ویژه ها

اکنون لازم و ضروری است که «میراث دولت روحانی» به صورت مستند برای افکارعمومی تشریح شده تا مردم بدانند که «دولتِ اصلاح طلبان» چه بر سر کشور آورده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** آمریکا برجام موشکی میخواهد، زمان اتخاذ تصمیم سخت است

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «میان انتظارات و خواسته‌های ایران و انتظارات و خواسته‌های آمریکا نسبت به احیای برجام فاصله زیادی وجود دارد و پر کردن این شکاف بسیار دشوار است...ایران می‌خواهد تمامی تحریم‌ها پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای لغو شود، اما واشنگتن حاضر به دادن این امتیاز نیست، علاوه‌بر این تهران می‌خواهد مطمئن شود دولت آمریکا چه بایدن رئیس‌جمهور باشد و چه فرد دیگری - دیگر از برجام خارج نشود و داستان خروج ترامپ دیگر تکرار نشود، اما چنین تضمینی را قبول ندارد و قادر به دادن این امتیاز نیست».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «آمریکا می‌خواهد این مذاکرات مقدمه مذاکرات بعدی و همچنین طولانی‌تر و سخت‌تر شدن برجام و مسائل منطقه‌ای و موشکی باشد در حالی که ایران موافق اضافه شدن هیچ چیزی به برجام نیست... بخش‌های‌ آسان مذاکرات به پایان رسیده و طرفین آن را پشت سر گذاشته‌اند، اکنون ما به قسمت سخت مذاکرات رسیده‌ایم که عبور از آن نیازمند تصمیمات سخت است، اما هیچ‌کدام از طرفین هنوز آمادگی ۱۰۰ درصدی برای گرفتن این تصمیم سخت را ندارند».

آمریکا برجام موشکی میخواهد، زمان اتخاذ تصمیم سخت است/ روحانی «زمین سوخته» به رئیسی تحویل نداده است

همانقدر که با بتن ریزی در قلب راکتور هسته ای و از کارانداختن چرخ سانتریفیوژها، شاهد از بین رفتن تحریم ها و گشایش اقتصادی بودیم، در برجام موشکی و منطقه ای نیز- بر فرض در صورت اجرا- شاهد لغو تحریم و گشایش اقتصادی خواهیم بود.

تنها چیزی که برای طرف آمریکایی و اروپایی موضوعیت ندارد، اتفاقا همین لغو تحریم ها و گشایش اقتصادی برای مردم ایران است. بر همین اساس هسته ای و موشکی و منطقه ای و حقوق بشر و...بهانه است و هدف اصلی، از کار انداختن مولفه های قدرت ساز ایران به صورت دومینو است.

هدف آمریکا از مذاکره، دقیقا همان هدفی است که در تحریم و یا جنگ دنبال می کند. در مسئله ایران به دلیل اینکه آمریکا از طریق تحریم نتوانسته به هدف برسد و در اجرای گزینه حمله نظامی نیز ناتوان است، تنها گزینه ممکن برای رسیدن به هدف، مذاکره است.

با اینکه لغو تحریم ها برای آمریکا اصلا موضوعیت ندارد و تحریم ها صرفا یک اهرم فشار برای پیشبرد اهداف سلطه گرانه و غارتگرانه است، اما جریان اصلاح طلب مدعی است که باید برای پیشرفت برجام، تصمیمات سخت از جمله پذیرش برجام موشکی و منطقه ای را اتخاذ کنیم.

این دیدگاه و این قبیل پیشنهادات بیش از آنکه مصداق سهل اندیشی باشد، بوی خیانت می دهد؛ خیانت به مردم و لگدمال کردن منافع ملی.

** روحانی «زمین سوخته» به رئیسی تحویل نداده است

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «انتقال آرام روی زمین سوخته!؟» نوشت: «حسن روحانی ۸ سالی را رییس‌جمهوری ایران بوده و هست که دست‌کم نیمه دومش از دشوارترین دوران طی نیم قرن اخیر بوده؛ به‌نحوی که بعضا این دوره را با جنگی که دولت بعث صدام حسین با پشتیبانی قدرت‌های جهانی ۸ سال تمام بر ایران و ایرانیان تحمیل کرد تشبیه می کنند. روحانی را برخی ناظران به دلیل همین یک نکته یعنی شرایط خاص و پیچیده‌ای که او با آن مواجه بود، رییس‌جمهور  و مدیری توانمند ارزیابی می‌کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «برخی اصولگرایان و مخالفان دولت روحانی مدعی هستند که... میراث دولت روحانی برای دولت آینده، یک زمین سوخته است... ادعایی است که می‌توان آن را در راستای بالا نرفتن توقعات از دولت سیزدهم تحلیل کرد».

آمریکا برجام موشکی میخواهد، زمان اتخاذ تصمیم سخت است/ روحانی «زمین سوخته» به رئیسی تحویل نداده است

جریان اصلاح طلب و رسانه های این طیف در هفته های اخیر به شدت در تلاش هستند تا واقعیت بدیهی «تحویل زمین سوخته از دولت روحانی به رئیسی» را بی اعتبار و کذب جلوه دهند.

این در حالی است که تورم ۴۳ درصدی، نقدینگی سرسام آور  ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومانی، بدهی ۳۹۶.۲ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک ها، رشد اقتصادی صفر درصدی، بی عملی در ساخت مسکن، کارنامه بسیار ضعیف در حوزه نیروگاه های برق و...تنها بخش کوچکی از میراث روحانی برای دولت سیزدهم است.

لازم به ذکر است که دولت روحانی در بودجه سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه بابت بازپرداخت اصل اوراق مالی برای دولت آینده به جای گذاشته است.

اکنون لازم و ضروری است که «میراث دولت روحانی» به صورت مستند برای افکارعمومی تشریح شده تا مردم بدانند که «دولتِ اصلاح طلبان» چه بر سر کشور آورد و اعضای ارشد ستادهای موسوی و کروبی در این ۸ سال چه کردند.

** مرغ ۴۰ هزارتومانی؛ نتیجه تشکیل «قرارگاه ساماندهی مرغ»!

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «مرغ دوباره پر کشید!» نوشت: «مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌ها به ۳۳ تا ۳۷ هزار تومان رسیده است. براساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران، عرضه مرغ تنظیم بازاری ۲۴هزارو ۹۰۰ تومان کاهش یافته است و درحال‌حاضر مرغ گرم آماده طبخ با قیمت کیلویی ۳۳ تا ۳۷ هزار تومان و در برخی از مغازه‌ها تا ۴۰ هزار تومان هم به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «فروردین ماه سال جاری قرارگاه ساماندهی مرغ، قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم را برای مصرف‌کننده ۲۴‌هزارو۹۰۰ تومان تعیین کرد؛ ولی این قیمت بیشتر از یک ماه دوام نداشت و مرغ از اواخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد در یک مرحله به ۳۰ هزار تومان و در مرحله دوم یعنی ابتدای تیرماه به حدود ۴۰ هزار تومان نزدیک شد».

آمریکا برجام موشکی میخواهد، زمان اتخاذ تصمیم سخت است/ روحانی «زمین سوخته» به رئیسی تحویل نداده است

در روزهای گذشته روزنامه اصلاح طلب جهان صنعت در مطلبی نوشته بود: «روحانی در آغاز سال ۱۴۰۰ اعلام کرد: هرچه قرار بود اجناس گران شود، سال ۹۹ شد. از وزارت صمت و کشاورزی خواهش می‌کنم این چهار ماه بگذارید بازار ثبات داشته باشد تا مردم احساس راحتی کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «بنابراین انتظار می‌رفت بعد از سخنان رییس‌جمهور مبنی بر ثبات قیمت‌ها در سال جدید، حداقل در چهار ماه انتهایی دولت، شاهد کمترین افزایش قیمت‌ها باشیم یا حداقل قیمت خدمات و کالاهایی که مربوط به دولت است یا دولت در قیمت‌گذاری آن نقش دارد، به صورت رسمی افزایش نیابد. اما دولت بازار کالاهای اساسی را رها کرد و متاسفانه در وزارت صنعت و ستاد تنظیم بازار هم هیچ‌گونه اراده‌ای برای کاهش قیمت‌ها و دست‌کم ثبات قیمت‌ها به‌وجود نیامد».

به عقیده کارشناسان، عدم تخصیص به موقع ارز و واردات، عدم نظارت کافی بر حلقه‌های زنجیره تأمین و توزیع نهاده‌ها، ایرادات متعدد سامانه بازارگاه و مواردی از این قبیل موجب شد که علیرغم تخصیص سنگین ارز برای واردات نهاده‌های دامی، بازار این اقلام با نابسامانی بی سابقه و تولیدکنندگان با کمبود جدی مواجه شوند. چرا که رانت سنگین نهفته در ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیاری از حلقه‌های واقع در زنجیره تأمین و توزیع نهادهای دامی را گرفتار فساد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    12 4
    مردم انتظار دارند اصلاح طلبان منافق تهوع آور پس از آن که در انتخابات اخیر با بی محلی از سوی ملت مواجه شده اند برای همیشه صحنه سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور را ترک کنند و به عبارتی با یک تصمیم سخت، گور خود را از این ملکت گم کنند! وگرنه .... !!! به نظر برای این فرقه زمان گرفتن تصمیم سخت فرا رسیده است!
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      4 3
      افساد طلبان بدانند بحث موشکی بحث امنیت ملی است و قابل مذاکره و معامله نیست.
    • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      3 0
      یک کلام ختم کلام اتمام حجت با ایت الله رئیسی زمین سوخته است و ایران ویران اما اگر قرار است شما هم به مثابه شیخ.. فقط با این بهانه که قبلی ها خراب کردند و توان ما برای درست کردن اوضاع نیست بهتر است اصلا به صحنه وارد نشوید چون این بار دیگر با هیچ احدی رو دربایستی نداریم
  • ایرانی GB ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    12 2
    روحانی «زمین سوخته» به رئیسی تحویل نداده است !!!!!... آره , این جماعت مثلا" اصلاح طلب راست میگن که روحانی زمین سوخته تحویل نداده بلکه مملکت سوخته تحویل داده , آخه خاک بر اون سر بدبخت تون , کل مملکت رو این شیخ حسن به خاک سیاه نشونده هنوز دار و دسته هاش دم از پیشرفت میزنند و دارند واسه ش سبزی پاک میکنند , ای اف به اون روی سیاه و دریده تون
    • US ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      8 1
      پر رویی نجومی اصلاحات
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 0
      پررویی نجومی
    • سینا IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      0 0
      واقعا پررویی نجومی دارند
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    9 1
    واقعا کجای دنیا اینقدر خائنانه و بی شرمانه به مؤلفه های قدرت و امنیت یک کشور در مطبوعات حمله می شود و عاملانش هیچ مجازاتی نمی شوند
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      7 1
      توی ایران
    • SE ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      6 0
      اینهایی که می‌گویند موشک را بدیم بره میگذاریم توی پوشک بجای موشک میدیم امریکا حالش رو ببرند
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 6
    انشاالله هر کاری می کنید به نفع معیشت اقتصاد کشور و مردم هست و اینکه مردم از این تنگناه اقتصادی و گرونی تورم که واقعا بار بسیار سنگینی بر دوش مردم مخصوصا قشر کم درامد و ضعیف هست باشه وقتی قدم در راه رضایت و خواست اکثریت مردم برمی دارید خدا کمکتان می کند
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 0
      الهی آمین
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      4 1
      اگر انتظار داری برجام موشکی اینو محقق کنه سحت در اشتباه و گمراهی هستی !!!!! اگر نه من عذر میخوام به خاطر حرف های بالا 🤚🤚
    • دکتر افسانه یوسفی IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 0
      معیشت مهمه اما نه به بهای از دست دادن امنیت. خودباختگی اصلاحات اگر کنار بره و دولت جهادی کار کنه با تکیه بر توان داخلی هم معیشت حل میشه و هم امنیت معامله نمیشه ان شاء الله
  • عطاءالله IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    8 1
    خداوند متعال افساد طلبان و حامیان آنها را از کوچک و بزرگ از صفحه روزگار محو کند.
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      7 0
      الهی آمین
    • دکتر افسانه یوسفی IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 0
      محو شدن تفکر خودباختگی فقط با افزایش آگاهی اتفاق میفته. نباید منتظر انتخابات بعدی باشیم برای آگاه سازی مردم. آگاه‌سازی یک پروسه است نه یک پروژه. و اگر مردم آگاه باشند و همزمان رفع مشکلات با روند جهادی و انقلابی را ببینند یقینا تفکر اصلاحاتی محو میشه
  • محمدایوب IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    4 1
    اصلاح طلبان مانند گله ای می مانند. که یکی یکی از گله جدا میکنند وسر می برند. بقیه به چرا مشغول هستند. با نگاهی به کشور لیبی که امریکا. صنعت هسته ای وموشکی انها را گرفت. والان به چه روزی افتاده اند وچند کشور دیگر حال این احمق های وطن فروش دنبال مذاکره موشکی. ومنطقه ای هستند.
  • غربزدگی مایه نابودی کشور IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    8 1
    ای لعنت به روح آمریکا چند بار بگم اگر این موشکی بی صاحاب رو بدیم ما هم میشیم عین لیبی و سوریه آمریکا به کسی که سلاحی برای دفاع از خودش نداره رحم نمی کنه لیبی وقتی به فنا رفت که معمر قذافی هسته ای رو باز کرد فرستاد آمریکا سوریه وقتی جولانگاه داعش شد که سلاح های شیمیایی شون رو تسلیم کردن چرا از تاریخ عبرت نمی گیرید چرا می خواهید اشتباهات دیگران را تکرار کنید چرا حتما باید بدتر از لیبی و سوریه بشیم و جنگ بشه و صد تا گروهک تروریستی بیان بریزند تو کشور تا ول کنید با کاسه گدایی دست گرفتن در خونه امریکا کاری درست نمیشه یا به توان داخلی تکیه می کنیم یا همین جوری بدبخت می مونیم ای هزار لعنت به تفکر غربزده چرا شما که مثلا سیاسیون کشورید اینطوری می کنید مشرق نامردی اگر منتشر نکنی یا سانسور کنی
  • علی برکت الله IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    10 0
    زمین سوخته تحویل نداده؟ عجب پس بهشت تحویل داده و من که معترض به این همه گرونی و عدم مدیریت هستم از بورکینافاسو پیام میزارم؟ مردم که با شما نا آشنا نیستن گول بخورن خودمون داریم میبینیم چه بلایی سر کشور آوردین
  • US ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    5 1
    آمریکا این خواسته را به گور ببرد
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    4 1
    لطفا در مقابل آمریکا و هم پیمانهای ، تسلیم نشوید. آنها هرگز به ما رحم نخواهند کرد
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    2 1
    خوب که دوران دولت غرب گرا وخائن رو به پایان است اصلاح طلبان وخائنین مزاکره موشکی ومنطقه ای را بگور خواهند برد
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    5 1
    آمریکا غلط کرد به همراه پرروهای نجومی.
  • SE ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    2 1
    خانه سوخته تحیل میده
  • احمد دلاوری IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    4 1
    می گویند دردولت دوم روحانی جنگ بوده . روحانی که می گفت من ـمده ام تا جنگ را سر ایران کم کنم . پس چی شد داداش
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 5
    آقای رئیسی میدونست پا تو چه میدونی گذاشته پس این سناریوی زمین سوخته رو راه نندازین
  • US ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    4 1
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 1
    اگر امریکا و انگلستان دو سال بعد از اعلان ملی شدن نفت توسط مصدق موفق ب کودتا و براندازی وی شد و حالا بیش از ۴۲ سال اندر خم یک کوچه است بخاطر نیروی نظامی و تسلیحات ایران است. میخواهند موانع را بردارند تا تسلط داشته باشند. اگر مردم در فقر باشند الوده کردن انها ساده تر میشود و ان موقع دست و دلباز میشوند. عده ای را هم تربیت میکنند و از هر طریق زخم میزنند. اما بقول بریس جانسون حاضرم مثل سگ در جوب بمیرم ولی خیانت نکنم.
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 0
    وجدانا یکی بمن بگه اگه خائن ومزدور دشمن بریاست برسه چه ضربهائی بکشور میزنه که دولت بنفش نزده. مثلا رئیس جمهور چکار بکنه بازخواستش میکنن/متاسفانه رجالم ارزوست .
  • DE ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    5 0
    ریسی میتواند دولت آشتی ملی تشکیل دهد و بعد از آشتی ملی تمام رانتخواران و دزدان و دلالها و شیتیلگیران و مدیران بی کفایت با حقوقهای نجومی تنها یک دقیقه بعد از تشکیل دولت آتشی !ملی میشوند مساوی با افرادیکه یک عمر شرعیات و اخلاق و شرف و وجدان را رعایت کرده و با تمام سختی ها ذره ای خطا نکرده اند و بعد از آن هم یک آشتی ملی میچپانیم تنگ کار تا واقعا کنتور هرچه دزد اراذل و اوباش و لاابالی هست را هم صفر کنیم بشوند مساوی مردم غیور و پاکدامن. ایران جزو معدود کشورهاییست که خلاف در آن واقعا مقرون بصرفه است فقط باید پررو باشی و طلبکار . کمی صبر کنی تمام . چی تمام نکته اصلیش را یادت رفت . نه بابا همه اش را نوشتم .نه ساده بغض , بغض یادت رفت. باید بزُغت هم بترکه . بابا اون فقط برای انتخابات خوبه گیج . آخه توو دولت آشتی ملی و بعد هم آشتی ملی کسی بغض میکنه؟؟؟؟ نه ولی من الان من بغضم ترکید.چرا ؟ چون دارن میخوان مردم رو گول بزنن باز .نترس عدیزم اینبار با یک قاضی مجرب طرفند .بچه شدی مگه.
  • DE ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    2 0
    تورم ۴۳ درصدی، نقدینگی سرسام آور ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومانی، بدهی ۳۹۶.۲ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک ها، رشد اقتصادی صفر درصدی، بی عملی در ساخت مسکن، کارنامه بسیار ضعیف در حوزه نیروگاه های برق و... --------------------------------------------------------------------------------- یک کف بلند! برای اصلاحاتچی ها که شهامت قبول واقعیت این ارقام نجومی قرض هایی که بباراوردند روندارند! حالا خودشون روزدن به انکار نجومی ! هیچ گونه تصمیم گیری کلان و خرد درایران هرگز به این قبیله ملعبه وبازیچه دست غرب دیگه نباید واگذار بشه.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 0
    توان موشکی داریم حاج قاسم رو میزنند ، اگر نداشتیم شک نکن ایران چند هزار ساله را کفتارهای اطراف تقسیم و پاره پاره میکردند . آخه میدونی دشمنان از منو و شما خیلی باهوش ترند حتی به آیات قرآن بیشتر ایمان دارند . وقتی رسول خدا میفرمایند علم اگر در ثریا باشد مردمانی از سرزمین فارس آن را به زیر خواهند کشید . پس این دفعه دشمن میخواهد سر به تن من و تو نباشه چون موجودیتش در خطره . متاسفم برای دولت های ناکارآمد . زسستی کجی زاید و کاستی
  • دکتر افسانه یوسفی IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    2 0
    اصلاح طلبها حتی به برجام پوشکی هم رضایت دارن چه برسد به برجام موشکی. یعنی اینکه راضی هستند حتی در مورد تولید پوشک و وابستگی پوشک هم امضا بدهند و از منافع آمریکا و تولیدکنندگان پوشک آمریکایی دفاع کنند. سرزمین بی اصلاح طلبم آرزوست
  • DE ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 0
    آمریکا آرزوی برجام موشکی را به گور میبرد
  • DE ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 0
    برجام فقط ایران رو خوار و ذلیل کرد
  • DE ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 0
    برجام پدر ملت ایران رو دراورد
  • DE ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    اف بر برجام بی فرجام
  • رضا IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    1 0
    سلاح اتمی داشته باشیم همه چی درست میشه.
  • IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 0
    روحانی زمین سوخته تنها تحویل نداده بلکه یک کشور سوخته تحویل داده ،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس