اصلاح آیین‌نامه سازمان تعزیرات حکومتی در دولت کلید خورد

معاون اقتصادی استاندار قزوین راه کاهش نارضایتی‌ها و شکایت‌های مردمی از مسئله "گرانی" را نظارت بر بازار و ایفای نقش سازمان تعزیرات عنوان کرد. راهبردی که به نظر میرسد باید در کل کشور اجرا شود.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

این جریان سیاسی مردم را خون‌جگر کرده است

این جریان سیاسی مردم را خون‌جگر کرده است/ ترکیه و عراق مدیریت کنند، گردوغبار کمتر می‌شود

محمدجواد حق شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و عضو سابق شورای شهر تهران اخیرا در یک میزگرد خبری در خبرگزاری ایسنا در پاسخ به سوالی مبهم مبنی بر اینکه "چرا چه در زمینه مدیریت شهری تهران و چه قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی، اولویت‌های کشور براساس خواسته مردم انتخاب نمی شود؟" گفته است:

"مشکل ما به  ساختار نظام انتخاباتی برمی گردد. نظارت استصوابی قدرت انتخاب را محدود می کند و جامعه نمی‌تواند بهترین های خود را به مجلس یا شورای شهر بفرستد. وقتی افراد به طور طبیعی انتخاب شده باشند، انتظار این است که بهترین تصمیمات هم گرفته شود ولی وقتی این اتفاق نمی‌افتاد جمعی که در نهادهای تصمیم‌ساز می نشینند، نمی توانند طبیعی رفتار کنند و نگاه به مردم ندارند. آن نماینده احساس می کند باید رضایت جایی را بدست آورد که او را تایید کرده است و اولویت‌های جامعه دیگر اولویت این افراد نیست.

به نظر می رسد که مجموعه ای که اکنون در این نهادها قرار گرفته‌اند، نوع نگاه و عملکردشان براساس دغدغه‌های عموم جامعه همساز نیست و فاصله جدی دارد و به همین دلیل فاصله جدی در مساله مردم در مجلس و شورای شهر و مساله مردم در کف خیابان می بینید."[1]

*از بنیاد غلط سوال مطروحه که بگذریم اما در قبال اظهارات حق شناس تأملات جالبی وجود دارد. از جمله اینکه این فرد و دوستان او با همین نظارت استصوابی بود که دوره سابق شورای شهر تهران را قبضه کردند و نماد انتخاب بسیط جامعه شدند!

اما این نماد اصلاح طلبی و آزادی انتخاب و غیره در کارنامه خود آنچنان بد عملی داشت که مردم در دوره جدید به اصلاح طلبان اقبال نکردند.

کارنامه ای آنچنان بد که در یک سر آن انتخاب چندین شهردار و سرپرست فاقد کارآمدی و در سر دیگرش محکوم شدن شهرداری تهران به جرم گرانفروشی به شهروندان بود!

و البته در میانه ی این دو سر نیز آقایان و خانم های اصلاح طلب بودند که بصورت روزانه مشغول تقلا برای پرونده سازی علیه قالیباف و البته نامگذاری خیابان های تهران به اسم چهره های پر حاشیه بودند.

جالب است که بر اساس اظهارات حق شناس، آقایان و خانم ها در شورای پنجم این کارنامه را بعنوان نماد انتخاب آزادانه جامعه و نیز بهترین تصمیمات بر اساس اولویت و خواسته های مردم میدانند. کارنامه ای که همانطور که اشاره شد البته از بد هم بدتر بود و مردم را خون جگر کرد.

رفتار این افراد را از زاویه جدیدتری هم میتوان دید.

به این معنی که هنگامیکه در مصدر امور هستند کارنامه ای جز گرانفروشی به مردم ندارند و هنگامیکه با رأی همان مردم کنار گذاشته می شوند شروع به ناسزاگویی علیه نظام و ساختارهای قانونی کشور می کنند. رفتاری که عملا به معنی شمشیر کشیدن علیه مردم است.

وقوع "پارادوکس" در سیاست یکی از بهترین منصه ها برای شناخت حق و باطل در رویکردهای رجال و جریانات سیاسی است.

*** 

ترکیه و عراق مدیریت کنند، گردوغبار کمتر می‌شود

این جریان سیاسی مردم را خون‌جگر کرده است/ ترکیه و عراق مدیریت کنند، گردوغبار کمتر می‌شود

دکتر عباس رنجبر عضو سابق ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار و عضو هیات علمی پژوهشگاه سازمان هواشناسی در سخنانی پیرامون مسئله ریزگردها و گرد و غبار که سایت جماران آنها را منتشر کرد، گفته است: ما خشکسالی های زیادی داشته ایم؛ از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ یعنی سه سال پیاپی کشور دچار خشکسالی بود، بعد یک خشکسالی شدید دیگر در سال زراعی ۱۳۸۶ -۱۳۸۷ و از تابستان سال ۱۳۸۸ به بعد ما شاهد پدیده گردوغبار در تهران و نیمه غربی کشور بودیم. در واقع گردوخاکی که ما الان داریم به نوعی پیامد رخداد پدیده خشکسالی در کشور است و در سال هایی که بارش بهاره کم است و در حقیقت پوشش گیاهی رشد ندارد و از بین می رود، گردوغبارهای گسترده ای را در کل کشور شاهد خواهیم بود.

او می افزاید: علت اصلی گردوغبار فعلی مربوط به خشکسالی دو سال اخیر و ناشی از کانون های خارجی است و باید اطلاع رسانی و تمهیدات بیشتری اندیشیده می شد.

رنجبر تصریح می کند: عوامل اصلی رخداد این پدیده و منشاء اصلی این توفان های گسترده و شدید که بسیاری از استان های کشور را تحت تاثیر قرار می دهد،  بیشتر نواحی شمال شرق سوریه و شمالی عراق به ویژه منطقه بین‌النهرین است که شرایط مناسبی برای تشکیل گردوغبار در این نواحی و انتقال آن به بخش‌های وسیعی از ایران را فراهم میکند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه سازمان هواشناسی همچنین در پاسخ به این سوال که ستاد مقابله با پدیده گردوغبار در مجاب کردن کشورهای همسایه برای مدیریت کانون های گردوغبار چه اقداماتی داشته است؟" نیز می گوید: 

"تا آنجا که اطلاع دارم چندین توافق نامه در قالب همین کارگروه ستاد ملی مقابله با گردوغبار که محیط زیست متولی آن است شکل گرفته و ما حتی چندین سفر به کشورهای همسایه از جمله عراق و ترکیه داشتیم این پیگیری ها انجام شد. چراکه بخشی از اهداف این سفرها این بود که دست اندرکاران محیط زیست کشورهای همسایه ایران را مجاب کنیم که مراکز و کانون هایی بسیار مهمی مثل حوزه بین النهرین و استان های الانبار و صلاح الدین عراق و قسمتی از شمال شرق سوریه که ایران بخصوص مناطق جنوب غرب و غرب کشور از جمله خوزستان، ایلام و کرمانشاه  را تحت تاثیر خود قرار داده است، مدیریت شوند. اگر آنها مقداری مدیریت کنند، گردوغبارهای گسترده کمتر خواهد شد، چراکه بخشی از این گردوغبار توسط  یکسری بادها تحت عنوان بادهای شمال که در اواخر بهار و اوایل تابستان می وزد به خوزستان و ایلام و جنوب کرمانشاه و به مناطق پایین تر منتقل می شود."

او در عین حال تأکید می کند: ابعاد پدیده و کانال های گردوغبار ما بسیار وسیع است و واقعا انتظار ایجاد کردن برای مردم که ما می توانیم اینها را مهار کنیم کاملا اشتباه است. چراکه اگر شرایط جوی فعال باشد آنچنان مساحت کانون ها زیاد است که برای یک دوره ۲۰ ساله شاید نتوان آن را مهار کرد.[2]

*در بحث گرد و غبار همانطور که در صحبت های کارشناس مذکور نیز هویداست 2 مسئله مهم وجود دارد که بایستی بصورت توأمان مورد توجه قرار بگیرند.

در گام اول مردم هستند که باید نگاهی صحیحی و دانشی به مسئله گرد و غبار داشته باشند و آگاه باشند که این مسئله اولا مبتلی‌به بسیاری از کشورهای دیگر جهان نیز هست و ثانیا مهار کامل آن نیز یک امر اشتباه و نشدنی است.

در گام دوم نیز مسئولان هستند که باید به جدّ پیگیر مسئله مجبور کردن ترکیه و عراق به کنترل ریزگردها باشند تا از شدت مسئله بکاهند.

ترکیه و عراق بایستی قواعد همسایگی در قبال ایران را بیاموزند و رعایت کنند. و مسئولان ذیربط نیز باید پیگیر این مسئله از طریق تمام ابزارها باشند. چه اینکه تنها چیزی که در اولویت قرار دارد منافع ایران است.

*** 

ورود جدی سازمان تعزیرات، شاه بیت مبارزه با گرانی

معاون استانداری که باید به احترام او برخاست

این جریان سیاسی مردم را خون‌جگر کرده است/ ترکیه و عراق مدیریت کنند، گردوغبار کمتر می‌شود

معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار قزوین گفت: تعزیرات حکومتی استان، برنامه جدی برای نظارت بر قیمت و کیفیت ارایه خدمات داشته باشد تا میزان نارضایتی‌ها و شکایت‌های مردمی در این حوزه کاهش پیدا کند.

به گزارش ایرنا، میثم پیله فروش روز سه شنبه گذشته در آیین تکریم و معارفه مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین، افزود: یکی از ارکان مهم مدیریت بازار، تعزیرات است و بدون کمک آن سایر دستگاه ها موفقیت کمتری در تنظیم بازار خواهند داشت.

وی گفت: علاوه بر نظارت بر قیمت ها در بازار به یک برنامه جدی برای نظارت بر ارایه خدمات نیز لازم داریم.

معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار قزوین تصریح کرد: در عرصه نظارت بر بازار موفقیت هایی کسب کرده ایم ولی در حوزه خدمات نیاز به نظارت های جدی تر احساس می شود.

پیله فروش افزود: باید استانداردهای بیشتری در حوزه خدمات تعریف شود و برنامه جدی برای مدیریت خدمات داشته باشیم.

این مسوول اقتصادی افزود: برای کمک به تعزیرات به منظور تدبیر مدیریت خدمات از یک خشکشویی و خواروبارفروشی گرفته تا خدمات فنی و مهندسی لازم است تا نرخ ها منصفانه شود چون در حال حاضر نظارت بر آنها منوط به شکایت از اتحادیه ها شده است.

وی همچنین گفت: باید یک قدم از نظارت معمول جلوتر بیاییم و نظارت جدی تری بر بازار کالا و خدمات داشته باشیم.[3]

*نکته ای که معاون محترم استاندار قزوین در بحث "لزوم نظارت تعزیراتی بر بازار" مورد اشاره و تأکید قرار داده، شاه بیت مبارزه با گرانی بیقاعده این روزهاست که از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی کند.

شوربختانه آنکه راهبرد نظارت تعزیراتی البته مورد اقبال اکثریت اقتصاددانان صاحب تریبون کشور هم نیست و آقایان مشغول قال و مقال پیرامون نقدینگی و نرخ تورم و اثر تحریم و میزان تولید ناخالص داخلی هستند. بی آنکه بدانند در نبود نظارت کارا بر بازار؛ هر اقتصادی و هر بازاری دچار گرانی بیقاعده و قیمت گذاری نه بر اساس رقابت و منطق که بر اساس سود پرستی می شود.

در این باره شاید تأکید دوباره بر خوانش خبری مهم که چندی قبل پیرامون جریمه شدن شرکت سامسونگ در کشور هلند به دلیل گرانفروشی منتشر شد، خالی از لطف نباشد...

*** 

1_https://www.isna.ir/news/1401012816757/

2_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1548726

3_irna.ir/xjJ8Q8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ایمان IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 0
    دقیقا
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      1 0
      استفاده گسترده از بسیجیان بعنوان همکاران افتخاری تعزیرات حکومتی جهت کنترل و معرفی و مجازات گران فروشان بسیار کمک کننده است و باید اجرای شود و الا بازار و گرانی یاغی به‌هیچ‌وجه به چند مامور تعزیرات اعتنا نمیکند.
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    2 4
    ترکیه در قرن بیستم دشمن همه همسایگان خود بوده و هست
  • کلیم IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    2 1
    اصولا وقتی سدی احداث میشود نتایج آن در طول یکی دو سال مشخص نمیشود بلکه زمین به مرور خشک بافت گیاهی از بین رفته و نهایتا بعد 20 - 30 سال گرد خاک تولید میشود...
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    3 1
    این اقتصاد دان های لیبرال که درس اقتصاد سرمایه داری خوانده اند وضعیت کشور را با وضعیت اقتصادی کشورهای غربی یکی دانسته و نسخه آن کشورها را برای درمان اقتصاد کشور تجویز کرده اند در حالی که اقتصاد کشور ما با اقتصاد کشور غربی خیلی تفاوت دارند در کشورهای غربی نظام تولید و توزیع و تقریبا تمامی اقتصاد آنها سامانه ایی و شفاف است و اگر کسی احتکار یا گرانفروشی کند یا مالیات نپردازد یا پول شویی کند به وسیله سیستم های هوشمند دولت فوری متوجه شده و با آن اخلالگران برخورد کرده است ولی در ایران سیستم توزیع و مالیات شفاف و هوشمند نیست و سیستم توزیع کالا بیشتر به دست دلالان افتاده است و این دلالها و مافیاها اجازه تکمیل سامانه های هوشمند را نداده اند چنانکه از ابتدای دولت مسئولان اقتصادی مثل وزیر صمت و وزیر اقتصاد و معاون اقتصادی رییس جمهور قول تکمیل سامانه جامع تجارت به وسیله متصل شدن گمرک به این سامانه را داده اند تا کالاها از زمان ورود تا مصرف در داخل کشور قابل رصد و کنترل باشد ولی مافیای واردات و قاچاق در گمرکات اجازه وصل شدن گمرک به سامانه جامع تجارت را با بهانه های الکی نداده اند چون اگر سامانه جامع تجارت تکمیل شود و سیستم توزیع کالا در کشور هوشمند شود جلوی منافع کلان عده ایی را خواهد گرفت برای همین به بهانه های گوناگون مانع تکمیل این سامانه شفاف زا شده اند پس اقتصاد دان های لیبرال توجه کنند که نسخه های غربی آنها برای اقتصاد غیر شفاف و رانتی و دلالی ایران کارساز نخواهد بود همچانکه اجرای روشهای اقتصادی بازار آزاد در ایران جواب نداده و نخواهد داد چون پیش شرطهای اقتصاد بازار آزاد در ایران وجود ندارد و متاسفانه اکثر رسانه های اقتصادی و تریبون ها دست این اقتصاد دان های لیبرال است و سخنان و نسخه های لیبرالی خود را در بیشتر مواقع به مسئولان و مردم تحمیل کرده اند ولی رسانه های انقلابی کار جهادی کنند و اشتباه بودن این نسخه های غربی را با منطق و استدلال به مسئولان و مردم ثابت کنند چون بیشتر مشکلات اقتصادی کشور مثل گرانی های افسارگسیخته از عمل به نسخه های اقتصادی لیبرال سرمایه داری مثل آزادسازی قیمت ها و عدم نظارت جدی بر بازار به وجود آمده است
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 0
    تا زمانی که نظارت بر بازار فقط دست اتحادیه ها و خود اصناف باشه و یک نهاد نظارتی درست و حسابی وظیفه برخورد انقلابی با گرانفروشی در بازار را بر عهده نگیرد و با گرانفروشان و محتکران از کارخانه دار و تاجر عمده گرفته تا بنکدار و مغازده دار کف بازار برخورد سلبی و تعزیراتی بر اساس قوانین مجازات اسلامی نشود مطمئنا" این آشفته بازار نه تنها کاهشی نیست بلکه روز به روز اشفته تر خواهد شد.اینکه بخواهند با جریمه کردن گرانفروشان آنهم در حدی بسیار ناچیز جلوی گرانفروشی و اجحاف به مردم را بگیرند فکر و خیال عبث و باطلیست و ره به جایی نبرده و نخواهد برد . اگر حضرات مسئول حقیقتا" دنبال اجرای عدالت و خشکاندن ریشه گرانفروشیهای بی ضابطه و هفتگی و روزانه و حتی ساعتی هستند باید با این زالوصفتهای بی رحم و بی وجدان به شدیدترین وجه ممکن برخورد بشه و کمترین مجازاتشون جاری کردن حد و شلاق در مهمون وسط بازار و چرخاندنشون در سطح شهر باشه تا دیگه کسی جرأت ارتکاب چنین جرمهایی را نداشته باشه.
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      9 0
      مرد حسابی وقتی دولت 57 در صد حقوق را بالا میبرد وقتی خود دولت دلار را بالا میبرد وقتی خود دولت هر ساله آب برق گاز و همه را بالا میبرد این وسط مقصر کاسب نیست نفع و چپاول دولت در ایجاد این تورم بدست خودش است آنقدر ساده نباشید خدایا به حق این شب قدر عاملان ریشه این تورم را آتش بزن اگر دولت و مجلس هستند رن و فرزندانشان جلوی چشمشان تکه تکه شوند
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 0
    چی بگم
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    3 0
    ما مردم که معتقدیم جریان لیبرال اصلاحات خون به جگرمون کرده
    • حاجی IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      4 0
      دوست من تو یه نفر هستی ازخودت بگو منم از دست تمام مسئولین شاکی هستم وشکایت به خداوند متعال میبرم خدا رسواشون کنه انشالله وتعالی
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    2 0
    مسئولین منافق مردم را خون جگر کرده اند
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    1 0
    اگر منظورت ازاین جریان سیاسی-حکومت اسلامی ایران اصولگراست!مطمین باش اگر نبودحالا مثل اوکراینیها جنگزده ونابود ووابسته وعارت شده بودیم
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    1 0
    وقاحت افسادطلبان یعنی تا وقتی در قدرت هستند و پست و مقام دارند جز وعده های دروغ ندهند و جز برای نفع مالی خودشان کار نکنند همینکه پست و مقام را از دست دادند تبدیل به منتقد نظام و دولت مستقر شوند و دلسوز دروغین مردم و بیت المال
  • علی IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    4 0
    چرا‌آب‌به‌دریاچه‌ارومیه‌نرسید‌‌طوفانهای‌نمکی آذربایجان‌را‌احاطه‌کرده‌وبه‌تدریج‌به‌تهران‌خواهد‌ رسید
  • US ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 1
    تنها راه مبارزه باگرانی ازبین بردن احتکار ومفسد
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 0
    از صدر اسلام تا اوائل سده‌ی چهاردهم هجری قمری، دینار، که یک واحد پول فلزى از جنس طلا با وزن مشخص بود، در میان مسلمانان رایج بود. مزیت این پول آن بود که با گذشت زمان ارزش آن کاهش نمی‌یافت؛ مثلاً قیمت متوسط گوسفند در زمان‌های متمادی، همواره حدود یک دینار بود. این امر باعث می‌شد که وقتی کسی پولی را قرض‌الحسنه می‌داد، در زمان پس گرفتن پولش، متضرر نمی‌شد؛ اما متأسفانه ارزش پول اعتباری بدون پشتوانه‌ی فعلی ریال، دائماً کم می‌شود. لذا اکنون لازم است یک واحد پول ملی جدید داشته باشیم که ارزشش همواره معادل وزن مشخصی از طلا باشد. اگر این واحد جدید معادل یک میلی‌گرم طلای ۲۴ عیار تعریف شود، در این لحظه معادل ۱۷۶۰ تومان (۱۷۶۰۰ ریال) بوده، و یک دلار آمریکا نیز در همین لحظه، تقریباً معادل ۱۶ واحد جدید پول ملی می‌گردد؛ اما قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار همواره براساس تعریف قانونی، هزار واحد جدید پول ملی خواهد بود و این امر باید توسط بانک مرکزی و دولت، نظارت، و با پشتوانه‌ی ذخائر طلای بانک مرکزی، کنترل و مدیریت گردد. به این ترتیب در زمان شروع اجرای طرح تثبیت ارزش پول ملی در برابر طلا، موجودی ریالی تمام حساب‌ها، با توجه به قیمت ریالی طلای ۲۴ عیار در آن لحظه، به معادل واحد جدید تبدیل، و اسکناس‌های ریالی با اسکناس‌های این واحد، به‌تدریج، اما با همان نرخ برابری منجمد شده در لحظه‌ی شروع، جایگزین می‌گردد؛ در نتیجه، هم تمام صفرهای زیادی قیمت‌ها با واحد ریال از بین می‌رود، و هم پول با گذشت زمان دیگر از ارزش نمی‌افتد و دچار تورم نمی‌شود؛ ضمن آنکه سنت قرض‌الحسنه هم احیاء می‌گردد و می‌توان سود را هم از نظام بانکی حذف، و بانک‌داری اسلامی بدون ربا را محقق کرد. این پول در برابر ارزهای خارجی، ارزشش با مرور زمان کم نخواهد شد، زیرا قیمت طلا به هر ارزی که مبنا باشد، در دراز مدت افزایش می‌یابد؛ در نتیجه امکان تبدیل شدن به واحد پول بین‌المللی را هم خواهد داشت. مزیت دیگر این پول آن است که دیگر دلالی طلا، سکه و ارز با این پول سودی نخواهد داشت، زیرا قیمت طلا و سکه به این پول همیشه ثابت است، و قیمت ارز به این پول نیز تک‌نرخی و شناور شده، و به مرور زمان کاهش می‌یابد، و دیگر نیازی به دخالت دولت در بازار ارز وجود نخواهد داشت، در نتیجه نقدینگی بهتر به سمت تولید هدایت خواهد شد.
  • فرزاد IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    1 0
    اصلاحطلبها بشدت خون به جگر ملت مظلوم ایران کردن
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 0
    بلای اسمانی و نتیجه گناهان مردم را به یک شخص و نهاد خواهشا ارتباط ندهید لاقل سکوت بهتر از این دروغ گفتن ها و فراکنی ها است
  • علی IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    0 0
    ناتوانی خودرا گردن ترکیه و عراق نیندازید.
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    0 0
    دریاچه ارومیه را هم ترکيه خشک کرده است و طوفان نمکی تبریز که از سمت دریاچه ارومیه است هم کار ترکیه است
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    0 0
    هر کشوری برای انتخابات فیلترهایی را دارند ولی اصلاح طلبان احساس می‌کنند از جای خاصی افتاده اند می‌خواهند افسار سرخود همیشه در این کشور حکمرانی کنند و تیمهای فاسد وخاین خود فروخته را بعنوان نماینده مردم قالب کنند. همه می‌دانند اینها نوکرهای اجنبی و دشمن واقعی مردم هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس