شهید رجایی

یکی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی اخیراً خاطره‌های جالب و کمتر گفته شده‌ای را از ساده‌زیستی شهید رجایی بیان کرده است. او در این خاطرات از سرما و شیشه‌های شکسته خانه رجایی می‌گوید.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

چرا باید سپاسگذار ولایت فقیه باشیم؟

هژمون ایران؛ هاب "ترانزیت آب" در آینده

ایران؛ هاب "ترانزیت آب" در آینده/ شیشه‌های شکسته‌ خانه‌ رجایی و راهی که ادامه دارد

مهدی صفری، معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در قسمتی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته است: من همیشه گفته ام صدور خدمات مهندسی برای ما خیلی بهتر از صادرات است. البته نمی‌شود، گفت که این باشد و آن نباشد، اینها کامل کننده هم هستند و باید هر دو باشند.

او تصریح می‌کند:

"از همه مهمتر موضوع ترانزیت کشور است. این ترانزیت شامل ترانزیت حمل و نقل و انرژی از جمله انرژی برق است. یک زمانی هم فرصت شد و توانایی آن را داشتیم؛ شاید بتوانیم در آینده ترانزیت آب هم انجام دهیم."

صفری می‌افزاید: اگر توانایی‌مان مانند کشورهای دیگر بالا برود و آب‌شیرین‌کن داشته باشیم؛ با یک قدرت بالا می توانیم نیازهای کشورهای همسایه در این حوزه را تامین کنیم. ما در خلیج فارس و عمان دیر جنبیدیم، بقیه برداشت‌هایشان را کردند ما باید سرعت‌مان را بیشتر کنیم.[1]

*تحلیل‌هایی در سطح برخی اندیشکده‌های جهانی مطرح است مبنی بر اینکه در آینده؛ "آب" بعنوان یک رکن مهم در تعیین قدرت‌های جهانی است.

بدیهی است که در این میان مسئله "ترانزیت آب" در ایران نیز از اهمیتی صد چندان برخوردار هست و خواهد بود. زیرا ایران اسلامی هم از سواحل گسترده برخوردار است و هم با برخورداری از دانش هسته‌ای می‌تواند آب‌شیرین‌کن‌های هسته‌ای پیشرفته و فراوانی را در سواحل خود راه‌اندازی کند.

راهبردی که نه تنها می‌تواند آب شرب و غیر شرب ایران را در صورت کمبود تأمین کند بلکه نیاز دیگر کشورها را نیز تأمین کند و منتفع شود.

دقت شود که اگر ما از فناوری هسته‌ای برخورد نبودیم؛ بیان این قبیل سخنان تنها "لاف در غریبی" می‌نمود فلذاست که باید همه از ولایت فقیه سپاسگذار باشند که مجاهدانه پای فناوری هسته‌ای ایستاد و در مقابل انواع فشارهای دولت‌ها و برخی خواص سیاسی ایستادگی کرد تا سر مردم ایران افراشته باشد و پرچم ایران در اهتزاز...

***

شیشه شکسته‌های خانه‌ی رجایی و راهی که ادامه دارد

ایران؛ هاب "ترانزیت آب" در آینده/ شیشه‌های شکسته‌ خانه‌ رجایی و راهی که ادامه دارد

مرتضی الویری، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه اعتماد به ذکر خاطراتی جالب از ساده‌زیستی شهید رجایی پرداخته است.

او در این باره می‌گوید:

"من خاطرات زیادی از شهید رجایی دارم اما چیزی که برای من قابل توجه بود در همان ایام نخست‌وزیری آقای رجایی که در زمان جنگ بود یک روز ما جلسه‌ای داشتیم و قرار شد که نتیجه‌ای جلسه را به اطلاع آقای رجایی برسانیم؛ تعدادی از نمایندگان مجلس بودند به اضافه آقای بهزاد نبوی. ما به منزل رجایی زنگ زدیم و به آنجا دعوت شدیم که پشت مدرسه رفاه بود. گمان می‌کنم در دی ماه و هوا بسیار سرد بود. شهید رجایی با یک بارانی قدیمی که داشت آمد و در میان ما نشست اتاق خیلی سردی هم داشتند و عذرخواهی کرد که به دلیل نرسیدن سهمیه نفت نتوانسته‌اند خانه را گرم کنند. یک شیشه شکسته هم وجود داشت که با نوار چسب آن را چسبانده بودند تا فرو نریزد. رجایی به مفهوم واقعی یک چهره ساده‌زیست و مردمی بود که حرف و عمل او با هم منطبق بود. یادم هست زمانی را که رجایی تازه نخست‌وزیر شده بود و در جلسه‌ای صبح زود در منزل یارمحمد نماینده بم در امیریه تهران شرکت کرد. جلسه که تمام شد، می‌بایست سریع به دفتر نخست‌وزیری برود. چون کوچه باریک بود و میسر نبود اتومبیل و محافظ جلوی منزل بیاید، ترک یک موتورسوار شد تا او را سریع به مقصد برسانند.[2]

*"ساده زیستی" با شهادت رجایی تمام نشد و همچنان در زندگی کسانی از رجال نامی نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله زندگی مقام معظم رهبری جاری و ساری است.

رجالی که حتی دشمن خارجی هم به پاکدستی و ساده‌زیستی آنها اذعان و اعتراف دارد.

این حقیقت باید در گوش جامعه و نسل‌های جدید زمزمه شود که ساده‌زیستی در نظام جمهوری اسلامی با شهادت رجایی؛ اتقان و استمرار بیشتری یافت.

مردم ایران امروز فرزند سرداری را دیده‌اند که در محور مقاومت شهید شد، فرزند معاون استانداری را می‌شناسند که در نبرد با اشرار به شهادت رسید، فرزندان رهبری را می‌شناسند که هیچ فعالیت سیاسی یا اقتصادی ندارند و مبارزه عمومی با حقوق‌های نجومی را نیز درک و لمس کرده‌اند.

مسائلی که در کنار برخی اشتباهات و کژ روی‌ها اما نویدبخش برجا ماندن سنت ساده‌زیستی در میان مدیران ایرانی است. سنتی که با توجه مردم و مسئولان شیوع بیشتری خواهد یافت.

***

باهنر: مواظبت کنیم وعده‌های ناممکن داده نشود

ایران؛ هاب "ترانزیت آب" در آینده/ شیشه‌های شکسته‌ خانه‌ رجایی و راهی که ادامه دارد

محمدرضا باهنر، فعال اصولگرا و از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی اخیرا در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، گفته است:

"در سفرهای استانی یکی از بحث‌هایی که من دارم و به دولت هم برنمی‌گردد این است که ما مطالبات غیر ممکن خیلی داریم و همه ما هم مقصر هستیم؛ نمایندگان مجلس، صدا و سیما ، وزرا دائم درحال پوشش دادن مطالبات غیرممکن هستند، آقای رئیس جمهور وقتی سفر می‌روند این کار خیلی ارزشمندی است که یکی از عوامل بازگرداندن سرمایه اجتماعی است ولی باید مواظبت کرد وعده‌های ناممکن داده نشود."[3]

*هشدار باهنر حتما بایستی مورد توجه کنشگران سیاسی قرار گیرد و خاصّه مدیران اجرایی کشور درباره آن اقتراح کنند.

ایجاد امید و پرداختن به مطالبات عمومی اگر در مجرای معقولات نباشد حتما سبب انکسار امید و ایجاد بی‌اعتمادی می‌شود.

"معقول‌سازی مطالبات" و توضیح از بابت غیر ممکن‌ها رسالتی است که یکان یکان ما در هر تنگه احدی که در اختیار داریم؛‌ باید آنرا انجام بدهیم وگرنه تندباد خواسته‌های ناممکن کاری می‌کند که نه از تاک نشان ماند و نه از تاک‌نشان.

در این باره البته نگاه امنیتی به آنها که بر آتش مطالبات می‌دمند، مدام از حکومت بدون فساد (که حتی در دوران حضور امام معصوم نیز غیر ممکن است) حرف می‌زنند و فرق آرمان با واقعیت را هم نمی‌دانند یک ضرورت است.

***

1_ isna.ir/xdMjkq

2_ https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/189912

3_ https://www.etemadonline.com/fa/tiny/news-571580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • US ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    5 24
    خدا رجائی رو دوست داشته وگرنه اگر بیشتر از چند ماه بر مسند بود مورد لعن و نفرین مردم قرار میگرفت آدم با ایمان وقتی سواد نداره مقام به این مهمی را قبول نمیکنه
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      15 3
      باسوادهای شما اندازه کفش رجایی هم نیستن.
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      11 2
      شهید رجایی از هاشمی رفسنجانی و روحانی و خاتمی با سوادتر و با اخلاص تر و متعهدتر و با تقواتر بود و اگر دولتش تداوم داشت قطعا"موفق بود.
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      12 1
      مردم امروز حسن روحانی بیکفایت را لعن و نفرین می کنند که قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و موبایل و غیره را 10 برابر کرد و ملت را به خاک سیاه نشاند.
    • مرتضی IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      8 1
      شهید رجایی فوق لیسانس ریاضی و آمار بود. از آلبانی هستی شما؟ منافقی یا جاهل؟
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    12 8
    توهم آب شیرین کنی که مشرق هم در آتش این توهم می دمد. مسئله تنها تامین انرژی این کار نیست که خود بحث مفصلی است، بحث های زیست محیطی و انتقال و قیمت تمام شده هم هست . نمونه این طرح های متوهمانه شیرین سازی و انتقال آب حاصل به شهر مشهد با فاصله حدود دو هزار کیلومتر است، حجم آب تولید شده و مورد بحث حتی به اندازه هدر رفت آب در شبکه فرسوده لوله کشی شهر هم نیست و هزینه اولیه طرح چندین برابر هزینه عوض کردن کل لوله کشی آب شهری مشهد! چه کسی چنین پروژه های کشور خراب کنی را برای کشور نسخه پیچی می کند و امثال مشرق پشتیبانی می کنند؟! حالا هزینه دائمی تولید آب شیرین هم در نظر گرفته نشد . یک نگاه به کشورهای جنوب خلیج فارس بکنید و شرایط بسیار متفاوت آنها را ببینید و آنوقت دم از تقلید از آنها بزنید. شرایطشان شامل : نداشتن منابع آب شیرین طبیعی قابل اتکا، فاصله کم شهرهای مد نظر تا ساحل که اغلب کمتر از ۲۰ کیلومتر است نه ۲۰۰۰ کیلومتر، درآمدهای بالای نفتی نسبت به جمعیت، آب شیرین بدست آمده به قیمت تمام شده بعلاوه سود شرکت فروخته می شود و نه به قیمت یارانه ای، بخش قابل توجهی از آب صرف گردشگران و یا کارگران بخش انرژی می شود که خود منافع بسیاری برای کشورهای مد نظر دارد، این کشورها حاضر نیستند آبی از ایران بخرند و در شرایطی که خود می توانند آب شیرین کنند خود را وابسته ایران کنند که درست یا غلط با ما مشکلاتی دارند، گیرم آب شیرین کردید این آب گران قیمت را می خواهید به کدام کشور غیر از حاشیه جنوبی خلیج فارس بفروشید!؟ افغانستان یا سومالی !؟ حالا در این بحث از مسائل زیست محیطی این کار هم صرفنظر کردم، برین فکر نون باشین که خربزه مایه اش آبه، برین مشکل صنعت خودرو سازی و لوازم خانگی را پیگیری کنید که تا حالا باید همچون ژاپن و کره صادر کننده می بودیم ولی تازه جنگ و بحثمون شده واردات پنجاه تا صد هزار خودرو، یا اونم از لوازم خانگی که با ممنوع شدن وارداتش شرکتهای تولیدی بی معطلی خوب حق حمایت ملت را کف دستشون گذاشتند . یک جو هم شرف داشته باشید و این نظر را منتشر کنید.
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      3 3
      آقا شما جدی نگیرید تو حرفهایش دقت کن همش مگر ، اگر میکنه، اگر ماست هم به آب خلیج فارس اضافه کنید بخاطر صرفه جویی در نمک میتونید صادر کننده دوغ هم به سایر کشورها باشید
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      1 3
      همین که این آقا آب شرین کن را به تکنولوزی هسته ای گره زده است نشان توهم و عمق دانش او و نیز تلاشش در کسب رضایت ساندیس خواران دارد
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      2 0
      این دوستان پر مدعا بهتر است مهمترین گام خود را در انتقال غرب و شرق و شمال و جنوب در بخش کالا ، خدمات، انسانی و انرژی و انتقال ریلی و هوایی قرار دهند. متاسفانه با بی درایتی این دوستان و الیته دولت قبل شاهد هستیم همسایگان به حهت منافع ملی خود در تلاش برای حذف ایران از مرکز انتقال هستند و ایشان و همفکران در توهم انتقال آب. هر سیاستی که فرصت های سرمایه گذاری و مرکزیت انتقال انرژی، زمینی، ریلی و .... را از ایران سلب کند بر خلاف منافع ملی است و اصلاح آن و باور به این مهم الفبای درس سیاست گذاران است.
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    2 1
    سپاسگزار درسته...
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    4 2
    آیا فکر میکنی کشورهای همسایه که در کنار دریا هستند خودشون نمیتونن که آب شیرین احداث کنن ؟؟؟
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      1 1
      وقتی صحبت از هژمون میشه ؛معنی ش اینه که کسی بدون اجازه نمیتونه آب بخوره چه برسه آب شیرین کنه
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      0 0
      افغانستان مثلا کجا دسترسی به آب های آزاد داره یا ارمنستان؟ دوست عزیز گاهی سکوت کنیم بهتره
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    4 4
    قبلا عربستان و امارات آب شیرین کن های زیادی را قبل شما راه اندازی کردن
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    2 1
    دقت شود که اگر ما از فناوری هسته‌ای برخورد نبودیم؛ بیان این قبیل سخنان تنها "لاف در غریبی" می‌نمود
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    4 2
    آقای صفری ظاهرا شما کارشناسی همه چیز دان هستید امیدوارم اظهار نظرهای شما توهین به شعور مردم نباشد
  • حمیدرضا IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    4 1
    *** شهید رجایی آنقدر بزرگ و تواناست که برای دور نمودن ایشان از انقلاب سازمان سیا با بالاترین برنامه ریزی دراز مدت در برنامه و نفوذ و عملیات تروریستی ایشان را به شهادت رساند ... اقتصاد به جای خود ان شالله در قیامت و برای عبور از پل صراط خواهید دید نظر این شهید ماندگار و بزرگوار چه جایگاهی دارد ...
  • محمدایوب IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    3 1
    احسنت آقای باهنر دولت یعنی روحانی از اطاق بیرون نمی آمد ووعده هم میداد وهرکه حرف میزد فحش میداد وامثال جناب باهنر هم زبان به دهان گرفته وله خود زحمت رهنمود نمی‌داد اما رییسی به میان مردم میرود وباهنر عقل کلیش گل کرده رهنمود میدهد وزبان باز میکند گوگولی 8سال روحانی کجا بودی گل پسر
  • MD ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    1 0
    از فردا میزنیم شیشه خونه رو میاریم پایین زمستانم شد بخاری رو خاموش میکنیم خونه بشه یخچال و می‌خوانیم راه رجا بسته نیست گر چه رجایی برفت شما هم به ویلا لاکچری تون برسید حساب ها ی پر پیمانه تان آقایون اصلاح طلب خراب طلب
  • AT ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    1 3
    در جهان میلیاردها زن شوهردار و مجرد هستند که مسلمان و غیر مسامان هستند، زندگی شرافتمندانه دارند و طبق عرف جوامعشان عفیف هستند اما حجاب طبق تعریف ج ا ندارند، اینکه همه بی حجابها، بی عفت معرفی کنند، توهین به نیمی جمعیت جهان است!
  • AT ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    3 0
    بارها از فساد آموزشی (مدرکگرایی و مدرکفروشی...) بعنوان ام الفساد کشور یاد کردند، متاسافنه یکی مظاهر این فساد، کارمندان زیر دیپلم میروند پول میدهند به موسسات خصوصی تا مدرک دیپلم بدون کمترین دانش و سواد تخصصی (مثلا مدرک دیپلم کامپیوتر!)، فقط برای اینکه پایه حقوق بازنشتگی شان بالا برود، این دزدی از بیت المال است.
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    2 0
    آقای صفری از کدوم پارک رد میشن ؟
  • خواننده ی شما از بلغارستان BG ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    2 0
    در انتخاب کلمات لطفاً دقت کنید و سعی بفرمایید که از کلمات فارسی استفاده کنید. فارسی را پارس بدارید. ایران هاب ترانزیت.. می شود به خوابی نوشت ایران شاهراه حمل و نقل.. ایران گذرگاه اصلی حمل جاده ای.. و خیلی کلمات دیگر.. لطفاً اصلاح بفرمایید..
  • IR ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 0
    🔻هر ۴ دقیقه یک ایرانی درخواست ویزای کانادا می دهد این آمارِ تکان‌دهنده که از داده‌های وب‌سایت «ادارۀ مهاجرت کانادا» استخراج شده، چراغ هشدار و زنگ خطری برای آیندۀ ایران و سیاست‌گذاری‌های نابخردانۀ موجود است. درخواست ویزاهای موقت که البته در بیشتر موارد به اقامت‌ دائم منجر می‌شود، شاخصی برای خروج سرمایه‌های انسانی ایران است. . هدررفت انبوهی از منابع مالی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و کاری که در سایۀ بی‌توجهی، اکنون دیگر نه اند‌ک‌اندک که فوج‌فوج جلوی چشم ما دارد رقم می‌خورد. . این آمار بیان می‌کند که هر ۴ دقیقه یک ایرانی (اگر نگوییم یک خانوادۀ ایرانی!) دست از زندگی در ایران می‌کشد و ناامید از ادامۀ زندگی در کشورش، گزینۀ مهاجرت را انتخاب می‌کند. . این آمار هولناک‌تر هم می‌شود اگر آمار سایر کشورهای مقصد مهاجرت ایرانیان را نیز به آن اضافه کنیم. آماری که دیگر نمی‌توان نام زنگ خطر بر آن گذاشت. این، خودِ خطر است! مهم نیست پاسخ این درخواست‌های ویزا مثبت باشد یا لزوماً به اقامت و مهاجرت دائمی شهروندان ایرانی منجر شود. مهم این است که عده‌ای در مقطعی از عمرشان دارند به‌صورت جمعی و توده‌ای از زندگی در کشورشان قطع امید می‌کنند. اگر صاحب کسب‌وکار یا مدیر یک شرکت باشید خوب می‌دانید که از دست دادن یک نیرو و جایگزینی آن چقدر هزینه‌بر، انرژی‌بر و زمان‌بر است و در بیشتر موارد لزوماً موفقیت‌آمیز نیست. حالا برآورد کنید جایگزینی این همه ایرانی که معمولاً دارای تحصیلات و سابقۀ کار مطلوبی هم هستند، برای یک کشور چقدر هزینه و انرژی و زمان خواهد برد و اینکه آیا اساساً امکان‌پذیر است یا خیر. شما اگر مدیر یک شرکت عظیم بودید و می‌دیدید که فوج‌فوج کارکنان‌تان در حال استعفا هستند چه می‌کردید؟
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      0 0
      مهاجرت در این وسعت ناشی از بی خردی بخشی و گسترش ناامیدی و عدم اطمینان از اصلاح امور و حکمرانی است. البته با رفتارهای پر از اشتباه دولت به نظر پاسخ واکنشی مردم هم بیش از حد جلوه گر شده است.
  • سربدار IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 0
    این آقای باهنر باز هم افاضه نمودند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس