حزب اعتدال و توسعه

تکلیف حضور انتخاباتی از احزاب و گروه‌های سیاسی در هیچ حالتی سلب نمی‌شود و آنها در شرایط بی‌نامزدی مکلف به گزینه "حمایت از نامزد نزدیک" هستند.

سرویس سیاست مشرق _ جواد هروی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون انتخابات گفته است: ما داریم به سمت یک تنور سرد حرکت می‌کنیم و از تنور سرد هم شما نباید انتظار نان برشته و اتفاقات خوب و پسندیده داشته باشید. به همین خاطر معتقدم، روندی که در ماه‌های گذشته هم رخ داد، به گونه‌ای نبود که بتواند این تنور انتخابات را گرم کند.

او می‌افزاید: نهادهای اجرایی و نهادهای نظارتی هم متأسفانه برخلاف منویات رهبری که به بحث مشارکت حداکثری اشاره می‌کردند، عملا قدمی به خیر برنداشتند. واقع‌بین باشیم آنچه که بروز کرده ما را به مشارکت حداکثری نمی‌رساند و به همین خاطر است که برخی از آقایان از جناح اقلیت حاکم صراحتا اعلام می‌کنند که ما حتی به مشارکت حداقلی هم بسنده می‌کنیم. این نشان می‌دهد که یک تضاد آشکار در منافع سیاسی احزاب یا گروه‌های مختلف وجود دارد که این موضوع طبیعتا باید شناسایی می‌شد قبل از اینکه ما به این مرحله از انتخابات برسیم. ۴۰ روز به انتخابات مانده و تصور نمی‌کنم در این مدت باقی مانده ردصلاحیت‌های انجام گرفته، در راستای آمارهای خوش‌بینانه باشد. لذا دیگران اعم از دیدگاه‌های موافق و مخالف، در یک نگاه اشتراک دارند و آن این است که ما تلاشی برای گرم کردن انتخابات و بالا بردن آمار حضور مردم انجام ندادیم.

هروی همچنین اظهار می‌دارد: من به صراحت اعلام می‌کنم آن چیزی که امروز دستگاه‌های اجرایی و نظارتی خیلی به آن امیدوار هستند، یک سیاهی لشگر از کاندیداهایی است که تأیید صلاحیت شدند یا به تعبیری کاندیداهای پوشالی هستند که این افراد هیچ‌گاه نمی‌توانند رغبت مردم را جهت حضور در انتخابات فراهم کنند. آن چیزی که وجود دارد این است که ما بتوانیم داوطلبان کیفی که مردم را به حضور در انتخابات ترغیب کنند، داشته باشیم. در اینکه آماری بدهیم که چند هزار نفر تأیید صلاحیت شدند یک نکته اساسی مغفول مانده و آن این است که از آن طرف چندین هزار نفر هم رد صلاحیت شدند. من برای دستگاه‌های اجرایی متأسف هستم.[1]

فوران خشم یک نامزد ردّ صلاحیت شده/ جولان کودکان در لابی‌های "حزب اعتدال و توسعه"

*دشمنی با قانون و مخالفت با انتخابات به روشنی از اظهارات آقای هروی استنباط می‌شود.

خاصّه اینکه خوب است بدانیم شخص هروی در زمره داوطلبان رد صلاحیت شده نیز هست.

مسئله وقتی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم این مواضع شداد و غلاظ علیه قانون و انتخابات در حالی از سوی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه ابراز می‌شود که این حزب اتفاقا تا این لحظه موضعی مشارکت‌جو و نجیبانه نسبت به انتخابات داشته است.

ضمن اینکه دکتر نوبخت، دبیر کل حزب اعتدال نیز در مصاحبه مطبوعاتی اخیر خود کاملا مشارکت‌جویانه و در سمت نظام و قانون موضع‌گیری کرد.[2]

اکنون سوال اینجاست که چطور می‌توان بین مواضع ضد انتخاباتی سخنگوی یک حزب با رویکرد مطلوب و مشارکت‌جوی همان حزب، اتصال ایجاد کرد؟

پاسخ اینجاست که متأسفانه تدبیر لازم در حزب اعتدال و توسعه وجود ندارد. تدبیری که اگر می‌بود طبعا صدر و ساقه مواضع این حزب سیاسی اینطور متناقض نمی‌نمود.

البته نباید از این طعنه سیاسی هم عبور کرد که اساسا جریان اصلاح‌طلب اعتدالی در ایران نه به اعتدال بلکه به میان‌روی در میانه‌ی حق و باطل شناخته می‌شود و بسا که پارادوکس بین سخنگو و دبیر کل نیز از همین ژن بیمار نشأت می‌گیرد!

فوران خشم یک نامزد ردّ صلاحیت شده/ جولان کودکان در لابی‌های "حزب اعتدال و توسعه"

*تحریم انتخابات به جای عقلانیت انتخاباتی/ تعیین تکلیف تندروها برای دیگران!

و اما آنچه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه باید بداند!

گرمای تنور انتخابات وابسته به رعایت مُرّ قانون و اِعمال آنست نه به بودن این و آن و یا ردّ صلاحیت داوطلبان بی‌صلاحیت.

دلیل سردی احتمالی هم اظهار نظرهای امثال آقای هروی است وگرنه همه می‌دانیم که "صندوق رأی" در هر حالتی محل ایجاد امیدواری است و مردم می‌توانند با رأی خوب سبب ایجاد تغییر شوند.

لکن چه کنیم وقتی چپ‌های تحریمی و مخالفان انتخابات از ماه‌ها و بلکه از سال‌ها قبل برای ذبح صندوق رأی دسیسه‌چینی کرده‌اند و همچنانکه در اظهارات هروی نیز می‌بینیم؛ کمر به کاستن از مشارکت مردم و بی‌اهمیت جلوه دادن انتخابات بسته‌اند.

بماند که در قضیه جهاد تبیین هم به جز آنچه که مقام معظم رهبری انجام داده‌اند شاهد هیچ عملگری دقیقی از حیث رسواسازی پروژه تحریم انتخابات و بانیان آن ندیده‌ایم.

در اینجا البته باید به امثال هروی یک درس سیاسی هم داد و آن اینکه جریانات سیاسی همواره موظف به تربیت و پرورش کاندیداهایی در قامت صلاحیت‌های نظام حکومتی و قانون هستند. وظیفه‌ای که اگر این جریانات یا احزاب آنرا انجام ندهند؛ طبعا حرجی به نظام حکومتی نیست اگر آدم‌های بی‌صلاحیت را برای حضور در انتخابات رد کند.

در ادامه این قضیه اما باز هم تکلیف حضور انتخاباتی از احزاب و گروه‌های سیاسی هرگز سلب نمی‌شود و آنها در شرایط بی‌نامزدی مکلف به گزینه "حمایت از نامزد نزدیک" هستند. نظیر رفتاری که چپ‌ها در انتخابات سال 92 انجام دادند و پس از رد صلاحیت مرحوم هاشمی از گزینه نزدیک یعنی "شیخ حسن روحانی" حمایت کردند و البته پیروز هم شدند.

پوشالی نامیدن داوطلبان تأیید صلاحیت شده و سیاهی لشکر خطاب کردن آنها نیز یا از بغض امثال هروی است و یا متأسفانه از تربیت رایج در اردوگاه چپ که به جای عقلانیت، ناسزاگویی را به سکه رایج این اردوگاه تبدیل کرده است.

***

1_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1438779

2_mshrgh.ir/1570476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    60 8
    از تنور داغ اصلاح طلبان فقط فتنه بیرون میاد
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    30 8
    ۸ سال قدرت داشتن این حزب اعتدال افراطیون غربگدا و توسعه رانتی را تا مغز استخوان حس کردیم بقول معروف عاقل نباید ۲ بار از یک سوراخ گزیده شود
  • طاهری IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    12 10
    چه حالی میده سوزشتون !!!
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    24 7
    از تنور داغ اصلاح طلبان جز شیطان و اهریمن و خبط و خطا و خیانت و فتنه و آتش و خون و جنگ و جنون و...چیزی در نمی آید.
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    14 5
    برای دست اندر کاران مشرق تندرو متاسفیم
    • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      4 3
      متاسف باش برای شیخ بنفش فرش دزد
  • US ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    24 3
    از بخور بخور و پارتی بازی جا مونده ،ناراحته
  • محمد IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    24 0
    من به شما قول میدم اگه امتیازات بی حد و حصرو قدرتی که به نماینده ها داده میشه رو واقعا ازشون بگیرند دیگه این همه مختخور کاندید نمیشن ،فقط اونایی که میخوان واقعا برای مردم کار کنم میرن مجلس.
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      4 0
      احسنت
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 0
    آقای هروی سخنگوی حزب اعتدال الولا به کوری چشم بدخواهان و بد اندیشان همانهایی که شما آنها را سیاه لشگر می نامید همگی به پای صندوقهای رای می آیند و امید شما را برای ورود و حضور در مراکز حکومتی را نا امید خواهند کرد آقای هروی این را خوب گوش کن که دوران بخور بخور و رانت خواری گذشته شاید هم اکنون عده ای از خلاء در برخی مراکز رانتخواری کنند اما دیر یا زد از گلویشان بیرون آورده خواهد شد ما به کوری چشم دشمن چه خارجی باشد چه غربگداهای نگون بخت باشد با حضور پر رنگ و رای به افراد اصلح آرزویشان را به گور خواهیم سپرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس