رحمان 1400

شنیده شده سازندگان دفتر یادداشت بخشی از ممیزی‌ها را رعایت نکرده‌اند. این اولین بار نیست که پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی، نظراتی که ساترا به آن‌ها متذکر می‌شود را تماما اعمال نمی‌کنند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - فیلم «رحمان ۱۴۰۰ » در ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ به عنوان یکی از گزینه‌های نوروزی سال ۱۳۹۸ روانه اکران سراسری شد. تهیه‌کنندگی این فیلم را «علی سرتیپی» تهیه‌کننده و پخش کننده سینما، مدیر پردیس سینمایی کوروش و مدیرعامل موسسه فیلمیران (بزرگترین موسسه پخش آثار سینمایی) عهده دار بود و جور کارگردانی فیلم را منوچهر هادی بر دوش می‌کشید.

این اثر با حاشیه فراوانی روی پرده سینما رفت و درهمان مقطع که حواشی فیلم فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی را تحت‌الشعاع قرار داد، «افکارنیوز» درباره تهیه‌کننده فیلم در زمان حواشی اکران این اثر نوشت: اگر پروسه تولید تا اکران یک فیلم را در نظر بگیریم، سرتیپی و فیلمیران تمام آن چرخه را برای فیلم‌هایشان در انحصار دارند. تولید، پخش و اکران یک فیلم در مشت فیلمیران است. نگاهی به آمار فروش فیلم‌هایی که توسط این مجموعه تولید یا پخش شده‌اند نشان‌دهنده میزان سیطره فیلمیران در سینمای ایران است.این میزان نفوذ باعث شده تا برخی از کارشناسان این وضعیت را با دهه ۴۰ میلادی سینمای آمریکا مقایسه کنند؛ سال‌هایی که چند کمپانی فیلمسازی با انحصاری که داشتند، فضای تراست را به‌وجود آورده بودند.

بازی «فیلم نت» با ساترا/ شوخی‌های جنسی فیلم‌های «سلطان سینما» تمامی ندارد +تصاویر

قبل از نمایش فیلم سازمان سینمایی از تهیه‌کننده فیلم خواهش کرده بود که بخشی از صحنه‌های ساختارشکن فیلم را حذف کند. سرتیپی نسخه‌ای را تعدیل کرده و به موسسه بهمن سبز(موسسه‌ای که مدیریت سینماهای حوزه هنری را بر عهده دارد) واگذار کرد اما این فیلم در سایر سینماها بدون حذفیات مورد نظر سازمان سینمایی وقت منتشر شد.

افکارنیوز در ادامه گزارش خود می‌نویسد: تا قبل از این هم بودند فیلم‌هایی که در آن‌ها دیالوگ‌های جنسی وجود داشت، اما رحمان ۱۴۰۰ یک قدم جلوتر رفت. در فیلم جدید منوچهر هادی، شوخی‌های فیزیکال و حتی متاسفانه در مواردی اروتیک هم اضافه شده است. اگر تا قبل از این کودکان پس از تماشای یک فیلم یک تکیه‌کلام را در کوچه و خیابان به زبان می‌آوردند، امروز و پس از تماشای این فیلم جلوی پدر و مادرشان پایین‌تنه خود را به شیوه رحمان ۱۴۰۰ تکان خواهند داد. فیلم جدید هادی از ارزش‌های هنری کیلومترها عقب و از ارزش‌های اخلاقی فرسنگ‌ها عقب‌تر است.

سالن‌هایی مثل کوروش، ایران (که سرگروه فیلم بوده) و سینماهای اصلی در شهرستان‌ها از جمله این سینماهاست. احتمالاً کارگردان این‌طور فکر کرده که نمایش نسخه غیرمجاز در سالن‌هایی مثل کوروش به دلیل میزان بالای تماشاگر آن‌ها، تأثیر زیادی در فروش خواهد داشت. دلیل اینکه سازمان سینمایی دیر متوجه این مساله شده آن است که نسخه غیرمجاز فقط در چند سینما درحال نمایش بوده و زمانی که به آن‌ها گزارش شده، متوجه شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

آغاز موج شوخی‌های دستی روی پرده سینما

اعترافات کارگردان فیلم رحمان ۱۴۰۰ : شوخی جنسی در کمدی خیلی مهم است

این سالن‌ها پس از اطلاع و تذکر ارشاد، نسخه غیرمجاز را کنار گذاشتند. از جمله حذفیاتی که اعمال نشده یکی پلان بسته رقص شخصیت زن فیلم و دیگری نمایش اندام نامناسب همان شخصیت بوده است. مورد سوم مربوط به یکی از سکانس‌های پایانی مربوط به دختر رحمان است.

مورد عجیب دیگر رحمان ۱۴۰۰ اکران همزمان سه نسخه متفاوت از فیلم در سینماهاست؛ یک نسخه اصلاح‌شده توسط ارشاد، یک نسخه غیرمجاز سازندگان فیلم و یک نسخه که سالن‌های حوزه هنری در حال اکرانش بودند! طبق شنیده‌ها، منوچهر هادی مسوول اعمال اصلاحات بوده و برخی از موارد اصلاحی را کنار گذاشته است.

اما وطن امروز این فیلم را سرآغاز برای باب شدن شوخی دستی در سینما توصیف کرد و افکارنیوز آن را در گونه تازه تاسیس سرتیپی با عنوان تخیلی- جنسی توصیف کرد.

روزنامه جوان درباره این فیلم نوشت : یک داستان تکراری باز هم در زرورق شوخی‌های جنسی و رکیک پیچیده شده و منوچهر هادی، همچون اغلب کارهای سینمایی طنز، با بی‌هنری تنها طریق نشاندن خنده بر لبان مردم را استفاده از نشانه‌ها و دیالوگ‌های جنسی یافته است، و کاری کرده که انسان از ترس عواقب کار و تأثیرات این طنز بر فرهنگ و دامن زدن آن به آسیب‌های فرهنگی، عطای این طنز اجتماعی را به لقایش ببخشد.

با این حال پروسه اظهارنظر رسانه‌ای تکذیب و اصلاح مجدد در روزهای کاری آغاز کاری سال ۱۳۹۸، ۱۰ روز به طول انجامید و فیلم با همین حواشی به فروشی قابل توجهی دست یافت و در نهایت مدیران سازمان سینمایی که با نقدهای بسیاری مواجه شدند، برای اینکه کارشان به استعفا نکشدمجبور شدند فیلم «سلطان بی‌تاج و تخت سینمای ایران» را از پرده سینما پایین بیاورند.

بیشتر بخوانید:

پلتفرم «فیلم نت» با کدام پشتوانه اقتصادی وارد معرکه اغتشاشات شد؟ +عکس

در حالیکه مسئولان ساترا هر شب خواب فیلتر شدن فیلیمو را برای اثبات خودشان می‌دیدند سریال پورنوگرافی - کمدی «دفتریادداشت» توانست به سادگی از این نهاد مجوز دریافت کند و تولید شود. سرتیپی دوباره ژانر تخیلی -جنسی را با «دفتریادداشت» احیا کرد

سینمای ایران پس از ظهور و بروز دوران پلت‌فرم‌ها به حاشیه رانده شد و کانون‌های قدرت- ثروت، سرمایه‌های خود را در پلت‌فرم‌ها متمرکز کردند. سرتیپی با داشتن قدرتی خاص در سینما، پلت‌فرم «فیلم‌نت» را با همکاری گلرنگ فتح کرد و بر تخت پادشاهی تازه‌ای نشست و در شرایطی که ساترا مشغول سرو کله‌زدن با فیلیمو بود تا قدرت پوشالی خود را اثبات کند، پلت‌فرم فیلم‌نت با سریال «پوست‌شیر» تمامی رقبایش را یک شبه پشت سر گذاشت.

در دو سال‌ گذشته مهمترین چالش شبکه‌ نمایش خانگی تمکین پلت‌فرم‌های ناشر از سکوی ناظر است و نادیده‌گیری سکوی ناظر حواشی رسانه‌ای فراوانی را رقم زد.

در حالیکه مسئولان ساترا هر شب خواب فیلتر شدن فیلیمو را برای اثبات خودشان می‌دیدند سریال پورنوگرافی - کمدی «دفتریادداشت» توانست به سادگی از این نهاد مجوز دریافت کند و تولید شود.

انتشار سریال «دفتریادداشت» و محتوای ساختار شکن آن با شوخی‌های فراوان جنسی در هفته‌های اخیر نشان داد که پیش‌بینی‌ها در مورد عملکرد این پلت‌فرم با مدیریت «سرتیپی» و تکرار «حماسه رحمان ۱۴۰۰» بسیار محتمل است و ساترا که در مهار فیلیمو نمره قابل قبولی دریافت نکرده بود، با این سریال بار دیگر نشان داد ساترا مدت هاست نزد پلتفرم ها از اعتبار افتاده است.

در روز ۱۵ آذر ماه با انتشار گزارشی انتقادی، مشرق به محتوای ساختارشکن این سریال پرداخت و از «بی‌عملی» سکوی ناظر انتقاد کرد.

بازی «فیلم نت» با ساترا/ شوخی‌های جنسی فیلم‌های «سلطان سینما» تمامی ندارد +تصاویر

بازی «فیلم نت» با ساترا/ شوخی‌های جنسی فیلم‌های «سلطان سینما» تمامی ندارد +تصاویر

بیشتر بخوانید:

بازگشت رضا عطاران با شوخی‌های جنسی/ چرا ساترا «دفتر یادداشت» فیلم‌نت را رها کرده است؟

پس از گزارش مشرق؛ ۲۰ آذر روزنامه فرهیختگان نیز در گزارشی تفصیلی این سریال را بازگشتی موذیانه به شوخی‌های جنسی ولاندا بوزانکایی فیلم‌های فارسی پیش از انقلاب توصیف کرد و نوشت: در این سریال، تصور می‌شود که با ربط دادن هر چیز ساده‌ای به مسائل جنسی مایه‌ای کمیک خلق شده. از اشیای دور و برمان تا کلمات، تعابیر و جمله‌های معمولی که کافی است با کمی دستکاری و اداهای مشکوک و موذیانه، دوپهلو تعبیر شوند و یک‌سر آنها به مسائل جنسی پهلو بزند. تا وقتی چنین مواردی کم هستند، هنوز تابوشکنی جذاب است.

بازی «فیلم نت» با ساترا/ شوخی‌های جنسی فیلم‌های «سلطان سینما» تمامی ندارد +تصاویر

بازی «فیلم نت» با ساترا/ شوخی‌های جنسی فیلم‌های «سلطان سینما» تمامی ندارد +تصاویر

بازی «فیلم نت» با ساترا/ شوخی‌های جنسی فیلم‌های «سلطان سینما» تمامی ندارد +تصاویر

به تدریج سایر رسانه‌های مجازی نیز به محتوای این سریال واکنش نشان دادند.

بازی «فیلم نت» با ساترا/ شوخی‌های جنسی فیلم‌های «سلطان سینما» تمامی ندارد +تصاویر

بازی «فیلم نت» با ساترا/ شوخی‌های جنسی فیلم‌های «سلطان سینما» تمامی ندارد +تصاویر

سازندگان در سریال «دفتر یادداشت» به صورت افراطی شوخی‌های موذیانه را پررنگ کردند که روزنامه معتدل هفت‌صبح به آن واکنش نشان داد و درباره محتوای سریال نوشت: سریال دست به دامن شوخی های جنسی شده و همچنین از خط قرمز عبور کرده؛ از علاقه ایرج به جنس مخالف و اصرار به دعوت از زن متاهل به خانه تا ماجرای شوگرددی و خیانت. در قسمت چهارم نمایی وجود داشت که حمید به ایرج، متاهل بودن منیر را یادآور می شود. پس می توان نتیجه گرفت اصرارهای قبلی، به خاطر عدم اطلاع ایرج و نیز آلزایمر او بوده. این که بعدا وجه علاقه مندی ایرج به زنان چه سمت و سویی دارد و آیا سریال نسبت به دیگر ایرادهای گرفته شده، رفع سوءتفاهم می کند، باید منتظر ماند.

کلاه ساترا در برابر سلطان سینما پشم ندارد

روز گذشته خبری را کانال «چارسوفرهنگ» (کانال تلگرامی وابسته به روزنامه فرهیختگان) منتشر کرد که بر «بی‌عملی» ساترا سکوی ناظر شبکه نمایش خانگی صحه می‌گذرد.

در متن خبری که چارسو منتشر کرده آمده است: براساس پیگیری‌های «فرهیختگان»، اکثر ممیزی‌های سریال «دفتریادداشت» از سوی پلتفرم فیلم‌نت اعمال شده است اما با این حال سازندگان این اثر درصدی از این ممیزی‌ها را رعایت نکردند. اتفاقا سکانس‌هایی هم که عموما از جانب فضای اجتماعی مورد اعتراض قرار گرفته هم به خاطر همین عدم توجه به ممیزی‌ها است.

بنا بر شنیده‌ها ظاهرا این اولین بار نیست که پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی، نظراتی که ساترا به آن‌ها متذکر می‌شود را تماما اعمال نمی‌کنند و در برخی موارد حتی از اعمال موارد اعلامی صرف‌نظر می‌کنند.

بازی «فیلم نت» با ساترا/ شوخی‌های جنسی فیلم‌های «سلطان سینما» تمامی ندارد +تصاویر
در تیتراژ سریال «دفتریادداشت» ساختار تولید این نهاد با اضافه کردن کلیه مدیران چارت سازمانی ساترا عملا از این سکوی نظارتی عبور می‌کند.

لازم به یادآوری است که تهیه‌کننده این سریال از مدیران تولید دفترش به عنوان تهیه کننده پروکسی استفاده می‌کند، در حالیکه تهیه‌کنندگی واقعی این آثار پلت‌فرم توزیع کننده است.

با این حال مدیریت این پلت‌فرم را سرتیپی برعهده دارد و بر اساس اشارات آغازین، این دومین باری است که سرتیپی قوانین ممیزی را نادیده می‌گیرد. مورد اول در مورد رحمان ۱۴۰۰ با قاطعیت سازمان سینمایی به توقیف فیلم منجر شد و در مرتبه دوم ساترا به دلیل نداشتن پشتوانه قانونی نمی‌تواند توزیع این سریال متوقف کند.

ضروری است در مورد این سیر تخلفات با وجود موضع انفعالی ساترا تصمیات قاطعانه‌تری اتخاذ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    28 46
    هر چیزی که شماها انتقاد میکنید مردم بیشتر طرفدارش میشن
    • ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
      30 7
      چند بار نظر میدی باشه حالا برو مزدت بگیر تقصیر شما وحوش زرا نیست یا مشت مسئول بیشرف شمارو هار کردن
    • ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
      8 1
      اره خب تا معنی تعهدو توخالی کنن خب مردم طرفداریشو کنن باس انجام بدیم دیگه
    • ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
      9 2
      اینکه دروغه ما ملتی با فرهنگیم خود را با حیوانات مقایسه نمی کنیم اگر واقعا در برابر این هجمه ویرانگر جامعه حساس شود خیلی زود این آلودگی ها از صحنه فرهنگ که مانند هواییست که ما آن را تنفس میکنیم پاک خواهند شد
    • ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
      9 1
      درسته که بیشتر سریال های صدا و سیما هم ابکی و چرنده ولی جلوی تولید این جور سریالها که مزخرف تو مغز بچه ها فرو میکنن رو هم باید گرفت و مسئولینی که اجازه تولید رو دادن هم باید برکنار بشن
    • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      نه مگر اینکه کسی مریض باشه
  • ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    8 31
    عطاران عشقه . این سریال رو از دست ندین
  • ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    6 26
    صدا سیما که عرضه ی ساختن فیلم و سریال نداره پس الکی به عزیزانی که برای مردم زحمت میکشن و رایگان فیلم میسازن گیر ندین
    • بوق ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
      14 1
      رایگان؟از اون مثل های عطاران پیشکشت.
    • ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
      9 0
      رایگان فیلم می سازند ؟!!!!
  • ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    8 27
    اخرین بار که صدا و سیما دیدم 6 سال پیش هست
  • ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    5 30
    کلا با شاد بودن مردم مشکل دارید
    • ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
      23 5
      کلا شما علاقه بسیار به بیناموسی دارید
    • دکتری امیرکبیر ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
      18 1
      فقط یه بد میتونه با شوخی جنسی کنار خونوادش بخنده! خوش باش بد.
    • سروش ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
      3 0
      جماعت بی ....که میگن یعنی همین!!! مراقب چرخ گردون روزگار باش
    • متفکر ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
      1 0
      شما نبودی که وسط عید نوروز سیاه پوشیدی برای مهسا و مردم رو مجبور می کردی نخندن؟ شما فقط دوست دارید رو بدبختی مردم شادی کنید.
    • محمد ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
      0 0
      شما راه دیگه ای جز شوخی جنسی برای خوشحالی نداری؟ سطح عقلی طرفدارای ززآ رو ببین
  • ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    3 22
    همین انتقادهای تراری شما باعث تبلیغ برای این سریال خوب شد و دارم دنبالش میکنم . واقعا محشره
  • ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    3 22
    خدایی بهترین سریال سالهای اخیر هست . نبینید از دستتون میره
    • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      نمیخوای قبول نکن
  • ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    6 20
    مردم فریب نخورید و سریال رو از دست ندین . اینام که انتقاد میکنن پس دیدن که بدش رو میگن . شمام ببینید
  • هادی ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    13 4
    مملکت فاسد باید هم همچین سریال کثافتی رو هم طلب کنه. به قول ناصرالدین شاه همه چیزمان به همه چیزمان باید بیاد دیگه.
  • خواب ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    20 1
    هیس! مسئولین خوابن! بیدارشان نکنید!
  • DE ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
    0 0
    بجای این فیل های ات و اشغالی و توخالی و آپارتمانی که گویا خاک مرده روشون پاشیده ،بهترنیست فیلم نامه هایی بهتر با محتوای مبنی بر واقعیت های قهرمانی 45 ساله به سوی ایرانی آبادتر درست بشه، فیلم سینمایی وسریال هایی در مورد نقش جها سازندگی و حرکت های زنده بسیج سازندگی در مورد آبادانی روستاها بعنوان سبک زندگی انقلابی دهه 90، فیلم درمورد حرکت فرهنگی گردشگری روستاها بوم گردی ، نقش قهرماناه سپاه در مقابله با تروریسم و دشمنان ایران در خطوط مرزی ، نقش قهرمانه سپاه درمبارزه با قاچاق چیان مواد مخدر ، قاچاق چیان بنزین ، قاچاق چیان اثار باستانی نفوذی های صهیونیسم ، فیلم سینمایی در باره جنبش بی نظیر سازندگی و ایجاد ساختارهای آبادانی بدست جهاد سازندگی در روستاها و استواری و قوام روستاها ، ساختن فیلم سینمایی درباره نقش جهاد سازندگی در سنگرها و دفاع مقدس سنگرسازان بی سنگر ، فیلم سینمایی سازنده و هیجانی نفش سازمان هلال احمر در مورد مدیریت بحران مقابله با سیل ، مقابله با کرونا ، ، کمک رسانی و نجات مردم در زلزله. کمک به مردم غزه توسط سازمان هلل احمر ساخته بشه. اصلا چرا یک سریال در مورد هلال احمر از دفاع مقدس تا کمک رسانی و نجات بخشی در زلزله ، در کرونا ، در سیل و در غزه تابحال نساختید؟ یک سریال از نقش نجات بخش سپاه در قلع و قمع بحران های طلبیعی و نفوذی های دشمنان ایران درطول 45 سال بدست سپاه مردمی و نقش سپاه ساخته نشده. اینهمه سوژه واقعی و زنده دراین 45 سال عرض اندام کردندوفیلم سازان و کارگردان ها متاسفانه در خواب تشریف دارند. درحالی که اگر این ظهور در کشورهای دیگه اتفاق می افتاد، صدها فیلم سینمای بی نظیر براش می ساختند. فیلم نامه نویسان سینمای انقلاب و دفاع مقدس سرزمین بکر و دست نخورده پیش رویشان است تاهمتی کرده و نقش افرینی کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس