رهبری و اژه‌ای

یکی از مقولاتی که در رژیم گذشته موجب آزار ذهنی مردم بود و نظام جمهوری اسلامی به سمت مقابله با آن عزیمت کرد؛ حیف و میل بیت‌المال و بریز و بپاش حکمرانان وقت بود.

سرویس سیاست مشرق _ حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه اخیرا طی سخنانی در حرم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی؛‌ در کنار تجدید بیعت با آرمان‌های امام و انقلاب گفته است: امروز در راستای احیا و ارتقای حقوق عامه، استیفای حقوق آحاد مردم، دفاع از مظلومین، تقویت فضائل و مبارزه با تمامی مظاهر فساد، وظیفه سنگین و خطیری داریم.

به گزارش رسا،‌ او تصریح می‌کند: اگر بخواهیم به صورت کامل و جامع به مسئولیت‌ها و وظایف خود عمل کنیم و عدالت‌گستر باشیم باید از خود شروع کنیم و عدالت برای ما به ملکه تبدیل شود. به فکر جاه و دنیا نباشیم و به مردم خوشبین باشیم و به آن‌ها تفاخر نورزیم.

اژه‌ای می‌افزاید: -باید- مردم را یاری کنیم و در برابر متعدیان به بیت‌المال و جان و مال و نوامیس مردم، قاطعانه برخورد کنیم.[۱]

چرا برای عدالت انقلاب کردیم؟/ مردم بریز و بپاش و تریاک و تفاخر پهلوی را نمی‌خواستند

*سخنان مهم و راهبردی حجت‌الاسلام اژه‌ای اگر با پیوست تاریخی و خوانش کارنامه همراه شود؛ آنگاه افکار عمومی و بویژه جوانان و نسل‌های جدید بیشتر خواهند دانست که نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی در بحث عدالت چه کرده و چه گام‌های بزرگی را در جهت دفاع از مردم ایران برداشته است.

عدالتی که سال‌ها بود از سرزمین ایران رخت بربسته بود و اگر "امام خمینی" نبود چه بسا که ایران تا صدها سال دیگر نیز هم‌آغوش بی‌عدالتی می‌ماند.

*انقلاب اسلامی برای عدالت چه کرد؟!/ "تریاک" پله ترقّی در دربار پهلوی

طبعا همه می‌دانیم که مسئولین نظام جمهوری اسلامی همگی متشبّث و مشهور به پاکدستی هستند و در این بین هر کدام از آنها نیز اگر خطایی بکند مستوجب مجازات است و تعزیر می‌شود.

"پذیرش تفاخر" نیز به یمن انقلاب اسلامی از فرهنگ ایرانی رخت بربسته است و مسئولی که با تفاخر و خدم و حشم به میان مردم برود؛ قطعا سرزنش می‌شود و دربار و حکومت و مسئولیت؛ ایمنی‌بخش هیچکس نیست.

تاریخ ۴۵ سال گذشته به خوبی نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی از خطای هیچ مسئولی چشم‌پوشی نکرد و از جانشین رهبر گرفته تا شهردار تهران و فلان وزیر و فرزند بهمان مقام و... همگی به دلیل خطاهایشان مجازات شدند و مقامشان مانعی برای مجازات نبود.

لکن شاید خیلی‌ها ندانند که در دوران رژیم ستمشاهی هرگز اینگونه نبود و بلکه با یک "فساد سیستماتیک" مواجه بودیم. به این معنی که سیستم تولید فساد می‌کرد و عزمی هم برای مبارزه با فساد مقامات نبود.

و از همین روست که مثلا در تاریخ می‌خوانیم که محمدرضا پهلوی چگونه از قراردادهای خارجی کشور برای خودش کمیسیون می‌گرفت.[۲]

و البته اگر و فقط اگر همین یک روایت مستند از فساد پهلوی را می‌دانستیم دیگر نیازی نبود که بدانیم سایر اطرافیان شاه چگونه می‌توانستند مطمئن از نبود هیچ برخوردی؛ مرتکب فساد شوند...

در این باره همچنین می‌توان به خاطرات مربوط به "امیرهوشنگ دوَلّو" پیشکار و همدم شاه پهلوی نیز اشاره کرد.

احمدعلی مسعودانصاری، از نزدیکان شاه در کتاب "سرگذشت خاندان پهلوی در دوران آوارگی" درباره دولّو می‌نویسد:

"یکی از نزدیک‌ترین دوستان شاه را باید همین امیر هوشنگ دولو دانست که معروف بود در معاملات قاچاق تریاک و خاویار و خیلی کارهای دیگر دست دارد. او اهل بازی ورق و این حرف‌ها نبود و بیشتر یک آدم محفلی و منقلی و اهل بزم به شمار می‌رفت و آنطور که گفته می‌شد وسایل بزم و زن بازی شاه را فراهم می‌کرد. دولو مخصوصاً در سفرهای زمستانی شاه به «سن موریتس» سوییس همراه همیشگی بود و هرجا هم که می‌رفت بساط تریاک و منقل او به راه بود و یک بار هم در فرودگاه زوریخ نزدیک بود به اتهام قاچاق تریاک دستگیرش کنند که شاه شخصاً او را با خود به داخل هواپیما برد و غائله موقتاً خوابید اما خبر آن درز پیدا کرد و بالاخره به دستور شاه و از طریق دیپلماتیک اقدام گردید و پرونده مختومه شد."[۳]

لکن جوانان عزیز ایرانی به خوبی می‌دانند که امروز "مواد مخدر" در نظام جمهوری اسلامی ایران جرم محرز است و قابل تأمل آنکه نظام جمهوری اسلامی حتی برای مبارزه با این مواد خانمانسوز حتی بیش از ۵ هزار شهید گلگون‌کفن نیز تقدیم کرده است و همچنان بر این مبارزه بی‌امان اصرار دارد.

و حال باید مقایسه کرد فساد پهلویان را که تریاک برای دربارشان یک عنصر تعیین کننده بود و پله ترقی محسوب می‌شد با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که پرچم "عدالتخواهی عقلانی" را بر دوش گرفته است و توانسته سپری بزرگ بین مواد مخدر و جامعه ایجاد کند.

دقت شود که ما در این خوانش تاریخی و سمبولیک البته قصدی برای گفتن از مفاسد اخلاقی و یا حرف‌های دهان پر کن هم نداریم و معتقدیم که بدیهیات تاریخی به راحتی گویای تبلور عدالت در ساحت نظام جمهوری اسلامی ایران هست.

چرا برای عدالت انقلاب کردیم؟/ مردم بریز و بپاش و تریاک و تفاخر پهلوی را نمی‌خواستند

*بریز و بپاش‌های بی‌پایان پهلوی/ چادر ۱ میلیون دلاری برای شام خوردن شاه!

یکی از مقولاتی که در رژیم گذشته موجب آزار ذهنی مردم بود و نظام جمهوری اسلامی به سمت مقابله با آن عزیمت کرد؛ حیف و میل بیت‌المال و بریز و بپاش حکمرانان بود.

می‌توان گفت بارزترین صفت پهلوی‌ها در کنار سایر صفات رذیله آنان "بریز و بپاش" بود. بریز و بپاشی که البته از جیب مردم و مستضعفان پرداخت می‌شد و پس از انقلاب اسلامی ابعاد بیشتری از این فساد بزرگ هویدا شد.

پر بیراه نیست اگر بگوییم یکی از جنبه‌های انگیزشی قیام مردم ایران علیه شاه همین بریز و بپاش‌ها بود که گاهی برخی خبرهای آن مثل جشن‌های ۲۵۰۰ ساله، جشن‌های کاخ، سفرهای تفریحی خارجی و... در جامعه نشر می‌یافت.

شاید برای جوانان جالب باشد که اسدا... علم (وزیر دربار) در یادداشت‌های خود می‌نویسد که فقط قیمت چادر محل شام‌خوری شاه در تخت‌جمشید یک میلیون دلار بود.[۴]

و یا همینطور مهمانی‌های مسرفانه دربار که شهره عام و خاص است. مهمانی‌های که برخی از آنها به حدی تجملی بود که یکی از کارگزاران دربار در خاطراتش می‌گوید حتی ما هم در سطح تجمل این مهمانی‌ها نبودیم!

درباره سبک زندگی شاه مستند است که روزها دیر از خواب برمی‌خواست و فقط پس از چند ساعت محدود کار روزانه از پشت میز، بلافاصله به بزم پوکربازی و مهمانی می‌شتافت و بساط عیش تقریبا همیشه در درباره پهلوی برپا بود.

باید بهوش بود و دقیق مقایسه کرد...

نظام جمهوری اسلامی هرگز مصون از خطا و اشتباه نیست. همچون تمام نظامات دیگر و حتی همچون نظام حکومتی امام معصوم که آن هم مصون از خطا و فساد نبود. اما به رأی‌العین می‌توان دید (اگر عزمی برای دیدن وجود داشته باشد) که حرکت و جهت‌گیری نظام جمهوری اسلامی ایران به سمت عدالت است.

حرکتی که البته تاکنون و طی ۴۵ سال گذشته دستاوردهای در تحقق عدالت داشته و مهمتر از آن دستاوردها نیز نشان داده که در عزم خود جدی است.

عزمی برای بسط عدالت که غلط نیست اگر بگوییم در تاریخ ۲۵۰۰ سال گذشته ایران زمین بیسابقه است و این شمیم با انقلاب اسلامی بر ایران بزرگ وزیدن گرفت.

***

۱_https://rasanews.ir/۰۰۳۹JV

۲_https://basirat.ir/fa/news/۳۴۶۴۶۸

۳_mshrgh.ir/۱۲۳۹۲۹۹

۴_http://fna.ir/۳cafqq

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    46 3
    یعنی الآن بریز و بپاش و تفاخر نیست ؟ هست چند برابر بدترش ! به اسم دین و حکومت علوی هم انجام میشه !
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      1 23
      بعضی نه می فهمند نه میخواهند بفهمند! یک بار متن رو درست خواندی؟
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      1 16
      تو متن نخوندی که در حکومت امامان هم فساد بوده؟!
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      1 34
      عزیز جان متن رو کامل بخونید، نویسنده داره میگه این حکومت بیشتر از حکومت قبلی عزم مبارزه با اشرافیگری های واقعا گزاف مشابه اون زمان رو داشته‌ و این حرف حرف درستیه، اگرچه متاسفانه علیرغم تلاش در این زمینه بقولی سمبه اش پر زور نبوده و فقط پنجاه درصد موفق شده باشه ولی قطعا همین سعی تام برای حذف اشرافیگری خودش ارزشمنده ،توجه داشته باشید که خیلی از اشرافیگریهای برخی وابستگان دولت شخصی و پنهان هست و دست حکومت برای مبارزه علنی با اون فعلا بسته ،فرضا وزیری با پول خودش رفته خانه ای با فلان قیمت با فلان دیزاین آنچنانی خریده،در حریم شخصی دولت نمیتونه معترض بشه که چرا در حریم شخصی خودش چنین اشرافیگری راه انداخته ولی در محیط کار دست دولت برای مبارزه بازه و باهاشون مقابله میشه
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      36 0
      کدوم حکومت امامان ؟ فقط علی ( ع) حکومت کرد که اینام محبورن برا توجیه بگن فساد بود شایدم در پایین دستها بوده ولی به محض متوجه شدن سخت برخورد میکرد خودی و غیر خودی نمیکرد اگه از فسادی خبر داشت به اسم مصلحت نمیپوشاند سریع برکنار میکرد
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      2 0
      اسلام خوبه باید باشه حساب تعداد مردمی هم زیر چرخ توسعه له شدند داشته باشند بد نیست کمی مراعات
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      3 3
      الان هرچی باشه خیلی بهتر از دوران سیاه پهلویه
  • حامد IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    28 1
    همه ی اونا با هم چای دبش میشه؟
    • فرشید IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      25 12
      فقط یک دزدی محمدرضا با دزدیدن ۳۵ میلیارد دلار در روز خروج ۱۰۰۰ برابر فساد چای دبش در ضمن جمهوری اسلامی صاحب چای دبش را به زندان انداخت ولی براندازان طرفدار دزد ۳۵ میلیارد دلاری شدند!
    • ا IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      13 0
      به شرفم نه .. به پیر به پیغمبر نه ... حساب کردم دیدم اگه کرج با هشتصد هزار جمعیتش رو عمدا بکشی و دیه کامل بدی هنوز به جناب دزد دبش نمیرسی .فکرش رو کن به کجا وصله بمب اتم تکونش نداده و مثل خاوری فرار نکرده. یاد شهید مظلوم بسیجی «سید روح‌الله عجمیان» افتادم .. فاعتبروا یا اولی الابصار
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    14 0
    جناب قاضی القضات چون وقتی حضرت کلاهبردار بیسواد طبری(آنکه بدون دیپلم توانسته بود مدرک قلابی مهندسی معماری و مشاور رسمی دادگستری بگیرد) داشت میلیاردی می دزدید شما معاون قوه قضائیه و سخنگوی دستگاه قضا بودید و بعد همین طیری راست راست تو دادگاه با تفاخر تمام گفت من بخوام دوستام کل لواسان بنامم می کنند!! اصلا هم اهل تعارف و مردمی نبود. و البته به باور من طبری باشرف بود نسبت به بقیه دزدان مردمی که میلیارددلاری بردند و خوردند و هنوزم سر کار ادعای مردمی بودن دارند. از پهلوی خوشم نمیاد و نیومده و سرش کلی با مردم چونه زدم اما روش شما هم درست نیست
  • ناصر IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    13 0
    واقعا انقلاب اسلامی آن چزی شد که مردم می خواستن تمام بیت المال در خارج کشور هزینه می شود فاجعه فقر مردم را عذاب می دهد بهترین شغل زمان شاه مهندسی بود حالا مهندسان ما زیر خط فقر هستند نمی توانن ازدواج کنند اکنون خانه وخودرو آرزوی خیلی ها شده ودست نیافتنی عدالت اسلامی این بود؟
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    25 0
    آلان عدالت است فساد سیستماتیک نیست حق خوری نیست زمان شاه یک خوانواده می خورد الان هزار فامیل شده حیف میل بیت المال نیست ما همه بالا خره خواهیم مرد آیا در پیشگاه خدا هم می توانید اینگونه حرف بزنید مگر با حرف زدن وشعار دادن می شود عدالت را پیاده کرد زمان شاه هر گناهی پای شاه نوشته می شد اما اکنون پای دین
  • شاهرخ IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    19 3
    سلام برادران گرامی این مطلبی که شما نوشتید درسته و بیشتر از این هم بوده شاه بهترین فرصت تحولات صنعتی ایران (دهه50) راکه میتونست کشورمونو حتی بالاتر از کره جنوبی قرار بده با بی تدبیری خودش و اطرافیانش نابود کرد ولی دوستان گرامی این مربوط به حدود نیم قرن پیشه آیا الان کشورمان مدینه فاضله است اختلاس بی تدبیری مدیریتی آقازاده های فراوان و و و... رمق کشور نازنینم را گرفته و گپ ما تا کشورهای پیشرفته رو روز به روز بیشتر میکنه آوردن مثال حکومت شاهان قبلی توجیه ضعف الان نیست من هم از مشکلات و چالش های جهان فعلی کاملا آگاهم ولی مدیر خوب مثل راننده با تجربه ایه که خود و مسافرانو به سلامت از گردنه ها عبور میده
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    23 0
    به نظر شما امروز عدالت ازز سر و روی ایران بالا میرود؟ اینقدر عدالت داریم که در هیچ دوره تاریخ نداشتیم!
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    24 0
    هدف از انقلاب ما این نبود که شاهدیم
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    22 0
    چه عدالتی ،فقط برچسب عدالت وجود داره . خدا لعنت کنه اونهایی که این کارها رو کردن مردمونسبت به نظام و انقلاب و شهدا بدبین کردن
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    26 0
    چرا در همین دوره بریز وبپاش و فساد و تریاک وتفاخر بیشتر شده؟
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      0 24
      بیشتر هم که شده باشه ولی حکومت مثل زمان شاه طرفدار فساد نیست. بفهم
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      10 0
      حکومت طرفدار فساد نیست؟! چه توجیهی! مگه قراره حکومتها طرفدار فساد باشند؟ ضمن اینکه اگر قرار بشه فقط اونهایی که مشخص شده رو لیست کنید،چقدر خواهد بود؟ از دکا نفتی..تا زنجانی...تا دبش...تا خاوری...بگیر برو جلو..تاره اینها بزرگها هستند..
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    7 0
    در ایران باید مولتی میلیاردر باشی ولی تظاهر به معمولی بودن و مشکلات اقتصادی و گرانی بکنی . به نظر شما این است عدالت؟!
  • اهورا IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    10 0
    البته تا حالا عدالتش برا مردم عادى انجام شده و مهربانى و عف اون برا خاورى و بابك زنجانى و چاى دبش و مهدى و فائزه هاشمي و پسران ناطق و لاريجانى و رضايى و سبحانى و فريدون و ببينيد از بچه هاي ريس جمهورا تا ناكجا اباد دزدى و اختلاس و فساد اخلاقى و مالى داشتين ، اگه يك صدم اين دزديا توسط مردم عادى انجام ميشد صد بار اعدام ميكردين نمونش چاقو كشى يه كارگر تو خيابون بدون كشته اعدام و .... لطفا عدالت رو مثل على اجرا كنين نه مثل معاويه ، اين طلحه و زبيرها الان دوروبرتون فراونن
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    7 1
    جمهوری اسلامی قابل مقایسه با حکومت طاغوت نیست ولی در حد اهداف و آرمان انتقلاب اسلامی هم نیست. نمونش پارتی بازی، شما از صف نونوایی یا کل ادارات را اگه یه ابدارچی اشنا داشته باشی کارت دوسوت حل میشه ولی اگر نباشه میفتی توی بروکراسی اداری بعد چند سال در نمیایی
  • صرفا جهت اطلاع IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    12 0
    در همین دوره هم مثل گذشته فساد و بی عدالتی هست.
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    12 0
    تو رو خدا شما از فساد حرف نزنید،بابک زنجانی،سه هزار میلیارد فقط یک نفر برد کانادا،چای دبش،فولاد،و.....، خداوکیلی.فساد نداریم؟!
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      12 0
      لگن سازه ویران خودرو و سایپا لگن را فراموش نکن
    • فرشید IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      1 6
      فقط یک دزدی محمدرضا با دزدیدن ۳۵ میلیارد دلار در روز خروج ۱۰۰۰ برابر فساد چای دبش در ضمن جمهوری اسلامی صاحب چای دبش را به زندان انداخت ولی براندازان طرفدار دزد ۳۵ میلیارد دلاری شدند!
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    20 0
    خدا وکیلی الان حیف و میل کمتر شده؟
  • GB ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    20 0
    یادش بخیر شعارهای اوایل انقلاب
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    11 1
    مقاله تان خیلی خنده آور است. بابا مردم الان رد شدن از شعارها و اقدامات شما
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    11 1
    متاسفانه مردم اعتمادشون رو از دست دادن
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    1 5
    عالی بود ،انشالله خداوند این حکومت مهدی فاطمه عج رو از آفت تجمل گرایی و سایر آفات پنهان دین مصون و محفوظ بداره، الهی آمین🤲🌹
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      2 0
      یا خیلی مفتخوری یا خیلی....
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    4 1
    برخی مسئولین در ادارات مثل شاه برخورد می کنند برخی گزارش ها خلاف واقع هستند آقا جانم مولایم فدای کلامتان شاید نظراتمان را به شما منتقل کنند ان شاءالله
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      6 1
      قبلا قسمتی از مردم فقر بودن امروز بیش از نیمی از مردم فقی هستند این یعنی عدالت
  • US ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    18 0
    الان عدالت از سرو روی ما میباره ؟!
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      1 14
      الان بری دادگاه میتونی امیدوار باشی حقت رو بدن. ولی زمان شاه اگه طرفت آمریکایی یا درباری یا بهایی یا هویدایی بود؛ حق بی حق.
  • ایرانی با غیرت IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    5 3
    پس شکنجه های ناجوانمردانه ساواک جنایتکار و تجاوز هایش به مخالفان رژیم قرون وسطائی شاه چه میشود؟ اره کردن دست مخالفان توسط این سازمان امنیت جهنمی را یادتان رفت بنویسید!
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    4 0
    تمام این حکومتها اگه بی عدالتی بود با اسم دین نبود الان زشته که با اسم دین، وضعیت اینجوری باشه
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    8 0
    فساد پهلوی با الان قابل مقایسه نیست الان اقتصاد دورهمی و خودی و فامیلی است و یکنفر نیست تازه مگه همش هم در ظاهر فساد است الان شما ببین خودرو مونتاژی دست چندتا خاندان است معدن دست چندتا خاندان است امتیاز فلان کالا دست چند خاندان است .....
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    5 0
    هنوزم خیلی ها تریاک میزنند
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    6 0
    باشه همه قبل شما فاسد الان چی داری رو کنین ؟ چرا تصمیمات به نفع مردم برعکس و به ضرر مردم میگیرید ؟ الان بااین همه ادعا شما بیا تعرفه واردات خودرو همین هفته بعد ۱۰ درصد کن ؟ چرا انجام نمیدین کاری نداره رده های بالاتر بخاطر وضع وخیم خودرو دستور لازم الجرا سریع بده چرا نمیده ؟
  • امیرخان IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    9 0
    خواهشا تموم کنید این حرفهای کلیشه ای رو
  • حمیدرضا IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    8 0
    آیا در محضر پروردگار همین دلائل رو میتونید برای وجود فساد و عدم مجازات مفسد بگید؟کلاه خودتون رو قاضی کنید
  • فرزاد IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    15 0
    اون زمان بریز بپاش در لباس پادشاهی بود الان بریز بپاش در لباس دیانت و ریا نتیجه ها هم مشخصه. هر دو گناهکار
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      15 0
      دزدی و شراب خوری هر کجا که باشد حرام است چه در مسجد اسلامی باشد و چه در میکده طاغوتی / چه بسا شرابخواری در مسجد اسلامی گناهش بیشتر از شرابخواری در میکده طاغوتی است / بریز و بپاش و اشرافی گری در جمهوری اسلامی اگر باشد قبیح تر و بدتر از بریز و بپاش در حکومت طاغوتی قبل از انقلاب است / پس بعضی ها نباید با بیان اینکه فساد در زمان حکومت امامان معصوم هم بوده فساد و اشرافی گری موجود در جامعه اسلامی ما رو توجیه کنند و موجه جلوه بدهند
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    10 0
    عدالت!! یعنی اینکه شهرداری ها اگر از ما مردم شکایت کنند میتونن نرخ تأخیر تأدیه بگیرند ولی اگر ما مردم از شهرداری ها شکایت کنیم و محکوم بشود شهرداری میتواند بدون نرخ تأدیه و ۱۸ ماه بعد خسارت و محکومیتش را بپردازد این یکی از جلوه های بی عدالتی در قانون گذاری است / قوانینی که سال ۶۱ تصویب شدند و تاکنون دارن اجرا میشن و هر دولت و مجلسی هم آمده چون به نفعش نبوده حاضر نشده اون رو بازنگری کند و تغییر بدهد / بی عدالتی یک مقوله است تداوم بی عدالتی مقوله دیگر و بدتر از همه اینکه بخاطر تعارض منافع راضی باشند به تداوم اون بی عدالتی / مدام گفته میشه که همه در برابر قانون یکسانند و در قانون بالادستی (قانون اساسی ) هم چنین امری ذکر شده اما موقع قانون گذاری بین افراد حقیقی و حقوقی تفاوت قائل میشوند به نفع افراد یا ارگانهای حقوقی نه به نفع مردم / تعارض منافع در کشور مانع از اجرای عدالت است کشورهای دیگه که حتی غیر مسلمان هستند با تصویب و اجرای قوانین تا حد زیادی تعارض منافع رو برطرف کردند و موقعیت تعارض منافع رو تا حد زیادی برای مسئولینشون از بین بردند اما ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم و فقط به زبان شعار عدالت سر میدهیم
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    8 0
    شما بروید تصاویر میز شامی که فلان مسئول کشور در ده های گذشته برای ملک عبدالله پادشاه عربستان در ایران انداخته بود و بر سر اون سفره نشسته بود رو ببینید اون تصاویر در اینترنت هست / بعد مقایسه اش کنید با سفره ای در دیدار گورباچوف با امام (ره) که گفته میشه تنها با یک نوع غذا بوده / اونوقت می‌بینید که برخی مسئولین ما در دهه‌های گذشته پایبند به سیره و آرمان امام (ره) نبودند که هیچ بلکه دنبال اشرافی گری و بریز و بپاش بودند / خانه های برخی مسئولان کشور در همین دو دوره ریاست جمهوری قبل کجای تهران است !؟ اونوقت معلوم میشه بریز و بپاش یعنی چی !؟ / تریاک تفاخر نبوده و نیست چون قبل و بعد از انقلاب با اندک تفاوتی در دسترس فقیر و غنی بوده و هست اون چیزی که در دسترس همه نبوده و نیست سفره ها و خانه های مجلل و گرانقیمت و.... است که در اختیار برخی مسئولین بوده و هست / بی رودربایستی شنا کردن در استخر همان کاخ های طاغوتی متأسفانه بعد از انقلاب هم نصیب برخی مسئولان اشرافی بوده / با کنایه عرض میکنیم که شراب خوردن در مسجد اسلامی حلال نمیشود بلکه گناهش صد برابر بدتر از شراب خوردن در میکده طاغوتی است
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    0 9
    من نمیخوام به کسی توهین کنم؛ اما در دوره پهلوی از تورم تا اختلاس و فساد و فقر و اعتیاد هزار برابر امروز بود اما یه عده بیسواد میان میگن ما امروز هم وضعمون خوب نیست و همیشه از حکومت اسلامی طلبکارند خب عزیز من باید به مسئولان فرصت بدید تا ویرانه های باقی مانده از دوران پهلوی به مرور آباد شوند التماس تفکر
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      0 6
      خدا خیرت بده
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      13 0
      عزیز چهل و پنج سال گذشته چندسال دیگه فرصت میخوای رفته رفته که بدتر میشه
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      12 0
      عزیز سال 1403تشریف داریم اون مسئولینی که گفتین میخوان درست کنند چند صد سال دیگه وقت میخوان تا یواش یواش درست کنند
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      4 0
      ببخشید ها آدم باید در مورد دشمنانش هم عدالت داشته باشه
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    10 0
    هیچ شباهتی این نظام به شعارهای سال 57نداره
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    10 0
    الان عدالت هست؟؟؟مشرق حس میکنم از کف جامعه خبر نداری
  • نقی معمولی IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    11 1
    سلام. 45سال ازانقلاب گذشت. درعدالت شما همین بس من بازنشسته بعد30سال کارشرمنده زن وبچه هام هستم یه عده کارمندهای خودی دیگه فیش‌های حقوقی نجومی می‌گیرند.. عدالت یعنی همین. علی. ع. جان کجایی.
  • باقری IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    6 0
    فساد هست خیلی هم هست. سیستماتیک هم هست. یعنی برای فساد برنامه ریزی شبکه ای می کنند و قشنگ همدیگر را هم پشتیبانی می کنند. مثل دیگنیتی های مجلس یا قوه مثلاً مقننه ، مثل طبری ها در قوه قضاییه . مثل حقوق متوسط ۶۰ میلیونی دو خودرو ساز زیان ده در قوه مجریه که هزینه تولید خودرو را تا چهار برابر عرف بین المللی به مردم و دولت غالب می کنند. با کارگر ارزان ، انرژی ارزان ، زمین‌ها و تجهیزات مصادره ای و یا ارز دولتی ، بدون هزینه های کشتیرانی از چین و کره و ژاپن و اروپا و .... به ایران . اگر فساد نیست و سیستماتیک نیست ، شما بگویید اسمش چیست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس