جلایی پور نمایه

سانترالیسم و تمرکزگرایی مقتدرانه موجود در اردوگاه اصلاحات نمی‌تواند با بیانیه ۱۱۰ امضایی چپ‌های نجیب کنار بیاید.

سرویس سیاست مشرق_ محسن آرمین، از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ به تازگی طی سخنانی در مجمع عمومی جبهه اصلاحات ضمن تأکید بر لزوم شرکت نکردن در انتخابات؛ حامیان نجیب بیانه ۱۱۰ امضایی را اقلیت، وسط‌باز و انشعابی لقب داد!

او همچنین در بخشی از اظهاراتش گفته است: شرکت مؤثر در انتخابات ۴۰۴ منوط به وجود پشتوانه قوی اجتماعی است. شرکت بی نتیجه یا به شدت کم اثر ما در این انتخابات در شرایطی که جامعه با انتخابات قهر است، بی اعتمادی جامعه به اصلاح طلبان را تشدید می‌کند، و در جامعه مستأصل، معترض و عصبانی ایجاد نوعی احساس بی پناهی می‌کند و به یأس و سرخوردگی یا رشد گرایش‌های رادیکال دامن می‌زند و در نتیجه شانس حضور مؤثر در انتخابات ۴۰۴ را از ما خواهد گرفت. دستیابی به نتایجی بسیار خرد و ناچیز درازای چنین هزینه سنگینی عاقلانه نیست. [۱]

در واکنش به این سخنان، "حمیدرضا جلایی‌پور" که از چهره‌های تئوریسین اصلاح‌طلب و از امضاکنندگان بیانیه مشهور به بیانیه ۱۱۰ امضایی بوده است، طی یادداشتی که سایت جماران آنرا منتشر کرد ضمن اظهار تعجب از انتشار عمومی سخنانی آرمین در کنایه به او نوشته است: تفاوت راهبردی است میان نیرویی که به نام جامعه‌محوری، کنشگری انتخاباتی را از ماه‌ها قبل از انتخابات رها می‌کند و نیرویی که متوجه است در شرایط ساختاری امروز حتی کار موثر جامعه‌محور و تقویت قدرت متشکل هم مستلزم ایجاد حدی از گشایش و پذیرش در نهادهای حکمرانی است. تفاوت راهبردی است میانه نیرویی که مردم‌سالاری و توسعه را اهداف اصلاحات می‌داند و نیرویی که آن را پیش‌نیاز اصلاحات می‌بیند...تفاوت راهبردی است میان نیرویی که دنبال «دنبال فشار همه‌جانبه» به حکومت است و نیرویی که می‌خواهد برای دموکراسی و توسعه در میان حکمرانان ائتلاف و ذی‌نفعان وسیع‌تر بسازد.

جلایی‌پور سپس و در ادامه نقد خود به نقد آرمین تصریح می‌کند: تفاوت راهبردی است میانه نیرویی که شدت بحران‌ها را عامل گشایش می‌داند و نیرویی که دغدغه‌اش حل بحران‌ها است.

او در اشاره به نقد آرمین که حامیان بیانیه ۱۱۰ امضایی را انشعابی، وسط‌باز و اقلیت نامیده بود، نیز می‌گوید: اصلا اینگونه نیست که یک طرف جمع باشد و یک طرف تعدادی متمرد. اساسا بحث اقلیت و اکثریت هم نیست. هر دو سوی طیف نهادها و جمع‌ها و چهره‌ها و حامیان قابل اعتنایی دارند.

در ادامه یادداشت جلایی‌پور و شکوه‌های او همچنین می‌خوانیم: از همه عجیب‌تر این است که امضاکنندگان بیانیه‌ای که اساسا ارائهٔ استدلال‌محور تحلیل بوده است و هیچ تعارضی با مصوبهٔ جبهه نداشته است غیرمنصفانه به عبور از خاتمی و انشعابی‌گری و تن ندادن به نظر اکثریت و انشقاق و انواع اتهامات ناروا متهم می‌شوند و در مقابل چهره‌هایی که آشکارا و متعارض با راهبرد جبهه و اصلاح‌طلبی و مشی جناب آقای خاتمی از تحریم انتخابات و گذار حرف می‌زنند توسط دوستان جبهه نقد نمی‌شوند. شخصا معتقدم عبور از سانترالیسم تشکیلاتی به این معنا است که آزادی بیان و ارائهٔ تحلیل هیچ کسی را در داخل و خارج از تشکیلات سرکوب نکنیم و ضمن اجرای مصوبهٔ اکثریت، تکثر و حقوق اقلیت را به رسمیت بشناسیم. اما سخنگوی جبهه و دوستانی که مثل دکتر آرمین منتقد ارائهٔ یک بیانیهٔ تحلیلی غیرمتعارض با مصوبهٔ جبهه اند، چطور حتی یک کلام در نقد مواضع رادیکال دیگران که کاملا متعارض با راهبرد جبهه است نمی‌گویند؟

در شکوائیه جلایی‌پور البته بخش جالب‌تری هم وجود دارد که تناقض "چپ‌های تحریمی" را آشکارتر می‌کند. آنجا که می‌نویسد: دکتر آرمین می‌گویند که انتخابات ۱۱ اسفند «کنشگری بدون مرز» است. از ایشان می‌پرسم طبق چه مبنایی فراخوان عمومی دادن در ۹۴ برای شناسایی نامزدهای گمنام اصلاح‌گرا بعد از رد صلاحیت گسترده، روزنه‌گشاییِ قابل دفاع است، ‌ ولی حتی ثبت نام نکردن در انتخابات ۱۴۰۲ و حمایت نکردن از بیش از ۱۰۰ نامزد اصلاح‌گرا و میانه‌رو که بعضا از نامزدهای ۹۴ باسابقه‌ترند و حتی بدون فراخوان شناخته شده‌اند مصداق روزنه‌گشایی قابل دفاع نیست؟

او می‌افزاید: چرا دفعتا از ۱۴۰۲ تلاش برای گشایشگریِ تدریجی مصلحانه مستحق دشنام‌های سیاسی‌ای همچون ظلم‌شویی و رانت‌خواری سیاسی و ... می‌شود؟ [۲]

پرسش جلایی‌پور از آرمین: چرا یک‌باره تحریمی شدید!؟ / جولان سانترالیسم در اردوگاه اصلاحات

*در نامه دردمندانه جلایی‌پور شاهد طرح معانی و مبانی سترگی در اشاره به "پروژه تحریم انتخابات" و نیز الزامات عقلانی حضور در انتخابات هستیم.

مبانی مهمی که البته مخاطبان ما طی ۵ سال گذشته کرارا ابعاد مختلف آنرا در گزارش‌های سیاسی مشرق پیرامون "پروژه تحریم انتخابات" خوانده و دانسته‌اند.

جلایی‌پور به درستی اشاره می‌کند که چپ‌های تحریمی که در انتخابات ۹۲ هیچ نامزدی در انتخابات نداشتند اما به گزینه "نامزد نزدیک" یعنی شیخ حسن روحانی رو آوردند؛ چرا اکنون حاضر به تکرار آن رفتارها نیستند؟

چرا آنها به یک‌باره و دفعتا تحریمی شده‌اند؟

نقطه اوج بیانیه جلایی‌پور را اما باید آنجایی دانست که تعارفات جناحی را کنار می‌گذارد و صراحتا به آرمین می‌گوید: تفاوت راهبردی است میانه نیرویی که شدت بحران‌ها را عامل گشایش می‌داند و نیرویی که دغدغه‌اش حل بحران‌ها است.

اگرچه جلایی‌پور تلاش مجدانه‌ای را برای تند نشدن حرف‌های خود و عدم اشاره به تعارضات گفتمانی اردوگاه اصلاحات در این بیانیه بعمل آورده اما نتوانسته روشنا و گرمی خورشید را انکار کند.

بله!

حقیقت این است که تمایز چپ‌های تحریمی و چپ‌های نجیب از همین‌جا آشکار می‌شود که گروه اول بحران‌زی هستند و همانطور که مشرق نیز بارها اشاره کرده است؛ راه حل خود را از درون شورش و تنش و بلوا می‌جویند.

و این چیزی است که نه عقل آنرا تأیید می‌کند، نه قانون و نه نظام اسلامی!

گزاره‌ای زشت و خطرناک که چپ‌های تحریمی می‌دانند اگر مردم آنرا بصورت لخت و بی‌لباس ببینند حتما انزوای بیشتری شامل حال گفتمان آنها خواهد شد. فلذا می‌بینیم که رویکرد تحریمی و البته اسلحه‌محور خود را در لفافه‌هایی مثل "نامزد نداریم، نظارت استصوابی، فهرست انتخاباتی نمی‌دهیم، رأی بی‌نتیجه و..." می‌پیچند تا کسی آنرا نبیند.

اما حقیقت همانطور که جلایی‌پور هم اشاره می‌کند هویدا شده و بحران‌زی بودن چپ‌های تحریمی اکنون نه برای فعالان سیاسی امری مکتوم است و نه برای چشمان ناظر نظام اسلامی.

و اما عبور از سانترالیسم...

باید این مژده را به جلایی‌پور داد که عبور از سانترالیسم یا همان دیکتاتوری حزبی در اردوگاه اصلاحات عملا یک "آرزوی محال" است.

آقایان باید روزی به تصور دگماتیزم و بروز سانترالیسم می‌رسیدند که سعید حجاریان بر لزوم "هسته سخت" در اردوگاه اصلاحات تأکید کرد و کسی را در مقابل او یارای "چرا" گفتن نبود.

و همان روزی که تولد حزب جوانگرای ندا با نگاه "طالع نحس" در میان چپ‌ها نگریسته شد و هیچیک از بزرگان چپ روی خوشی به جوانان نشان نداد.

لکن نباید از انصاف گذشت و باید تأکید کرد که اگرچه دیر اما بیانیه ۱۱۰ امضایی نجبای اصلاح‌طلب گامی مهم، سترگ و بنیادین در عبور از سانترالیسم چپ خواهد بود.

امثال محسن آرمین و شرکای تحریمی‌اش اگر تا قبل از این با یک جریان مخالف تحریم در مقابل خود و در اردوگاه اصولگرایان مواجه بودند اما اکنون جبهه دیگری را هم در مقابل خود می‌بینند و آن خیزش چپ‌های نجیب است.

***

۱_mshrgh.ir/۱۵۷۷۰۹۹

۲_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-۱۶۲۳۹۴۴

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    25 18
    رای خواهیم داد نه به اصلاح طلب نه به اصولگرا فقط به اصلح رای خواهیم داد
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
      2 3
      نه به لیست پدرخوانده های سیاسی
    • سید IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      2 2
      طبیعتاً هیچ کس مخالف یا مانع حضور و شرکت جماعت اصلاح طلبان در انتخابات نیست و حتا از مشارکت ایشان استقبال هم می کنیم اما عدم شرکت، تحریم و یا قهر با انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور اگر اتفاق بیفتد باید آن را به فال نیک گرفت که موهبتی خفیه از جانب الاهی خواهد بود! چرا که هرگاه این قوم یأجوج و مأجوج و لجوج در انتخابات حضور داشته اند عاقبت کشور را به فتنه و بلوا سوق داده اند و اگر هم پیروز شده اند مملکت را به جاسوس خانه اربابانشان تبدیل کرده اند!!!
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      0 1
      واژه های جدید ، سانترالیسم یعنی چه، چپ تحریمی، راست تحریکی، و وسط تنبیهی..... یه مشت مزخرف تو ذهن مردم پر کردید
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    6 13
    ایران کشور ماست شهدا از جان شیرین مایه گذاشتند جانبازان از قسمتی از بدن خود مایه گذاشتند ما مردم از یک اثر انگشت دریغ نخواهیم کرد. پوزه دشمن خارجی و منافقین را به خاک خواهیم مالید .
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      1 1
      دولت روحانی که مورد حمایت اصلاح طلبان بود موفق شد هم اقتصاد را نابود کند هم جان مردم را بخطر بیندازد و بیش از 130،000 هموطنمان را با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا به کشتن بدهد و افتخار رساندن رکورد روزانه تلفات کرونا تا 720 نفر مردم بیگناه در روز را برای خودش ثبت کند. بدتر از همه افشاگری عباس عبدی در فروردین 1399 بود که مشخص کرد روحانی و ظریف با بالا بردن تلفات کرونا و با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا دنبال زنده کردن برجام بوده اند. دولت رئیسی با وارد کردن واکسن کرونا و واکسیناسیون گسترده تلفات را به صفر نفر در روز رساند و ممکن بودن وارد کردن واکسن و عمدی بودن وارد نکردن واکسن کرونا توسط اصلاح طلبان و حامیان برجام را بطور عملی اثبات کرد.
  • سامان IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    10 5
    اصلاح طلبان تحریمی می دانند که رای ندارند وگرنه برای انتخابات سر و دست می شکستن تا منافع حزبی و شخصی شون تامین بشود.
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    19 5
    در مجلس فعلی قانو ن هایی وضع شده-مثل قانون جهش تولید مسکن - میخوام بدونم اگه این دولت یا دولت های بعدی به این قانون عمل نکنن و متناسب با نیاز بازار مسکن نسازن قوه قضاییه با رییس اون دولت برخورد میکنه؟؟ عمرا!!!!!!!!
  • IT ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    2 2
    مردم خیلی وقت هست عبور کردن ازین چیزها
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    2 2
    حسن عباسی عده ای و برخی احزاب سیاسی رو دار و دسته نیویورکی ها خطاب کرد.دوستان به خوبی این جریان رو میشناسن.
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      1 1
      دولت روحانی که مورد حمایت اصلاح طلبان بود موفق شد هم اقتصاد را نابود کند هم جان مردم را بخطر بیندازد و بیش از 130،000 هموطنمان را با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا به کشتن بدهد و افتخار رساندن رکورد روزانه تلفات کرونا تا 720 نفر مردم بیگناه در روز را برای خودش ثبت کند. بدتر از همه افشاگری عباس عبدی در فروردین 1399 بود که مشخص کرد روحانی و ظریف با بالا بردن تلفات کرونا و با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا دنبال زنده کردن برجام بوده اند. دولت رئیسی با وارد کردن واکسن کرونا و واکسیناسیون گسترده تلفات را به صفر نفر در روز رساند و ممکن بودن وارد کردن واکسن و عمدی بودن وارد نکردن واکسن کرونا توسط اصلاح طلبان و حامیان برجام را بطور عملی اثبات کرد.
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    1 1
    نیاز یک موج رسانه ای
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    2 1
    مستقیما از زبان و ارزسهای طبقه متوسط لیبرال استفاده کنید برای حمله به این طبقه
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    1 1
    مستقیما از زبان و ارزسهای طبقه متوسط لیبرال استفاده کنید برای حمله به این طبقه روانشناسیش کنید و بهش حمله کنید
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    1 2
    نیاز به حمله سنگین و حصاب شده به طبقه متوسط ایران بر مبنای ارزشهای خودش داریم
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      1 1
      دولت روحانی که مورد حمایت اصلاح طلبان بود موفق شد هم اقتصاد را نابود کند هم جان مردم را بخطر بیندازد و بیش از 130،000 هموطنمان را با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا به کشتن بدهد و افتخار رساندن رکورد روزانه تلفات کرونا تا 720 نفر مردم بیگناه در روز را برای خودش ثبت کند. بدتر از همه افشاگری عباس عبدی در فروردین 1399 بود که مشخص کرد روحانی و ظریف با بالا بردن تلفات کرونا و با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا دنبال زنده کردن برجام بوده اند. دولت رئیسی با وارد کردن واکسن کرونا و واکسیناسیون گسترده تلفات را به صفر نفر در روز رساند و ممکن بودن وارد کردن واکسن و عمدی بودن وارد نکردن واکسن کرونا توسط اصلاح طلبان و حامیان برجام را بطور عملی اثبات کرد.
  • US ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    1 1
    مسدودی اینترنت بد بود؟
  • IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    1 1
    یک کارگروه تشکیل نمی دید با نگاه اقتصادی زیواکنومیکی و سیاسی که از شروع طوفان اقصی تا الان را مورد بررسی قرار بدید و سیاستها تون ببینید کجا درست و کجا علط بوده
  • IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    2 1
    موسی غنی نزاد ادعای حکومت می کنه
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    1 2
    فرزین نباید در همایش دنیای اقتصاد شرکت کنه
  • IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    2 1
    روی پروزه درمان مسیح علی نزاد کار می کنید دیگه امیدوارم پروزه زیاد دارید که باید انجام بدید
  • حمید ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    1 1
    اصلاح طلبان میدانند که رای ندارند ولی با جنجال و شارلاتان بازی رسانه ایی میخواهند مردم را گول بزنند تا در انتخابات شرکت نکنند.بزرگان اصلاحات در تاریخ 45ساله انقلاب به مرور به دامن دشمن پناه برده اندو بر علیه منافه کشور اقدام کرده اند.خیانت و طن فروشی و همراهی با دشمنان این کشور از اقدامات بزرگان و حتی لایه های میانی اصلاحات بوده است.خزعبلات و دروغ هایی که از حلقوم عنتر نشنال و منو تو بیرون میاد همان را نیز اصلاح طلبان و لیدر های انها تکرار میکنند.
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    1 1
    کارهای شما باعث شد مردم با انتخابات قهر کنن
  • DE ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    1 0
    از اردوگاه اصلاحات بوهایی در فضا پخش شده احتمالا دارند تخت گاز میرن و یادشون رفته ترمز دستی را آزاد کنند بوی لنت ترمز و دود اگزوست و سوختن واشر سر سیلندر بلند شده. عنقریب که یاطاقان بزنند موتورشون برجام کنه منظور موتورشون جام کنه . بابا پیاده شین با مردم بروید به‌کجا چنین شتابان همدوش مَردم نه توگوش مَردم .
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    ما خودمان همباتحریم مخالفیم اما کدخدا اینگونه تشخیص داده مجبور به اطاعت هستیم وگرنه حمایتش راقطع میکنه
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    خدا رو شکر اینها نمیان، ولشون کنید برن بمیرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس