دو کشور درگیر شده است.

وجود و فعالیت چنین گروهی به معنای پیدایش یک دشمن مشترک برای هر دو کشور عراق و سوریه است. سوریه و عراق پیش‌تر نیز زمینه‌هایی برای شکل دادن به یک اتحاد راهبردی داشته‌اند. پس از سقوط صدام حسین، که با دولت سوریه نیز در وضعیت خصومت به‌سر می‌برد، به قدرت رسیدن اکثریت شیعه عراق که به‌طور طبیعی در یک روند دموکراتیک موفق به تاسیس دولت شدند، موضوع خصومت قدرت‌هایی در منطقه قرار گرفت که با دیدگاه فرقه‌گرایانه خود سیطره شیعیان بر مقدرات عراق را بر نمی‌تافتند. عربستان سعودی و برخی شیوخ حاشیه خلیج فارس از این جمله بودند و هستند.

به‌طور طبیعی، دولت عراق در این شرایط به کشورهایی که در آنها شیعیان قدرت بیشتری دارند نزدیک می‌شود، کشورهایی که از آنها به‌عنوان محور مقاومت یاد می‌شود. سوریه با داشتن یک دولت علوی از اعضای محور مقاومت محسوب می‌شود.

با درگیری مشترک دولت‌های سوریه و عراق که هر دو داعش را خطری امنیتی می‌بینند، بدیهی است که وجود این دشمن مشترک می‌تواند آغاز یک اتحاد راهبردی امنیت‌محور باشد. سوریه و عراق اکنون دشمن دشمن یکدیگر هستند و هر دو با این دشمن مشترک در نبرد به سر می‌برند، از این رو شکل‌گیری نوعی اتحاد بین این دو کشور احتمال قریب به ذهنی است.

* بحران سوریه و نبرد الانبار

بحران سوریه در آستانه کنفرانس صلح ژنو 2، اکنون در مرحله‌ای است که هر یک از طرف‌ها می‌خواهد در میدان نبرد دست پری داشته باشد تا در عرصه مذاکره صاحب دست برتر باشد.

هرچند بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که ژنو 2 به خودی‌خود نمی‌تواند خروجی‌های چندان روشنی داشته باشد اما واقعیت در صحنه نبرد از برتری ارتش سوریه با یک روند تدریجی حکایت دارد که نبردهای قصیر و قلمون از بارزترین نمادهای این برتری هستند. روند این برتری زمانی شروع شد که یک بازیگر جدید به میدان نبرد اضافه شد: «حزب‌الله لبنان». حزب‌الله از زمان حضور خود در میدان نبرد سوریه که به تصریح «سید حسن نصرالله»، دبیر کل این جنبش نیز رسیده است، تقریبا توانسته است دست تروریست‌ها را از مرز لبنان کوتاه کند. به این ترتیب هم به یک عضو دیگر محور مقاومت یاری رسانده است و هم بر امنیت مرزهای لبنان افزوده است.

تروریست‌های سلفی درست همان‌طور که امنیت سوریه را تهدید می‌کنند، امنیت لبنان و مقاومت اسلامی این کشور را نیز تهدید می‌کنند. در اهداف بیان شده برخی از این گروه‌ها به صراحت نابودی جنبش حزب‌الله نیز مدنظر قرار گرفته بنابراین حزب‌الله تدبیر را در آن دیده که پیش از آنکه مجبور به نبرد با آنها در لبنان شود، با هماهنگی دولت مشروع و قانونی سوریه، در خاک سوریه با آنها درگیر شود.

اکنون باز شدن یک جبهه جدید علیه یکی از اصلی‌ترین گروه‌های تروریستی سلفی در آن سوی مرزهای سوریه و در استان الانبار که شاید یکی از مراکز اصلی تغذیه تروریست‌های سوری بوده است، می‌تواند گلوی این تروریست‌ها را از جناحی دیگر بفشارد.

همان‌طور که امنیت مرزهای لبنان با سوریه با ورود رزمندگان سلحشور حزب‌الله به صحنه نبرد بهبود یافت، اکنون ارتش عراق می‌تواند امنیت مرزهای خود با سوریه را تامین کند. همان‌طور که تعریف اصلی ماموریت ارتش‌ها اقتضا می‌کند، حفظ امنیت مرزها از وظایف آنهاست و بنابراین اکنون دولت عراق در حال اعمال حاکمیت بر مرزها و سرزمین خود است، امری که در حقوق بین‌الملل از مشروعیت کامل برخوردار است.

از دیگر سو، در حالی که تاکنون این تروریست‌ها بودند که بازی را به زمین حاکمیت عراق کشانده و در عمق خاک این کشور مشغول عملیات تروریستی بودند، این بار این ارتش عراق است که با ورود به پایگاه اصلی تروریست‌ها، پناهگاه‌های امن آنها را هدف گرفته و به آنها و حامیانشان احساس ناامنی می‌بخشد. همچنین از آنجا که ارتش عراق پس از اشغال این کشور ارتشی تازه‌تاسیس محسوب می‌شود، نبرد با داعش می‌تواند محکی نسبتا جدی برای توان‌مندی‌های این ارتش هم باشد و تجاربی را برای آن در بر داشته باشد.

در آستانه ژنو 2، تضعیف داعش می‌تواند از بعد دیگری نیز به کار دولت سوریه بیاید و دست برتر را به دولت قانونی این کشور ببخشد. اینکه آیا ارتش‌های عراق و سوریه به هماهنگی‌های لازم دست خواهند زد و عملیات مشترک نیز در دستور کار قرار خواهند داد یا خیر، واقعیتی است که گذر زمان آن را روشن می‌کند.

* عربستان و نبرد الانبار

مهم‌ترین طرف منطقه‌ای که با ورود ارتش عراق به نبرد با تروریست‌های سلفی متضرر می‌شود، رژیم آل‌سعود است. با توجه به هم‌مرز بودن استان الانبار با عربستان سعودی، این رژیم همواره توانسته است که تجهیزات و عدوات مورد نیاز تروریست‌ها را به آنها برساند و نقش تدارکات را برای آنها بازی کند. ارتش عراق احتمالا در این درگیری‌ها کنترل مرزهای الانبار با عربستان و تحدید روند تدارکات تروریست‌های سلفی را مدنظر خواهد داشت.

اگرچه همچنان از طرق دیگر راه تدارکات برای داعش وجود دارد اما دست‌کم سعودی‌ها برای رساندن تدارکات خود به نیروهای داعش و از سوی دیگر برای ناامن‌سازی عراق به زحمت می‌افتند.

با این حال، عربستان ثابت کرده است که اقداماتی را که علیه تروریست‌های مورد حمایتش در سوریه انجام می‌شود، به دیده اغماض نمی‌نگرد. پس از ورود حزب‌الله به نبرد سوریه و شکست‌های سنگین تروریست‌ها و بالاخص پس از شکست‌های قلمون که عملا شریان حیاتی تروریست‌ها از لبنان را قطع می‌کند، کشور لبنان با عملیات تروریستی متعددی طی هفته‌های اخیر مواجه شده که یکی از آنها به شهادت رایزن فرهنگی ایران در بیروت انجامید. بر این اساس، قابل پیش‌بینی است که محور سعودی – صهیونیستی متحد بر ضد محور مقاومت، ناامنی‌های بیشتری را در عراق رقم بزند و یا دست‌کم در این راستا تلاش کند.

بندر بن سلطان

از سوی دیگر، یکی از کارت‌هایی که سعودی‌ها با حمایت صهیونیست‌ها می‌توانند با آن بازی کنند، کارت کردهاست. بین مسعود بارزانی و نوری مالکی، از گذشته اختلافاتی وجود داشته که پس از بیماری سخت جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق تشدید هم شده است. طی سال‌های اخیر اسرائیل نفوذ خود را در کردستان عراق توسعه بخشیده و این نفوذ اکنون می‌تواند مورد استفاده «بندر بن سلطان» و دوستانش قرار گیرد و اختلاف‌افکنی بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق را تشدید کند.

* جمع‌بندی

ورود مستقیم ارتش عراق به نبرد با تروریست‌های سلفی در بزرگ‌ترین استان عراق، از 4 جهت زیر می‌تواند مورد توجه ویژه قرار گیرد:

1- این نبرد می‌تواند آغاز یک اتحاد راهبردی – امنیتی بین عراق و سوریه بوده و به تقویت محور مقاومت بینجامد؛

2- می‌تواند تروریست‌های سوریه را در مخمصه‌ای جدید قرار داده و جبهه دیگری را علیه آنها بگشاید؛

3- می‌تواند در آستانه کنفرانس صلح ژنو 2، بر توان مذاکراتی دولت قانونی سوریه بیفزاید؛

4- احتمالا منجر به انتقام‌جویی ریاض از بغداد گشته و تلاش‌هایی از جانب عربستان سعودی برای بی‌ثبات‌سازی عراق صورت پذیرد.

به هر روی، نتایج این نبرد در آینده‌ای نه‌چندان دور خود را نشان خواهد داد و نوع عملکرد ارتش عراق در آن مورد قضاوت‌های دقیق‌تر قرار خواهد گرفت. تردیدی نیست که برای افزایش امنیت خاورمیانه و نجات آن از گروه‌های مسلح افراطی سلفی، فرصت دیگری نمایان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    خدا به خیر کنه
  • یامهدی عج ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    ظهور نزدیک است این درگیری ها و وقایع همه از نزدیکی ظهور خبر میدهند بروید علائم ظهور را از نظر امامان و بزرگان بخوانید میفهمید که ناآرامی در سوریه و عراق از علائم ظهور است
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    دم مالکی گرم
  • vahid ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    ممنون خیلی عالی بود .
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    خوب بالاخره این شیعه کشان به عراق هم کشیده شد!
  • احمد ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    بعضی تحلیل ها تون خیلی قوی و مبتنی بر شواهد هستن. ممنون.
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    ارتش عراق با یک ارتش کلاسیک یا حتی چریک که مثلا یک منطقه در اختیار گرفتن درگیر نیست,الان. با شروع عملیات اکثرشون یا مخفی شدن یا به سوریه فرار کردن بیشتر نیاز به کار اطلاعاتی قوی داره که این تروریستها رو شناسایی کنه ومحل اختفاشون پیدا کنه و همچنین مرزهاشو کنترل مستمر کنه که از نفوذ دوباره وانتقال مهمات جلوگیری کنه
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    ارتش عراق یک بار برای همیشه باید این استان را جارو کند. ارزشش را دارد.
  • رزمنده ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    گرچه اقدام اخیر دولت عراق مورد ستایش است لکن جهت نتیجه گیری کامل لازم است دو کشورعراق وسو ریه درسایه وحدت دشمن مشترک خود رابه زانو دراورند.
  • میلاد ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    مشرق ممنون مقاله خوبی بود اما میتونستید با دادن آماری حداقل حدودی ار تعداد این تروریست ها و همینطور فرماندهان ارشدشون و عملیات های تروریستی و خرابکارانه ای که تا حالا داشتند این مطلب رو عالی کنید در هر صورت ممنون
  • مهدی ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    باید عربستان از درون ناامن بشه تا مجال فتنه گری کمتری پیدا کنه و البته اسرائیل هم.
  • rezvan ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    انشاالله که ارتش عراق در نبرد با مزدوران امریکا وسعودی موفق باشند .به یقین نابودی داعش والقاعده در امنیت وارامش استان های جنوبی ایران نیز تاثیر بسیاری دارد و هم موجب تضعیف وانسداد عقبه تروریست های القاعده در سوریه می باشد .
  • لیلا ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    خیلی مطلب کامل و خوبی بود ! تشکر مشرق
  • ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    آقا چرا خودتون رو اینقدر دردسر میدین؟ تمام دنیا از این جماعت وحشی و آدمکش که بعضا زمانی بدست برخی حکومتها علیه یکدیگر بوجود آمده بودند ذله و خسته شده بودند. در واقع این افراد از کنترل خارج شده بوده و مانند یک برنامه ویروسی هدفهای غبر برنامه ریزی شده را اجرا میکردند و دیگر مناسب نبودند و لذا نمیشد دیگر انها را نگه داشت و ضررشان رو داد. اما مشکل اینجا بود که این افراد در سراسر دنیا پراکنده و در حالت غیر فعال بودند و تا زمانیکه فرمانی دریافت نمیکردند و اقدام به عملی مخرب نمینمودند شناسایی نمیشدند. آنها در دانشگاهها بیمارستانها صنایع و ادارات دولتی نفوذ کرده و کار میکردند و منتظر کد فعال شدن بودند. چچنیها در روسیه و سلفیها در.... همه دنیا را آلوده کرده بودند. این بنظر تنها و بهترین طرح برای فعالسازی بیضرر آنها بود. در واقع قدرتها ویروس دیگری بنام سوریه را به جان آنها انداختند تا برای آزاد سازی سوریه و عراق و نهایتا تاسیس حکومت افراطی اسلامی همه این آشفالها فعال شده و بسوی سوریه حرکت کنند و نهایتا خیل عظیمی از آنها را دسته دسته بدست ارتش سوریه و عراق و حزب ا... و شاید در آینده ناتو و سازمانن ملل به قتل برسانند و دنیا را از لوث وجودشان پاک کنند! یعنی دوباره کنترل آنها را بدست آورده و بلافاصله نابود کرده تا دوباره شیوع پیدا نکنند! این آسانترین راه- امن ترین راه و شاید تنهاترین راه بود. غرب و دولتهای غیر دینی بیشترین سود و کمترین زیان را میدیدند و کشورهایی مثل سوریه بیشترین زیان را متحمل شدند. اما نهایتا نابودی افراطگرایان سلفی در منطقه هلال شیعی هم که همواره خطر بزرگ برای تام این منطقه از جمله ایران محسوب میشد پاداش بزرگی (نابودی سلفیها) برای کشورهای شیعه منطقه بود که به زیان واقع شده در سوریه میچربید. حکومتهایی مثل ترکیه و عربستان و قطر هم که رابطه خوبی با غرب دارند در عملیات فریب پیشگام شده و با تطمیع این افراد همه را از مخفیگاه های پراکنده در سراسر کره زمین بیرون آورده و به قتلگاه یا همان سوریه هدایت کردند. در واقع تمامی کشورها از جمله عربستان قطر سوریه عراق ایران آمریکا روسیه و کل اروپا منافعشان را ادامه کنترل شده این وقایع تا نابودی جمعیت عظیم سلفیها میبینند و از آن خرسندند. کشورهای عربستان و قطر و... را از این جهت نام بردم که آنان بیم قیامهای مشهور به بهار عربی را توسط این افراد در کشورهای خود (نظیر آنچه در مصر رخ داد) داشتنتد و لذا خروج آنان از مخفیگاه ها و هدایتشان به سوریه و قرار دادنشان در پام نابودی یک اولویت امنیت ملی برایشان محسوب میشد. تعدادی کشته نظامی و هزینه تسلیحاتی و عمرانی و انسانی حد اقل بهایی بود که دنیا برای ریشه کن کردن این قوم خونخوار میتوانست بیردازد.
  • ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    روحانی مچکریم
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    خداوند لعنتشان كند و با مولايشان "شمر" محشور شوند
  • محمد ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    عالی بود
  • اسد ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    اشّک بن سلطان= بندر بن سلطان
  • ممنون ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    مشرق ممنون بابت این گزارش پیروزی های این چند وقته ارتش عراق خیلی خیلی بزرگتر هم بوده اما متاسفتان رسانه های داخلی با رویکرد جدید در برابر پیروزی های مقاومت کلا سکوت کردن ... نمونش اخبار صدا و سیما
  • حمید ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    ممنون. تحلیل خوبی بود
  • محمد22 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    گرم نه داغ
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    خدا لعنتشون کنه خدا به دادمون برسه ظهور اقا رو نزدیک کنه
  • حمید ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    ممنون. تحلیل خوبی بود
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    فقط همین کم بود که شما درفشانی کنی
  • محسن ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    عالی.
  • محسن ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    در حد یک نظریه نه چندان کامل و منطقی، چیزی بیشتر نبود. ولی شاید اینطوریه که شما میگید!
  • محمدباقر ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    آقاي ناشناس; خفه ميشي يا بيام خفت كنم. مگه دروغ ميگه؟
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    نخود هر اش!!
  • علی ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    هزارتا مثبت
  • علی ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    کاملا منطقیه اینا به کرسی حکومت چسبیدن اگه احساس خطر کنن دیگه گردن کشی نمیکنن
  • محمّد ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    مالکی باید روی‌کردش رو نسبت به «شورایِ بیداری» تغییر می‌داد، اگر اون‌ها حمایت می‌شدند، نه اعتراضاتی بود و نه القاعده‌ای، خیلی از کسانی که الآن به القاعده پیوسته‌اند، تصورِ یک دیکتاتور را از مالکی دارند، از لحاظ روی‌کرد بعضی‌ها چندان به ایدئولوژی سلفی-قطبیِ القاعده اعتقادی ندارند، باید این‌ها را جذب کرد، تنها راهِ صلح، مرجعیتِ نجف است.
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    اطلاعات مربوط به گروه‌های تروریستی اطلاعات واضحی نیست و این گروه‌ها سرشماری نمی‌شوند که انتظار ارائه آمار از آنها را داشته باشیم.
  • محسن ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    خداوند نسل تروریست ها شامل سلفی ، وهابی، تکفیری، منافقین، فتنه گران و همه ی آنهایی که حامی و تجهیز کننده شان هستند را رسوا و نابود و پیروان ولایت را که زمینه سازان ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) را در هر کجای عالم نصرت و پیروزی عطا فرماید. آمین یا رب العالمین
  • ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    حالا که نظر اولی منتشر شد کدهای فعالی سازی هم بگن بدونید: ۱. کد نیمه فعالسازی: اختلاف بر سر جزایر سه گانه ایرانی با اعراب! ۲. کد فعالسازی نهایی: شیعه ستیزی و احیای خلافت بنی امیه از دید سلفیها یا به تعبیر ترکها احیای امپراطوری عثمانی! من ۴ سال پیش قبل از اینکه حتی در مصر و لیبی و تونس خبری باشد این مطلب را نوشتم! آنروز همه خندیدند و منفی دادن. امروز تلاش برای اهداف فوق از طرف ترکها و سلفیها غیر قابل انکار است. هر دو هدف فوق بزرگترین انگیزه را برای گردآوری چنین خیل عظیمی از خرابکارها در یکجا که دسترسی و نابودیشان را تسهیل و تضمین میکرد همچون نفت برای آتش بود! البته یک مطلب دیگر هم غیر قابل انکتر است. و آن هدف اعراب در بدست آوردن قدرت و فرصت برای حکومت بر دنیاست. آنها به خیال خام خود در روئیای خرید بیرویه تسلیحات فوق پیشرفته از غرب و شرق تا اندازه ای که منابع تسلیحاتیشان برای رویارویی بابزرگترین قدرتها کفایت کند هستند. آنها سپس در سودای اتحاد عربی و باشتراک گذاشتن نفرات ادوات و منابع عظیم مال خود در راستای هدف فوق هستند تا به هدفشان جامه عمل بپوشانند غافل از اینکه غرب این هدف آنان را میداند و تنها دلیل ارسال این همه تسلیحات به این کشورها برای استفاده آنها در آینده توسط خودشان و برطرف کردن مشکلات لجستیکی و اقتصادی و مسافتیست. گردانندگان حکومتهای عربی بحدی وارد فساد اخلاقی سیاسی و مالی شده اند که از خودشان برای نابودی خودشان بسهولت استفاده خواهد شد تا اطمینان از اجرایی شدن روئیای پلید اعرباب برای آقایی بر جهان هرگز بحقیقت نخواهد پیوست!
  • صدرا ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    جریان‌های سلفی اگرچه با حملات یازده سپتامبر خود را به جهانیان شناساندند واقعا یعنی مشرق تو فکر میکنی یازده سپتامبر کار اینا بوده !!!متاسفمم مردود شدی
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    جناب صدرا اولا، تروریست‌های سلفی در یازده سپتامبر نقش داشته‌اند، بحث بر سر این است که آیا با کمک عوامل سیا این عملیات را انجام دادند یا بدون آن وگرنه نقش آنها قطعی است. ثانیا، امثال تو مثل مگس هستید که جز ایرادات را نمی‌بینید. در تحلیلی با این وسعت نظر، گشتی یک جمله پیدا کردی و مردودش کردی؟ این شیوه انصاف است؟
  • محمد ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    0 0
    خدا لعنتشون کنه. مثل خوک میمانند. نجس و کثیف و عوضی.
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    0 0
    ابوبکر بغدادی (به عربی: ابراهيم عواد ابراهيم علي البدري) (آمریکا برای سر وی ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.بر طبق گفته واشینگتون پست، بغدادی فارغ‌التحصیل دوره دکترای علوم اسلامی دانشگاه اسلامی بغداد است.
  • دانیال اهوازی ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    یه بمب اتم بزنید توی کشور های وهابی تا جهان از لکه عربی محض و وهابی نجس راحت بشه. اه خسته شدیم بخدا چقد این عربا مشکل حاشیه ای دارن؟ کافی بود اسلام تو ایران ظهور میکرد نه شیعه سنی میشد نه وهابی و غیر وهابی... این عربا 1024تا پیامبر آدمشون نکرد بنظر شما درس و گذر زمان آدمشون میکنه؟ فکر نکنم
  • میترا اهوازی ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    ساکت شو دانیال اهوازی احمق. اول اینکه مهم نیست دین اسلام کجا ظهور کنه خدا به انسانها عقل داده که بعد از تحقیق هم دین و هم خدا و هم هدف خلقت انسان رو بشناسند. دوم اینکه خدا صلاح دونسته که دین اسلام در عربستان ظهور کنه. سوم اینکه بعد از چارده قرن که از ورود دین اسلام به کشورمان میگذرد تا الان هم کشورهای اسلامی ایرانیها رو بخاطر چارشنبه سوری و آتش بازی مسخره میکنن . چهارم اینکه قرنها عربای ایران شیعه اهل بیت هستن و وفاداری خودشون رو هم به دین اسلام و هم به کشورعزیزمان اثبات کردن. بنابراین برو خودت رو اول آدم کن عوضی. من از خدا میخوام هم اون وهابی ها نابود بشن و هم آدمهای بی عقل و نژادپرستی مثل تو. حالا میخواد از هر قومی باشه فرقی نمیکنه.
  • محمد ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    0 0
    نظر ما چرا در مورد پاسخ به ميترا اهوازي منتشر نشد.
  • امیر ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    0 0
    همه ایرانیها از هر دین یا از هر قومی باشه فرقی نمیکنه.همه ایرانیها عزیز و محترمند.
  • ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    0 0
    سلام اهوازی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس