ویژه ها

تشکیل قرارگاه ساماندهی مرغ در دولت روحانی، یکی از نتایج چیدن همه تخم مرغ ها در سبد برجام است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**انتظار ما از آمریکا برای لغو تحریم ها «توقع زیادی» است

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «جبهه سازی آمریکا در خاورمیانه» به قلم «علی بیگدلی» نوشت:«پیشنهاد قبلی‌ام این بود که ایران با آمریکا بر سر تحریم‌های ناشی از برجام موافقت کند و تحریم‌های نفت و گاز و پتروشیمی و شبکه‌های بانکی برداشته شود، عضو سوئیفت شویم تا یک نوع روانسازی در وضعیت اقتصادی به وجود آید و در مذاکرات بعدی راجع به مسائل دیگر صحبت کنیم. اما ایران چون نمی‌خواهد درباره مسائل بعدی وارد مذاکره شود، راضی نیست مذاکرات را دو بخش کند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«سطح انتظاراتی که از قبل تعیین کردیم، نه برای اروپا و نه برای آمریکا قابل‌تحقق نیست و آمریکا به هیچ‌وجه حاضر نیست از سر همه تحریم‌ها بگذرد. باید بدانیم که خاورمیانه در حال پوست‌اندازی است...ایران هیچ راهی جز برداشته شدن تحریم‌ها ندارد. در مناظراتی که اتفاق افتاده یک‌کلام راجع به سیاست خارجی صحبت نشده که نشان می‌دهد ما در یک حالت بلاتکلیفی هستیم و نمی‌خواهیم درباره تحریم‌ها صحبت کنیم و کاندیداها قول‌های بی‌اساس و پایه‌ای به مردم می‌دهند که شدنی نیست. اگر مذاکرات  وین به‌جایی نرسد، می‌فهمند تحریم چه بلایی سر مملکت آورده است!».

انتظار ما از آمریکا برای لغو تحریم ها «توقع زیادی» است/ «نامزدهای پوششی» کلیدواژه بانیان وضع موجود برای مظلوم‌نمایی

لقب «کاسبان تحریم» انصافا برازنده طیف تندروی اصلاح طلب است. طیفی که به بهانه های مختلف در پی پابرجاماندن تحریم است و هربار که ایران با اهرم فشار به میدان می آید، آن را مذمت کرده و مدعی است که نباید از طرف مقابل انتظار لغو تحریم داشته باشیم.

افراطیون اصلاح طلب نه تنها برازنده لقب «کاسبان تحریم» هستند، بلکه این طیف حتی کوچکترین دانشی نیز درباره ساختار تحریم ها ندارد.

طیف تندروی اصلاح طلب مدعی است که اگر ایران در موضوعات مختلف به مذاکره با آمریکا بنشیند، تمامی تحریم ها لغو می شود. اما برجام به خوبی عیار این ادعا را مشخص می کند؛ آیا با امضای برجام، تحریم ها رفع شد؟

پاسخ منفی است؛ با امضای برجام آمریکا به جای رفع تحریم های هسته ای، برچسب تحریم ها را عوض کرد و آن را به تحریم های تسلیحاتی، تروریسم، حقوق بشری و...تغییر داد. بر فرض محال اگر ما در آینده برای مسئله موشکی با آمریکا مذاکره کنیم، در اینسو در صنعت موشکی و توان دفاعی ایران بتن ریخته می شود و در سوی مقابل با ترفند «تغییر برچسب ها»، تحریم ها در جای خود باقی مانده و چه بسا سنگین تر نیز می شود.

پس راهکار چیست؟! دو راهکار در مقابل این رفتار زورگویانه و غارتگرانه آمریکا و تروئیکای اروپا وجود دارد. اول اینکه با زبان اقتدار و به عبارتی با زبان زور در مقابل آمریکا و اروپا حاضر شویم و از انفعال و امتیازدهی یکطرفه بپرهیزیم.

دوم اینکه، رویکرد بسیار مهم «خنثی سازی تحریم» را به صورت جدی و مستمر پی بگیریم. بنابر تاکید کارشناسان و صاحبنظران، تحریم ها نهایتا 20 الی 30 درصد در ایجاد مشکلات سهیم است و این مسئله با دیپلماسی مقتدرانه و سیاست خنثی سازی تحریم قابل رفع است.

** «نامزدهای پوششی» کلیدواژه بانیان وضع موجود برای مظلوم نمایی

روزنامه شرق در مطلبی نوشت:«جبهه اصولگرایان با چهار نامزد وارد عرصه انتخابات شده است که از این چهار نفر فقط ابراهیم رئیسی نامزد اجماعی آنها اعلام شده و سازوکارهای ائتلافی اصولگرایان و احزابشان همگی متفق‌القول گفته‌اند از او حمایت می‌کنند؛ اما درکنار او، سه نامزد اصولگرای دیگر یعنی علیرضا زاکانی، سعید جلیلی و امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نیز هستند که مشخص نیست برای چه سبد رأیی در حال جنگیدن هستند؟ به این سه نفر لقب نامزد پوششی رئیسی داده شده است؛ به این شکل که به احتمال زیاد، قبل از روز انتخابات به نفع او کناره‌گیری کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«ناصر همتی، نامزد نزدیک به جریان اصلاح‌طلب که با عنوان مستقل وارد عرصه انتخابات شده ولی هم‌زمان از حمایت حزب کارگزاران سازندگی برخوردار است، در نخستین مناظره انتخاباتی خود اعلام کرد با سه نامزد پوششی مناظره نمی‌کند، مگر اینکه آنها امضا بدهند تا آخر رقابت‌ها خواهند ایستاد. او زاکانی را سوپرپوششی خطاب کرده بود. او گفت پاسخ این افراد را نخواهد داد».

انتظار ما از آمریکا برای لغو تحریم ها «توقع زیادی» است/ «نامزدهای پوششی» کلیدواژه بانیان وضع موجود برای مظلوم‌نمایی

طیف اصلاح طلب در سال 96 با تاکید بر اینکه «اسحاق جهانگیری» نامزد پوششی روحانی است، از وی تعریف و تمجید کرده و مدعی بودند که جهانگیری با ایثار و ازخودگذشتگی در مناظره های انتخاباتی حضور یافت.

دولت روحانی در سال 96 در اقدامی بی سابقه با دو کاندید- رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور- در انتخابات حضور یافت و نهایتا جهانگیری پس از پایان مناظره ها به نفع روحانی از کاندیداتوری انصراف داد.

نکته قابل تأمل اینجاست که «مصطفی هاشمی طبا» فعال سیاسی اصلاح طلب که در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ کاندید شده بود، با این که از نامزدی انصراف نداد، اعلام کرد که خودش به روحانی رای می دهد!

حالا همان جماعتی که در سال 96 کاندیدای پوششی را پایه گذاری کرد و شخصی که کاندیدای پوششی شده بود را یک قهرمان جلوه داد و از ایثار و ازخودگذشتگی او تمجید کرد، حالا فریاد وامصیبتا سر داده که چه نشسته اید که طیف مقابل با کاندیدای پوششی در رقابت های انتخاباتی حضور یافته است!

«علیرضا زاکانی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره در پاسخ به ادعای همتی مبنی بر حضور کاندیداهای پوششی، گفت:«خیلی شیک می‌گویند که این ۵ نامزد یکی هستند. آقای همتی من در مناظره قبلی به شما توضیح دادم این بار دیگر توضیحی نمی‌دهم اگر ما نامزد پوششی هستیم شما نامزد روکشی هستید که آمده‌اید ۸ سال فاجعه‌ای که بر سر ملت آورده‌اید را روکش کنید».

زاکانی در ادامه گفت:«شما جرأت مناظره با من را ندارید و به آن کسانی که به شما یاد داده‌اند که این حرف‌ها را بزنید بگویید که شما نمی‌خواهید مشت کسی را باز کنید، ما مشت آنها را باز خواهیم کرد».

با توجه به موارد مذکور، اصرار اصلاح طلبان در بکارگیری کلیدواژه نامزدهای پوششی صرفا ترفندی برای مظلوم نمایی در زنگ حساب دولت است.

گرانی مرغ علیرغم تشکیل قرارگاه ساماندهی توسط دولت تدبیر و امید

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «افزایش 134درصدی قیمت مرغ در یک سال!» نوشت:« بررسی وضعیت قیمت مرغ براساس گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در اردیبهشت ‌ماه امسال نسبت به سال گذشته قیمت این محصول مصرفی مردم ۱۳۴،۱درصد افزایش دارد؛ به ‌طوری که هر کیلو مرغ در اردیبهشت ‌ماه پارسال به‌ طور متوسط ۱۱ هزار تومان بوده و در فروردین‌ماه امسال به حدود ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«حداقل و حداکثر قیمت مرغ ۲۴ هزار و ۷۰۰ و  ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان ثبت شده است، قیمت‌هایی که مرکز آمار منتشر کرده و حتی در مورد حداکثر باز هم از قیمت‌های موجود در بازار کمتر است، چراکه مرغ در بازار تا ۳۴ یا ۳۵ هزار تومان هم فروش می‌رود. در مورد مرغ‌های قطعه‌بندی‌شده نیز قیمت بسیار بالاتر است و حتی با نرخ ۶۰ هزار، ۷۰ هزار و بالاتر قیمت‌گذاری می‌شود».

انتظار ما از آمریکا برای لغو تحریم ها «توقع زیادی» است/ «نامزدهای پوششی» کلیدواژه بانیان وضع موجود برای مظلوم‌نمایی

تشکیل قرارگاه ساماندهی مرغ در دولت روحانی، یکی از نتایج چیدن همه تخم مرغ ها در سبد برجام است. وقتی همه امور کشور و حتی آب خوردن مردم به مذاکره با آمریکا گره می خورد، نتیجه آن می شود که حتی علیرغم تشکیل قرارگاه ساماندهی مرغ، قیمت آن کاهش پیدا نکرده و بازار آن ملتهب است.

در کشوری که جوانان نخبه، غیور و انقلابی با ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، موجب خودکفایی در بنزین شده و یک اهرم فشار مهم را از روی میز تحریم ها کنار می زند، اصلا قابل قبول نیست که برای ساماندهی بازار مرغ، قرارگاه تشکیل شود و تازه علیرغم تشکیل این قرارگاه، شاهد بهبود بازار هم نباشیم!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    8 2
    منش افسادطلبان در انتخابات ها همین است بدون برنامه وارد انتخابات می شوند و با توهین و تخریب رقیب و تحریک بعضی از مردم درباره موضوعات پوچ و انحرافی رأی گدایی می کنند
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
      1 0
      مقصر خودمونیم=انقلاب بنام خدا کردیم اما امید بلطف فرعون وفرعونیان=امریکا وادوپا بستیم .اگه تسلیم ومذاکره چاره کار میبود .الان فلسطینان اواره دهها کشور عربی نبودند وهرروزم چند تا خونه خراب نمیشد وبتعداد کشتها وزخمیها واوارهاش نمی افزود.
    • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
      2 0
      اصلاح طلبان بی کفایت اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و هیچ شانسی برای انتخابات ندارند.
    • حجت MD ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
      1 0
      و اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون الا انهم هم المفسدون و لکنن لا تشعرون بقره 11-12 وقتی به انها( منافقین) گفته می شود که در زمین فساد نکنید می گویند که همانا ما اهل اصلاحات هستیم اگاه باشید که اینها همان مفسدون هستند
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
      2 0
      اصلاح طلبان تهوع آور/....، کدخدا باور!!!!!
  • DE ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
    3 0
    اصولگرایان که دولت را در دست گیرند تازه ما اصلاح طلبها و رانتخواران و دلالها و شیتیلبگیران و غربگداها متوجه خدمات روحانی و دولتش به خودمون خواهیم شد. اصولگرایان بیایند دیگر خبری از ریخت و پاش و بخور بخور و زندگی اشرافی و حقوقهای نجومی و بخور بخواب و آقا زایده پروری نیست لذا برای ادامه بخور بخور به همتی یا مهرعلیزائده رای میدهیم.
  • سعید IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
    1 0
    لغو بالمره همه تحریم ها پیش شرط بازگشت امریکا به برجام است.
  • US ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
    0 2
    «سطح انتظاراتی که از قبل تعیین کردیم، نه برای اروپا و نه برای آمریکا قابل‌تحقق نیست
  • حجت MD ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
    2 0
    و اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون الا انهم هم المفسدون و لکنن لا تشعرون بقره 11-12 وقتی به انها( منافقین) گفته می شود که در زمین فساد نکنید می گویند که همانا ما اهل اصلاحات هستیم اگاه باشید که اینها همان مفسدون هستند
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
    0 0
    کاندیداهای گفتمان غربگرایان و دنباله دولت روحانی اگر حرفی برای گفتن و برنامه ای برای اقناع مردم داشتند یکی هم کافی بوده که از قدیم گفتن سیاهی لشگر نیاید به کار/یکی مرد جنگی به از صدهزار
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
    0 0
    کسانیکه صحبت از قبول خواسته های غرب میکنند شناخت درستی از انها ندارند. خواسته های انها بی انتها و سرنوشت شما همسان سرخ پوست، سیا پوست و غیره خواهد شد. آیا این اینده را می خواهید.
  • NL ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    0 0
    آمریکا تحریم سه مدیر نفتی سابق ایران را لغو کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس