ایران بزرگ‌ترین صادرکننده لبنیات آسیا شد | مقایسه ایران با سایر کشورها

"چپ‌های تحریمی" در جبهه اصلاحات اخیرا در بیانیه‌ای تازه مجددا بر تحریم انتخابات تأکید کردند. باید منتظر ماند و دید که عکس‌العمل سرویس‌های امنیتی کشور نسبت به این مسئله چه خواهد بود؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

با تأکید بر مشارکت انتخاباتی صورت گرفت:

خیزش ۱۱۰ امضایی "چپ‌های نجیب" علیه تحریم انتخابات

شرط محو گرانی از بازار شب عید/ خیزش ۱۱۰ امضایی "چپ‌های نجیب" علیه تحریم انتخابات

۱۱۰ نفر از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای متعلق به جریان اصلاحات اخیرا در بیانیه‌ای تفصیلی به مخالفت با طرح جبهه اصلاحات برای "تحریم انتخابات" برخاستند و بر مشارکت تأکید کردند.

این ۱۱۰ تن در بخشی از بیانیه مطوّل خود نوشته‌اند: قطبی‌سازی و مشروعیت‌زدایی و تحریم انتخاباتی و انواع مشارکت‌گریزی، از سوی هر گروهی که تشویق شود، بیشتر به کار «انقلاب» می‌آید (که در ایران کنونی آن را نه مطلوب می‌دانیم و نه شکل خشونت‌پرهیزش را ممکن) و نه به کار اصلاح‌جویی و دادگری ... تحریم‌گرایان سودای تنبیه اقتدارگرایان را دارند ولی عملا و ناخواسته جاده‌صاف‌کن آنها می‌شوند.

به گزارش اعتمادآنلاین، بیانیه مذکور می‌افزاید: در تجربه دهه‌های گذشته ایران، تحریم انتخابات هم مشابه تحریم‌های اقتصادی عملا به ضعیف‌تر شدن جامعه ایران و لطمه به توسعه ملی و تقویت اقتدارگرایی منجر شده است. در شرایطی که فیلترینگ و «خالص‌سازی» های داخلی و تحریم‌های اقتصادی خارجی همچون دولبه قیچی در حال کاهش نقش ایرانیان در اقتصاد دانش‌بنیان و دیجیتال جهانی است، مشارکت‌جویی و مداخله موثر اصلاحگران توسعه‌گرا می‌تواند فضایی برای تنفس اقتصاد و جامعه‌ ایران باز کند. پیشگیری از بدتر شدن زندگی جمعی ایرانیان و بهبود عملی و تدریجی زندگی‌شان، نیازمند مداخله جمعی خلاق، امیدآفرین و مصلحانه در همه میادین مهم مدنی، ازجمله انتخابات است.

افراد مذکور که در سرتاسر سخنان مکتوبشان بر لزوم حضور ولو یک اقلیت اصلاح‌طلب در مجلس تأکید دارند، در بخش پایانی بیانیه خود نیز تأکید می‌کنند: ما، جمعی از دغدغه‌مندان توسعه‌ و مردم‌سالاری در ایران، از حاکمیت مطالبه گشایش رقابت انتخاباتی و تایید صلاحیت نامزدهای باکیفیت متکثر (در پاسخ به اعتراض‌ها به ردصلاحیت‌های غیرعادلانه) را داریم و خواستار معکوس شدن روند ایران‌سوزِ نقض حقوق اساسی شهروندان (ازجمله حق مشارکت موثر گروه‌های اجتماعی متکثر در تعیین سرنوشت جمعی) هستیم. همچنین، مبتنی بر دلایل ایران‌دوستانه فوق، از رهبران و تشکل‌ها و نهادهای سیاسی و مدنی میانه‌رو و اصلاحگرا، شخصیت‌های ملی و گروه‌های مرجع و روشنفکران، متنفذان شبکه‌های اجتماعی آنلاین و آفلاین و فعالان مدنی و سیاسی توسعه‌گرا دعوت می‌کنیم در انتخابات ۱۴۰۲ زمینه‌ساز حمایت از ائتلافی از نامزدهای میانه‌رو (در حوزه‌هایی که نامزد باکیفیتی برای رقابت مانده) شوند و از شهروندان دعوت کنند تا با نگذشتن از «حق رای» شان، در این حوزه‌ها به نامزدهای این ائتلاف رای بدهند.

چهره‌هایی از قبیل کرباسچی، حضرتی، شیرزاد، طباطبایی، جلایی‌پور، حجت نظری و خانم الهه کولایی از جمله امضاکنندگان سیاسی این بیانیه مهم هستند. [۱]

*درباره بیانیه فوق‌الذکر دانستن چند مطلب ضروریست:

یکم: این تحرک چپ‌های نجیب در مقابل "چپ‌های تحریمی" یک امر مغتنم است و قبل از این هم پیش‌بینی می‌شد که شاهد یک کنشگری علیه بانیان آشوب در جبهه اصلاحات باشیم.

چپ‌های نجیب پیش از این و در سال ۱۴۰۰ هم در هنگامه تحریم انتخابات توسط جبهه اصلاحات؛ در قالب "ائتلاف جمهور" بر مشارکت تأکید و اعلام کرد که از "عبدالناصر همتی" حمایت می‌کند.

دوم: بیانیه مذکور هرگز در خطوط خود اشاره‌ای به نقش جبهه اصلاحات در تحریم انتخابات و سابقه تحریمی آنها در انتخابات‌های قبلی نکرده است.

ضمن اینکه علیرغم محرز بودن نقش "سعید حجاریان" در تئوریزاسیون تحریم انتخابات و نیز نقش برخی احزاب چپ مثل "حزب اتحاد" اما نویسندگان بیانیه ترجیح داده‌اند به نام اینان نیز اشاره نکنند.

این سکوت می‌تواند مخاطبان را دچار گمراهی و یا تردید کند. مع‌الوصف از نظر ما همچنان می‌توان به این بیانیه از زاویه مثبت نگاه کرد.

سوم: سؤال از ۱۱۰ فرد امضاکننده این نامه این است که چرا تحرّکشان انقدر دیر و شب انتخاباتی بود؟

چپ‌های تحریمی عملا نزدیک به ۵ سال است که مشغول تئوریزاسیون تحریم انتخابات هستند و پیش از این هم محرز بود که در قبال انتخابات ۱۴۰۲ نیز مرتکب خیانت تحریم خواهند شد. اما می‌بینیم که بیانیه مشارکت‌جویانه فوق، تازه منتشر شده است.

انتشار دیرهنگام این نامه که به نظر نمی‌رسد تأثیر خاصی بر فضای انتخاباتی داشته باشد؛ می‌تواند سبب ساز این گمان شود که چپ‌های نجیب صرفا برای ضد اطلاعات و فرار از برخورد امنیتی نظام با عاملان تحریم انتخابات است که ترجیح داده‌اند این بیانیه رسمی را منتشر کنند و گرنه آنها اگرچه نسبت به انتخابات خوش‌نیت هستند اما عزم و توانی برای مقابله به توطئه امثال حجاریان و حزب اتحاد را ندارند.

مع‌الوصف ما باز هم معتقدیم که می‌توان این ایرادات محرز را در متن بیانیه چپ‌های نجیب ندید!

چهارم: در این بیانیه یک نکته مهم وجود دارد و آن اشاره تمامی امضاکنندگان به وجود گزینه "انقلاب" در پسا تحریم انتخابات است.

نکته‌ای که سعید حجاریان و سایر بانیان تحریم انتخابات دائما اصرار به کتمان آن داشتند –و به این وسیله برای فرار از برخورد امنیتی تلاش می‌کردند – لکن این کتمان ممکن نبود و نیست زیرا در یک نگاه منطقی باید برای اصلاح‌گری در امورات جامعه صرفا از دو راهی "اسلحه یا صندوق رأی" عبور کرد و گزینه سومی متصور نیست.

از همین رو بود که مشرق در تمام طول ۵ سال گذشته که مشغول رصد پروژه تحریم انتخابات بود، همواره تأکید داشت و دارد که تحریم انتخابات یعنی خیانت به مردم، قانون و نظام اسلامی.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا حجاریان و سایر فرماندهان جنگ خیابانی قصد دارند گزاره تحلیلی موجود در این بیانیه که صراحتا به وجود انقلاب در پساتحریم انتخابات اشاره دارد را تکذیب کنند یا نه!؟

پنجم: بیانیه چپ‌های نجیب هرچند دیر و هرچند پر از سؤالات بی‌پاسخ است لکن مردم و جوانان عزیزی که تحت تأثیر القائات اصلاح‌طلبان تحریمی قصد رأی دادن ندارند اکنون اما بر سر یک دوراهی مهم قرار گرفته‌اند... و آن اینکه اردوگاه اصلاحات شامل تعدادی "چپ‌های نجیب" نیز هست و این چپ‌های نجیب که مایل نیستند مثل چپ‌های تحریمی از قانون عبور کنند؛ هم‌اکنون بر حضور در انتخابات تأکید دارند.

تبعیت از راهبرد عقلانی اینان برای حضور در انتخابات اولا بیانگر پیروی از عقلانیت سیاسی و ثانیا ستاننده اسلحه از دست کثیف بانیان تحریم انتخابات و فرماندهان جنگ خیابانی است.

مردم باید بدانند که اگر در تحقق امنیت خود و فرزندان و جامعه‌شان شریک نباشند و نسبت به پیش‌نیازهای آن اقدام نکنند؛ هیچ قدرت دیگری هم نخواهد توانست امنیت مطلوب را به ارمغان بیاورد و به راحتی اسیر تندباد حوادث خواهند شد.

***

تأکید فرماندهان جنگ خیابانی بر "تحریم انتخابات"

شرط محو گرانی از بازار شب عید/ خیزش ۱۱۰ امضایی "چپ‌های نجیب" علیه تحریم انتخابات

جبهه اصلاحات اخیرا در بیانیه‌ای تازه، مجددا بر تحریم انتخابات تأکید کرده است!

به گزارش کانال تلگرامی امتداد، جبهه اصلاحات در بخشی از بیانیه اخیر خود آورده است: ما به‌عنوان مجموعه احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب در جبهه اصلاحات ایران در عین آنکه همچنان انتخابات و صندوق رأی را بهترین مجرای اعمال اراده ملت در تعیین سرنوشت‌شان می‌دانیم، اما با اتکاء به آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و وفادار به قانون اساسی و پای‌بند به حقوق مصرح و بنیادین ملت که در فصل سوم این قانون مورد تاکید قرار گرفته، اعلام می‌کنیم که متأسفانه امکان ارائه فهرست در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در تهران را نداریم!

متن فوق‌الذکر می‌افزاید: جبهه اصلاحات ایران همچنین، ضمن هشدار به اینکه مسئولیت تبعات و مخاطرات ناشی از کاهش مشارکت مردم در انتخابات برای اقتدار و امنیت ملی بر عهده‌ نهادها و مقاماتی است که صندوق رأی در کشور را فاقد اثربخشی کرده‌اند، اعلام می‌دارد، تنها راه حل مشکلات کشور ایجاد مجلس و دولت قوی و مستقل از طریق برگزاری انتخابات آزاد، منصفانه، رقابتی و مؤثر در اداره امور کشور با حضور نمایندگان همه طیف‌ها و سلایق فکری است. [+]

*مردم بصیر ایران و اذهان آگاه باید بدانند و در جریان قرار بگیرند که تمامی خطوط بالا که عینا از بیانیه جبهه اصلاحات نقل شده؛ به معنی "تحریم انتخابات" است و گزاره‌هایی مثل "تنها راه را انتخابات می‌دانیم و صندوق رأی مجرای اعمال اراده ملت است" همگی "عملیات ضد اطلاعات" هستند تا بانیان این تحریم را از خطر برخورد امنیتی برهاند.

وگرنه کیست که نداند "امکان ارائه لیست نداریم" را کسانی می‌گویند که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ هم نامزدی نداشتند اما عقلانیت داشتند و برای همین از گزینه "حمایت از نامزد نزدیک" استفاده کردند و با حمایت از شیخ حسن روحانی حتی برنده انتخابات شدند.

پس باز هم می‌شود لیست داد اما اگر شهوت "تحریم انتخابات" بگذارد...

هرچه هست چپ‌های تحریمی برای سومین بار طی ۳ انتخابات اخیر، کار خودشان را کردند و حال باید منتظر ماند و دید که سرویس‌های امنیتی کشور در قبال این توطئه پر تکرار و البته خطرناک و عیان چه تصمیمی می‌گیرند.

چپ‌های تحریمی پیش از این در قالب مصوبه‌ای رسمی از لیست ندادن که همان تحریم انتخابات است، خبر داده بودند. +

گفتنیست مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود صراحتا تأکید کردند که مخالفان انتخابات، مخالف نظام و اسلام هستند. [۲]

***

دولت باید بر بازار نظارت کند

شرط محو گرانی از بازار شب عید

شرط محو گرانی از بازار شب عید/ خیزش ۱۱۰ امضایی "چپ‌های نجیب" علیه تحریم انتخابات

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، ‌رئیس کمیته تولیدات دامی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با ایلنا پیرامون "بازار شب عید" و مسئله گرانی، به تدابیر این کمیسیون برای جلوگیری از کمبودها اشاره کرده و گفته است: اگر ستاد تنظیم بازار بتواند از این ظرفیت خوب استفاده کند و جلوگیری از گرانفروشی‌ها را جدی بگیرد و نهادهای نظارتی هم به همین منوال پیش‌ بروند و هوشمندانه و به‌موقع بتوانند کالاهای اساسی را در شبکه‌های توزیع قرار دهد، هم در گوشت مرغ و هم گوشت قرمز که ما واردکننده هستیم حتما یک شرایط تعادلی در بازار ایجاد خواهد شد.

او تصریح می‌کند: از نظر ما مشکلی در ذخیره‌سازی وجود ندارد بلکه یک دقت نظری باید در حوزه توزیع و نظارت باشد تا هم در همه جای کشور به خوبی توزیع صورت گیرد و هم از گرانفروشی جلوگیری شود و کالاهای اساسی با قیمت مناسب به دست مردم برسد.[۳]

*نباید از تکرار این جمله درست خسته شد که "علت‌العلل گرانی بیقاعده در ایران نبود نظارت کارا بر بازار است".

حقیقت همین است و جز این نیست که گرانی فعلی در بازار کالا و خدمات ایران از هیچ قاعده دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کند و از همین رو علت وقوع آن را نمی‌توان در کتب و نظریات اقتصادی جست!

بلکه بروز این بلیّه به مسئله ناکارآمدی مدیریتی و نبود نظارت دولت بر بازار برمی‌گردد.

نظارت کارایی که اگر وجود می‌داشت کسی جرأت نمی‌کرد حاشیه سود خود از بازار اقتصاد را همیشه به نحو دلخواه تنظیم کند و با گرانفروشی به مردم از کلیت اقتصادی کشور جداگانه زندگی کند.

مطالبه "لزوم نظارت دولت بر بازار" باید به قاتق نان مردم تبدیل شود وگرنه وضعیت گرانی استشفا نخواهد یافت.

***

1_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-651327

2_ mshrgh.ir/1562028

3_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1446823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • BR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    1 2
    اصلاح طلب ها تحریم کردن انتخابات رو
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      4 2
      قهر یا عدم شرکت و یا تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور را از الطاف الاهی باید دانست چرا که این جماعت یأجوج و لجوج و مأجوج اگر برنده انتخابات شوند کشور را به جولانگاه جاسوسان صهیونی تبدیل می کنند و علم و صنعت کشور را تعطیل و اگر بازنده انتخابات شوند زمینه بلوا و فتنه و آشوب و ناامنی را به شیوه انقلاب های رنگی جورج سوروس صهیونی فراهم می کنند! پس عدم شان به ز وجود!
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    این مسیله نه به چپهای تحریمی نیست ابزار میده دست شون جعبه ابزارشون را بیشتر میکنه
  • BR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 4
    اصلاح طلب ها تحریم کردن انتخابات رو فشار اومده
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      5 0
      داداش آی پی برزیل از کجا گیر آوردی
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      0 13
      اگه مردم بفهمند که مسئول فوت 130 هزار ایرانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا اصلاح طلبها هستند، بعدش بدجوری فشار به اصلاح طلبها میاد. بیش از 130،000 هموطنمان را بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا از دست دادیم. عباس عبدی فروردین 1399 گفته بود که روحانی برای زنده کردن برجام با کرونا مقابله نمی کند. وارد نکردن واکسن کرونا هم برای زنده کردن برجام خسارت محض بوده. اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟ تلفاتی که اصلاح طلبان با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا ایجاد کردند چند برابر کشتار اسرائیل در غزه است. با این حساب، اصلاح طلبهای عامل وارد نکردن واکسن کرونا و ایجاد تلفات در هموطنان بیگناهمان در حقیقت استاد اسرائیل در از بین بردن مردم بیگناه هستند.
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    واضح نیگم این ابزاری به خاتمی میده که قبلا نداده دو مشکل ایران هموک واگرایی و تکثر نه اقتدارگرایی اتفتقا اقتداری نیست ای کاش اقتدارگرایی وجود داشت اینکه
  • علی حقجو IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    7 0
    چپ نجیب نداریم. اگر نجابت داشتند که چپ نمی‌شدند. همه راه‌ها رو رفتند دیدند خدا در مقابلشون می‌ایسته حالا برای بقاء به این تاکتیک متوسل شدند.
  • محمود IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    اینایی که انتخابات را تحریم می کنند و نه به اصلاح طلب و نه به نظریات اصولگرا معتقد نیستند .این گروه همان نفوذیها و سربازان دشمنان قسم خورده ایران عزیز هستند باید با شدت عمل با این گردنکشان که سالیان سال از خون مستضعفین ارتزاق کردند و اکنون افعی شدند و تازه از نظام اسلامی هم طلبکار هستند برخورد شود البته برخورد نه این زندانهای هتلی بلکه باید در طویله خرو گاو زندانی گردند شاید دست از غرور و تکبر خود بردارند
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    3 3
    وقتی همه افراد شناخته شدشان رد صلاحیت شده اند، انتظار دارید لیست بدهند. حرفی از تحریم انتخابات نزده اند فقط گفته اند امکان ارایه لیست ندارند که کاملا منطقی است.
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      0 11
      قاتل های مردم لیست بدهند و ندهند مهم نیست. دولت روحانی که مورد حمایت اصلاح طلبان بود موفق شد هم اقتصاد را نابود کند هم جان مردم را بخطر بیندازد و بیش از 130،000 هموطنمان را با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا به کشتن بدهد و افتخار رساندن رکورد روزانه تلفات کرونا تا 720 نفر مردم بیگناه در روز را برای خودش ثبت کند. بدتر از همه افشاگری عباس عبدی در فروردین 1399 بود که مشخص کرد روحانی و ظریف با بالا بردن تلفات کرونا و با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا دنبال زنده کردن برجام بوده اند. دولت رئیسی با وارد کردن واکسن کرونا و واکسیناسیون گسترده تلفات را به صفر نفر در روز رساند و ممکن بودن وارد کردن واکسن و عمدی بودن وارد نکردن واکسن کرونا توسط اصلاح طلبان و حامیان برجام را بطور عملی اثبات کرد.
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    28 5
    سلام آقا همه چیز درحال گران شدن هست وهمه چیز رها شده است به داد مردم برسید
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      1 24
      مردم خودشون برن کار کنن و به فکر معیشت باشن. این چه حرفیه شما میزنی؟
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      68 2
      مردم دارن کار میکنن ولی کف حقوق رو مردم تعیین نکرده اند که 23 میلیون کمتر از خط فقر باشه
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    جشنهای پیروزی
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    برپایی جشنهای پیروزی
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 1
    شرط حذف گرانی از این مملکت فقط حذف بی دینی، بی حجابی، ماهواره و اینترنت و روابط آزاد دختر و پسر از این مملکت است وقتی مملکتی باحیا شد همه چیزش درست میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس