اتحاد ملت

حزب چپ اتحاد ملت که برخی اعضای کادر آن سوابقی در فتنه هم دارند، اخیراً در یک بیانیه مدعی شد دولت سیزدهم در حقیقت ستاد اجرایی فرمان‌ها و احکام و منویات عالی حکومتی است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

 

ارتباط "حاکمیت یکدست" و انتخابات در چیست؟!

اثر سگ‌بازی و فتنه‌گری بر تحلیل سیاسی!

 "سپیده رشنو" بانوی ایرانی یا مجرم ضدّ امنیتی؟!/ آدرس‌های اشتباه "حسین موسویان" در آنسوی آب

حزب چپ اتحاد ملت به مناسبت یک‌سالگی دولت سیزدهم طی بیانیه‌ای تحلیلی به ارزیابی عملکرد دولت پرداخت.

این بیانیه که تقلای وافری دارد برای منتسب کردن دولت به دست‌پروردگی اصل نظام، در بخشی از مقدمه خود آورده است:

"عهدی که مردم با حاکمیت بر اساس قرارداد اجتماعی، میثاق ملی و قانون اساسی بسته‌اند تشکیل دولتی پاسخگو است که مجری خواست و اراده و به‌جای آورنده مطالبات اکثریت و رعایت کننده حقوق اقلیت‌های جامعه باشد اما تصویر مطلوب برخی کانون­های قدرت از نهادی که قرار بود مردم رئیس آن را برگزینند در حقیقت ستاد اجرایی فرمان‌ها و احکام و منویات عالی حکومتی است."

بیانیه مذکور می‌افزاید: اراده بر این قرارگرفته بود که این دوگانگی از میان برود و یکدستی مطلوب در جهت تحقق خواست و «فرمان» حاکمیت فراهم شود و شد آنچه باید می‌شد غافل از آنکه این یکدستی به‌هیچ‌عنوان به معنای یکپارچگی نخواهد بود. تارهای حکومت یکدست شده است اما در غیاب پودهای اکثریت جامعه که نسج و نضج یکپارچگی با حضور و وجود آنان معنا می‌یابد. چنین حکومت یکدستی قدرتمند و کارآمد نخواهد بود و روشن است که در برابر مشکلات و معضلات و بحران‌ها یارای مقاومت نخواهد داشت.[1]

 

*اساسا نسبت دادن یک دولت گذرا که پس از 4 یا 8 سال از مسند اجرائیات کشور کنار می‌رود به اصل نظام ناشی از کم‌دانی در سیاست است.

کم‌دانی آشکاری که نمی‌داند خردمندی اصل نظام به این اصل ساده اشراف دارد که نباید یک دولت گذرا که نماینده رأی مردم است را بعنوان نماینده ولی فقیه معرفی کرد.

چون ولی فقیه در نقش مهندسی سازه نظام قرار دارد و دخالتش در اجرائیاتی که مردم با رأی خود خواهان آن شده‌اند یک کار نابخردانه است. (البته تا مرز آسیب ندیدن سازه اصلی کشور)

ضمن اینکه اگر قرار بود یک حاکمیت یکدست شکل بگیرد پس چه حاجت به انتخابات و صندوق رأی؟

جای تأسف است که بزرگان و رجال حزب اتحاد ملت تا این حد به معامله عقلانیت با نفسانیت تن داده‌اند و چیزی را می‌گویند که نفسشان دیکته می‌کند نه عقلشان!

در واقع آنها حقیقت را به مسلخ منافع سیاسی خویش کشیده‌اند و تقلا می‌کنند تا از رهگذر برخی ضعف‌ها؛ پای رهبری نظام را به میان بکشانند.

همان رهبری که در انتخابات سال 76 از گزینه پیروز انتخابات که لیدر اصلاح‌طلبان نیز بود دفاع کرد و تا آخر پای دفاع حاکمیتی خود از رئیس جمهور وقت ماند.

دقت شود که مسئله "حاکمیت یکدست" که چپ‌های ستادی از روز نخست روی کار آمدن دولت سیزدهم مطرح کرده‌اند در نظام جمهوری اسلامی ایران غیر ممکن است.

زیرا حاکمیت یکدست صرفا در نظامات دیکتاتوری و اغلب در حکومت‌هایی که بنیادهای مونتسکیویی ندارند امکان بروز و ظهور دارد.

که البته در همان حکومت‌ها نیز ترس از پاسخگو شدن و در مظان اتهام قرار گرفتن به دلیل عملکرد ضعیف یا بد دولت‌ها؛ شکل‌گیری چنین دولت‌هایی به شدت نادر است.

کینه‌توزی علیه ولایت فقیه و تیشه زدن به ریشه انقلابی که پرچم اسلام و عقلانیت را در جهان برافراشته کرده است و کارنامه قابل دفاعی در اقتصاد و امنیت و سیاست دارد؛ رویه‌ای رذیلانه است که تاریخ هرگز قضاوت خوبی در قبال آن نخواهد داشت.

گفتنیست برخی از اعضای کادر حزب اتحاد ملت، سوابق سوئی در فتنه 88 دارند. دبیر کل این حزب نیز اخیرا گفته است که در اهل سگ بازی در منزل است!

 

***

 

"حسین موسویان" از جان ایران چه می‌خواهد؟!

 "سپیده رشنو" بانوی ایرانی یا مجرم ضدّ امنیتی؟!/ آدرس‌های اشتباه "حسین موسویان" در آنسوی آب

حسین موسویان، دیپلمات سابق نزدیک به روحانی و از چهره‌های متهم به جاسوسی اخیراً طی اظهاراتی در یک نشست سیاسی در دوحه که گویا برای بررسی عملکرد یکساله دولت رئیسی برگزار شده، گفته است: بعد از خروج ترامپ از برجام و پیروی اروپا از تحریم‌های آمریکا علیه ایران؛ مقام معظم رهبری اعلام کردند که نباید امید و اعتمادی به اروپا داشت. در حقیقت اعلام عدم اعتماد به آمریکا و اروپا؛ میخی بر تابوت روابط عادی ایران و غرب است!

به گزارش ایسنا، او در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح می‌کند: دولت آقای رئیسی برای تصمیم گیری در مسائل مهم سیاست خارجی با چالش‌های داخلی جدی مواجه نخواهد بود. در دوران دولت قبل، در گفت‌وگو با دوستان حوزه خلیج فارس، همیشه به من می‌گفتند که آقای روحانی و آقای ظریف اختیاری ندارند و قدرت در اختیار رهبری و سپاه است. اگر مشکل آنها در گذشته این بود، اکنون برای گفتگو و توافق با آقای رئیسی و آقای امیرعبداللهیان چنین نگرانی وجود ندارد، از این رو دولت اقای رئیسی یک فرصت طلایی است.[2]

 

*نکته مهم اظهارات موسویان تقلای او همچون اسلاف اصلاح‌طلبش بر مقصرتراشی از رهبری نظام است.

اولا سیاست رهبری نظام با آمدن این دولت و رفتن آن دولت هیچ تغییری ندارد و آنطور که دیده‌ایم و می‌دانیم بر مسیر عقلانیت انقلابی و خردمندی حکومتی طی طریق می‌کند.

ثانیا وزارت خارجه همچنان که می‌دانیم مجری سیاست‌های کلی نظام است و قطعا و یقینا اجازاتی که امیرعبداللهیان داشته ظریف نیز داشته است. و این یعنی آقای موسویان سخن غلطی را به مخاطبان خود در آنسوی آب‌ها منتقل کرده است!

ثالثا وانمود کردن اینکه مقام معظم رهبری به دیپلماسی ایران میخ می‌کوبند هم از مظلومیت رهبری است!

آقای موسویان همین فهم ساده را هم از دیپلماسی عقلانی جمهوری اسلامی ندارد که اساسا در این دیپلماسی هیچ میخ و تابوتی در کار نیست (الّا مساله اسرائیل) و رفتار ایران یک مشتق ریاضی است از رفتار طرف‌های خارجی.

آیا رهبری نظام بارها بر بی‌اعتمادی به آمریکا تأکید نکردند؟ و آیا اکنون شاهد مذاکرات دولت فعلی با آمریکا نیستیم؟

چرا موسویان به جای تلاش برای حل این معادله ساده؛ به سمت مقصرسازی از رهبری نظام حرکت می‌کند و ایضا چرا به جای برشمردن دلایل بی‌اعتماد شدن ایران به اروپا و آمریکا؛ ضرورت جبران گذشته را به آنها یادآوری نمی‌کند؟

اینها حقایق و سوالاتی است که نمی‌توان با پنهان شدن در پشت مقالات خارجی، آستین‌های گلدوزی شده و دلارهای کاخ سفید منکر آنها شد و یا از پاسخ به آنها طفره رفت...

 

***

 

"سپیده رشنو" بانوی ایرانی یا مجرم ضدّ امنیتی؟!

 "سپیده رشنو" بانوی ایرانی یا مجرم ضدّ امنیتی؟!/ آدرس‌های اشتباه "حسین موسویان" در آنسوی آب

جلال رشیدی‌کوچی، رییس کمیته امنیت کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در بخشی از یک مصاحبه که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرده، گفته است:

"از قول من بنویسید، هرکسی در هر جایگاه و مقامی به شکل‌گیری دوقطبی در هر امری کمک کند، به این کشور و مردمش خیانت کرده است. در هر لباس و جایگاه با هر شأنی؛ در داخل یا خارج کشور نباید زمینه شکل‌گیری دوقطبی‌های مخرب فراهم شود. نباید به بهانه حجاب مردم را در برابر هم قرار داد. ماجرایی که در بی‌آرتی اتفاق افتاد و دو بانوی ایرانی با هم درگیر شدند، رخدادهایی که در مترو، خیابان و... به وقوع می‌پیوندد و... خطرناک هستند و باید نسبت به آنها حساس بود. این رویارویی میان ایرانی و ایرانی هیچ برنده‌ای ندارد.این مردم به‌رغم همه تفاوت‌ها، یک ریشه دارند و سرنوشت هر کدام از آنها بر دیگری اثرگذار است."[3]

 

*ظاهرا مفهوم دوقطبی که در ذهن این نماینده محترم وجود دارد با فهم نخبگانی از دوقطبی در تعارض است!

"تذکر دادن بر اساس قانون و شرع" برای جلوگیری از منکرات هرگز یک دوقطبی محسوب نمی‌شود.

در واقع مفهوم دوقطبی در آنجا خطرساز می‌شود که عده‌ای در گوش جامعه اغواگری کنند تا کسانی در مقابل حقیقت و عقلانیت بایستند.

در ماجرای بی‌آرتی هم برخورد، میان دو گروه محترم از مردم نبود!

بلکه برخورد میان یک حامی شرع و قانون و یک مجرم ضد امنیتی بود که البته با ورود نهادهای امنیتی و قضایی به رسوایی مجرم انجامید.

نمی‌شود کسی تحت لوای شهروند در جامعه راه برود اما قصد داشته باشد که با نحوه پوشش خود و یا با خوراک تبلیغاتی دادن به دشمنان خارجی ایران و ایرانی ایجاد ناامنی کند و دست آخر نیز "بانوی ایرانی"! شناخته شود و نه یک مجرم ضد امنیتی!

 

***

 

1_ http://www.ettehaadmellat.ir/اطلاع-رسانی/اخبار/ID/5

2_ isna.ir/xdMgtD

3_ https://www.etemadonline.com/fa/tiny/news-569975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    60 57
    مبارزه با بدحجابان اصل خواسته ملت از دولت انقلابی است
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      55 1
      تخلف فولاد مبارکه، ۱۴ برابر بودجه سیستان و بلوچستان، ۴۲ برابر بودجه محیط زیست و ۵ برابر بودجه بهزیستی و...
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      22 1
      جناب 09:47 ـــ بیا تا با هم لعنت کنیم جماعتی که این فساد را در این صنایع بنیان گذاشته، ترویج کردند و مانع از برخورد با آن شدند، اگر حقیقتاً مخالف فساد هستی!!!!
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      13 2
      تا اصلاحات ساختاری منجر به بهبود شرایط فساد و عدالت در کشور ایجاد نشه شما همیشه با دوقطبی فساد اقتصادی - حجاب در سطح جامعه مواجهید. این واقعیتی انکار نا پذیر هست اگر کمی واقعی فکر کنید
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      5 6
      ان شاالله
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      10 1
      9:47 عزيز محيط زيست که کلا وله به حال خودش، هر کی هم مياد يه تيشه ميزنه به ريشه اش نميدونه با تخريب محيط زيست و جنگل و ... بعدش نوبت نابودی خودمونه
    • ایرانی IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      13 15
      نفوذیان اسراییل میخواهند با افراطیگری مردم را از دین دور کنند. احکام اسلام را اگر در حلق مردم بچپانیم بالا میاورند.
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      12 11
      مردم احکام دین را احلی من عسل میپذیرند و لازم نیست به حلق آنها بچپانید که شما از دشمنان اسلام هستید.
    • NL ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      12 5
      رای گرفتی؟ نظر سنجی برگزار کردی؟
    • ایرانی IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      7 8
      اسراییلی 11:46 در آخر یک نگاه به آرای مردم بنداز.
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      7 19
      آلبانی مردم انقلابی در کنار مسئولان هستند و کسی نمیتواند در صفوف انقلاب خللی ایجاد کند.
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      0 4
      فکر کنم
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      2 3
      دقیقا
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      6 4
      عوامل سعودی و صهیونی با دامپینگ صرافی های اربیل و هرات و.. با پولهای کلان و با همکاری عده ای در داخل متاسفانه مانع از سقوط دلار در برابر تومان شدند. تا حتی توافق هم بشود در واقع ایران نفعی نبرد. دستگاههای امنیتی اطلاعاتی باید ورود کنند. مشرق لطفا پیگیری کن
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    12 36
    همه بدحجابان باید مانند براندازان و امنیتی دیده شود و
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      8 50
      این نظر توست اکثریت قریب به اتفاق بدحجابان عجیبشان همین است اما عیب من وتو چی ؟ اینها دختران ماهستند اینها همانهایی هستند که در محرم و تشیع شهدا مثل ابر بهاری می‌گریند . برو نظرات مقام معظم رهبری و سردارشهید سلیمانی بزرگ را بخوان .
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      20 4
      شما جماعت جریان تحریف نظر شهید سلیمانی رو هم هم تحریف می کنید ایشون در ادامه صحبتش مخالفت شدید خودش با ولنگاری و بی عفتی در جامعه رو هم که حاصل رفتارهای همین جریان حامی بی حجابی است اعلام می کند
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      2 3
      اجرای قانون
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    15 31
    مبارزه با بد حجابان اولویت دولت انقلابی قرار گیرد
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      20 2
      به شرطی که امثال رشیدی‌کوچی که یک محمود صادقی درونشان دارند جلوی اجرای این قوانین مربوط به عفاف و حجاب را به بهانه دیده شدن برای رأی آوردن و جذب رأی افراد مخالف حجاب و عفاف در دور بعد مجلس با سنگ اندازی سد نکنند
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    6 34
    در صورت توافق برجام و آزادسازی منابع باید بودجه جهاد تبیین برگردد تا در فضای مجازی نیز با بدحجابان مبارزه انجام شود.
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      8 4
      رحیمی آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی : پس از چندین سال بالاخره برجام در آستانه احیاء شدن قرار گرفته و احتمالا باید در روزهای آتی منتظر خبری خوش از توافق باشیم تا دوباره خون در رگ‌های اقتصاد کشورمان به جریان بیافتد.
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      3 9
      اسقاطیلی ساکت
    • مهربان IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      0 0
      بودجه که آزاد بشه خرج جهادگرای فضای مجازی بشه ؟
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    9 24
    باید از او اعتراف میگرفتند که با سلطنت طلب ها و اشرف پهلوی هم در ارتباط بوده و از او خط میگرفته است.
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      10 4
      حالت خوب نیست یا از آلبانی اومدی؟
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    5 29
    توطئه این زن جاسوسه نیز با اقدامات دولت عزیز خنثی و کید دشمنان به خود آنها بازگشت.
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    9 23
    دشمن از صبر و تحمل ملت غیور ایران در برابر گرسنگی و فقر ناامید شده و خواهان ولنگاری و بدحجابی است.
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      6 2
      شعار خوبه ولی تازمانی که محرک اجتماعی باشه تبدیل به شعار زدگی نشه و اثر معکوس نزاره. وقتی شما یه شعار آرمانی میدی که در جامعه به صورت ایده ال اجرایی نمیشه یا اصلا قابل اجرا نیست اون آرمان رو زیر سوال بردی
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      7 6
      گرسنگی و فقر؟؟ کامنت انقلابی گذاشتی که بگی مردم ایران تو گرسنگی و فقرن؟ برو خودتو رنگ کن
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      1 6
      چند تا کامنت میزاری ؟ فهمیدیم بابا توی متحجر یکبار هم کامنت بزاری می فهمیم .
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      5 9
      مردم در فقر نیستند و این آمریکایی ها و اروپایی ها هستند که در خیابان ها چادر زده اند بفهم.
  • سید IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    3 7
    ظاهراً ضربه ناشی از طرد شدن جماعت اصلاح طلب از جانب ملت بسیار سهمگین تر از میزانی بوده است که این نحله خود را برای آن آماده کرده بودند و در نتیجه فقط شاید با تخطئه دولت آقای رئیسی عقده های برآمده از این ضربه را بتوانند تسکین دهند و خود را آرامش ببخشند!!!
  • ناصر IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    7 3
    جرم و مجازات باید هماهنگ باشه نه بزنن دودمان طرف رو بترکونن
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    9 11
    این جاسوس باید گردن زده میشد
  • US ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    13 2
    کسی که کار اطلاعاتی میکنه تو اتوبوس با بقیه درگیر نمیشه
    • علیرضا IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      13 10
      یارو کار اطلاعاتی نمی کرده کار عملیاتی به سفارش گروهک تروریستی خارج کشور انجام می داده ، خودش این را بیو فضای مجازی اش اعلام کرده حالا چرا میخواهند ماست مالی کنند والله اعلم
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      10 8
      کار اطلاعاتی؟ تمام فایده این سپیده سیه رو برای اسرائیل و انگلیس همین بود و بس. اینها را مانند دستمال کثیف به دور می اندازند.
  • sina IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    3 19
    مسیله حجاب یک بحث بیشتر فرهتگی هست حال آنکه مساله فساد آنهم در شرکت های دولتی یک بحث دیگر.این دو مسئله ربطی بهم ندارند.برای حجاب مردان و زنان باید کار فرهنگی صورت گیرد و برای مسئله فساد کار ریشه ای و برخورد قاطع
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    14 7
    مجرم امنیتی را باید سریع و قاطع اعدام کرد چه معنی داره زندانی بشه
  • محمد IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    2 2
    تمام بدبختی کشور از نفوذی هااست
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    5 9
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • عبدالله IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    عملا این طایفه اصلاح طلبان با طرز تفکر قوم منافق یزید و شبیه ابن زیاد عمل میکنن.انصافا ننگ عالمید.
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    8 5
    یقینا دخالت دادن مردم در این امور اشتباهه یعنی چی که یک زن به خودش اجازه میده درقسمت زنانه که همه زن هستن به یه خانوم که مانتو شلوار پوشیده وروسریش افتاده بگه حجابت رو رعایت کن این جز مردم آزاری نمیشه اسمی روش گذاشت
    • IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      0 1
      جون داداش؟! چنان میگی جمع زنانه مثل اینکه تو خونه هستن نه اتوبوس که از داخل و بیرون دیده میشه، ترشی نخوری یه چی میشی...
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 2
    یه اصلاح طلبی گفته بود پشت حجاب بی حجاب طرح امنیتیه
  • SE ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    6 0
    آخه این چه جور امنیتی بوده که سپیده رشنو اونو به مخاطره انداخته؟!
  • بهزاد IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    اسلاح طلبان
  • DE ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    0 0
    آدرس‌های اشتباه "حسین موسویان" در آنسوی آب.
    • DE ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      0 0
      ممنون داخلی بید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس