ویژه ها

بهانه های آمریکا و اروپا تمام شدنی است!؟ مگر هسته ای بهانه نبود، آیا با بتن ریزی در قلب راکتور اراک و متوقف کردن غنی سازی ۲۰ درصد و از کار انداختن سانتریفیوژها، بهانه هسته ای آمریکا و اروپا تمام شد!؟

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**زیباکلام:اگر «آنگلا مرکل» هم رئیس جمهور ایران بود، وضع همین بود

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب که پیش از این گفته بود «اگر به عقب برگردیم، باز هم به روحانی رای می دهم» در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «معضلاتی که کشور را در خود فروبرده، دارد دامنه وسیع‌تری پیدا می‌کند. اصولگرایان مدت‌هاست انگشت اتهام را به سمت روحانی نشانه رفته‌اند. ای ‌کاش این‌گونه بود و مقصر بحران، روحانی و دولتش بودند...فرض بگیریم به‌جای روحانی و نوبخت، کینز، فریدمن و آدام اسمیت و به‌جای مدیران و وزرای «بی‌حال» روحانی (حسب ادعای اصولگرایان)، تورگوت اوزل، ماهاتیر محمد یا آنگلا مرکل، سکاندار قوه مجریه در ایران می‌شدند. با بودجه‌ای که حداقل نیمی از درآمدهای آن از میان رفته، چگونه قرار است یک کشور ۸۵ میلیونی را اداره کنند؟ ».

زیباکلام در ادامه نوشت: «ممکن ‌است برخی از اصولگرایان، به شعارهایی که می‌دهند مانند «مدیریت جهادی» ، «جوان‌گرایی» ، «اتکا به منابع داخلی به‌جای چشم‌دوختن به خارج از کشور»، «خودکفایی و ایستادن روی پاهای خود»، «تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها» و... واقعا باور داشته باشند؛ اما بی‌تردید بسیاری از آنان که بیشتر اهل حساب‌وکتاب و منطق هستند، می‌دانند که با شعار نمی‌توان منابع مالی پنج میلیون حقوق‌بگیر را تأمین کرد».

این فعال اصلاح طلب در ادامه تصریح کرد: «اصلاح‌طلبان حکایت آش نخورده و دهان سوخته را پیدا کرده‌اند. بسیاری از آنها نقشی در اتخاذ سیاست‌هایی که کشور را به این روز انداخته نداشته‌اند، اما در عوض و در نزد افکار عمومی باید پاسخ‌گوی هرینه‌های آن سیاست‌ها باشند».

«خودتحقیری حاد» و ترسیم غرب به عنوان آرمانشهر، یکی از کارویژه های اصلی طیف اصلاح طلب است. زیباکلام مدعی شده است که اگر صدراعظم آلمان هم در ایران رئیس دولت بود، نمی توانست با وضعیت موجود کاری از پیش ببرد.

این ادعا در حالی است که آلمان همانند انگلیس و فرانسه و همچنین آمریکا در وضعیت مساعدی قرار ندارد. در فروردین سال جاری خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: «گروه مشاوران اقتصادی آلمان اعلام کرد که رشد بزرگترین اقتصاد اروپا در سال جاری ممکن است به منفی ۵.۴ درصد برسد که در صورت تحقق، پایین ترین رشد اقتصاد این کشور پس از اتحاد دو آلمان خواهد بود».

در حال حاضر آمریکا و کشورهای اروپایی هم در حال دست و پنجه نرم کردن با بحران کرونا هستند و هم درگیر اعتراضات ضدنژادپرستی.

زیباکلام دولت را بی تقصیر جلوه داده است. این در حالی است که آقای روحانی که از ابتدای انقلاب تاکنون در مسئولیت های ارشد حضور داشته است، سال ۹۲ قسم جلاله خورد که اگر مشکلات کشور چاره نداشت، هرگز کاندیدای ریاست جمهوری نمی شد.

روحانی در سال ۹۶ باز هم وعده های پیشین و از جمله وعده جنجالی گشایش و گزارش ۱۰۰ روزه را مطرح کرد و تاکید کرد که در دولت دوم، میوه و ثمره عملکرد دولت از جمله سیب و گلابی های برجام به ثمر خواهد رسید.

قوه مجریه در ایران دارای اختیارات و امکانات بسیار گسترده است. به همین دلیل است که اصلاح طلبان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری خود را به آب و آتش می زنند تا کلید پاستور را در دست بگیرند. و دقیقا به خاطر همین اختیارات و امکانات گسترده بود که طیف اصلاحات در سال ۸۸ علیرغم شکیت در انتخابات، دروغ تقلب را مطرح کرد تا با جرزنی خود را هرطور شده به پاستور برساند.

حالا که هفت سال از عمر دولت سپری شده و زنگ حساب فرا رسیده، طیف اصلاح طلب که اکثریت مطلق دولت را در اختیار دارد، به فرافکنی روی آورده و ضمن انکار حضور حداکثری خود در دولت، دولت روحانی را نیز بی تقصیر جلوه می دهد.

زیباکلام مدعی است که مدیریت جهادی و اتکا به توان داخلی صرفا شعار است. این دقیقا آن روی سکه اظهارنظر برخی دولتمردان در سالهای گذشته است که می گفتند «ما ایرانی ها توان رقابت در هیچ صنعتی جز قرمه سبزی و آبگوشت بزباش را نداریم»! امثال زیباکلام هیچگاه حاضر نیستند که به استعدادهای عظیم جوانان و نخبگان ایرانی توجه کرده و با «حودتحقیری حاد» این استعداد عظیم را انکار می کنند.

** اروپا گفتاردرمانی می کند، اما ما نباید بهانه به دست آنها دهیم

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «مقامات اروپایی که بارها و بارها ایران را تشویق به تداوم پایبندی به مفاد این توافق کردند، جز گفتاردرمانی اقدامی انجام ندادند و چنان‌که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفته، از ۱۸ تعهد خود به هیچ‌یک عمل نکردند. این بی‌عملی اروپایی‌ها کنار بدعهدی ایالات متحده عملا در صحنه بین‌المللی دست بالاتر را به جمهوری اسلامی بخشید».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه با اشاره به طرح مجلس مبنی بر توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نوشت: «اگر به‌راستی چنین تصمیمی قرار است در جمهوری اسلامی اتخاذ شود، نه‌تنها باید تمام ابعاد و جوانب آن به خوبی سنجیده شود، بلکه از همه عقلای قوم نیز نظرخواهی صورت گیرد تا ایران و ایرانیان دچار مشکلات دوچندان نشده و اصطلاحا بهانه‌ای ناروا تقدیم طرف غربی نشود».

چرا طرف اروپایی به تعهدات خود در برجام عمل نکرده و حتی بیانیه و قطعنامه ضدایرانی صادر می کند؟ اروپا مطمئن است که دولت روحانی به هیچ عنوان از توافق خارج نشده و تعهدات خود را یکطرفه اجرا می کند. به همین دلیل هیچ اهرم فشاری برای اجرای تعهدات خود نمی بیند.

اعضای اروپایی برجام در روزهای گذشته در اقدامی خصمانه موجب شدند تا قطعنامه ای ضدایرانی در شورای حکام آژانس صادر شود. با اینحال آقای روحانی دیروز گفت اروپایی ها شرمنده هستند و در گفت و گوهای تلفنی و مذاکرات حضوری از ما عذرخواهی کرده اند!

وقتی دولتمردان اینگونه عهدشکنی و گستاخی طرف اروپایی را توجیه می کنند، به نظر شما آنها حاضرند که کوچکترین قدمی در راستای اجرای تعهدات خود بردارند!؟

پیش از این وقتی آمریکا برجام را لگدمال کرد، عراقچی در واکنش گفت «ما هنوز با نقض فاحش برجام از سوی آمریکا فاصله داریم»!، ظریف نیز چندی پیش علیرغم بی عملی اروپا در اجرای تعهدات گفت «پایبندی اروپا به  برجام بیش از انتظار بوده است»!

ارسال نفتکش های ایرانی به ونزوئلا و پرتاب موفقیت آمیز اولی ماهواره نظامی ایران به فضا، بیش از پیش ثابت کرد که با آمریکا و تروئیکای اروپایی فقط با زبان قدرت و زور باید صحبت کرد.

اساس و بنیان رفتار دولت آمریکا و دولت های انگلیس، فرانسه و آلمان بر پایه زورگویی، غارتگری و جنایت است. با این حساب این استدلال که بگوییم نباید کاری کنیم که بهانه به دست آنها دهیم، دقیقا بازی در پازل دولت های زورگوی غربی است.

یک سوال؛ آیا بهانه های آمریکا و ترئیکای اروپایی تمام می شود!؟ مگر هسته ای بهانه نبود، آیا با بتن ریزی در قلب راکتور اراک و متوقف کردن غنی سازی ۲۰ درصد و از کار انداختن سانتریفیوژها، بهانه های هسته ای آمریکا و اروپا تمام شد!؟

تنها راه گرفتن بهانه از دست آمریکا و اروپا، مواجهه با رویکرد اقتدار است.

**مشکلات کشور، محصول عملکرد دولت نیست

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: «شرایط حاکم بر کشور همکاری همه قوا را ضروری ساخته است. حسن روحانی روز گذشته با اشاره به مشکلات جاری در کشور، قوا و نهادهای دیگر را به همکاری با هدف تغییر این شرایط فرا خواند و گفت: «در این شرایط سخت به‌شدت خواستار این هستیم که قوای دیگر ما را یاری و کمک کنند؛ هم قوه مقننه و هم قوه قضائیه و با کمک یکدیگر با حضور سایر ارکان، نیروهای مسلح و با رهبری مقام معظم رهبری به خوبی از این سختی‌ها و مشکلات عبور خواهیم کرد.» او در عین حال با یادآوری موفقیت‌های اقتصادی دولت در سال‌های گذشته تصریح کرد که مشکلات پدید آمده نه محصول عملکرد مدیریتی دولت بلکه ناشی از فشارهای غیرعادی است که تحمیل شده است».

اکنون قیمت دلار حدود ۲۰ هزارتومان و قیمت سکه بیش از ۸ میلیون تومان و قیمت پراید حدود ۹۰ میلیون تومان است. قیمت هر شانه تخم مرغ نیز حدود ۲۸ هزارتومان است. قیمت مرغ نیز در روزهای گذشته تا حدود ۱۹ هزارتومان افزایش یافت.

چندی پیش روزنامه شرق- از رسانه های حامی دولت و بزک کننده برجام- در اعترافی دیرهنگام نوشت: «محمد بحرینیان پژوهشگر توسعه می گوید"دولت با سوءمدیریت در زمین آمریکا بازی کرده است... درباره شرایط اقتصادی باید بگویم که اصلا اعتقادی ندارم شرایط به خاطر تحریم‌ها نامناسب است؛ زیرا در گفته‌های ریچارد نفیو [معمار تحریم‌ها] (درباره اینکه اثر واقعی تحریم ها خیلی کمتر از آن چیزی است که اعلام می شود) هم این قضیه کاملا مشخص است و عملکردهایی که داشته‌اند نیز نشان می‌دهد که خطا در تصمیمات مسئولان کم نبوده است. نمی‌خواهم ساده‌لوحانه با تحریم‌ها برخورد بکنم و بگویم تحریم اثری ندارد؛ این خیلی ساده‌لوحی است که بگوییم تحریم بر اقتصاد ایران اثری ندارد، اما بزرگ‌کردن و پژواک درست‌کردن از واژه تحریم، دلایل دیگری دارد. من اثر تحریم را به لحاظ کارشناسی، عملی و تجارب ۵۰‌ساله‌ام در کار تولید و اقتصادی که با آن آشنا هستم، بیشتر از ۳۰ درصد نمی‌بینم... مسئولان می‌گویند هر سال ۳۲ تا ۳۳ میلیارد دلار برای واردات ارز تخصیص داده‌ایم. برای چه این ارز را تخصیص داده‌اید، درحالی‌که در شرایط تحریم هستیم؟ " ».

«محمدرضا سبزعلیپور» رئیس ‌مرکز تجارت جهانی ایران چندی پیش گفته بود: «۸۰ درصد مشکلات کشور ناشی از سیاست های اشتباه دولت است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 22
  • امیر IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    49 9
    بخش اول کلامت زیبا نبود ولی بخش دوم زیبا بود !!! هر چند ک از تفکر اصلاحات متنفرم
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      52 57
      انگل مرکل کی هست که شما براش غش کردین بی شرفای غربگرااااااا
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      64 3
      (۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵) دهنتو خخخخ
    • محمد IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      13 10
      ما امثال خانم مرگل رو پهن هم بار نمی کنیم. ما از بقیه برتر نیستیم ولی عزت نفس داریم.
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      15 4
      مرگ بر انگل ستان
    • madman IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      21 6
      تغییر قبله از آمریکا به آلمان
    • احمد IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      17 4
      زیربنای آلمان و حس خودباوری آلمانیها رو هیلتر و بیسمارک و ملت آلمان بوجود آوردن. آنگلا مرکل فقط یه کارمند ساده است که موقتا گذاشتنش به عنوان دکور. همچین نمادی از مدیریت و کفایت هم نیست. تازه آلمانیها از معضل عجیبی مثل اصلاحطلبان واداده رنج نمی برن.
    • آرش FR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      15 2
      امروز پای شبکه یک اخبار ساعت ۱۴بودم الان آنطور که از مصاحبه خبرنگار با نمایندگان عضو کمیسیونها میاد بیرون بیشترشون دغدغه های فضای مجازی دارن ! مث اینکه یادشون رفته دغدغه مردم گرانی است دغدغه مردم اقتصاد است با نان مردم بازی نکنید بیم آن دارم دولت روحانی بره ودولت اصولگرا بیاد آنوقت وضع همین باشه واویلا...
    • BE ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      5 8
      مرکل سوگلی اریک هونکر بود -- عکسهای لوخت پتیش را هنوز میشه یافت ! سیساتمدار نیست سوگلی سیاستمداران است !! حراف کلام بنده خدا هیچی نمیدونه...
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      7 1
      حتی با چوب خشک هم اوضاع اقتصاد اینقدر داغون نمی شد.
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      5 1
      آنگلا مرکل از برجام بعنوان اهرم فشار بر ایران یاد کرده است.
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      10 2
      13.05. چه زبان فحاش و نفس پلیدی داری!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اولا، پیام نوشته یک غربگرا نیست فهمیدی متوهم بی خدای لامذهب؟؟؟؟؟ دوما، تو کی باشی که دیگران رو مترو معیار کنی. به فرموده آقا امام علی علیه السلام، معیار حق آدمها نیستند. ثالثا، اگر در اقّلِ امور، افراد بتوانند ملاک واقع شوند، شما با این درجه از خبث کلامی و عقلی، موجه نیستی فهمیدی ناقص العقل!!!!!!!!!! رابعا، انقلاب مال من و همه جوانانی است که عرق داریم و علقه. ارث پدرت نیست. خامسا، عددی نیستی یک آدم متفن هستی که توهم کردی جز انقلابی. نه تو عاقبتت ختم به خیر نخواهد شد، چون زبانت نجسه!
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      13 2
      13.05. ازون بی چاک و دهن ها هستی! خخخخخ.
  • سید IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    36 6
    گندی که اصلاح طلبان تهوع آور به کشور زده اند با آب زمزم و کوثر هم پالایش نمی شود!
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    33 12
    ای بیشرفهای اصلاح طلب . ای بی همه چیزهای نفوذی که اقتصاد مملکتو بخاک سیاه نشوندین حالا تازه مطالبه گر هم شدین !!
  • سید IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    31 9
    هرکس در بلاهت زیباکلام تردید دارد در حماقت خودش یقین داشته باشد!!
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      3 14
      باشه.. توخوبی
    • SE ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      9 2
      ایشون به چیزی جز الیزابت و هیلاری رضایت نمیدهد
  • محمد بیکی IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    17 12
    مرد قخط بود که مرکل رامثال زدی مرکل اگر خیلی خوب بود تلفن همراهش شنود توسط یانکی ها نمی شد .
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      15 3
      بیش از 20 پایگاه نظامی آمریکا تو آلمان رو نمی بینه و اینکه هر سال آمریکا تحقیرش می کنه و می گه باید هزینه ی حضور ما تو کشورتون رو بدید بعد میاد فلانی رو برای ما مثال می زنه :)))))))) اُسکُل مغز هستن این اصلاح طلبا و عموما نوکری براشون مایه ی افتخار.
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      11 10
      تمام کشورهایی که وضعیت بهتری دارند کشورهایی هستند که رهبرانشان زن هستن .خوش به حالشون
    • رامین US ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      7 3
      خطاب به 15:44، آلمان الان وضعیت بهتری ندارد، آلمان میزبان بیست پایگاه نظامی آمریکاست که هزینه سنگینی را به جامعه در حال رکود اقتصادی آلمان وارد می کند، رشد اقتصادی المان منفی شده است و در دوران رکود به سر می برد، در حالی آلمان تحت هیچ تحریم بین المللی هم قرار ندارد.بهتره بر اساس ظواهر قضاوت نکنیم.
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      5 0
      بنگلادش الان چهل سال است دولتش دست زنها است. ببین چقدر پیشرفت کرده!
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      1 1
      آره زنها خیلی مدیریت و بخصوص منطق دارن، از هر مردی پرسی میگه که زناشون تصمیمات منطقی میگیرن در حد تیم ملی!! خخخخخ
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    17 16
    وضع ما از خيلي جهت از المان بهتره.ما خودمون از كشورمون دفاع مى كنيم. او دهان أمريكا هم مي زنيم اما المان نه.
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    13 8
    "آنگلا خله" اگه عرضه داره بفکر آلمان باشه که 75 ساله مستعمره آمریکاس و 52 هزار سرباز امریکایی اونجارو اشغال کردن.
  • محمودرضا IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    13 8
    بزرگترین اشکال در حکومت ایران اینه که مسئولین به ندرت جوابگوی عملکردشان هستند در حالی که با یک تصمیم اشتباه زندگی چند میلیون نفر دچار مشکلات جدی میشود و یا چند صد میلیارد ریال خسارت به کشور وارد می شود باید این ترس نزد مسئولین وجود داشته باشد که اگر تصمیم اشتباه بگیرند عواقب آن را بپذیرند و بازخواست شوند مثلا آخوندی باید محاکمه بشود و جوابگوی این بی نظمی و هرج و مرج بازار مسکن باشد
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    14 7
    زیبا کلاغ و بقیهٔ غربگدا ها، دم خروس زده بیرون، اربابتون هم که مالیده، برین یه گوشه یه دست و یه پاتونو بکنین بالا تا صداتون نکردیم صداتون در نیاد چون گندی که زدین 20 سال طول میکشه پاکش کنیم تازه اگه بشه!! مفهوم شد ؟؟؟
    • آرش FR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      0 1
      چرا اینقدر از نظرات زیبا کلام میترسی؟ از آن روزی بترس که مردم از همه عبور کنن آن روز دیگه دهنتو میبندی خوب هم لال میشی
  • علیرضا IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    13 10
    آقای زیباکلام دیگه بسه خسته شدیم
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      4 5
      مشرق میتونه جملات زیباکلام را انتشار ندهد تا جناب عالی خسته نشی.. حرفهاش خیلی هم خوب بود
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    3 2
    مشکل اصلی اقتصاد ایران که تورم مزمن است.از رشد نقدینگی و کسری بودجه می اید.وکسری بودجه به علت تورم نیروی پرسنلی است.چرا کشوری هشتاد میلیونی پنج میلیون کارمند نیاز داشته باشد.عده با رانت جذب نهادهای دولتی شدند و بدن هیچ بازده حقوق میگیرند.حقوقی که با تورم از جیب فقرا و مردم گرفته میشود.حال بماند بازنشستگان و مستمری بگیران را که باید توسط تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی هم به علت فساد و مدیریت نالایق هم باید از بیت المال پرداخت شود.
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    7 6
    "فرض بگیریم به‌جای روحانی و نوبخت، کینز، فریدمن و آدام اسمیت و به‌جای مدیران و وزرای «بی‌حال» روحانی (حسب ادعای اصولگرایان)، تورگوت اوزل، ماهاتیر محمد یا آنگلا مرکل، سکاندار قوه مجریه در ایران می‌شدند" آقای زیبا کلام همه مشکلات کشور ما در این چند سال به خاطر اجرای نظریات لیبرالی کینز و فریدمن و ادام اسمیت بوده!
    • آرش IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      0 1
      دقیقا...
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    5 3
    بخشی از مشکلات تحریم ناشی از افشای ساز و کارهای نظام بانکی و امنیتی کشور به دشمن هست. این انگلا مرکل هم بر کشوری تکیه زده که قبلا یک ابرقدرت بود ولی الان یک اقمار و زیر چتر آمریکاست قبلا اقتصاد و قدرت بیشتری داشت زمان رضاخان نصف واردات ایران از آلمان بود ولی الان یک کشور متوسط هست.
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    4 3
    اگرانکلا هم بود واژگون کلام دیگه این همه حلوا حلواکردن روحانی برای پول وقدرت وشهرت بود وگرنه ...! چرا واژگون کلام اینقدر واژگون میشوی ؟
  • حمیدرضا IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    2 6
    گفتار درمانی یعنی اصلاح گفتار و رفتار واژه‌ای علمی است وارد سیاست کثیف نکنید حالا معتقد شدید قدرت فساد میاره یا هنوزمی‌گویید نه
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    4 5
    آنگلا مرکل کی هست حالا؟ نوکر داداش بزرگه است دیگه فوقش.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    6 4
    اقای زیبا کلام در بخش هایی که مدیریت جهادی داریم جز ده کشور اول وبرتر جهان میباشیم شوربختاته در بخش هایی که مدیریت با تفکر لیبرال اصلاحاتی داریم در جا زده وبه دوره ای قبل از پهلوی ها برگشتیم اقای زیبا کلام مدیریت جهادی شما را خیلی اذیت کرده است و شما ناراحت میباشید مردم دست شما را بخوانند
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    3 6
    اگر شما و امثال شما زیبا کلام حرف مفت نزنید مشکلات کشور درست می شود
  • مهدی CA ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    3 3
    اگر قراربود دلار ۲۰تومن و تورم ۴۰۰ درصد و تحریمها ۱۰۰ برابر بشه چرا برجام امضاشد چرا اینهمه امتیاز داده شد چرا روحانی اینقدر وعده داد.ظریف و روحانی و زنگنه و ترکان به عنوان ۴ ژنرال ساده لوح باید محاکمه شوند
    • آرش IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      2 0
      ساده لوح؟؟ اگر فکر می کنی این همه اشتباه کلان و فاحش و این همه تصمیم سازی های غلط که تیشه به ریشه های کشور زدند از روی ساده لوحی بوده خیلی ساده لوحی.
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    8 1
    اگر انگلا مرکل در ایران بود شاید بهتر از اصلاح طلبان به ایران خدمت می کرد و ماهم بیشتر مواظب می بودیم . چون منافقین از کفار بدترند .
  • AU ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    13 5
    این یعنی مرکل و نوچه هاش نمی‌تونند رییس‌جمهور خوبی برای ایران باشند.
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    5 2
    ولی خودتون مردم رو تهدید کردین اگررقیب روحانی رای بیاره دلار 5000 میشه که قطعا بهتر از الان بود یادتون که نرفته
  • علی IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    5 1
    حالم از آدمای ضعیف‌النفس و بزدل و خود‌تحقیر مثل زیباکلام و امثالهم... بهم میخوره
  • حمید IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    3 1
    من موندم شما چه اصراری دارید هر اراجیفی‌رو از هر ننه قمری منتشر کنید؟! خودشون کم در داخل و خارج بلندگو بلندگو دارن؟؟
  • وحید IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    3 0
    اولین باره از آقای زیبا کلام حرف درست شنیدیم دولت غرب گرا کاری نکرد اگه مرکل غربی هم میومد کاری نمی‌کرد فقط جهادگرای خداباور برای پیشرفت کشور و آسایش مردم کار میکنن
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    4 2
    اگر آنگلا مرکل بود الان هممون یک بنز داشتیم
  • ش. AE ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    2 0
    شما یا در جریان نیستی یا خودتون زدید به راه دیگه اسم شما زیبا کلام ولی هیچ وقت کلام زیبا از شما دیده نشده
  • DE ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    5 1
    آنگلا مرکل خودش کشورش رو از بین برده و تو خیابون یکدونه آلمانی به زور میبینی . ما بعنوان همراه مریض اومدیم آلمان و اینقدر اینجا پر مهاجره که فکر کردیم اشتباه اومدیم و در افریقا هستیم .
  • فروغی IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    4 1
    مشرق جان کاش کل حرفهای زیباکلام را انتشار میدادی.. بعد دوستانی که ناسزا می‌گویند. لطفا احترام نظرات گوناگون را بگیرند
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    3 0
    صد البته که اگر مرکل بود اوضاع کشور همین بود چون اون هم مثل همینها نوکر کدخداست
  • سهیل بشردوست DE ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    3 2
    موضوع تفاوت بین مرکل و روحانی نیست، تفاوت بین دو ساختار اقتصادیه و سیاسیه
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    7 1
    استاد هفت سال پیش هم اگر همین نظر داشتی خیلی ظلم به مردم کردی اگر قیامتی باشد که حتما هم هست ......وای وای
  • احمد IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    9 1
    امثال زیباکلام بهتره بیان توضیح بدن، دولت مطبوعشون چرا هفتاد تن طلا و 30 میلیارد دلار رو داد دست دلالها، سفته باز ها و سودجوها که این بشه وضع اعتبار پول ملی. یه عمر مزخرف گفتید و تئوری بافتید، چی شد؟
  • DE ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    3 1
    در و بلای فاشیست های کله پوک آلمان بخوره تو سر هرچه اصلاح طلب غرب گداست .حداقل فاشیست آلمانی پِهِن هم بار امریکایی نمیکنه و اونها را اصلا آدم حساب نمیکنه ولی متاسفانه وطنفروشهای ما حاضرند توالت خارجی ها را هم با مژگان چشمشون تمیز کنند. ای اُف بر شما بدبخت های بزمجه
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    1 2
    زیبا کلام هم هر وقت فحش خونش کم میشه، یه مطلب میگه تا مردم شارژش کنند
  • BE ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    3 2
    زیبا کلام و مرکل رو باید به یه گاری بست
  • حامد2020 IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    1 1
    خطاب به زیبا کلام اگر مرکل رییس جمهور ایران بود جراح قرن می شد...ادامه نمیدم چون سانسور خواهد شد...مرکل زنی است که مردانه عمل می کند.
  • irannma FI ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    1 0
    هنگامی که در یک فرایند پرخطا و پر هیاهوی انتخاباتی، ما افرادی را رئیس امور اجرایی و اقتصادی کشور میکنیم که اصلا برای این پست شایستگی حرفه ای ندارند، دیگر با نامه نگاری و تهدید نمیتوان از این افراد انتظار مدیریت کارآمد داشت. کدام بنگاه اقتصادی مدیریتش را با رجوع به آراء کوچه و خیابان انتخاب میکند؟ تقلید از غربی ها ما رو بیچاره کرده. چین اصلاحات اقتصادی انجام داد ولی پارلمان و مدیریت اجرایی خود را قربانی سیاست بازی نکرد. ما فرایندهای نا کارآمد باصطلاح دمکراتیک را از خود غربی ها جدی تر گرفته ایم. نتیجه اش هم این شده مجلس و دولت به دو بازوی ناکارآمد و پر تنش مدیریت کشور تبدیل شده اند. رویارویی و تهدید مجلس علیه دولت هم هیچ چیز را حل نخواهد کرد
  • ناصراحمدی IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    0 1
    این موجود اگه حرفی نزنه کسی بهش نمیگه که لالی ولی وقتی تراوشات ذهنش رو بروز میده همه به بلاهت و حماقتش یقین پیدا می کنن. بی کمالی های انسان از سخن پیدا شود پسته بی مغز چون لب وا کند رسوا شود
  • DE ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    0 0
    این زشت کلام ماله کش انگل پرست بیسواد باز مثل کلاغ زشت قار قار کرد! زشت کلام دروغگو و مغلطه پرداز خجالت بکش روزنامه و رسانه و اخبار چند دهه گذشته هنوز ارشیوش هست. هنوز که هنوز تو و امثال تو تاجزاده ها و عبدی ها و حجاریان های ایران ستیز تو روز روشن مثل گدای سامری موس موس کنان چنگ به دامن کثیف ترامپ قمارباز سلیمانی کش می کشید! اخبارش هر روز از زبان هم قماش هات چاپ میشه! اینو نمیتونی منکر بشی!
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    0 1
    چرا مشرق نظر اوباش رو چاپ میکنی؟ که بگی آزادی بیان وجود داره. و اما حرف حق رو سانسور میکنی. این یارو کیه چیه چه ارزشی داره که فحشش رو قاب چشمات قرار دادی. همین تفاله به خدا دو فردا چهل نفر رو منحرف میکنه. همین یارو 13.05.
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    1 0
    همین منگول ها گفتند با ریختن بتن به صنعت هسته ای ایران رضایت غرب جلب میشه و حالا چی داریم ؟ خیانت، عهد شکنی ،زیاده خواهی ... و خرهایی که یکبار گول خوردن ولی مغز ندارن
    • افرینان IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      2 0
      تجربه تلخ اینکه مجلس در راس امور نباشد رو مگه ندید در عرض 20 دقیقه موضوع به اون مهمی (برجام) رو قرش دادن رفت. و بنظرم یک شوک به ملت و مملکت بود. و نگاه ها بهت زده شد. هرکسی نسبت به سهمش باید جوابگو باشه. درد ما مسلمونا اینه که از خود شیفتگی هی میخایم ثابت کنیم و بگیم که، من بهترم من بهترم . هیشکی مثل من نیست. و این رقابت مسخره یک کشور رو در سربالایی این چنینی قرار داده. با هم بودن و یاد نگرفتیم هنوز.
  • CA ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    0 0
    برگزاری چندین شبکه مهم مثل بلومبرگ و فاینشیال تایمز آلمان منهای شش و نیم درصد فقط در ربع دوم سال رشد اقتصادی خواهد داشت و تا آخر سال به منهای بیست و دو درصد خواهد رسید و تا ده سال نخواهد توانست به نقطه مثبت رشد اقتصادی بازگردد! حالا این زیباکلام از آوردن آنگلا مرکل صحبت می‌کنه! در ایران یک فرمول اقتصادی تنها کار می‌کنه دولت جهادی در کنار مجلس و شورای جهادی می‌تونه گره های اقتصادی رو باز کنه.
  • امان از سفیهان IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    2 0
    چرا یه عده ای اصلا تو باغ نیستند. معنا و مفهوم حرف و باید بفهمی. هر چیزی که هر کسی میگه یه مشت ادم پیدا میشه...میگه : تو غرب زده ای !!! اخه تو کجا زده ای مگه بدبخت. چرا حرف نمیفهمی . آدم باید از دشمنشم اگر امکان داشت براورد کنه و حرف یاد بگیر...اصلا نمیشه چیزی گفت .. ازبس یه عده بی کله تو این مملکت هست. معنی این حرف تو ظاهرش نیست که تو کله خراب بفهمی.... باید 2.3 تا کتاب بخونی تا متوجه شی .. و وقتی متوجه نمیشی !!!! سکوت کن.
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      0 1
      خودت که بیشترمجسمه سفاهت و بلاهتی!یارو حرف مفت میزنه باید به به و چه چه کنیم براش؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس