جشن نیروهای طالبان در کابل

وزیر کشور با اشاره به تیراندازی‌ها در مرز با طالبان گفت: بعضی دیوارکشی‌ها با نقطه صفر مرزی تفاوت دارد و طرف مقابل فکر می‌کند دیوار یا فنس آن نقطه صفر مرزی است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

از ساختمان مجلس و حرم رضوی بازدید کرده‌اید آقای ضرغامی؟

کارنامه نظام اسلامی در "شکوفایی معماری ایرانی"

"او با ما" بود و قدرش ندانستیم!/ کارنامه نظام اسلامی در "شکوفایی معماری ایرانی"

عزت‌ا... ضرغامی، وزیر گردشگری و رئیس سابق سازمان صداوسیما اخیراً طی اظهاراتی در یک برنامه تلویزیونی گفته است: "معماری ایران بعد از انقلاب نابود شد. حق را می‌گویم و هزینه‌اش را می‌دهم"!

به گزارش اعتمادآنلاین او همچنین تصریح می‌کند: ما بعد از انقلاب معماری نداریم... باید جبران کنیم.

فیلم اظهارات ضرغامی را در اینجا ببینید.

*"معماری" مادر همه هنرها و یک نشان تمدنی است.

ما اگرچه قضاوت درباره اظهارات ضرغامی را بر عهده مخاطبان محترم و کارشناسان می‌گذاریم اما این دقت را مطرح می‌کنیم که خدمات نظام اسلامی نسبت به هنر ایرانی معماری بسیار بیشتر از حکومت‌های گذشته بوده است.

یک نگاه ساده به سازه‌هایی همچون سالن اجلاس کشورهای غیر متعهد، برج میلاد تهران، کتابخانه ملی ایران، صحن‌های توسعه یافته حرم مطهر رضوی و حرم حضرت معصومه پس از انقلاب اسلامی، بقاع متبرکه، ساختمان مجلس شورای اسلامی در بهارستان، هتل‌های سنتی و بوتیک هتل‌های ایرانی و... نشان از پیشرفت معماری ایرانی و انطباق‌یافتگی آن با معماری مدرن دارد.

اما بدیهیست که در شهرسازی‌های قرن جدید نمی‌توان انتظار داشت که مثلا تهران بزرگ را تماما با خانه‌های ویلایی ساخت. همانطور که نمی‌توان انتظار بازگشت کلان سازه‌های خشتی بعنوان یک بعد از هویت اصلی معماری ایرانی را داشت!

به عبارت دیگر بایستی متوجه اقتضائات زمانه هم بود و شاید این توجه در اظهارات مهندس ضرغامی لازم است که توجه به معماری تمدنی شامل چند بعد است. ابعادی مثل بعد فردی، بعد شهری، بعد جغرافیایی و غیره.

جدای از این توجهات؛ باید به این نکته هم توجه داشت که سازه‌های شهری و ساخت کلانشهرهای امروز ایران اسلامی به گواه حتی دشمنان ایران نیز از دوره‌های سابق؛ زیباتر، مدرن‌تر و پرشکوه‌تر است.

آنچنان‌که مثلا در صحبت‌های جک استراو، وزیر خارجه اسبق انگلستان راجع به تهران بزرگ خواندیم که در اشاره به پیشرفت‌های ایران اسلامی گفته بود: تهران بیشتر شبیه مادرید و آتن به نظر می‌رسد و نه شبیه بمبئی یا قاهره.[1]

در بحث معماری البته اجحاف است اگر چیزی درباره نقش بارز مقام معظم رهبری در توجه دادن مردم و مسئولان نسبت به معماری ایرانی و اسلامی ندانیم!

در این باره تنها در یک مورد می‌توان به متن حکم تولیت ایشان برای یکی از مسئولان وقت آستان قدس رضوی در مشهد اشاره کرد.

مقام معظم رهبری در یکی از بندهای حکم مذکور نوشته بودند:

"مجموعه‌ی فضاها و بناهای آستان قدس، گنجینه‌ی منحصر به فردی از هنر معماری اسلامی و ظرائف و لطائف علمی و هنری پر مضمون ملت ایران است؛ نگهداری و نگهبانی از این موزه‌ی عظیم که در زمان تولیت فقید به نزدیک ده برابر گذشته ارتقاء یافته از جمله‌ی وظائف بزرگ و شایسته‌ی توجه است."[2]

در اینجا بیان یک "ایکاش" هم ضروریست و آن اینکه ضرغامی به جای بیان یک جمله ناصحیح پیرامون حرکت نظام اسلامی در بحث معماری اسلامی اما بهتر بود که به قضاوت کارنامه مسئولان امر در توجه به نخبگان، بایسته‌های حکمرانی و توجه به فرامین رهبری در مسئله معماری می‌پرداخت.

***

اصلاح‌طلبان و تئوری همچنانِ "حساب اوباما با بقیه فرق داشت"

"او با ما" بود و قدرش ندانستیم!

"او با ما" بود و قدرش ندانستیم!/ کارنامه نظام اسلامی در "شکوفایی معماری ایرانی"

علی شکوری‌راد، کنشگر چپ و عضو کادر حزب اتحاد ملت در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه اعتماد درباره آمریکا و برجام گفته است: اساسا امریکا را یکپارچه دیدن ساده‌اندیشی است. افراد و جریاناتی که می‌گویند فرقی ندارد در امریکا چه کسی روی کار باشد، موضوع را بیش از حد ساده می‌بینند. سیاست‌ورزی در واقع محاسبه همه کانون‌های قدرت و همه پارامترهای موثر برای ایجاد توازن است. یک ساختار معقول تلاش می‌کند ابتدا این پارامترها را درک و بعد در وقت لازم از آنها بهره‌برداری کند. من فکر می‌کنم اینکه چه دولتی در امریکا بر سر کار باشد، پارامتر مهمی است که تعیین می‌کند ما چقدر می‌توانیم در مذاکرات به سمت احصای منافع ملی خودمان برویم.

او می‌افزاید:

"زمانی که اوباما روی کار آمد، اکثر مردم ایران و برخی طیف‌های سیاسی خوشحال شدند، چرا که هم دموکرات و هم سیاهپوست بود و به عدالت گرایش داشت. رفتار اوباما هم طی 8 سال ریاست‌جمهوری اجمالا تفاوت‌هایش با بوش را نشان داد. اما در آن زمان در ایران برخی اعلام کردند، فرقی میان دولت‌های امریکا وجود ندارد و احتیاجی به تغییر تاکتیک نیست. همین رویکرد باعث شد نتوان از فرصت دولت اوباما بهره‌برداری حداکثری داشت. زمانی که ترامپ روی کار آمد، تازه برخی متوجه شدند که دوره اوباما یک فرصت برای ایران بود."[3]

*افرادی که این اظهارات شکوری‌راد به سمع یا نظر آنها می‌رسد بایستی نسبت به آنها یک قضاوت تاریخی و عقلانی داشته باشند.

یعنی بدون هرگونه حب و بغض در موضعی قرار بگیرند که بتوانند "تحلیل صحیح" را کشف کنند و برای آنچه شکوری‌راد ادعا کرده است استدلال‌های لازم را در رد یا تأیید فراهم سازند.

آقای شکوری‌راد قبل از طرح این ادعا و یا اقلا در کنار آن بایستی به این سوال بدیهی پاسخ می‌داد که برجام در دوران اوباما دقیقا چه آورده‌ای برای ایران و مردم ایران داشت که در دوران ترامپ و ایضا در دوران خروج آمریکا از توافق نداشت؟!

پاسخ مشخص است: دقیقا هیچ دستاوردی نداشت.

مردم و خاصّه جوان‌ترها باید بدانند که همین آقایان در روزهای مشخص شدن بیدستاوردی برجام در دوران اوباما می‌گفتند برجام دستاورد دارد اما گروه‌های تندرو و نهادهای قویتر از دولت(!) اجازه آشکار شدن دستاوردها را نمی‌دهند.

این افراد باید توضیح بدهند که روند کدام تحریم‌ها در دوران اوباما قطع شد و یا روند کدام دستاوردها در دوران اوباما به سمت ایران سرازیر شد که امروز مدعی آنها هستند؟

پاسخ تاریخ،‌ پاسخ عقلانیت، پاسخ شهود صحنه و حتی پاسخ مقامات وقت دولت آقای روحانی مشخص است: "تقریبا هیچ"!

تأسف ماجرا آنجاست که شاهدیم کسانی در ایران فریب این بازی را خوردند که در زمره رجال سیاسی و خواص کشور محسوب می‌شوند. خواصی که باید بیشتر و پیشتر از مردم عادی در زمره اصحاب بصیرت باشند اما اینچنین فریب خورده‌اند و البته فرض فریب خوردن یک فرض خوشبینانه است...

***

تذکر جالب ایران به طالبان؛ دیوار با نقطه صفر مرزی تفاوت دارد!

"او با ما" بود و قدرش ندانستیم!/ کارنامه نظام اسلامی در "شکوفایی معماری ایرانی"

وزیر کشور طی سخنانی در جمع خبرنگاران پیرامون برخی تیراندازی‌ها در مرز ایران و افغانستان گفته است: تاکنون ۵ یا ۶ مورد تیراندازی‌های مرزی از سوی مرزبانان طالبان داشته‌ایم چون آنها نسبت به مسائل مرزی آشنایی ندارند که با تماس با مرکز طالبان قضیه حل شد و کار به جای جدی نکشید.

وی تصریح کرد:‌ موضوع انسداد مرزی در دستور کار است و ستادکل نیروهای مسلح موظف شده تا این مسأله را دنبال کند. بعضی فنس‌ها یا دیوارکشی‌ها با نقطه صفر مرزی تفاوت دارد و طرف مقابل فکر می‌کند دیوار یا فنس آن نقطه صفر مرزی است که البته به آنها گفته شده است. به طالبان هم تذکر داده‌ایم این مسائل حقوقی است‌ و دیوار با نقطه صفر مرزی تفاوت دارد.[4]

*مسئله مهمتری که در ورای تذکر "تفاوت داشتن نقطه صفر مرزی با دیوار و فنس" به طالبان ضرورت دارد؛ تذکر جلوگیری از تیراندازی است.

نیروهای طالبان باید بدانند که ولو در حالت اشتباه یا سوء تفاهم به سمت مرزهای چه کسی تیراندازی می‌کنند و این تیراندازی‌ها چه تبعاتی می‌تواند برای افغانستان داشته باشد.

تذکر این مسئله و فهماندن دقیق قضیه به مقامات طالب یک ضرورت است.

***

1_ https://irna.ir/xj4wp8

2_ https://khl.ink/f/32521

3_ https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/189336

4_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1268109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    18 3
    علی شکوری راد تروریست فتنه گر منافق باید الان پیش تاجزاده ملعون باشد ! چرا این آشوبگر باید آزاد باسد تا شرارت بکند.!
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      9 2
      آرمریکایی ها دیدند برجام به معیشت گره نخورده به التماس افتاندن تا باز به برجام برگردند.
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      8 1
      مسلما او با شما بود. چون به خودتان و فرزندانتان اقامت آمریکا را داد. از همان روز که شما دو تابعیتی شدید ما مردم را فراموش کردید. چون می دانستید در روز مبادا یک جا برای فرار دارید
    • علی IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      2 7
      پاسخ مشخص است: دقیقا هیچ دستاوردی نداشت/// این پاسخ شماست / اما واقعا ارامش بر بازار حاکم بود بعد از خروج خودتان که دیدید نیاز به گفتن نیست -حالا گرانی ها را ربطش بدهید به روحانی (نه که روحانی مورد علاقه ما باشد).... اما این چیزی از واقعیت کم نمی کند مردم به خوبی این را متوجه شدند.
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      8 1
      علی شکوری راد یا یک خائن در لباس میش است یا احمق چون بیشتر این تحریمهای ظلمانه را همین اوبامای ملعون علیه ایران ترسیم و اجرا کرد که می گفت تحریم های فلج کننده
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      4 5
      نمی خوام بگم طرفدار تاجزاده ام ولی چرا اونو ملعون میخونی ؟! چون حرف تو رو نمی زنه؟ اگه هم مسلک تو بود معلون نبود ولی چون نظر مخالف تو رو داره ملعونه؟! اینقدر متحجر نباشیم که اسلام دین پیشرفته و به روزیه بیائیم منطقی و عقلایی با نظرها برخورد کنیم و مطمئن باشید که حرف زور و از روی عداوت و دشمنی و تحمل نکردن نظر و فکر دیگران محکوم به شکست است.
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      5 2
      وقتی اوباما با اون همه جنایتی که در حق ایران داشت و بدترین تحریمهارو سر ایران آورد و ... و داعش رو تو منطقه به وجود آوردند ( طبق اعتراف خودشان ) هنوز تو ذهن یک عده مسئول و سیاست پیشه آدم خوبی است توقع چه داری؟
    • بصیرت IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      1 0
      ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هفته گذشته تصریح کرد: ایران مستقل از برجام بارها از کانالهای مختلف آمادگی خود را برای پرداختن به مساله زندانیان به طرف آمریکایی اعلام کرده است که آمرکا پاسخ مشخصی برای تبادل زندانیان نداده است.
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      4 1
      نقض فاحش برجام از دوران اوباما شروع شد تحریم ویزای امریکا برای اتباع 38 کشور که به ایران سفر می کنند و غارت 2 میلیارد دلاری اموال بلوکه شده ایران و تمدید 10 ساله تحریم آیسا در دولت اوباما اتفاق افتاد.
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      5 1
      پاسخ به کاربر 09:56 روحانی بجز برجام هیچ برنامه ای برای اداره کشور نداشت و به همین دلیل با خروج ترامپ از برجام کشور دچار بحران شدید اقتصادی شد و تورم و نرخ ارز رکورد زد.
  • محمد IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 0
    باید بازخواست بشه. خخ
  • سید IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    9 2
    اصلاح طلب یعنی همین! امثال شکوری راد باید هم مجیزگوی شیاطینی چون اوباما باشند! بالاخره کبوتر با کبوتر باز با باز! آب می گردد گودال بیابد!!!!
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      4 4
      اصولگراها هم دست کمی از اصلاح طلبها ندارن!
    • DE ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 0
      اصولگراها هم دست کمی از اصلاح طلبها ندارن// حیف بود این کامنت را اینجا خرجش کردی . این نوع کامنت و اصلاحات مالی کردن اصولگرایان دستور سازمانی اصلاحطمعکاران برای قبل از انتخابات ۱۴۰۰ بود که سعی کردند با فشار ر دوز و کلک ودروغ و بهتان و تهنت و افترا اصولگراها را در عمل اصلاحطلب معرفی کنند یعنی لانه فساد. حالا این کامنتت را ذخیره کن پاک نکن برای شب انخابات ۳ سال دیگه باز تکرار میشه.
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    10 3
    آقای شکوری راد، خیلی گیج تشریف دارید. یه روزی برای بیرون بودن یک تار موی دختران دانشجو چه کارها که نمی کردی حالا هم مبلغ آمریکائیها شده ای. امان از نفهمی و شاید بهتر بگم کج فهمی !!!!!!
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      2 4
      خودت رو فیلسوف میدونی !
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      4 0
      دقیقا
  • مهدی IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    10 2
    اونا هم میگن حسن روحانی با ما بود و قدرش ندانستیم
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 3
    آنچنان‌که مثلا در صحبت‌های جک استراو، وزیر خارجه اسبق انگلستان راجع به تهران بزرگ خواندیم که در اشاره به پیشرفت‌های ایران اسلامی گفته بود: تهران بیشتر شبیه مادرید و آتن به نظر می‌رسد و نه شبیه بمبئی یا قاهره. آقای محترم! خود این یعنی مدرن شدیم و نشانی از تمدن ایرانی در تهران نیست. مطالبتون را بدهید آدم های مطلع و باسواد بنویسند
    • IQ ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      2 1
      جک استراو رو می بردید از ترمینال خزانه به بعد رو ببینه با اون کارخونه روغن بو گندوش هنوزم دود میکنه یا برشکست شده بعد نظرش رو می پرسیدید که بگه با کجا میشه مقایسه کرد مادرید یا آتن بالا شهر شمال شهر رو دیده فکر کرده تهران همش اینجوری
  • معلم IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 0
    شاخص های معماری با ساخت سازه‌های بزرگ آن هم با مدل غیر بومی فرق دارد .ضرغامی درست گفته ما بعد از انقلاب در جهت پیشبرد هویت معماری که شاخصه‌های ایرانی اسلامی داشته باشد کاری نکرده‌ایم سالن اجلاس و برج میلاد و ...اگرچه از نظر مهندسی سازه و در اجرا کارهای شاخصی هستند ولی معماری آن با هویت معماری ایرانی اسلامی طراحی نشده است
  • US ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 2
    اوباما به عدالت گرایش داشت و افغانستان به عقل و منطق.
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 1
    اگر این تصور را دارید که در آمریکا رئیس جمهوری می‌آید که اولویت‌ او برای کشورهای دیگر مخصوصا غیر غربی، صلح و دوستی بدون طمع و از روی پاک دلی است، کاردان و کارشناس نیستید. آوردن اوباما در آمریکا، نخست برای کم کردن عقده و ناراحتی های مردم رنگین پوست در آمریک و جهان بود. ضمن استفاده از اسم "حسین" تا دل مسلمانان و ایران را هم برباید. البته همین اسم برای او بسیار درد سر ساز بود و او سعی می‌کرد در مواقع لزوم از آن فاصله بگیرد. اوباما با اینکه ظاهری آرام داشت، از درون بشدت خطرناک بود زیرا که مرتب می باید ثابت می‌کرد آمریکایی هست و منافع آمریکا بالاتر از هر مورد دیگریست.
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 7
    اوباما در بین سایرین برای ما بهترین گزینه بود که واقعاً استفاده کافی رو ازش نکردیم و مثل سایر موقعیتها که از دست دادیمشون اینم به هرز دادیم!
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      2 2
      گر؟ ی در لباس میش، ساده لوحی را گول می‌زند، اما هشیارانه هرگز فریب نمی خورند
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 2
    بعضیها فقط با دشنام دادن حال میکنن! فقط اسم مسلمانی رو یدک میکشیم و از مسلمانی بویی نبرده ایم!
  • دکتر محلاتی شیرازی FR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 1
    این بی سوادان ۳ روز بشینن پشت کانال اقای «امید دانا» تا بهترین شیعه دوست و ایران دوست بشوند !
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 1
    برای نقطه مرزی بنظرم از دستگاههای نشان الکترونیکی استفاده بشه تا اعضای نابلد طالبان درک بهتری پیدا کنند. در ضمن کل آمریکا یکی هست و این یک بازی با افکار عمومی هست که بگوییم جریانهای متفاوت وجود دارد. در ضمن معماری یک فرهنگ و صنعت پویا هست و تاثیر می‌گیرد و تاثیر می‌گذارد. اینکه بیاییم بگوییم فلان معماری ایرانی نیست کاملا اشتباه هست. معماری با تکوین علم تغییر میکند پس نمیشه گفت که چه معماری ایرانی هست و چه نیست
  • معلم IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 0
    ساختمان هرم مانند مجلس هیچ ربطی به فرهنگ ایرانی ندارد.
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • BE ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 0
    او با ماست ،، خخخخ
  • FR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 0
    فقط منظورشان حمایت اوباما در هشت ماه فتنه گری جریان سبز و چندین سال فریبکاری غرب بر اساس این آشوب بود نوستالژی اوباما یا با اونا یا با ما ؟!؟! در واقع از همان زمان تجزیه کشور را آرزو کرده بودند
  • مجید IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    0 0
    بله حق با ضرغامی است البته در دوره پهلوی دوم نیز اثر مطرحی در معماری کشور نداریم متاسفانه بعضی از طراحان تصور میکنند اگر در گوشه‌ای از بنا از یک کاشیکاری خصوصاً با خط بنایی استفاده کنند و یا تعدادی قوس ۵ و ۷ در درگاهها به کار ببرند اثر خود را به قولی ایرانیزه کرده‌اند از طرفی در دروس دانشگاه در رشته‌ی معماری کمتر به ویژگی‌های منتج به کاربری این نوع از معماری که سبک دیرینه‌ای است در جهان پرداخته میشود
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 0
    ای نمک نشناس اصحاب شیطان دوستان همند وهمه انها شما بچه شیطانهارا دراغوش میگیرند فقط وقتی تاریخ مصرفتان تمام شد ویکی خدمتکار بهتر پیدا کردند بهسیاهی لشگر تنزلتان میدهند.وگرنه همه اوباشما هستند
  • ناصر IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    ساختمان مجلس معماری اسلامی داره ؟🙄 یه مقایسه بکنید با پارلمان تاجییکستان تا عیار دستتون بیاد معماری ایرانی اسلامی یک پارلمان چه شکلیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس