قطر: به تلاش خود برای رسیدن به تفاهم‌های بیشتر در مورد پرونده هسته‌ای ایران ادامه می‌دهیم

سخنگوی رسمی وزارت خارجه قطر امروز سه شنبه گفت که کشورش تلاش‌های زیادی برای توافق بر سر تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا انجام داده است.

به گزارش مشرق، «ماجد بن محمد الانصاری» بر نقش مهم و مؤثر دوحه در دستیابی به اجماع طرف‌های ایرانی و آمریکایی تأکید کرد و گفت که به تلاش‌های خود برای دستیابی به تفاهم‌های بیشتر در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دولتی قطر، الانصاری افزود: نقشی که قطر به عنوان یک میانجی ایفا کرده است، حیاتی و تعیین کننده بود و تلاش کرد یک مکانیزم واقع بینانه‌ای را که برای هر دو طرف قابل قبول باشد، برای بازگرداندن وجوه بلوکه شده ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: پیش از توافق ایران و آمریکا در مورد تبادل زندانیان، مقامات قطری سفرهای فشرده‌ای به واشنگتن و تهران داشتند و همچنین دیدارهای مستقیم و غیرمستقیم برای رسیدن به این نتیجه صورت گرفته است.

مجید بن محمد الانصاری گفت: نقش قطر در دستیابی به این توافق از دیگر تلاش‌های بین‌المللی از جمله تلاش‌های سلطان عمان و اتحادیه اروپا، جدا نبوده است.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۹ مرداد ماه درباره خروج زندانیان دو تابعیتی از زندان اوین تهران گفت: این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه‌گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را به طور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند.

در همین رابطه، خبرنگار ایرنا در نیویورک گفت: در اجرای این توافق، قرار است وجوه (پول های ) توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و به کشور قطر منتقل شود.

«محمد عبدالعزیز الخلیفی» وزیر مشاور دولت قطر در امور خارجه روز جمعه ۲۰ مرداد ماه در گفت وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که دوحه به حل اختلافات از طریق راه های مسالمت آمیز و گفت وگو ایمان دارد.

وی تأکید کرد که کشورش نقشی محوری در تسهیل روند مذاکرات بین تهران و واشنگتن ایفا کرد و امیدواریم توافق اخیر میان تهران و واشنگتن منجر به توافق در پرونده هسته ای شود.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است.

در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است: آزادسازی و رفع محدودیت از منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که غیرقانونی و به بهانه نگرانی بانک‌های خارجی از تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده مسدود شده یا استفاده از آنها سخت شده است، همواره در دستور کار وزارت امور خارجه قرار داشته است. نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی ایران بوده و این منابع برای نیازهای مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذیصلاح هزینه خواهد شد.

ایران تصریح کرد: علاوه بر آزادسازی منابع مالی که به صورت غیرقانونی توقیف شده بود، حمایت از حقوق ایرانیان در سرتاسر جهان جزو وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است. در این چارچوب، آزادی تعدادی از زندانیان بی‌گناه ایرانی که طی سال‌های گذشته به طور غیرقانونی و با اتهام واهی دور زدن تحریم های ظالمانه آمریکا، در این کشور دستگیر و زندانی شده‌اند، به طور جدی توسط دستگاه دیپلماسی پیگیری شده است.

وزارت خارجه ایران ادامه داد: در این راستا، آزادی تعدادی از زندانیانی که به طور غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، بزودی محقق خواهد شد. یادآوری می نماید که زندانیان مدنظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس