کد خبر 1517977
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶
ادعا درباره توافق ایران و آمریکا بر سر زندانیان و دارایی‌های نفتی

تلاش برای کم‌اهمیت نمایاندن توافق اخیر در حالی است که برخی محافل و شخصیت‌های آمریکایی از این توافق با تعابیری مثل «بزرگ‌ترین باج به ایران»، «تعظیم بایدن در برابر ایران» یاد می‌کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم هنگام تصویب برجام، خسارت ناشی از بی‌تدبیری دولت سابق را پای دولت فعلی نوشت که توانسته ۶ میلیارد دلار دیگر از اموال ایران را آزاد کند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با روزنامه آرمان و درباره توافق اخیر اظهار داشت: اصل قضیه این است که بالاخره این مسیر عمان که بعد از چند سال به مسیر ماموریت‌های بی‌فایده و بی‌نتیجه تبدیل شده بود به یک نتیجه‌ای رسید و اصل قضیه قابل دفاع است. چون من اعتقاد دارم که هرجا تنش‌زدایی صورت گرفت باید از آن استقبال کرد. منتها چند ملاحظه بعد از آن وجود دارد که باید آنها را در نظر گرفت. نخست اینکه امیدوارم این توافق منجر به تقویت واقع‌گرایی در سیاست خارجی ایران شود. چون همین حالا سؤالاتی در مورد این موضوع وجود دارد. به‌عنوان مثال تاکنون بحث از بیش از ۷ میلیارد دلار بدهی کره جنوبی به ایران مطرح می‌شد ولی اکنون از ۶ میلیارد دلار سخن به میان می‌آید و به‌راحتی این گزارش داده می‌شود که چون در طول این دوران حدود ۵.۱۴ درصد ارزش پول کره جنوبی در مقابل دلار آمریکا کاهش پیدا کرده پس ضرر این کاهش را ایران باید متقبل شود که این خود جای بحث دارد.

وی افزود: این توافق هم می‌تواند یک نوع خوش‌بینی را به‌دنبال داشته باشد و هم نوعی نگرانی را که ناشی از اخباری است که منتشر می‌شود. خوش‌بینی از این نظر که اگر ایران و آمریکا یک مسیری را یافته باشند که بتوانند تنش‌های خود را از جمله در زمینه هسته‌ای و برجامی که قابل احیا نیست کاهش دهند، اما حداقل یک توافق معقولی شکل دهند باید از این توافق استقبال کرد. اما اگر نه این بخش اخباری که مطرح می‌شود مبنی بر اینکه ایران در ازای این توافق پذیرفته تغییراتی را در سوخت ۶۰ درصد هم از لحاظ غنای سوخت و هم از لحاظ سقف سوخت بپذیرد قابل دفاع نیست، چراکه از ابتدا این مسیر تحت عنوان مبادله زندانیان و پایان دادن به انسداد پول ایران بود.

به هر جهت کلیت موضوع قابل دفاع است، اما امیدوارم منجر به نوعی واقع‌گرایی در سیاست خارجی شود و کشور بداند که در چه زمانی قلاب دیپلماسی را از این آب گل‌آلود عرصه قدرت در دنیا بکشد که بتواند ماهی منافع ملی را آن‌طور که شایسته منافع ملی کشور است، صید کند.

وی در پاسخ این سؤال که «بسیاری مطرح می‌کنند اگر در سال‌های گذشته در اواخر دولت آقای روحانی شرایط به سمت و سویی می‌رفت که اتبادل زندانیان و آزادسازی پول‌ها صورت می‌گرفت، شاید بهره گسترده‌تری می‌بردیم تا اینکه امروز و در چنین شرایطی؛ نظر شما چیست؟» گفت: متاسفانه در برخی از موارد و در برخی مقتضیات زمانی، منافع هسته‌ای ایران درگیر بازی‌های جناحی شد. یعنی واقعا نمی‌شود انکار کرد که مسائل جناحی به منافع ایران آسیب زد. اگر موضع فراجناحی بود می‌توانستیم در سال اول دولت بایدن و سال آخر دولت آقای روحانی یک توافق خوب را ببندیم، اما این کار صورت نگرفت. حتی یک فرصت دیگر در سال اول دولت آقای رئیسی از دست. من معتقدم این فرصت‌ها از دست رفت. اما امیدوارم همین توافق نیز که حداقل ضرر ملموس آن یک میلیارد دلار در شرایط کنونی است باعث واقع‌گرایی در دیپلماسی ما شود.

پنهان شدن پشت نام واقع‌گرایی از سوی امثال این نماینده سابق، در حالی است که کلاهبرداری آمریکا در برجام، به روشنی از خیال‌پردازی و واقعیت‌گریزی بانیان و حامیان ایرانی آن حکایت می‌کند. تایید شتابزده و اجرای شتابزده‌تر توافقی که ۹۵ درصد برنامه هسته‌ای ایران را واگذار یا اوراق کرد و فهرستی از وعده‌های مبهم و نامعتبر درباره برداشتن تحریم‌ها تحویل ایران داد، چه نسبتی می‌تواند با واقع‌گرایی داشته باشد؟

اگر کوتاهی اولیه در عدم اخذ تضمین معتبر برای لغو تحریم‌ها و عدم اجرای متوازن (همزمان) تعهدات برجامی را فقط یک خطا بدانیم، این اصرار بعدی برای بازگرداندن آمریکا به برجام و دادن دسترسی به مکانیسم ماشه بدون رفع حتی یکی از مطالبات و نگرانی‌های ایران را باید چه بنامیم؟ امثال این نماینده سابق مجلس باید روشن و مستند توضیح بدهند کدام مطالبه ایران در زمینه ارائه تضمین معتبر و لغو موثر تحریم‌ها از سوی آمریکا پذیرفته شده بود که دائما دروغ امکان توافق در دو سه سال قبل را تکرار می‌کنند؟

در موضوع از بین رفتن یک میلیارد دلار از دارایی مسدودشده در کره جنوبی همچنان که توضیح داده شده، این خسارت به سیاست‌گذاری غلط دولت برجام برمی‌گردد. در موضوع ادعایی کاهش سطح غنی‌سازی به‌خاطر توافق اخیر، این نماینده غربگرا به فضاسازی دروغ روزنامه آمریکایی استناد کرده و حال آنکه آن ادعا تکذیب شده و حتی جان کربی سخنگوی آمریکایی گفته که این ادعا را تایید نمی‌کند.

تلاش برای کم‌اهمیت نمایاندن توافق اخیر (آزادی ۶ میلیارد دلار از اموال ایران بدون برجام) در حالی است که برخی محافل و شخصیت‌های آمریکایی از این توافق با تعابیری مثل «بزرگ‌ترین باج به ایران»، «تعظیم بایدن در برابر ایران»، «رقص دولت آمریکا به ساز ایران» یاد می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 37
  • غیر قابل انتشار: 17
  • مورخ ایرانی IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    22 22
    برادر من چه موفقیتی؟ پول خودمون را پس از ده سال التماس قراره بهمون پس بدن اونم باید چیزایی بخریم که اونا بگن! کاری به اصلاح طلب و اصولگراش ندارم اما این موضوع افتخار کردن ندارد.
    • alir IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      1 6
      محدودیت عرضه بنزین مشکلاتی را درست کرده است. بزودی صف های بنزین سنگین تر خواهد شد!
    • FI ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      2 2
      من هم موافقم، چرا توی چارچوب فکری (پارادایم) دشمن تحلیل و واکاوی می کنی؟
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      7 1
      اگر زمان شیخک بنفش بود فتح الفتوح برجام محسوب می شد! ماله کشی عنوان بسیار محترمانه ای برای امثال تو اون نماینده سابق خودشیفته است.
  • سید IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    15 24
    حسادت، عداوت، لئامت، رذالت، خباثت، خیانت، لجاجت، جهالت، بلاهت و سفاهت که به گونه ای شگفت انگیز در اصلاح طلبان تهوع آور تجمیع شده اند ایشان را از قضاوت توأم با شرافت، نجابت، عدالت و شجاعت محروم ساخته اند !!!!
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 0
      آدم چیز فهم
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    3 6
    مهمترین مغفول این وسط از دست رفتن باور و حمایت مردم است! هیچ جناحی بدون حمایت مردم قادر به تامین منافع ملی نیست، به مردم و نماینده خوش سابقه شان در حدمت رسانی برگشته و دست از امتیاز دادن به دشمنان جهانی و منطقه ای بردارید.
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    10 6
    اصلا بر منکر این توافق عزت مدارانه لعنت!!! از این بهتر چی می خواییم که چند تا زندانی بدیم و چند تا بگیریم و در قبال تقلیل غنی سازی و احتمالا چند راز مگوی اجازه داشته باشیم به بخشی از پول های خودمان تاکید می کنم خودمان دسترسی داشته باشیم اون هم با هزینه تبدیل بالا و از طرفی صرفا در راستای هزینه کرد خاص!!!! دیگه توافق از این بهتر چی می توانست باشه؟!!! حالا این که برای کدام طرف خوب بوده هر کس خودش قضاوت کنه
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      3 0
      شما 8 سال سر کار بودید بهترش رو اگر می تونستید انجام می دادید. مگه برجام چی بود؟ نفت دادید سس و رب خارجی تا خرخره تو مغازه ها پر شد
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      3 0
      دولت سابق اگر می توانستند بهتر بزنن می ستاندن و می زدن! ماله کشان به صف شدن واقعا!
  • سهرابی IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    1 1
    سلام درسته قرار بود اواخر دولت روحانی توافق امضا شه چه فایده گه تضمینی درکار نبود مثال ساده یک مستا جر بدون قرارداد وارد منزل بشه وهروقت موجر بخواهد اورا بیرون میکند انوقت ارامش در کار هست وقتی خود روحانی گفت اب خوردن ما هم دست کدخدا هست یانکی ها نسبت به ما چی فکر میکردن
  • سیاوش IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    4 5
    التماس برای گرفتن حق خود هیچ دستاوردی نداره . کار بجایی رسیده که برای دسترسی به پول خود باید از امریکا اجازه بگیرید و باج بدید
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    3 4
    یعنی این دیگه آخر حقارت هستش پول مردم کشورت رو به دلیل سیاست های غلط جای بلوکه کنی آخر با هزار بدبختی اونهم بدن به یه کشور دیگه در برابر غذا ودارو آزاد بشه بعد بیای با افتخار اعلام کنی ما چند تا جاسوس دادیم پول رو آزاد کردیم تازه ادعا کنیم ما باج گرفتیم داداش یه ذره تفکر هم خوبه
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 1
      برادر خودت را خسته نکن هرچی برادر حسین بگه اون صحیحه
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 0
      به جای این حرفها به وابستگی کشوری فکربکنید که برخی مدعیان ،به پیشرفتش میبالند،که حتی بدون اجازه ی کشوری سلطه گر مثل آمریکا نمیتواند تنبانش را بالا بکشد!.به جای غر زدن همت بخرج دهید برای استقلال کشور از وابستگیها!.اینقدر با اصلاح طلب اصلاح طلب و اصولگرا اصولگرا قلمداد کردن همدیگر در زمین دشمن بازی نکنیم.یادمان نرود اگر آتش بگیرد تر و خشک با هم میسوزند.
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    2 4
    😂 😂 😂 1دلار=500.000ریال زیبا نیست؟!
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    1 3
    آقای کیهان خجالت آور است ؟ این حرف ها ی آمریکایی ها مهم است یا این که برجام را شکست آمریکا خواندند و از توافق خارج شدند ؟ انسان به وجود آخرت و حساب و کتاب شک می کند !
  • US ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    4 3
    چرا وقتی کسی برخلاف نظر شما حرفی میزنه سریع بعدش سعی میکنین بر نظر مخاطب تاثیر بگذارین . مردم خودشون خوب و بد دو تشخیص میدن
  • ترابیان IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    2 1
    فلاحت پیشه بی سواد افساد طلب مرتب اراجیف تحویل جامعه میده خسارتی که بابت برجام کذایی بدون هیچ دستاوردی به کشور تحمیل کردید و قرارد یکطرفه قرن۱۴۰۰ که تمام بندهای آن به ضرر ایران است را پاسخگو باشید
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 1
      اگه تمام بندها به ضرر ایرانه چرا این دولت مذاکره کرد یا اصلا چرا مذاکره میکنه
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    3 0
    حیا نمی کنند کسانی که با برجام و دادن آن همه امتیاز تنها 4 میلیارد دلار آزاد کردند!! غنی سازی را از بین بردن سایت اراک را بتن ریختن اما اکنون نگران غنی سازی60 درصدند!!!! 6 میارد دلار آزاده شده بدون هیچ امتیازی را لا ضررمی دانند
  • دادخواه IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    2 0
    اقای شریعتمداری
  • مجتبی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    2 2
    خداییش دولت 13خیلی زحمت میکشه ،خسته نباشن،توی جز به جز زندگیمون اثرات زحمتشون را میبینیم
    • احمدی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      1 0
      برای همه ایرانیان لذت بخش است صداقت و صلابت این دولت مردمی و کارامد وجای تاسف دارد کسانی که صنعت هسته ای را بتون کاری کردند حالا تحلیلگر و حسابرس شدند
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    2 0
    بوی تعفن سرمایه های صهیونیستی ، بلند شده .
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    1 0
    بوی تعفن سرمایه های صهیونیستی ، بلند شده .
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    ماله در ماله! این شده کار جناحین بی خاصیت و مواجب بگیران دور و برشان! ای کاش بجای اینهمه دغدغه قدرت که البته در نهایت جدای از شراکت نبست قدری به نظام و انقلاب و مردمی فکر میکردبد که از آنهمه شکوه تبدیل به شمع کم فروغی شده!
  • GB ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 1
    از حالا تاریخ را تحریف نکنید ما در قرونه وستا که نیستیم. هر بلایی که سر این کشور امده شما ناجیان حق از باطل کرده اید جریان شعار اول انقلاب مردم میگفتند ما شاه نمیخواهیم نخست وزیر عوض میشه که یادتون هست
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      1 1
      اتفاقأ تو یکی در "قرونه وستا" زندگی میکنی!!!! 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
  • ب IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    1 0
    کشور های کوچک همسایه ایران همراه بیش از همین مقدار نفت بصورت منطقی و قیمت روز می فروشند ایران شش م پول خود را بعداز چند سال با دیپلماسی افتخار آمیز آن هم پول در برابر غذا مثل دوره صدام میخواد دریافت کنه ،واقعا باعث افتخار است در زمستان گاز ندارید در تابستان برق و آب علی برکت الله
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    ۲ سال قبل بایدن اماده برگشب به برجام بود که همین افرادی که امرور با خواهش و تمنا فقط ۶ میلیارد از ۷ را میلیارد را فقظ با مجوز امریکا و انهم برای خرید دارو و مواد غذایی و پرداخت مستفیم به همان کشور صادر کننده دارد افتخار می دانند نگذاشتند امضا شود تا افتخارش تصیب روحانی شود. حتی در این قرارداد امریکا هیج تعهد مکتوب نداده تا هر وقت اراده کند زیرش بزند. با برگشت برحام ۷۲ میلیارد نه برای خریذ دارو بلکه پرداخت مستقیم به خود ایران ازاد می شد. تحریم اسلحه ایران با توجه به زمان امضای اول برجام تمام می شد و صادرات و واردات اسلحه ازاد می شد. اجازه سرمایه گذاری به شرکت ها خارجی داده می شد و دها امتیاز دیکر که تمامش را بر باد دادند
    • محمود IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 0
      کدام برگشت مگر شما در عصر حجر زندگی می کنید این آمریکای فریبکار هیچ وقت حاضر به دادن تضمین و تعهد اخلاقی برای همین برجام مقدس دارای هزار و یک ایراد نبوده و نخواهد بود کدام مزایا مگر آمریکا چه غلط دیگری باید بکند تا شماها متوجه بشوید این قماش صهیونیست حاکم بر آمریکا همان کابوهای غرب وحشی زیر میز زن کثیف هستند.(برجام در حال اجرا بود )
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 0
      قابل توجه نادانها متن این نویسنده رو به دقت بخونید در جمع مشرقیها آدمهای عاقلی هم هست بلکه انشالله به فضل خداوند متعال و عنایت بقیه الله عاقل شوید و منافع مردم رو تشخیص بدهید
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 1
    آخه آمریکا میگه پولو من هر جا بگم باید خرج کنه .خودش اختیاری نداره.بدبختی مسئولا هم سربسته همینو میگن.پس این توافق نیست گداییه
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    این آقای خیانت پیشه و دوستانشان چرا بخاطر برجامچای محاکمه نمی شوند
  • حمید IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    خوب خودتون میگیید اگر سنگ نمینداختین این مشکل سال آخر روحانی حل می‌شد ولی نگذاشتید البته بدبختی مردم برا کاخ نشینها ‌آقازاده واختلاس گرا مهم نیست مهم اینکه همچی به اسم پایداریها و راست افراطی نوشته بشه
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    تمامی افراد بانام وحزب رسوا کنید تا مردم بدانند چه میکنند ودر انتخاب خود تصمیم عاقلانه بگیرند حتی اگرشده با مدرک ومستند درصدا وسیما افشاگری کنند....
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    اصلاح طلبان و به عبارتی خیانتکاران واقعی به کشور و خدمتگزاران خالصانه به آمریکا و رژیم صهیونیستی معتقدند حتی اگر بدانیم حق با علی است که وقعاً همینطور است اما باید به معاویه اقتدا کنیم حتی در شرایطی که حیثیتمان لجن مال شود. و این یعنی ما به هیچ وجه آرزوی سربلنوی این کشور را نداریم چرا که ذاتمان شیطان صفت است.
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    همین نگرشها باعث بدبختی ملت شده است پشت پرده جناحها با هم قرابت فامیلی دارند چپ دخترش را به جناح راست میدهد راست از جناح چپ برای پسرش خواستگاری میکند و دعواهای زرگریشان برای ملت میماند و در این میان تعداد اندکی سینه سوخته دردمند برای مردم و انقلاب باید بسوزند و بسازند تا دق کنند یا به شهادت برسند و چه خسارت‌های عظیمی بجای میماند
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 0
      آخرین نمونه حرف دقیق شما معاون سیاسی وزبر کشور است، دیدیم که چگونه جناحین پرادعای بی خاصیت در راستای حذف ابشان همداسنان شدند، چرا؟ نه بخاطر حرفهای درستش در مورد انتخابات بلکه ففط بخاطر اینکه نشان از یک مرد خدمتگزار داشت که بک فقره خدمتش 4 میلیون سقف بر سر ولی نعمتان انقلاب بود.
  • Hamid IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    از انرژی هسته ای فقط بدبختیش برا مردمه کشوری که دنیا نفت و گاز داره پر از منابع طبیعیه مردمش به نون شب محتاجن دیگه خسته شدن بس کنین بخاطر منافع حزبی منافع یه ملتو قربانی کردین
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    علت اینکه امریکایی ها این همه پول هزینه کردند این است که نیروهای اطلاعاتی ایران درست به هدف زده بودند و جاسوس های مهمی را دستگیر کرده بودند و جاسوس ها به امریکایی ها پیام داده بودند که اگر ما را ازاد نکنید اسرار را افشا خواهند کرد.
    • حمید IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 0
      کدوم پولو داده ؟پول خودمون بود بعدشم اونا تو زندانهای فوق امنیتی مگه میتونن پیام بدن اکرم چیزی داشتن بعد دو یاسه سال یا لو دادن یا دیگه ارزش اطلاعاتی ندارن برا بیشتر حقارت داره تا افتخار که جاسوسای دشمنو آزاد کردیم حالا ترس از مرگ ندارن بقیهشون برا جاسوسی از ایران چون میدونن آزاد میشن
    • حمید IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 0
      کدوم پولو داده ؟پول خودمون بود بعدشم اونا تو زندانهای فوق امنیتی مگه میتونن پیام بدن اکرم چیزی داشتن بعد دو یاسه سال یا لو دادن یا دیگه ارزش اطلاعاتی ندارن برا بیشتر حقارت داره تا افتخار که جاسوسای دشمنو آزاد کردیم حالا ترس از مرگ ندارن بقیهشون برا جاسوسی از ایران چون میدونن آزاد میشن
  • سپیده FR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    هزینه‌ای که مردم ایران دادند را از معامله حذف کردید. اما این هزینه رایگان نبوده است و مثل وامی بدون ضامن است که اگر پرداخت نشود با خون باید پرداخت.
  • حسين DE ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    لطفاً توجه كنيد يك فرد معلوم و الحالى نظير اين مردك كم سواد كم شعور حشمت فلاحت پيشه مدت زمانى رئيس كميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس دهم بوده،پيدا كنيد پرتقال فروش را .
  • x IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    همه چیزوبرداشتین برای دولت خودتون که پزبدین غافل ازاینکه غرب شماراقبول نداره وکاسبان تحریم معرفی کرده
  • ناشناس IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    1 0
    خدا عذاب افساد طلبها را زیاد کنه هر چه میکشیم از دست اینها میکشیم
  • مجید ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    ماه نور افشاند وسگ غربگرا عوعو کند
  • محمود IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    جیغ آمریکایی ها بلند بشه حرفی نیست جیغ خودیها چرا بلند شده یه دولتی اومده بااین مشکلاتی که درگذشته درست کردن حالا میخواد یه کارهای بکنه بعضی هامرتبا چوب لای چرخ میزارن بابا بسه دیگه ...
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    پول خودتو بعد سالها تازه پس ندن باهاش تخم و مرغ وتن ماهی بتونی بخری شده موفقیت
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    شماها یا نوکر آمریکا هستید یا با آمریکا هم پیمان اید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس