اسلامی: تصمیم گرفتیم در برخی شهر‌ها دبستان انرژی اتمی تاسیس کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی اخیرا در سخنانی فلسفی به چالش "علم بهتر است یا ثروت؟" و "لزوم اشتغال دولتی برای همه" پاسخ داد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

از چالش‌هایی که برای تمدن‌سازی باید رفع کنیم

پاسخ رئیس سازمان انرژی اتمی به چالش تاریخی "علم بهتر است یا ثروت؟"

پاسخ به چالش تاریخی "علم بهتر است یا ثروت؟"/ اغمای اسرائیل در فشار گازانبری ایران و حزب‌الله

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: امسال با همکاری وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفتیم مدارس انرژی اتمی خود را که هر ساله سهمی در المپیادی‌ها نیز داشته‌اند؛ در شهرهایی که در آن‌ها تأسیسات وجود دارد از مقطع دبستان گسترش دهیم.

به گزارش جماران، محمد اسلامی همچنین با اشاره به اینکه باید بتوانیم این انشاء تاریخی را از ذهن خود و بچه‌ها دور کنیم که "علم بهتر است یا ثروت"؟ گفت: علم همان ثروت است و آن مهارتی که علم را به ثروت تبدیل می‌کند در خانه و مدرسه متولد می‌شود.

اسلامی در ادامه گفت: نیرویی که مدرک دکترا و کارشناسی ارشد دارد، اما بیکار است، معنا ندارد چرا که این تحصیلات برای کارآفرینی است. چه مسیری را رفته‌ایم که این حاصل شده است؟ در حال حاضر همه انتظار دارند اشتغال آن‌ها دولتی باشد و استخدام شوند. در حال حاضر این ذهنیت نیروی انسانی ما شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی معتقد است که فرآیند تبدیل علم و دانش به فناوری، فناوری به صنعت و ثروت و نهایتا تاثیرگذاری در جامعه یک مهارت چند لایه ترکیبی است که در تعامل مدرسه و خانواده باید رخ دهد.[1]

*پاسخ جالب دکتر اسلامی به سؤال "علم بهتر است یا ثروت؟" در حالی است که همه مسئولان کشور و از جمله شخص آقای دکتر اسلامی باید بدانند اکنون چیزی که در شبکه‌های اجتماعی و صفحات مجازی ترویج می‌شود؛ خلاف این پاسخ‌های عقلانی است و باید برای این مسئله فکری بشود.

در واقع ما داریم از یک ایراد مخلّ شکل‌گیری تمدن سخن می‌گوییم که می‌تواند آسیب‌های بزرگی را سبب شود. و آن اینکه مسئولان و خواص کشور چیزی را می‌فهمند و گاهی می‌گویند که در منابر عمومی جامعه ترویج نمی‌شود و در نتیجه چیزی که به گوش افراد جامعه می‌رسد با عقلانیت خواص کشور در تنافر است.

مثلا می‌بینیم که خواص کشور صراحتا فواید علم و منتهی شدن آن به ثروت را می‌دانند اما در اینستاگرام و توییتر و تلگرام و فیلم‌های سینمایی و... صرفا اهمیت ثروت است که ترویج می‌شود!

گسترش مدارس انرژی اتمی و وعظ و سخنرانی و تلاش برای ایجاد قانون در فضای مجازی جمله خوب است. اما ایراد اشاره شده (حرف‌های خردمندانه‌ای که در فضای مجازی و سایر منابر جامعه خلاف آن ترویج می‌شود) را بایستی با استعانت از نخبگان و حرکت به سمت "حکمرانی مطلوب" رفع کرد.

صحبت‌های دکتر اسلامی در بحث انتظار بیجا و شیوع‌یافته‌ی "لزوم اشتغال دولتی برای همه" نیز کاملا صحیح است و باید افکار عمومی را در این زمینه قانع کرد که مدرک تحصیلی لزوما به معنی کار و جذب در سازمان‌های دولتی نیست. (اگرچه بهتر است سیستم آموزش عالی کشور کاری کند که در درازمدت؛ اعطای مدارک تحصیلی بر اساس نیاز کشور، دولت یا بخش خصوصی باشد نه بر اساس خواست افراد)

***

نقدی: حزب‌الله قویترین نیروی زمینی منطقه را در اختیار دارد

اغمای اسرائیل در فشار گازانبری ایران و حزب‌الله

پاسخ به چالش تاریخی "علم بهتر است یا ثروت؟"/ اغمای اسرائیل در فشار گازانبری ایران و حزب‌الله

سردار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران اخیراً در بخشی از مصاحبه با یک وبسایت خبری در لبنان پیرامون حزب‌الله گفته است: مقاومت همواره به دشمن و حامیانش شکست را تحمیل کرده است.

به گزارش رسا،‌ وی می‌افزاید: ما امروز در مرحله‌ای قرار داریم که باید برای آزادسازی قدس، مسجد الاقصی و اخراج صهیونیست‌های اشغالگر از فلسطین، با کمک خداوند متعال به همراه مقاومت‌کنندگان آماده حرکت به سمت قدس شریف باشیم.

نقدی تصریح می‌کند:

"حزب‌الله و مقاومت اسلامی، امروز، در اوج عظمت و قدرت قرار دارند و نمی‌توان قدرت امروز مقاومت را با دهه‌های گذشته مقایسه کرد. حزب‌الله امروز قدرتمندترین نیروی زمینی در منطقه را در اختیار دارد که می‌تواند ارتش صهیونیستی را نابود کند."[2]

*سخن راهبردی سردار نقدی در حالی مطرح می‌شود که امروز صهیونیسمی در ذهن جهان و مردم منطقه شرق آسیا نقش بسته است که در مقابل هیچیک از اضلاع محور مقاومت تاب مقاومت ندارد.

نقشه‌های رژیم صهیونیستی نه در قضیه حمایت از تروریست‌های سوریه عملی شد، نه در حمله به خاک لبنان، نه در عملیات جوخه‌های ترور و نه در هماوردی با جهاد اسلامی و حماس در باریکه غزه. و این واقعیت صهیونیست‌هاست.

اما آنچه که گفته شد به مثابه نوک کوه یخ است و بخش اعظم و ناپیدا آنکه در هیچیک از این چالش‌های مقابل صهیونیست‌ها اما ایران اسلامی بعنوان قلب تپنده و پشتیبان محور مقاومت هنوز وارد رویارویی مستقیم نشده است...

با این فکت‌ها به نظر می‌رسد کابوس برای صهیونیست‌ها نه تنها پایانی ندارد بلکه هر روز گسترده‌تر می‌شود و اگر عقلانیت و خردی در ذهن حامیان فرامنطقه‌ای صهیونیزم باقی مانده باشد باید قبل از آنکه برای آنها نیز دیر بشود فکری برای انحلال اسرائیل بکنند.

شکست اسرائیل به مثابه انفجاری است که فقط نور آن در منطقه غرب آسیا منعکس می‌شود اما تخریبش دامان حامیان اسرائیل را خواهد گرفت.

انرژی متراکمی همانند یک بمب نوترونی غیر قابل دفاع در قلب آسیا و سرزمین‌های اسلامی برای اضمحلال اسرائیل شکل گرفته که انفجار آن حتمی است...

اسرائیل و حامیانش باید با این واقعیت کنار بیایند!

***

شرط بالا رفتن از لوبیای سحرآمیز برجام!

پاسخ به چالش تاریخی "علم بهتر است یا ثروت؟"/ اغمای اسرائیل در فشار گازانبری ایران و حزب‌الله

علی خرّم، دیپلمات سابق، از حامیان ستادی برجام روحانی و از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان طی یادداشتی در شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی ضمن محتمل دانستن امضای برجام رئیسی گفته است: بایستی با قاطعیت گفت برجام به خودی خود فراهم آورنده رفاه و رشد و توسعه نخواهد بود. به‌عبارت دیگر نه ایران می‌تواند به بانک‌ها و شرکت‌های خارجی دستور دهد که روابط بانکی عادی با ایران برقرار کرده و در پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری نمایند...و نه رئیس‌جمهور آمریکا حتی از نوع خوبش هم قادر است چنین دستوری به بانک‌ها و شرکت‌های بین‌المللی دهد.

او می‌افزاید: حلقه مفقوده در این رابطه؛ استراتژی، سیاست‌ها و نگاه‌های جمهوری اسلامی به روابط بین‌الملل در خارج و تکیه بر رضایت و رفاه مردم در داخل و تاکید بر منافع و امنیت ملی ایران و نه دیگران است. یعنی اگر این فرمول چراغ فرا راه ما قرار نگیرد، برجام مشکلی از ما حل نمی‌نماید. به‌عبارت دیگر، بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صاحبان تکنولوژی‌های مدرن و پیچیده در ورای برجام جست‌وجو می‌کنند آیا با ایران می‌توانند همکار باشند و ایران کشور با ثباتی از نظر داخلی است و دشمنی بالفعل در خارج ندارد؟ هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست خارج از ارکستر هماهنگ جهانی با کشوری که تکرو باشد کار کند زیرا سرمایه‌اش به خطر می‌افتد.

خرم تصریح می‌کند: بنابراین ما نمی‌توانیم تکرو باشیم و انتظار جذب سرمایه خارجی از طریق اجرای برجام داشته باشیم. این اصل را چین، چهار دهه پیش به آزمایش گذاشت و چون راه دیگری مقدور نبود در نهایت سیاست درهای باز و تعامل با همه جهان را در پیش گرفت که روابط دوستانه با جامعه بین‌المللی بستر سرمایه‌گذاری خارجی گردید. ابتدا سرمایه و تکنولوژی آمریکا سپس ژاپن و کشورهای اروپایی به چین سرازیر گردید و از برکت سرمایه خارجی و تکنولوژی مدرن، اقتصاد و صنعت این کشور تبدیل به غولی شد که آمریکا امروز آن را رقیب خود می‌داند و کمر به شکست آن بسته است. کشور ما هم با توافق برجام در دوره اوباما، تجربه مذاکره برای گسترش روابط بانکی و سرمایه‌گذاری خارجی دارد که همه چیز آماده بود ولی اراده داخلی فراهم نگردید لذا از برجام حاجتی برآورده نشد. امید است تجربه قبلی، چراغ فرا راه آینده ما باشد که وقت مردم و کشور تلف نشود.[3]

*صحبت‌های خرم یادآور مصرع "ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ" است!

و البته یادآور مضمون آن گفته مرعشی در دوران دولت اعتدال که "ما در حالت یک توافق فراهسته‌ای با غرب هستیم."

حقیقت اینست که برجام، باشد یا نباشد اما هیچ دستاورد یا آسیب ملموسی برای مردم ایران نخواهد داشت.

برجام صرفا کارکردی روانی همچون "احتمالات لوبیای سحرآمیز" دارد که برخی محافل تحلیلی معتقدند همان کارکرد روانی هم در بادی امر و تا قبل از مسجل شدن سراب بودن قضیه، به ضرر ماست. (اشاره به مقولاتی مثل انتظار بازار، شکل‌گیری انتظارات عمومی ناصحیح، معطل ماندن ظرفیت‌های کشور و...)

صحبت‌های خرم یک مزاج اصلی دارد و آن اینکه مادام که ایران یک دولت پیشروی انقلابی باشد و مانیفست "صدور انقلاب" را در سینه داشته باشد؛ دستاورد برجام بی دستاورد برجام!

دقت شود که مزاج اشاره شده البته پیش از این توسط کسانی از اصلاح‌طلبان حتی صراحتا به زبان نیز آمده است.[4]

اکنون آیا مردم و نظام اسلامی حاضر به از دست دادن این هویت هستند؟

پاسخ قطعا خیر است. خاصّه اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران نشان داد که در اوج تحریم‌ها و نبود برجام نیز معیشت مردم را حفظ کرد و اجازه نداد مردم ایران مثل مردم اروپا به مصرف هیزم و خوردن غذاهای کپک زده روی بیاورند.

پس ایران می‌خواهد و می‌تواند که بر سر هویت خود بماند.

به نظر می‌رسد با این توضیحات، فضای متن و فرا متن صحبت‌های خرّم بیشتر آشکار شود.

در یک سوی برجام دشمنی هست که اهداف شوم و یک جنگ روانی را از متن برجام می‌جوید. و در سوی دیگر هم کسانی که به دستاورد برجام برای مردم دل بسته‌اند! در این میانه هم هستند کسانی در داخل ایران که به نفع این دو سو یارگیری شده‌اند.

اما حقیقت آنست که تجربه قبلی امضای برجام نشان داد هر دو سر این قضیه و البته میانه‌ی آن جملگی چیزی به دست نیاورده‌اند!

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1564383

2_ rasanews.ir/0030ea

3_https://www.armanmeli.ir/fa/main/detail/340548

4_mshrgh.ir/1088510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سید IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    6 2
    امید و ذوق زدگی جماعت اصلاح طلبان به احیاء برجام ناشی از آن هست که برجام ظرف شیشه ای عمر ایشان شده است! بشکند، دود می شوند و نابود! ذوق زدگی توهم آمیزشان از شایعات توافق ناشی از همین موضوع است!!!
    • علی IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 2
      کاسب تحریم کی بودی....
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      2 3
      ج=چرا این شیشه عمر باید برای دولت رییسی مهم باشد؟ چر ا ساختار وزارت خارجه هیچ تغییری نکرده؟ چرا داریم تو مذاکرات همون مسیر ظریف رو میریم؟
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 1
    درود
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    5 2
    ترکیه از ایران ترسید و حمله به شمال سوریه را کنسل کرد.
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      4 2
      همه دنیا از ایران میترسند
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    4 6
    چرا استخدام دولتی را جمع نمی کنید تا دیگر جوانان به استخدام دولتی فکر نکنند؟
    • NL ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      4 0
      چرا جم شه مگه خصوصی چی میده جز دوبله کار کردن و حقوق کم
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      نیاز به کار دولتی که رفع نشده جمع بشه
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      5 0
      استخدام دولتی و سهمیه ها شده رانت و فسادزا. یا همه را استخدام کنید یا هیچ کس را
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 2
    بله کسانی که دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا هستند لزوما نباید در دولت استخدام شوند چون استخدام دولتی مال کسانی است که پارتی یا سهمیه دارند و و ممکن است با استخدام دکترهای بدون پاری و سهمیه در دولت جای آقا زادگان (.....زادگان) کم شود پس زنده باد مهاجرت
  • م IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 0
    به نظر من همه كارمندان جهاد كشاورزي منابع طبيعي شهرداري و .... را اخراج كنيد چيه اينهمه كارمند ؟! اكثرا هم تحصيلاتي ندارند و با پارتي بازي امده اند اينها هم بيايند بشينند بغل تحصي كرده هاي بيكار چ ميشود مگر
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    6 0
    این ذهنیت فانتزی ای که شما درباره "علم بهتر است یا ثروت" دارید مال کشورهای خارجیه نه ایران که هر لحظه اقتصادش کن فیکون میشه. درسته حقوق دولتی زیاد نیست ولی یک چای پای محکم و قابل اعتماده که اگر اقتصاد کشور دچار نواسات سینوسی شد (داغون شد) شما حداقل یه حقوق ثابتی داری. شما اقتصاد کشور رو درست کنید کسی سمت شغل دولتی نمیره ، حتی مشکل ازدواج جوان ها هم خود به خود حل میشه.
  • م IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 0
    ي سوالي چرا به فارغ التحصيلاي كشاورزي كه جهاد كشاورزي هيچ وقت استخدام نكرد و اكثر كارمندانش با پارتي بازي و مدارك غير مرتبط رفتند سركار ي وامي نميدهيد ؟! حتما همه بايد بروند اسنپ و بلال كباب كنند يا جگركي بزنند البته نه اين شغل ها بد باشه درامدش از كارمندي بيشتره ولي در كل اين مدارس و دانشگاه ها رو تعطيل كنيد بچه هاي مردم تكليفشون روشن شود پول تو جيب ي عده كار افرين سرمايه دار نريزند!!!
  • م IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 0
    در ضمن من از طرف همه فارغ التحصيلان بيكار عذر ميخواهم كه براي زندگي و اينده ايي بهتر سراغ درس خواندن رفتند و از بد روزگار بدليل كاسبي دانشگاه ها موفق به پذيرش در رشته هاي پولساز پزشكي نگرديدند و مجبورشان كرديد در رشته هايي ديگر تحصيل نمايند و باز هم با اينهمه ظرفيت چيني هيچ جايگاه كاري براي انها نداشتيد به شما قول ميدهيم فرزندانمان را بگونه ايي ديگر تربيت كنيم شما هم وام هاي خرد و كلان خود را به شركت هاي دانش بنيان خودتان هبه بفرماييد با تشكر
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 1
      راه حل مهاجرته
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 1
    سلام. با تشکر، لطفا از واژه‌های بیگانه استفاده نشود. مثل "فکت"
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 0
    سلام بذبختی اینجا هست
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 0
    "علم بهتر است یا ثروت؟" خب معلومه پزشکی!!
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 0
      علم پولسازخوبه وگرنه طرف بافحشاپولداربشه ابرووعوارضش روتحمل کنه که بدترازپولداریه یامافیایی پولدارازفرارپلیسهاشرایط به دست امدن ازثروت مهمه وعلم بی ضرروگرنه درس خواند سخته ورفاه اسان هدف وراه رسید نبه اون برای ارامش مهمه
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 0
    چنددرصد از خواص ومسئولین کشور اگر برگردند به بیست سی سال قبل وقرار نباشد از سهمیه وسفارش ورانت برای پیشرفت تحصیلی واشتغال واستخدام خود استفاده کنند به همین نظر می رسند؟ اگر حقوق های سازمانیشان به حد مردم عادی برسد چه باز هم می گویند از علم باید به ثروت رسید؟ نخیرجناب اینجا علم نیست که ثروت می آورد رانت وسفارش وسهمیه است
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 1
    چرا سوپر انقلابی ها تبلیغ می کنند که بعد از توافق برجام چیزی ارزان نمی شود ؟پس معلوم شد آنها از ارزانی و رفاه اجتماعی ناراحت هستند .و علت درگیری آنها با غرب هم ریشه اقتصادی و کاسب کارانه دارد.بقیه چیزها بهانه است.
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    3 1
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس