اربعین

رایحه خوش پذیرایی از زائران اربعینی پاکستان در استان "سیستان و بلوچستان" وزیدن گرفته است و سنت میهمان‌نوازی بلوچ‌ها و سیستانی‌ها می‌رود تا صحنه‌های بدیعی را خلق کند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"واردات خودرو"؛ باطل‌السحر پژوپارس نیم‌میلیاردی

نگاهی به نتایج برجام در بهترین حالت ممکن!/ "واردات خودرو"؛ باطل‌السحر پژو پارس نیم میلیاردی

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا به یک راه حل جالب در بحث خودرو و قیمت آن در ایران اشاره کرده است.

آقای امیرآبادی در این رابطه می‌گوید: شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا می‌گویند که هزینه تمام شده تولید پژوپارس ۵۰۰ میلیون تومان است؛ می‌گوییم آن‌ها مجوز عرضه پژوپارس با همین قیمت را در بازار داشته باشند منتها مجوز واردات به سایر شرکت‌های خودروسازی دنیا به ایران هم داده شود چون اصلا راضی نیستیم که آقایان در ایران خودرو و ساپیا ضرر بدهند. آن‌ها هم باید بتوانند خودروهایشان را به قیمت آزاد بفروشند اما اجازه واردات سایر خودروهای تولیدی دنیا هم داده شود و آن ها هم از بازار ایران استفاده کنند و مردم حق انتخاب داشته باشند. اصلا آن شرکت‌های خودروسازی وارد کشور شوند که با ملت ایران مشکل ندارند.

او تصریح می‌کند: این یک راه حل است؛ ما براساس ادعای شرکت‌های خودروسازی داخلی تصمیم گیری می‌کنیم. آن‌ها می‌گویند دست ما را نبسته و آزاد بگذارید، در این شرایط ما از فولکس واگن هم جلو می‌زنیم، اجازه دهید ما ضرر نکنیم و از تکنولوژی‌های روز استفاده کرده و محصول‌مان را به قیمت روز عرضه کنیم و در این صورت ما از شرکت‌های خودروساز خارجی هم بهتر می‌شویم چون چنین توانی داریم. ما هم می‌گوییم بسم الله. اما نمی‌گذاریم ضمن داشتن انحصار، خودروهای‌تان را به قیمت آزاد بفروشید بعد هم مردم هزینه‌های مدیریتی شما را پرداخت کنند. مردم با واردات خودرو حق انتخاب خواهند داشت؛ شاید مردم در روزهای اول فولکس واگن را انتخاب کنند اما ممکن است بعد از چند وقت به این نتیجه برسند که کیفیت خودروهای ایران خودرو بهتر شده و آن را انتخاب کنند. هیچ اشکالی ندارد چون بازار رقابتی است.[1]

*این سخن نماینده قم کاملا معقول به نظر می‌رسد.

تا این لحظه پر بیراه نیست اگر بگوییم مردم و دستگاه‌های نظارتی کشور گروگان برخی خودروسازها شده‌اند و مسئله خودروهای کم‌کیفیت و قیمت‌های بالای آنها همچنان دردساز است.

اجازه واردات خودرو برای بهینه شدن کیفیت و قیمت در نهادهای خودروساز؛ راه حلی است که امتحان آن مجانی است و اگرچه کارشناسان امر باید مجوز این کار را بدهند اما کورسوی امید مطلوبی نسبت به این قضیه احساس می‌شود.

مع‌الوصف بیان این هشدار نیز ضروری به نظر می‌رسد که فرایند واردات خودرو و اعطای مجوزهای آن باید به شکلی باشد که موجب فشار برای بهینه شدن کیفیت و قیمت خودروهای داخلی شود نه اینکه رانت ایجاد کند و معضلات جدیدتری بیافریند. این مسئله نیازمند توجه مجلس و قوه قضائیه در کنار نظارت‌های مشخص دولتی است.

دقت شود که مسئله اهمیت دادن به "تولید داخلی" به معنی تصلب فکری و یا قالب کردن هر محصول بی‌کیفیتی به مردم نیست و تولیدگران محترم داخل کشور باید محصولاتی را به عنوان تولید داخل به مردم ارائه کنند که بهترین باشند. چه از لحاظ کیفیت و زیبایی و چه به لحاظ قیمت.

خوانش ماجرای حمایت حاکمیت از تولید داخلی در بحث لوازم خانگی و گران کردن این محصول از سوی برخی تولیدکنندگان در یک بی‌مهری آشکار؛ عبرتی بزرگ است که نباید تکرار شود.

***

نگاهی به نتایج برجام در بهترین حالت ممکن!

نگاهی به نتایج برجام در بهترین حالت ممکن!/ "واردات خودرو"؛ باطل‌السحر پژو پارس نیم میلیاردی

محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی اخیراً طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران در لرستان گفته است: اساس مذاکرات برجامی برای دفع اتهامات و گرفتن بهانه از دشمن است که مرتب علیه کشور اخبار و مدارک ادعایی را مطرح می کند.

به گزارش ایرنا، وی می‌افزاید: تحریم هایی که به این بهانه وضع شده باید با مذاکرات برجام لغو می‌شده است و اکنون نیز هدف از مذاکرات این است که تحریم‌ها لغو شود و مردم ایران از مزیت اقتصادی آن انتفاع حاصل کنند![2]

*ما قضاوت درباره این اظهارات مسئولیت‌آور را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

برخی محافل تحلیلی معتقدند هدف ترسیمی آقای اسلامی، به اثبات عقل و تجربه ممکن نیست و برجام بعنوان یک پروژه دولتی؛ در بهترین حالت تنها بخش کوچکی از تحریم‌ها را رفع می‌کند که البته اثر آن نیز در زندگی مردم مشهود نخواهد بود.

شاهد مثال آنکه نظیر حرف‌های آقای اسلامی در دولت رئیس‌جمهور روحانی هم اظهار می‌شد اما نه تنها هیچ دستاوردی بر سفره‌های مردم قرار نگرفت بلکه امروز شاهدیم که تمام بهانه‌ها باز گشته‌اند. تحریم‌ها بازگشته‌اند، پرونده PMD مجددا مورد اشاره قرار گرفته است و... ضمن اینکه نهاد کلانی همچون سپاه پاسداران نیز از سوی آمریکا مورد تهمت ترور قرار گرفته است.

واقع‌بینی یک رکن اصلی در سیاست‌ورزی است و باید از حوادث تاریخی و تجربه‌های سابق عبرت گرفت.

***

میهمان‌نوازی سیستان و بلوچستان در انتظار زائران اربعینی پاکستان

نگاهی به نتایج برجام در بهترین حالت ممکن!/ "واردات خودرو"؛ باطل‌السحر پژو پارس نیم میلیاردی

رضا بختیاری،‌ دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان در مصاحبه با ایرنا گفته است: تاکنون بیش‌از یک‌هزار و ۱۰۰ خادم افتخاری و ۳۰ موکب صلواتی از سراسر کشور آمادگی خود را برای میزبانی از این زوار حسینی اعلام کرده‌اند که بزودی فعالیت خود را در سیستان وبلوچستان و همزمان با ورود زوار از کشور دوست و برادر پاکستان آغاز می‌کنند.[3]

*این خبر مسرّت بخش از آن رو حائز اهمیت ویژه است که همگی نیاز داریم تا مردم بدانند استان عزیز سیستان و بلوچستان به عنوان تنگه احد نظام اسلامی چگونه در محضر ایران و اسلام پاکباخته است و برادران شیعه و سنی ما در این استان چه مجاهدت‌هایی دارند.

پذیرایی از زوّار پاکستانی أباعبدا...‌ الحسین(ع) در سیستان و بلوچستان نه تنها از حیث مسلمانی که از روی میهمانداری و سنت زیبای سیستان و بلوچستان در اعزاز و اکرام میهمان است.

توجه رسانه‌ها و خاصّه صداوسیما به این تابلوی زیبا در استان سیستان و بلوچستان یک ضرورت رسانه‌ای است که اهمیت آن را نباید کمتر از پوشش رسانه‌ای اربعین دانست.

***

1_ isna.ir/xdMgxm

2_ https://irna.ir/xjKpHX

3_https://irna.ir/xjKpJh

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    11 1
    برجام بدفرجام !!!!!!!!!!!
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 5
      برجام رو امضا کنین.
  • سامان IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    13 1
    برجام نشان داد که لغو تحریم ها با دیپلماسی و مذاکره ممکن نیست تحریم ها باید خنثی و بی اثر بشوند.
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    4 2
    این واردات خودرو هم رانت چرب و نرمی شد برای خودروسازان و قطعه سازان و دوستان چینی و هندی شان، مردم هم که همیشه باید تاوان بی عقلی آقایان را بخورند.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    3 1
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      0 0
      یه متن دیگه بنویس
  • م US ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    2 0
    چهل سال دم از دفاع از تولید ملی زده می‌شود و هیچ اتفاقی نیفتاده است پس بهتر است زمینه واردات فراهم شود تا رقابت ایجاد شود
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 0
    راه حل خودروسازی: واردات خودروهای کم کارکرد خارجی از بهترین برندهای دنیا است. مانند کاری که هم اکنون در مورد خودروهای سنگین فرسوده داخلی دارد انجام می گیرد و با خودروهای روز اروپایی کم کارکرد دارد جایگزین می گردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس