جشن نیروهای طالبان در کابل

داستان افغانستان در فصل طالبان چیست و حکومت طالب در مسیر کدام نقاط قوت و ضعف قرار دارد؟ پاسخ معقول به این سوالات در آینده افغانستان نیز تأثیرگذار خواهد بود.

سرویس سیاست مشرق _ صلاح‌الدین ربانی، فعال افغان و وزیر خارجه در دولت اشرف غنی (دولت سابق افغانستان) به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با جماران به تحلیل خود از وضعیت "طالبان" پرداخته است.

تحلیلی که مداقه در ابعاد آن و سنجش اظهارات متن آن با عقلانیت و تاریخ و واقعیت؛ حقایق بزرگی را آشکار می‌کند...

مثلا آقای ربانی در بخشی از اظهارات خود گفته است: افغانستان در خلاء مشروعیت قرار گرفته‌ است و نهادهای عمومی، حکومداری، حاکمیت قانون، نظام آموزش ‌و پرورش و بخش بهداشت صدمات جدی‌ ای را تا سرحد فروپاشی کامل متقبل شده ‌اند. کشور عزیزِ ما در عرصه بین ‌المللی منزوی شده!

این اظهارات از یک رجل سیاسی بعید است.

چه اینکه حکومت‌های پس از انقلاب همواره در ابتدای کار خود با مشکلاتی مواجه هستند و نمی‌توان این چالش‌ها را به مرز فروپاشی تعبیر کرد.

در بحث تئوری انقلاب‌ها نیز همگی می‌دانیم که نمی‌توان در ابتدای کار، یک دولت انقلابی را لزوما نامشروع دانست بلکه باید فرایندهای عمومی طی شود تا نظر عمومی اکثریت مردم کشور نسبت به آن حکومت مورد استمزاج قرار گیرد.

مسئله انزوا نیز از آنجا که با آغاز کار طالبان مواجه هستیم قابل قضاوت نیست و باید اقلا چند سال بگذرد تا بتوان یک قضاوت عقلانی در این راستا ارائه کرد.

البته دقت شود که ما در تحلیل سخنان آقای ربانی در مقام دفاع از طالبان نیستیم و این منطق سیاست‌ورزی است که باید درباره آن به بحث و فحص نشست.

"اشرف‌غنی" رفت جناب آقای ربانی!/ داستان افغانستان در فصل طالبان و شانه‌های زخمی پامیر

این فعال افغان در بخش دیگری از اظهارات خود پیرامون طالبان می‌گوید: گسست‌ های قومی و مذهبی با قوت پدیدار گشته ‌اند... اراده جمعی مردم و حقوق اساسی آنها مصادره گردیده و مطالبات مدنی و مشروع به ‌صورت خشونت ‌بار سرکوب شده ‌است.

درباره این اظهارات هم کسی که یک آشنایی ساده با افغانستان داشته باشد می‌داند که مسئله قومیت‌ها و اختلافات قومی همواره بخشی از تاریخ افغانستان بوده است و اساسا تئوری لویی جرگه نیز به دلیل خصلت رخدادها در اتمسفر سیاسی افغانستان شکل گرفت. فلذا نمی‌توان این مسئله را به طالب ربط داد.

مسئله اراده مردمی را نیز باید از یک نگاه عقلانی بررسی کرد.

مثلا آیا نمی‌توان گفت مردمی که هیچ مقاومت اکثریتی در مقابل طالبان نداشتند، دچار تنافر خاصی با طالب‌ها نیستند و اراده جمعی خود را به کارنامه طالبان واگذار کرده‌اند؟!

بحث سرکوب و خشونت نیز به معنایی که از این کلمات در ذهن تداعی می‌شود در افغانستان جدید رخ نداده و طالبان اگرچه اصراری بر تحمل همه مخالفان خود ندارد اما تا این لحظه نیز شاهد سرکوب‌های فراگیر و کشتار به معنای کلمه نبوده‌ایم.

ربانی در بخش دیگری از اظهارات خود می‌گوید:

"گروه طالبان هم از نظر تاریخی در قالب یک حرکت نظامی به وجود آمده ‌اند و هم از نگاه فکری به مفهوم «غلبه با زور» در قبال مشروعیت باور دارند و تصاحب قدرت را از طریق اعمال زور و خشونت روا می‌دانند، اساسا به مفهوم شورا، تمثیل اراده مردم در تعیین سرنوشت و مفهوم حزب که مؤلفه مدنی است اعتقادی ندارد و از طرف دیگر احزاب معمولا در وجود نظام سیاسی مردم‌ سالار و در چهارچوب قانون موضوعیت می ‌یابند و فرصت فعالیت دارند که طالبان علیه چنین نظمی می ‌باشند."

این انتظار بود که آقای ربانی از نگاه دقیق‌تری نسبت به سیاست برخوردار باشند. طالبان یک نحله سنی مذهب است و قاعده "الحق لمن غلب" برای اهل سنت پذیرفته شده است.

اکنون آیا رواست وقتی این تفکر توانسته حکومت افغانستان را به دست بگیرد و مردم افغانستان هم بدون خشونت فراگیر با آن همراه شده‌اند؛ کسی بیاید و شروع به تمسخر این تفکر سنی مذهبان کند؟

نیک می‌دانیم که تفکر شیعه چنین دیدگاهی را در حکومت و سیاست‌ورزی قبول ندارد. اما این قبول نداشتن در حوزه مباحث نظری و در حوزه اجرائیات یک انقلاب و حکومت شیعی پراگماتیزه می‌شود نه اینکه شیعه‌ای علم بردارد و بگوید هرکجا تفکر "الحق لمن غلب" وجود دارد بایستی به محاربه با آن برخاست و یا با آن کار نکرد!

 منطق سیاست‌ورزی اینست که سیاستمداران افغان در قبال طالبان به سمت اصلاح روش‌ها حرکت کنند نه به سمت ایجاد تنش.

این نکته هم لازم به تأکید است که انقلاب طالبان الحق و الانصاف یک انقلاب خشن و خونریز نبود و تلفات آن از بسیاری از رخدادهای گذشته بر تاریخ افغانستانِ سده اخیر کمتر بود.

"اشرف‌غنی" رفت جناب آقای ربانی!/ داستان افغانستان در فصل طالبان و شانه‌های زخمی پامیر

و اما مسئله زنان...

آقای ربانی در اشاره به نگاه طالبان به مسئله بانوان گفته است:

"برخلاف باور غالبِ اسلامی و انسانی، زنان در حاکمّیت نامشروع گروه طالبان به عنوان نیمِ پیکر جامعه پذیرفته نمی ‌شوند و حقوق شرعی و انسانی آنها، از جمله حق آموزش و کار، سلب گردیده ‌است. زنان معترض بارها بازداشت شده‌اند"[1]

مجددا تأکید می‌شود که این تحلیل در مقام دفاع از طالبان نیست و همه می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران علیرغم رعایت حسن همجواری و اصول همسایگی و نسبت هم‌خونی با برادران افغان اما طی مدت روی کار آمدن طالبان تاکنون؛ چالش‌هایی مثل تیراندازی‌های کور در برخی نقاط مرزی و یا مسئله حقابه هیرمند را با طالبان داشته و دارد. ضمن اینکه هیچ مقامی در ایران هم منکر برخی اشتباهات طالب نیست.

اما روشن است که در کنار هر اختلافی "منطق" نیز وجود دارد و نباید و نمی‌توان که منطق و عقلانیت را در هیچ قضیه‌ای به مذبح فرستاد.

آقای ربانی یقینا بهتر از هرکسی می‌دانند که مسئله زنان در افغانستان بیش از آنکه یک مسئله حاکمیتی و مثلا مربوط به طالبان باشد یک مسئله قومیتی و تاریخی است.

قلب کردن موضوع و حاکمیتی جلوه دادن یک مسئله قومی و تباری، هم ناجوانمردانه است و هم معارض با "داستان افغانستان"!

ما هم معتقدیم که باید نگاه‌های بهتری نسبت به بانوان مسلمان افغانستان رواج یابد. اما ابزار و پیوست‌های این رواج‌یابی چیست و طالبان تا چه اندازه می‌تواند در این آینده اتوپیایی سهم داشته باشد؟!

بیان این حقیقت ضروریست که اکنون و آینده یک کشور را در وهله اول، مردم می‌سازند نه حکومت‌ها.

فلذا وظیفه یک رجل سیاسی و یک حکمران؛ تقویت مردم در فرایندهای عقلایی است.

رفتارهایی که منجر به تعارض میان حاکمیت و مردم شود، جعل واقعیت، ندیدن میل اکثریتی مردم و دوری‌گزینی عامدانه از فرایندهای سرزمینی، سیاست را به مسلخ می‌برد و خون مردم را خواهد ریخت...

آنچه که گفته شد البته مخاطب دیگری هم داشت و آن رجال حکومت طالبان است!

طالب هم‌اکنون بر سر دوراهی انتخاب عقلانیت یا عصبیت قرار دارد. انتخاب هر یک از این دو گزینه، "آینده مطلوب یا تباهی" را برای طالبان جدید رقم خواهد شد.

*پامیر نام یک رشته کوه بلند در کشور افغانستان و تیتر دوم این تحلیل نیز مربوط به عنوان کتابیست از آقای "محمدحسین جعفریان" که پیرامون افغانستان نوشته شده است.

منظور ما از این تیتر ستایش ایستادگی مردم افغانستان علیرغم زخم‌هایی است که بر پیکر افغانستان عزیز وارد آمده است.

بدیهیست که از نظر ما تنها حکومتی در افغانستان موفق خواهد بود که با ایستادگی مردم مسلمان افغان‌تبار همراهی کند...

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1564760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    9 2
    جماران از بیت المال ارتزاق میکند چرا آب به آسیاب دشمنان ایران می ریزد؟!!!!
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      2 2
      مشرق ! دوست من
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    7 1
    داستان نداره که بدبخت شدن رفت
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      6 4
      نه که زمان حکومت امریکایی خیلی خوشبخت بودند!!!! حداقل حالا از بمباران و گندکاری امریکاییها و انگلیسیها رها شده اند و سگ طالبان بهتر از خارجی ها هست با تمام بدیهایش
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    4 6
    از ما بدبخت تر مردم افغانستانن
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      10 4
      از مردم افغانستان بدبختر مردم امریکا و غرب و از اینها بدبخت تر منافقین همه چیز فروش هست
  • FR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    6 0
    انقلاب چیه یعنی طالبان با انقلاب مردم حکومت دست گرفت در وری یک اندازه ای دارد طالبان با کلاشینکف و رعب وحشت نفهمی ملت افغانستان حکومت به دست گرفت
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      1 7
      طالبان طی نشست ها و توافقات دوحه قطر که با آمریکایی ها داشتند توافق و تصمیم بر این شد که این گروه افراطی به قدرت و حاکمیت افغانستان بازگردانند و چنین هم شد
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    7 3
    طالبان یک نهضحت مردمی نبوده و نیست ، طالبان یک انقلاب از دورن افغان ها و افغانستان نبوده و نیست ! طالبان به هیچ عنوان قابل قیاس با انقلاب سال 57 ایران نیست ! نویسنده این تحلیل و نوشتار کاملا" یکطرفه و فقط و فقط در جهت دفاع از طالبان قلم زده و این دفاعیه رو برای طالبان نوشته ! بر کسی پوشیده نیست نحوه به وجود آمدن این گروه ! بر کسی پوشیده نیست طالبان طی این دو دهه از کدام کشور و کشورها حمایت مالی و... میشد ! بر کسی پوشیده نیست طالبان طی نشست ها و توافقات دوحه قطر با آمریکایی ها به عرصه قدرت و حاکمیت افغانستان بازگشت .... مشرق جان التماس دعا
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      1 3
      کمی درست نوشته ای و بیشتر از ان غلط که نتیجه گیری ات هم غلط اندر غلط هست
    • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      8 5
      طالبان نهضتی مردمی و بومی افغانستان هست که بعدها و زمان اشغال توسط شوروی امریکاییها با کمک عربستان و پاکستان به بیراهه کشیده شد اما حالا اکثر مردم افغانستان انها را به غرب و غربگداها ترجیح میدهند
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    7 1
    طالبان یک حکومت قومی است در راستای همان اهداف حاکمیت مطلق قوم پشتون بر کل افغانستان ! طالبان یک انقلاب افغان نبوده و نیست ! لطفا" با کلمات بازی نکنید مغلطه نکنید جناب آقای نویسنده مدافع طالب و طالبان افراطی
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    3 2
    افغانستان متعلق به یک قوم قبیله طایفه نیست ، افغانستان متعلق به همه اقوام افغانستانی است تاجیک و هزاره ، پشتون و اوزبک همه و همه اقوام افغان شیعه و سنی باید در ساختار قدرت و حاکمیت افغانستان شریک و سهیم باشند
    • DE ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      4 1
      حکومت فدرالی تنها راه چاره افغانی هاست. چون افغانی ها دست از قومیت گرایی افراطی که دارند برنمیدارند
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    5 1
    این مقاله فقط به قصد دفاع و مشروعیت بخشیدن به گروه افراطی طالبان نوشته شده
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      3 0
      دقیقا" همینطوره ! جای تعجب دارد از جماران ؟
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      11 1
      مشروعیت طالبان را ملت افغانستان تعیین میکنه نه شما و یا امریکا و یا نویسنده مقاله پس بهتره صحبتهای امریما و اصلاح طلب های متافق صفت را نگی
  • یک انسان IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    6 6
    لطفا به خاطر خدا و یا لااقل به خاطر شهید صارمی خبرنگار و حادثه کنسولگری ایران در مزار شریف از طالبان بی رحم حمایت نکنید. تاریخ آبرو شما و واقعیت درونی طالبان را به زودی نشان می دهد. از آن روز بترسید! مردم شریف و مظلوم افغانستان تحمل ظلم بیشتر طالبان را ندارند شما خودتون با نشر و ترویج این تفکرات، در ظلم طالبان وحشی شریک نکنید.!!
    • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      2 3
      اگه همه اطلاعاتت در این حد باشه وای به حال مردم!!! کمی مطالعه کنی ماجرای مزار شریف را متوجه میشی و بترس که با این حرفات در ظلم و جنایتهای امریکا شریک نشی و سعی کن از طرف مردم شریف افغانستان نظر ندهی
    • یک انسان IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      1 0
      شما که بنده را به بی اطلاعی و عدم مطالعه و .... متهم میکنی خودت بهتره یه مقدار وجدان داشته باشی
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    5 1
    چه کسی این متن رو نوشته ؟ طالبان گروه مردمی نیست
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    5 3
    حق‌آبه قانونی ایران همچنان به شوره‌زار های افغانستان منتقل می‌شود تا مانع ورود آب رودخانه به ایران شوند !!! بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، گروهک طالبان همچنان آبی را که قرار بود به سمت ایران بیاید، به بیابان‌ ها شوره زارهای افغانستان هدایت و منتقل می‌کند !!! متاسفانه این رویه‌ای است که دولت سابق افغانستان بعد از ساختن سد کمال خان آغاز کرد و علیرغم قول سران طالبان این رویه زشت و غیر انسانی همچنان ادامه دارد !!! قابل توجه جناب آقای نویسنده این پست که برای گروهک افراطی و ایرانستیز ( طالبان ) دفاعیه نوشته !!!
    • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      12 3
      اشرف غنی آمریکایی موجب انحراف آب سد شد و الان طالبان نمیدانند با سازه انحرافی او چکار بکنند... جالب هست که اون زباله آمریکایی رو محکوم نمیکنی و تقصیر را گردن طالبان می اندازی
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      1 3
      دوست گرامی افغاني لازم بدانی هم اشرف غنی مهره و دست نشانده گماشته آمریکایی ها بود ، هم گروه افراطی طالبان .... این سخن من نیست، سخن هیلاری کیلینتون از نقامامات ارشد آمریکاست که گفت تمامی این گروهک های تروریستی تکفیری وهابی امثال القاعده طالبان داعش ساخت آمریکاست
  • احمد IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 1
    خیلی تابلو از طالبان حمایت کردید!
  • سيد عباس IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 0
    سیاست کثیف یعنی همین!تطهیر طالبانی که در جنایت در حق شیعیان و حتی کارکنان ایرانی،بینظیر بوده اند.
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    8 3
    طالبان خیلی خیلی کار خوبی می کند که به زن ها رو نمی دهد. وگرنه به درد بی درمان جامعه ما دچار می شوند. قضاوت با شما
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      1 3
      عجب چه منطقی !!! این منطق و تفکر بین گروه افراطی طالبان و تکفیری های داعش ساخت USA آمریکا یکسان هست .. چقدر بهم نزدیک هستید
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    بدون هیچ توهینی به مردم عزیز افغانستان واقعیت این است که این کشور یکی از عقب مانده ترین کشورهای حال حاضر جهان است و فعلا نه طالبان و نه هیچ حکومت دیگری نمی تواند رفاه و آسایش برای این کشور به ارمغان بیاورد. شاید گذشت مثلا 20 سال بتواند تا حدودی این کشور را بدست نسل جوان تر درست کند.
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      0 0
      حداقل پنجاه سال نیاز هست زمان بگذرد بلکه بیشتر ... چند نسل باید عوض شود .. شرایط سازندگی ایجاد کنند شاید پنجاه سال دیگر اندکی شرایطشون بهتر بشود .. افغانستان سرزمین سوخته است خصوصا" با طالبان و حقانی و امثالهم
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 0
    خوبه نمی خواستید از طالبان دفاع کنید اگر می خواستید دفاع کنید چه کار می کردید، تطهیر کردن هم حدی داره
  • Farid IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 7
    حرفها و تحلیلهای آقای ربانی کاملا معقول و منطبق با روز است
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    مایه شرمندگی وخجالت است
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 0
    نژاد پرستان پشتون را چه به عقلانیت.
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 0
    عیب نداره هر وقت احساس ناراحتی کردند میان ایران.
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    2 0
    واقعا متاسفم برای مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس