محمدهادی‌ سبحانیان

"ثروتمند بودن گناه نیست"؛ این گزاره‌ای عقلانی و اسلامی است که مقامات اقتصادی و مالیاتی کشور باید آنرا بدانند و بگونه‌ای صحبت نکنند که ثروتمندی نکوهش شود.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

دردسر سخنگوی تحریمی حزب اعتدال برای چپ‌های نجیب

آنچه باید از خط فقر پایین چین بیاموزیم/ دردسر سخنگوی تحریمی حزب اعتدال برای چپ‌های نجیب

جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه اخیرا پیرامون انتخابات و وضعیت رد صلاحیت‌ها گفته است: حضور ما و اعلام لیست در شهرهای بزرگ و کوچک منوط به ابراز نظر صریح و شفاف و رسمی شورای نگهبان است، لذا اگر زمانی حزب اعتدال و توسعه نتواند در تهران و دیگر استان‌ها لیست ارائه کند، از همین حالا اعلام می‌کنیم که مقصر حزب اعتدال و توسعه نیست و ما تلاشمان را کردیم تا بتوانیم فضای رقابتی برای مشارکت بالا ایجاد کنیم، اما زمانی‌که رقابت از ما گرفته شده، نباید انتظار مشارکت داشت!

به گزارش اعتمادآنلاین او همچنین تصریح می‌کند: ما به اصل انتخابات و صندوق رای اذعان داریم اما به شرطِ داشتن کاندیدای پذیرفته شده چراکه اگر کاندیداهای لازم را در شهری مانند تهران داشته باشیم، امکان اینکه لیستی در تهران ارائه نکنیم، وجود دارد.

هروی می‌افزاید: این که اصلا در چه شهرهایی لیست داشته باشیم یا خیر، باز هم به عملکرد شورای نگهبان مربوط است و لذا اگر قرار باشد لیست بدهیم لیست کامل خواهیم داد وگرنه لیست نخواهیم داد.

او گفته است: در حال حاضر شرایط به نحوی است که گروه‌هایی قرار است با حزب اعتدال و توسعه ائتلاف کنند، اصلاً کاندیدایی ندارند که بخواهند به ما اضافه شوند و ما عملاً در وضعیتی قرار داریم که به علت نداشتن بازیکن نمی‌توانیم در زمین بازی، بازی کنیم نه به دلیل تحریم کردن انتخابات...بنده رسماً اعلام می‌کنم که حزب اعتدال و توسعه می‌خواهد کاملاً در فضای سیاسی نقش آفرین باشد اما مشروط بر اینکه کاندیدای لازم برای فعالیت و حتی ائتلاف با دیگر اعضا را داشته باشد.[1]

*ما البته از سابقه سیاسی یا کارنامه آقای هروی مطلع نیستیم لکن فرض بر صحت تمام ادعاهای ایشان درباره ماجرای صلاحیت‌ها اما باید به ایشان یادآوری کرد که اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 92 هم هیچ نامزدی در انتخابات نداشتند لکن از آنجا که مثل امروز جرأت "تحریم انتخابات" را پیدا نکرده بودند؛ یک رفتار عقلانی به خرج دادند و از گزینه "نامزد نزدیک" حمایت کردند.

سیاستی که اتفاقا نتیجه هم داد و چپ‌ها با حسن روحانی به پیروزی رسیدند.

از طرف دیگر باید این اصل سیاسی را هم به آقای هروی یادآوری کرد که تکلیف شرکت در انتخابات در هیچ حالتی رفع شدنی نیست و ساحت دموکراسی هرگز نمی‌تواند و نباید پذیرای ذبح صندوق رأی باشد. زیرا پس از عبور از صندوق رأی گزینه خیابان قرار خواهد داشت.

یادآوری این نکته هم ضروریست که اظهارات هروی دقیقا به معنای تحریم انتخابات و تکرار تئوری "مشارکت مشروط" سعید حجاریان است که با عزم کاستن از مشارکت مردم طراحی شده زیرا بدیهیست که شورای نگهبان هرگز نمی‌تواند نامزدهای بی‌صلاحیت و بدسابقه را تأیید صلاحیت کند.

حرفهای آقای هروی که از جایگاه سخنگوی حزب اعتدال بیان شده‌اند همچنین باید مد نظر بزرگان این حزب از قبیل آقایان واعظی و نوبخت نیز قرار گیرند که از نجبای جریان چپ محسوب می‌شوند و تا اینجا هم صراحتا بر حضور در انتخابات تأکید کرده‌اند.

مد نظر از آن حیث که نکند داغ تحریم انتخابات بر پیشانی حزب اعتدال حک شود و شاهد برخورد امنیتی با "مخالفان انتخابات" باشیم.

مع‌الوصف این احتمال نیز وجود دارد که هروی، سخنان و مواضع بزرگان حزب اعتدال که ما آنها را به مشارکت‌جویی و نجابت می‌شناسیم تکرار کرده باشد! احتمالی که در پیامد آن باید حزب اعتدال را نیز در زمره تندروهای چپ ارزیابی کرد.

***

ثروتمند بودن گناه نیست!

آنچه باید از خط فقر پایین چین بیاموزیم/ دردسر سخنگوی تحریمی حزب اعتدال برای چپ‌های نجیب

سیدمحمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور طی سخنانی در جریان جلسه علنی مجلس برای بررسی پیشنهاد حذف افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده از لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ بیان کرد: ما برای مخارج کشور باید منابع پایدار ایجاد کنیم. افزایش یک واحد درصدی مالیات بر ارزش افزوده فشاری بر مردم عادی وارد نمی‌کند بلکه مشمول ثروتمندان و پرمصرف‌های جامعه می‌شود.

به گزارش ایسنا، او تصریح می‌کند: در همه جای دنیا به این سمت حرکت می‌کنند تا کسانی که پرمصرف بوده و ثروتمند هستند مالیات بیشتری پرداخت کنند.

سبحانیان گفته است: کشور باید تصمیم بگیرد تا مالیات‌ستانی از ثروتمندان صورت بگیرد؛ بدین ترتیب سفره مردم بازتر می‌شود و مالیات‌ها مشمول ثروتمندان و پرمصرف‌ها خواهد شد. مالیات ابزار درآمدزایی نیست بلکه ابزاری برای تولید ثروت به شمار می‌رود.[2]

*سخنان آقای سبحانیان به گونه‌ای است که انگار "ثروتمندی" و برخوردار بودن در ایران یک شقاوت ابدی و مستوجب مجازات است. شقاوتی نابخشودنی که باید با ابزار مالیاتی آنرا عذاب داد!

این در حالی است که مالیات در فلسفه صحیح خود نه بعنوان یک پرکننده همیشگی خزانه‌ی دولت‌ها بلکه بعنوان ابزاری برای ایجاد عدالت مالی در یک کشور، اعمال سیاست‌های بهینه اقتصادی و مقولاتی از این دست اعمال می‌شود.

و صد البته همگی می‌دانیم که عدالت شامل فقط فقرا نیست و اغنیا هم باید در ذیل پرچم عدالت باشند.

بماند که "تولید ثروت و برخورداری و رفاه" در جامعه باید یک مبحث مورد تمجید و تحسین باشد تا اقتصاد ملی قوت یابد و حال مردم بهتر شود نه اینکه از چپ و راست خطاب به ثروت و ثروتمندانِ معقول شاهد طعن و کنایه باشیم.

در عین حال، اظهارات آقای سبحانیان در بحث "پرمصرف‌ها" کاملا صحیح است و صرفا و فقط با مالیات است که می‌توان پر مصرف‌ها را از کار بدشان منصرف کرد. همچنان است که مالیات یک ابزار مهم برای کنترل نقدینگی در جامعه نیز هست.

در بحث ادعای آقای سبحانیان مبنی بر اینکه افزایش 1 درصدی مالیات بر ارزش افزوده فشاری به مردم اعمال نمی‌کند البته باید تصریح، تأکید و پیش‌بینی کرد که این حرف صحیح نیست زیرا صاحب سخن، شاخص اقتصادی "کشش تورمی" را در نظر نگرفته است.

چه اینکه بازار با هر میزان افزایشی در مالیات؛ حاشیه سود خود را حفظ می‌کند و در نتیجه مردم گرانی بیشتری احساس می‌کنند. گرانی بیشتری که در فرایند کشش تورمی نیز قرار می‌گیرد و کالاها و خدمات دیگر هم با مشاهده این گرانی دچار انفجار قیمتی می‌شوند.

دقت شود که در همین دولت شاهد بودیم که وعده دادند با حذف ارز 4200؛ گرانی فقط شامل 4 کالا می‌شود اما اسب گرانی مهار پاره کرد و گرانی شامل همه کالاها شد!

از این تجربه تلخ باید برای ادعای بی‌تأثیر بودن گرانی 1 درصدی مالیات بر ارزش افزوده عبرت گرفت.

***

آنچه باید از خط فقر پایین چین بیاموزیم

آنچه باید از خط فقر پایین چین بیاموزیم/ دردسر سخنگوی تحریمی حزب اعتدال برای چپ‌های نجیب

محمدرضا باهنر، فعال شهیر اصولگرا و از نمایندگان ادوار مجلس به تازگی در سخنانی که آرمان ملی آنها را منتشر کرد، گفته است:

"همین یک ماه پیش با یکی از مقامات حزب کمونیست چین ملاقات داشتم؛ گفت ما در کشورمان فقیر نداریم. گفتم خط فقر شما چقدر است؟ گفت دو دلار در روز، یعنی ماهی ۶۰ دلار که می‌شود ۳ میلیون تومان ما"

او می‌افزاید: همین چینی‌ها الان ۲۰ تریلیون دلار ذخیره ارزی دارند ولی هر شهروند چین با روزی ۱ دلار زندگی می‌کند.[3]

*نرخ پایین خط فقر نشان از مثبت بودن روند اقتصادی است.

اگرچه نباید این حقیقت بزرگ و مهم را از یاد برد که سطح مطالبه و انتظار ذهنی اقتصاد در بین شهروندان کشورهای پیشرفته بسیار کمتر از شهروندان ایرانی است.

در این کشورها مسئله صرفه‌جویی در حد اعلی از یکسو و عدم ایجاد مطالبه از سوی رسانه‌ها به شدت مورد توجه قرار دارد و لذا فضای ذهنی مردم و مسئولان آنها حالتی رضایت‌آمیز (به درست یا غلط) دارد.

مثلا جالب است که بدانیم در لندن استفاده از وسایل منزل دسته‌دوم و حتی بسیار قدیمی کاملا رایج است و اغلب شهروندان نیز برای تشکیل زندگی و ازدواج یا هم‌خانگی به دنبال خرید وسایل تازه نمی‌روند.

خرید میوه بصورت تک‌دانه، توزیع اقلام مصرفی خانوار در اوزان کمتر برای قیمت کمتر، استفاده از لباس گرم در محیط خانه و در فصول سرد برای صرفه‌جویی، تبلیغ و ترویج استفاده از پوشک چندبار مصرف برای کودکان، مصرف غذای کمتر، فعالیت ورزشی برای سلامتی به منظور دوری از هزینه‌های درمان و... همگی بخش‌هایی از چالش‌های زندگی در این کشورهاست که در کنار مثبتات بیش و کم اقتصادی موجب ایجاد رضایتی می‌شود که تبلور آنرا می‌شود در پایین بودن نرخ فقر دید.

از همین روست که می‌توان تصور کرد چگونه یک مقام مسئول چینی با آرامش خیال به آقای باهنر اعلام می‌کند که خط فقر در چین حدود 3 میلیون تومان در ماه است.

دقت شود که این توضیحات هرگز نافی مثبتات اقتصادی ایران نیست و مثلا شاید برای مخاطبان محترم جالب باشد که ایران اسلامی در شاخص فقر مطلق (فقر مساوی با گرسنگی) در زمره یکی از سیرترین کشورهای جهان است و حتی از انگلستان هم رتبه بهتری دارد.[4]

مالیات کم، سوخت ارزان، جایگاه مطلوب در شاخص امید به زندگی، درمان و نان ارزان؛ جملگی از شاخص‌های مثبت اقتصادی در ایران هستند.

در بحث شاخص خط فقر ایران نیز که متأسفانه بالاست باید به این نکته مهم و راهبردی اشاره کرد که خط فقر شاخصی اقتصادی است که به شدت از مقولات روانی تأثیرپذیر است.

جدای از این باید دانست که بازار ایران غیر از تورّم، دچار مشکل "گرانی بیقاعده" نیز هست. گرانی بزرگی که از هیچ قاعده دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کند و در اثر نبود نظارت دولتی بر بازار حادث می‌شود.

این گرانی بیقاعده یکی از اصلی‌ترین عوامل رشد خط فقر در ایران ارزیابی می‌شود که البته راه رفع آن نیز در سطور قبل بیان شد.

***

1_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-649188

2_ isna.ir/xdQqWS

3_ https://www.armanmeli.ir/fa/tiny/news-1092414

4_ https://tn.ai/1944648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • صابری IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    19 6
    مقام چینی سر به سرت گذاشته چون با یه سرچ ساده میشه درآمد سرانه چینی ها و ایرانیها را مقایسه کرد در ضمن چین یکصدم ما هم منابع نفت و گاز و معدن نداره و ایران را فقط باید با کشورهای جنوب خلیج فارس و نهایتش عربستان مقایسه کرد
    • SE ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      7 5
      هزینه های جاری دولت باید از درآمد مالیاتی خصوصا از پروتمندان باشه و درآمدهای نفتی فقط باید خرج یاخت زیربنای کشور و تحقیقات و توسعه صنعتی بشه ولی فعلا پروتمندان دارند پول نفت را می بلعند سفره مردم و تحقیقات و توسعه صنعتی قطره پکانی زنده هستند
    • FR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      4 3
      حالا چرا نهایتش عربستان ؟! اگر قرار بود منابع انرژی صادر کنیم و جنس وارد کنیم که انقلاب نمی کردیم … الگو قرار دادن گلو های شیرده در بازارهای خلیج فارس برای ایران نه تنها افتخار نیست بلکه ذلت تمدنی و فرهنگی ست
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      4 7
      پس مثل اون کشور ها می خواهید بیکار خونه بشنید ماه به ماه دولت پول مفت بده بهت. من فکر می کردم دغدغه پیشرفت دارید دوست دارید مثل ژاپن و کره و چین بشید
    • رزا US ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      0 0
      اى کاش به جاى سر فرود آوردن در مقابل چين و روسيه حداقل سياست هاى آنان را به کار مى برديد که اولويت اول شان ملت و اقتصاد است مسئله اى که هىچکس نمى تواند آن را رد کند
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    25 11
    دستمزد روزانه کارگر ساده در چین 27 دلار و 50 سنت است و همین الان با یک جستجوی ساده در گوگل قابل مشاهده است و این دو دلار آقای باهنر مربوط به دهه 50 میلادی است
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      11 8
      قهر با صتدوق رأی و یا عدم شرکت اصلاح طلبان تهوع آور در انتخابات را به فال نیک باید گرفت و این موضوع را از الطاف الاهی دانست! چرا که این قوم یعجوج و معجوج و لجوج در هر انتخابات چنانچه پیروز شوند راهگشای جاسوسان صهیونی به کشور می شوند و اگر ببازند بلوا و فتنه و آشوب به پا می کنند و به دنبال انقلاب های رنگی جورج سوروسی می روند!!
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      15 5
      07:57 اصلا اینطور نیست، همونطور که گفتی من سرچ کردم حد اقل حقوق در چین برای کارگر ساده 138 دلار در ماه هست. روزی ‌27.5 دلار شما میشه ماهی 700 دلار برای 26 روز کار که این حد اقل حقوق برای کارگر ساده در چین نیست.
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      10 7
      درست می فرمایید . بنده هم پرسیدم. بنظر طرف چینی با آقای باهنر شوخی داشته
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      11 4
      اگر این حرف جناب باهنر حقیقت داشته باشه یعنی در چین آنقدر اقلام مصرفی ومسکن وحمل ونقل ارزونه که کارگر می‌تونه روزانه ۲۷ دار پس‌انداز کنه با این حرف مدیریت خودشونو زیر سوال برد
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      14 5
      ناراحت نشوید چون کلا باهنرها به این سبک حرف زدن عادت دارن!
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      10 0
      یکی از امتیازات چین برای اسمبل یا کپی کالاهای شرکت های بزرگ نیروی کار فوق العاده ارزانش هست. به همین دلیل هست که کالاهایی مثل ایفون در آمریکا طراحی و در چین منتاژ میشود
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    12 4
    اراجیف
  • محسن IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    14 8
    استاد شما فقط مالیات گرفتن و فشار به مردم رو از بقیه کپی میکنید بقیه چیزا تعطیله...
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    10 0
    تولید ثروت خوبه توزیع نا متقارن ثروت بده. شکاف طبقاتی بده.
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    6 0
    با شما موافقم که مالیات وسیله جریمه نیست بلکه ابزاری برای هدایت نقدینگی به بخش های مولد و افزایش خدمات عمومی است اما در کشور ما خیلی ها بر اساس قوانین اشتباه پولی و مالی و ارزی حاکم بر کشور ثروتمند شدند. این قوانین داره تضاد ظیقاتی ایجاد میکنه وبا مالیات این شکاف درآمدی جبران نخواهد شد. اون قوانین باید اصلاح بشه
  • احسان معتمدی IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    5 0
    ثروتمند بودن گناه نیست اما بیشتر از راه دزدی و خیانت پولدار می شوند .مانند پزشکان که جیب مردم ایران را تاراج و سپس در کشورهای غربی مشغول عرق خوری و کثافتکاری می شوند
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    5 2
    یا جستجو نمیدانید یا ترجمه یا اینکه از منابع غیر واقعی استعلام گرفته‌اید حداقل دستمزد در چین 870 RMB در ماه یعنی کمتر از ۵ دلار درروز است که باز هم از دستمزد روزانه کارگری در ایران کمتر است
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      3 4
      داداش یک بار دیگه سرچ کن اونا ساعتی حساب میکنم روزانه بیش از ۲۷ دلار میشه که از مزد جهانی کمتره ولی از نظر ما بهشته
  • آبی آسمون IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    36 2
    درآمد خود آقای باهنر ماهی چقدر هست؟ آقای باهنر خودت با روزی ی دلار زندگی تا ماهم از شما یاد بگیریم
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      7 2
      خودش اگه حداقل 100 دلار درروز خرج نکنه شب خوابش نمیبره
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    35 2
    آقای باهنر و امثال ایشان در چهل سال قبل مانده است به همین خاطر هم وضعیت زندگی مردم این شده کاش خودش یک ماه با حقوق کارگر سر می‌کرد بعد از دهان مبارک در و گوهر می‌بارید
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      21 2
      خودش سنی ازش گذشته و به زودی به ملاقات خدا میره و باید پاسخگوی چند ده سال قانون گذاری برای مردم و پاسخگوی مسبب این شرایط بودن باشه.
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    12 4
    حقوق کارگر در چین ۲۷دلار ۵۰ سنت است ،خدایا ببین زندگی مردم دست چه کسانی افتاده .دستمزد در ایران از هندوستان هم پایین‌تر است
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    13 3
    این باهنر همونیه که برجام رو نخونده ازش. دفاع می‌کرد احتمالا اینجا هم خواب دیده مسئولین سابق چ الحق ما فرقی ندارن
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    11 2
    میگم این همه زحمت میکشی و چرت وپرت میگی یکوقت خدای نکرده خسته نشی!!!!
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    23 2
    لابد قیمت گوسفند در چین 2سنت و گاو 3سنت است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    20 2
    خداییش اینا از کجا دیپلم گرفتن؟؟؟
  • کارشناس IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    11 2
    باید به حال مردمی گریست که حتی احتمال مطرح شدن شما وجود داشته باشد.
  • adrian DE ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    13 2
    اقای باهنر چرا میبافی؛ شاید شما تو اون برج‌های تهران زندگی می‌کنی حالیت نیست
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      3 2
      حتما اونجا زندگی میکنه وحتماهم حالیش نیست.
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    11 0
    ثروتمند بودن گناه نیست ...رانت‌خواری و اختلاس گناهه
  • FR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    0 0
    امکان اینکه دو کلمه حرف حساب بشنویم از دهان اصولگراها بیشتر است حتی اگر خیلی هم طرفدار شخص آنها نباشیم در مورد عادت به صرفه جویی و راضی بودن به امکانات در اروپا دقیقا همینطور است بطوریکه ما ایرانی‌ها هم در هر شرایطی به محض پیاده شدن از هواپیما در اروپا اتوماتیک صرفه جو میشویم و به محض ورود به ایران برای جبران فشار ولخرجی می‌کنیم …
  • رضا IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    1 2
    بد نیست که آقای سبحانیان رئیس محترم سازمان مالیاتی کشور عنایت داشته باشند بخش عمده کارآفرینی های غیر دولتی توسط کسانی انجام می شود که ایشان از آنها به عنوان ثروتمندان یاد می کند و این اقدام آنها در واقع انجام مسئولیت اجتماعی است و متاسفانه تجربه نشان داده است که افزایش فشار بیشتر بر این افراد منجر به خروج سرمایه آنان از کشور و ایجاد شغل برای افراد دیگر کشورها می شود آیا واقعا سیاست دولت و سازمان امور مالیاتی در جهت خروج سرمایه و سرمایه گذاران داخلی است؟
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    32 2
    موفقيت چنين درحکومت واحدانه آن است چند قطبی دراین کشور وجود ندارد
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      2 0
      دولت چین یک ابر سرمایه دار است که با خصوصی سازی چوب حراج به دارایی اش نمیزند و به شرکت‌های خصوصی هم بازار میدهد اما ۵۱ درصد آن شرکت خصوصی در چین باید به طرقی متعلق به دولت چین باشه
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    13 0
    دولت چین اگر از ملتش بیگاری میکشه به خودشون برمیگردونه نه عده ای خاص
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    3 2
    علی دایی در مورد درامدش در خصوص فوتبالیست‌ها بود در آلمان میگفت که تا نصف درآمد سالیانه هم مالیات داده و هنوز مشمول حمایت بیمه ای دولت آلمان هست بعد اینجا میگن مالیات بیشتر از پردرآمدها آزار به ثروتمندان است
  • ناشناس IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    35 0
    کمی هم از قوانین سخت و اعدام فاسدهای حکومتی چین هم بیاموزید، بی خدا و بی دین هایی که عدالت رو بهتر از ما اجرا میکنند، ثروتمند شدن با پول و امکانات کشور و مردم جرمه، مسئولینی که از قضا کارآفرین و کارخانه دار و تاجرهای بزرگی هم هستند اگر بلدند چرا برای کشور نمیکنند و حالمون اینه اگر نابلدند پس چطور کسب و کار راه اتداختند؟ بس کنید توهین به شعور ملت رو.
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    0 0
    جدی نگیرید..
  • سلام IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    مردم چین پر تلاش و کم توقع وواقع بین هستن.
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    18 0
    حرف زدن موقع بازدم و دفع کربن دی‌اکسید صورت میگیره که به گرمایش زمین ختم میشه، بیاییم از گرم شدن زمین جلوگیری کنیم
  • US ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    23 0
    چین با اینکه بنایش حق امنیت حزب کمونیست هست ولی هیچ موقع در حساب بانکی مردم سرکشی حتی خودکار کامپیوتری نمیکنه.
  • سیدمرتضی حسینی IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    21 0
    سلام و وقت بخیر اگرچه طبق روال قبل که صحبت های مخالف نظرتان را نشان نمی دهید ولی باز هم می نویسم. آقای باهنر چرا فقط از مردم چین و انگلیس می گوید، چرا نخست وزیر انگلیس را نمی بینید که با دوچرخه یا پیاده در شهر رفت و آمد و خرید می کند، در چین تا مسئولی دزدی کند بلافاصله اعدام می شود، در کشور ما لقب هم میگیرند و می شوند آقازاده، ژن خوب، سلطان شکرو کاغذ و... چرا قانون از کجا آورده ای مسئولین اجرا نمی شود تا مشخص شود ثروت افسانه ای برخی از آقایان از کجا آمده است؟
  • تفکر IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    گرانی بهترین مهارطغیان اغنیا است ولی فقرا هرگز توان طغیان ندارند فقط به مردن فکر میکنند اما اغنیا بدنبال گران کردن کالا وخدمات خود هستندتا بر میزان دارایی خود بیفزایند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس