گوشت گوسفند در آستانه یک میلیونی شدن؛ قیمت گوشت قرمز تا کجا بالا می‌رود؟

با وجود هزینه زیادی که دولت صرف واردات گوشت قرمز و تنظیم بازار کرده است اما قیمت گوشت همچنان به طرز عجیبی گران است. علت این مسئله را در کجا باید جستجو کرد؟!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"چپ‌های تحریمی" از پرونده روحانی چه می‌خواهند؟!

"چپ‌های تحریمی" از پرونده روحانی چه می‌خواهند؟!/ تلاش‌های بی‌ثمر برای کنترل گرانی گوشت

اعتمادآنلاین گزارش داد: اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال اصلاح‌طلب و از چپ‌های تحریمی به تازگی طی یادداشتی در واکنش به ردّ صلاحیت روحانی نوشته است:

"معتقدم شورای نگهبان، اساسا همتراز حسن روحانی نیست که بخواهد درباره رد صلاحیت او اعلام نظر کند. در این میان، سطوح بالاتری از ارکان حاکمیت باید به این بحث ورود و این رد صلاحیت را کان لم یکن کرده و روحانی را واجد صلاحیت اعلام کند. ما قبل از سال 1400، بارها هشدار و تذکر داده و پیش‌بینی کردیم که این نوع رد صلاحیت‌ها باعث کاهش مشارکت در انتخابات می‌شود."[1]

*قبل از هر چیز باید دقت کرد که هرکس بتواند درباره ماجرای آقای روحانی سخن بگوید اما "چپ‌های تحریمی و مخالفان انتخابات" حق این کار را ندارند.

چه اینکه آنها از سال‌ها قبل فاز عبور از صندوق رأی را کلید زده‌اند و نشان داده‌اند که زبانشان زبان اسلحه و چماق است نه سیاست!

لذا هیچ سخنی از آنان در این زمینه مسموع نیست.

در عین حال مردم باید بدانند کسانی که یکی از اصلی‌ترین مظاهر قانون در جامعه یعنی انتخابات و صندوق رأی را بی‌اعتبار می‌کنند؛ طبعا نهادهای قانونی کشور مثل شورای نگهبان را نیز پایمال خواهند کرد. همچنانکه در اظهارات گرامی‌مقدم نیز این نکته آشکار است.

گرامی‌مقدم پیش از این و در اشاره به گزینه خیابان در پساانتخابات گفته بود: "واقع آن است هر زمان که مردم از صندوق‌های رای ناامید شوند و زمینه کنشگری سیاسی برای آنها مسدود شود، مسیرهای دیگری را برای بیان مطالبات خود امتحان می‌کنند"![2]

لازم به ذکر است که چپ‌های تحریمی آقای روحانی را ملعبه خود کرده‌اند وگرنه جالب است که بدانیم شیخ حسن روحانی حتی پس از ردّ صلاحیت خود نیز موضع مشارکت‌جویانه نسبت به انتخابات اتخاذ کرده و بر حضور در پای صندوق‌های رأی تأکید کرده است.

"فدائیان روحانی" عبارتی است مربوط به موضع‌گیری رسول منتجب‌نیا در ایام دولت اول روحانی که گفته بود اصلاح‌طلبان خود را فدایی دولت قرار داده‌اند.

***

گرانی گوشت و تلاش‌های بی‌ثمر دولت

"چپ‌های تحریمی" از پرونده روحانی چه می‌خواهند؟!/ تلاش‌های بی‌ثمر برای کنترل گرانی گوشت

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفته است: در حال حاضر در دورافتاده‌ترین نقاط کشور نیز قیمت گوشت قرمز از ۵۰۰ هزار تومان کمتر نیست. این در حالی است که دولت هزینه زیادی صرف واردات گوشت قرمز و تنظیم بازار کرده است، اما با قیمت‌های کنونی و تضعیف قدرت مردم برای خرید واردات یک سیاست شکست‌خورده و مبتنی بر قیمت‌گذاری دستوری است.

به گزارش شرق، افشین صدر دادرس همچنین در مورد وعده نهادهای دولتی مبنی بر کاهش قیمت‌ها از نیمه دوم اسفند نیز تصریح می‌کند: از مهر ماه تاکنون وعده کاهش قیمت گوشت قرمز داده می‌شود و از آن زمان هر –بار- نیز اجرای این وعده تمدید می‌شود، اما به واقع آنچه از سوی دولتی‌ها درباره قیمت گوشت مطرح می‌شود، مبتنی بر حدس و گمان است و مبنای کارشناسی ندارد.[3]

*قطعه‌ای که از پازل "هزینه‌کرد دولت برای کاهش قیمت و گرانی گوشت" گم شده و باید به دنبال آن باشیم این است: "لزوم نظارت کارای دولت بر بازار"!

این نظارت اگر نباشد به مصایبی مثل مصیبت "گرانی بیقاعده" مبتلی می‌شویم.

گرانی بیقاعده‌ای که امروز در ابعاد مختلف بازار از قبیل گرانی گوشت، گرانی اجاره‌بها، گرانی قیمت مسکن، گرانی پوشاک و... شاهد آن هستیم و هر روز هم بیشتر می‌شود.

به دیگر سخن اینکه گرانی فعلی که مردم را به عسر و حرج افکنده است دلیل اقتصادی ندارد و صرفا به دلیل نبود نظارت و سوء مدیریت حادث شده است.

دقت کنیم که نباید مفتون آدم‌های بی‌عقلی که دائما به گزاره قیمت‌گذاری دستوری فحاشی می‌کنند و متوجه تبعات حرف خود نیستند، شد! البته که اقتصاد و روابط بازار و تورم و نقدینگی و... یک مقوله الزاما دستوری نیست. اما نباید از این گزاره نتیجه "بی‌نظارتی" هم گرفت.

چه اینکه هنگامی که یک بازار با مشکل بی‌نظارتی مواجه باشد؛ (مثل بازار ما) آنگاه قیمت‌ها از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نخواهند کرد، معیشت مردم مثل اکنون دچار سختی می‌شود و همه تلاش‌های دولت برای کاهش قیمت نیز هیچ اثری نخواهد داشت.

در این باره اشاره به جریمه نزدیک به 50 میلیون دلاری شرکت سامسونگ در کشور هلند به دلیل گرانفروشی و قیمت‌گذاری بیقاعده نیز یک ضرورت است.

باید کاری کرد...

***

1_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-649748

2_ mshrgh.ir/1500781

3_ https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-916455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    9 2
    ضمن تشکر از زحمات دولتمردان متعهد و دلسوز. اما در بحث اقتصادی با حرف درمانی و کار مقطعی و موردی مشکل حل نمی شود. دولت فکر اساسی نماید
  • سید IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    6 8
    قهر یا عدم شرکت و یا تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور را از الطاف الهی باید دانست چرا که این جماعت یأجوج و لجوج و مأجوج اگر برنده انتخابات شوند کشور را به جولانگاه جاسوسان صهیونی تبدیل می کنند و علم و صنعت کشور را تعطیل و اگر بازنده انتخابات شوند زمینه بلوا و فتنه و آشوب و ناامنی را فراهم می کنند! پس عدم شان به ز وجود!
  • Moji FR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    9 3
    مشرق بهت نمی یاد از گرونی بگی زحمت نکش فقط تعریف کن
  • حسین IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    10 1
    بیشتر گوشت های وارداتی و تنظیم بازار از رستوران ها و تالار ها سردر می اورند،تنها راه توزیع گوشت بین مردم با کالا برگ هست.
  • جواد IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    9 2
    گوشت برامون شده رویا
    • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      0 0
      چندماهی هزینه ی اینترنت رو صرف خرید گوشت کن
  • محمد IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    5 3
    اسماعیل گرامی مقدم از اغتشاشگران فعال فتنه 88 بود که مدتی هم به هند متواری شد وقتی ترحم بیش از حد قضایی با این مجرمین صورت گیرد باعث پر رویی نجومی شان می شود علی برکت الله
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    3 2
    همش تقصیر مافیای داخل کشوره دلالهای که مثل زالو چسبیدن به اقتصاد مملکت وخون مردم رو کردن تو شیشه ،خوب بمیرید این پولها رو کجا میخواین ببرین مگه چند سال عمر میخواین بکنید🖐️👊😡🤮
    • حامد IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      7 0
      ببین بزرگوار...حالا دلال یا هرکی یک عده شغلشون اینه که کاسبی کنن این یک امر عادی هست همه دوست دارن بیشترین سود داشته باشند اما این وظیفه دولت و مجلس هست که قانون بگذارن و کنترل کنن وگرنه فک کردی مردم اروپا دلشون نمیخواد سود کنن؟ قانون دارند میفهمی؟
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    4 0
    سخن گفتن در این مملکت برای گرانی و فقر و دزدی مسولان وووووو آب در هاون کوبیدن است ....
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    4 0
    قیمت خرید گوشت مشخصه فروش هم مشخصه هر کجا گران فروخت یا احتکار کرد جریمه شود عامل فروش دیگری جایگزین شود
  • نادر IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    7 0
    از قرار معلوم اقتصاد ایران بند شده به انواع بیانیه های.اونطرف آبی.الان آنقدر ملت ناامید شدند که فرقی نمیکنه براشون انخصارگرایان سر کار باشند یا اصلاح طلبان .مردم از همه شما ناامید شدند آنقدر هم شماها لازم نکرده لا پوشونی کنید
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    1 0
    اصلا یارانه را به این گوشت و هر چیز دیگر ندهند مثل دولت نهم و دهم مستقیم بریزند به حساب مردم خود مردم مدیریت کنند یکی گوشت میخره یکی میده بنزین میره سفر یکی خرج تحصیل میکنه.... هر کس هم مریض داشت با نسخه معتبر جدا گانه مبلغی به حسابش بریزند اگر هم خرج درمانش نکرد مقصر خودشه
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    7 0
    مدیران فاسد آبروی از اسلام میبرند با ابرویی که داعش از اسلام میبرد برابر است و هر دو اسلام آمریکایی است و دستشان به خون مردم آغشته
  • FR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    4 0
    متاسفانه نظارت و توجه دقیق؟! سرمایه سالاری مخالف دولت و ضد انقلاب داخلی در گرانی های عمدی بسیار موثر عمل میکند
  • سید فروزان CH ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    4 0
    مگه میشه ؟گوشت را دولت وارد میکند,اما می‌تواند کنترل بر قیمت آن داشته باشد ؟؟؟؟؟ دولت‌ها نمیتوانند کنترل کنند بسپارند دست ارتش و سپاه و بسیج ، تروریست را نوک کوه صاف هم‌که باشد پیدا میکنیم و به جزای اعمالش میرساندیم ، اما چهل سال هی میکن تروریست اقتصادی و عاملان بحرا اقتصادی و گران فروشی و غیره ، اما حتی پنج نفر از این عاملان را دستگیر نکردهاند ، نتیجه میشود دور دور زدن حرامزادهها در شمال شهر با ماشینهای چند ده میلیاردی و بلکه صد میلیاردی و به ریش دیکران خندیدن
  • US ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    اقتصاد دولت انقلابی رئیسی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی می باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس