گناه فرشته /جان ویک ارجاع در سینما

سریال گناه فرشته ترکیبی کپی شده از آناتومی یک قتل، زمانی برای کشتن، ترس قدیمی، دختر گمشده، وکیل مدافع شیطان و غرامت مضاعف است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق -در سکانس های ابتدایی فیلم جان ویک (قسمت چهارم) کاراکتر «باوری کینگ» (لارنس فیشبرن) همراه با «جان ویک» پس از کشتن سردسته گروه آدمکشان کنتیننتال، در نمایی زیبا در افق خورشید سوار بر اسب در حال خروج از آفریقا هستند، این نما ارجاعی به فیلم لورنس عربستان است.

مفهوم «ارجاع» در چند دهه اخیر در سینما فراتر از ادای دین به آثار پیشین است. «سیدآریا قریشی» در نقدی در کافه سینما درباره ارجاعات سینمایی (به تعمیم همه آثار نمایشی) به این مهم اشاره می‌کند که ارجاع فقط در یک نمای چند ثانیه ای معنی پیدا نمی‌کند و قرار نیست ذهن تماشاگر را به زور به سمت مسائل فرامتنی منحرف کند.

فراربه‌جلو برای توجیه کپی‌کاری / «گناه فرشته» چگونه به فرانکشتاین تبدیل شد؟ +عکس

قریشی در ادامه این مقاله می‌نویسد:

اما در بسیاری از موارد، ارجاع مستقیماً روی مسیر پیشرفت فیلم یا دریافت حس و حال لحظه‌ای کاراکترها اثر می‌گذارد. در چنین مواردی، این ادعا که ارجاع مورد بحث فقط یک ادای دین شخصی است عذر بدتر از گناه به شمار می‌رود چون نتیجه پذیرش این حرف، اثبات نابلدی فیلمسازی است که ادای دین شخصی‌اش به یک فیلم دیگر، مسیر رو به جلوی فیلم خودش را قطع کرده است. در چنین شرایطی، انتظار این است که ارجاع صورت گرفته، مستقیماً در حرکت رو به جلوی داستان یا معرفی بیشتر شخصیت‌ها تأثیر داشته باشد. این کاربرد ارجاع، می‌تواند خودش را به اشکال مختلفی نشان دهد.

بر اساس نظریه بسیاری از منتقدان فرنگی و ایرانی، ارجاع فقط در یک نمای چند ثانیه ای به چشم می‌خورد یا روی حس حال کاراکترها به صورت جزئی تاثیر می‌گذارد و در مسیر پیشرفت روایت یا اجرای سکانس ها هیچ اثری نخواهد داشت. محدوده ارجاعات از یکی دو سکانس فراتر نمی رود. مثلا در فیلم فروشنده(اصغر فرهادی) دو ارجاع به فیلم سینمایی گاو و نمایشنامه مرگ فروشنده وجود دارد که در لایه دوم فیلم بارگذاری شده است و ارتباطی مستقیم با پیرنگ اثر ندارد.

در نهنگ عنبر یک ارجاع به تریلر مایکل جکسون وجود که در روایت اصلی فیلم تاثیری ندارد. در فیلم ایتالیا ایتالیا یک ارجاع مفهومی نامحسوس به فیلم هامون وجود دارد.

در بزرگراه گمشده صحنه تیتراژ اثر در اتوبان تاریک و خط های جاده از فیلم بیراهه «ادگار ج اولمر» برداشته شده یا «ای برادر کجایی» (برادران کوئن) بر اساس اسم یکی از فیلم نامه های شخصیت کارگردان فیلم سفرهای سالیوان، پرستن استرجس ساخته شده است.

اگر اثری لبریز از ارجاعات باشد آن اثر را منتقدان سینما کلاژ تقلیدی توصیف می‌کنند


راجر ایبرت، پیتر بردشاو، اندرو ساریس، دیوید دنبی، لئونارد مالتین در نقدهای مفصلی فیلم «بیل را بکش» تارانتینو را کلاژی تقلیدی از ارجاعات تفصیلی تاریخ سینما توصیف کرده‌اند و «مالتین» در نقد فیلم با تشبیه تارانیتنو به دکتر فرانکشتاین می‌نویسد: این اثر دیگر فیلمی از تارانتینو نیست، بلکه او در نقش فرانکشتاین بریده های قطع شده فیلم های مورد علاقه‌اش را از قبرستان و گورهای متعددی بیرون کشیده و عروس فرانکشتاین را خلق کرده که فقط آدم می‌کشد.

فراربه‌جلو برای توجیه کپی‌کاری / «گناه فرشته» چگونه به فرانکشتاین تبدیل شد؟ +عکس

مایکل جاشوا روئین هم نقد مشابهی درباره فیلم می‌نویسد و کاراکتر «عروس» فیلم بیل را بکش به عروس فرانکشتاین تشبیه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

گناه فرشته یا وکیل مدافع شیطان!؟ +فیلم

مشرق 11 دی ماه گزارشی تصویری منتشر کرد که به یکی از سکانس های کپی شده سریال «گناه فرشته» از وکیل مدافع شیطان می‌پرداخت و عینا تمام دیالوگ‌های "کیانوریوز" برای شهاب حسینی بازنویسی شده بود.

در حالیکه سریال «گناه فرشته» ادعای اقتباسی بودن از رمان الف مشفق را یدک می کشد «فیلم نیوز» رسانه حامی سازندگان سریال به فاصله بسیار کوتاهی در حالیکه تنها دو قسمت از سریال منتشر شده، لیستی از منابع کپی شده سریال را منتشر می‌کند.

به نظر می‌رسد ترس از افشای سایر سکانس‌ها و روایت‌های کپی شده، رسانه‌های حامی سریال را بر آن داشته که هر زودتر قسمت‌های کپی شده را تحت عنوان ارجاع سینمایی منتشر کنند تا از این گزارش به عنوان سپر دفاعی استفاده شود تا میزان سکانس‌ها و قصه‌های کپی توسط رسانه‌ها و مخاطبان سریال در شبکه ‌های اجتماعی طبیعی جلوه کند، در حالیکه این گزارش نشان می‌دهد غلظت کپی کاری در این سریال فراتر از تصور ممکن است.

فراربه‌جلو برای توجیه کپی‌کاری / «گناه فرشته» چگونه به فرانکشتاین تبدیل شد؟ +عکس

،
فیلم نیوز در این گزارش صراحتا می‌نویسد که سریال گناه فرشته ترکیبی کپی شده از آناتومی یک قتل، زمانی برای کشتن، ترس قدیمی، دختر گمشده، وکیل مدافع شیطان و غرامت مضاعف است.

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: اما برسیم به یک ارجاع سینمایی شاخص دیگر از سوی «گناه فرشته». تبلیغات سریال با شعار «برای فرشته دعا کنید» کلید خورد و حالا تبدیل به موتیف آن شده است. مخاطب هم پی برده فرشته (پردیس پورعابدینی) همان دختری است که متهم به قتل شده؛ به زندان افتاده و حامد تهرانی با انگیزه‌های قوی، وکالتش را پذیرفته. این نکته کمتر گفته شده‌ای است که فیلم «بچه رزماری» ساخته پر سر و صدای رومن پولانسکی نیز از همین شعار بهره برده بود. البته به نظر نمی‌رسد قصه «گناه فرشته» ارتباطی با این فیلم داشته باشد یا اگر ارتباطی هم دارد نشانه هایی از آن تا اینجای داستان به دست نیامده است.

پاراگراف بالا نشان می‌دهد حتی شعار تبلیغاتی فیلم با عنوان برای "فرشته دعا کنید" هم از عنوان تبلیغاتی فیلم رومن پولانسکی کپی شده است. با این حال بسیاری از کابران فضای مجازی با دستمایه قرار دادن این موضوع، روی مصداق‌های نمایشی کپی شده سریال مانور بیشتری خواهند داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    14 5
    امثال اینا شدن هنرمند شهاب حسینی، رامبد جوان، فرخ نژاد و ... بعد اون جوونی که لب مرز جونشو فدا میکنه فوقش یه فاتحه و دسته گل براش میبرن هیچکس هم نمیفهمه که اینا کی بودن و چه کردن !
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    1 5
    چرا سریال های غربی از صدا سیما پخش میکنید ؟ .. مگه خودتون عرضه ی ساخت سریال ندارین ؟ .. سریالهای نمایش خانگی بدون اینکه هزینه ی ساختشونو بدین هر روز انتقاد میکنید ازشون
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    3 1
    سازمانی برای آسیب شناسی و پیگیری شرایط روحی و حقوقی برای دانش آموز و دانشجویان باید وجود داشته باشه مستقل از آموزش و پرورش و وزارت علوم ، سازمان های روانشناسی و حقوقی داخل دانشگاه که روسایش هیت علمی یا کارمندان دانشگاهند و هرسال فقط جوایز برای خودشان اهدا می کنند بدرد حل مشکل روحی و حقوقی دانشجو نمی خورد
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    2 1
    آل پاچینو رو با هنرمندای مفتخور و آفتاب پرست ایرانی یکی نکنید خدایی.
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    1 2
    سریال آشغال مستوران برای چی ساخته و پخش میشه؟.وحشی گری اونم به سبک غربی.وحشت رو در جوانان نهادینه میکنه.
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      0 1
      باید مال زمان شاه سلطان حسین باشه از اول تا آخرش خرافاته دریغ از دو کلام یاد خدا و نماز در این فیلم ها
  • DE ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
    0 0
    بجای این فیل های ات و اشغالی و توخالی و آپارتمانی که گویا خاک مرده روشون پاشیده ،بهترنیست فیلم نامه هایی بهتر با محتوای مبنی بر واقعیت های قهرمانی 45 ساله به سوی ایرانی آبادتر درست بشه، فیلم سینمایی وسریال هایی در مورد نقش جها سازندگی و حرکت های زنده بسیج سازندگی در مورد آبادانی روستاها بعنوان سبک زندگی انقلابی دهه 90، فیلم درمورد حرکت فرهنگی گردشگری روستاها بوم گردی ، نقش قهرماناه سپاه در مقابله با تروریسم و دشمنان ایران در خطوط مرزی ، نقش قهرمانه سپاه درمبارزه با قاچاق چیان مواد مخدر ، قاچاق چیان بنزین ، قاچاق چیان اثار باستانی نفوذی های صهیونیسم ، فیلم سینمایی در باره جنبش بی نظیر سازندگی و ایجاد ساختارهای آبادانی بدست جهاد سازندگی در روستاها و استواری و قوام روستاها ، ساختن فیلم سینمایی درباره نقش جهاد سازندگی در سنگرها و دفاع مقدس سنگرسازان بی سنگر ، فیلم سینمایی سازنده و هیجانی نفش سازمان هلال احمر در مورد مدیریت بحران مقابله با سیل ، مقابله با کرونا ، ، کمک رسانی و نجات مردم در زلزله. کمک به مردم غزه توسط سازمان هلل احمر ساخته بشه. اصلا چرا یک سریال در مورد هلال احمر از دفاع مقدس تا کمک رسانی و نجات بخشی در زلزله ، در کرونا ، در سیل و در غزه تابحال نساختید؟ یک سریال از نقش نجات بخش سپاه در قلع و قمع بحران های طلبیعی و نفوذی های دشمنان ایران درطول 45 سال بدست سپاه مردمی و نقش سپاه ساخته نشده. اینهمه سوژه واقعی و زنده دراین 45 سال عرض اندام کردندوفیلم سازان و کارگردان ها متاسفانه در خواب تشریف دارند. درحالی که اگر این ظهور در کشورهای دیگه اتفاق می افتاد، صدها فیلم سینمای بی نظیر براش می ساختند. فیلم نامه نویسان سینمای انقلاب و دفاع مقدس سرزمین بکر و دست نخورده پیش رویشان است تاهمتی کرده و نقش افرینی کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس