ویژه ها

اصلاح طلبان در این ۸ سال با خانه ساختن برای مردم، ساخت پالایشگاه و ساخت نیروگاه مخالفت کرده و خسارت های متعددی به کشور و مردم وارد کردند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**قوامی: از لحاظ اقتصادی نمی‌شود به روحانی خرده زیادی گرفت

«ناصر قوامی» فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو مجلس ششم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «رئیس جمهور ده درصد اختیار دارد و در همان ده درصد هم نهادهای حاکمیتی شریک هستند. بنابراین نمی‌شود توقع داشت که سیاست‌های کلی و خارجی را دیگری تعیین کند و رئیس جمهور بیاید و بتواند اقتصاد کشور را اصلاح کند...از لحاظ اقتصادی نمی‌شود به روحانی خرده زیادی گرفت، چراکه به اندازه اختیارات او می‌توان توقع داشت».

قوامی در ادامه گفت: «روحانی به قدر توان خود در امور اقتصادی و اداره کشور کار کرده است...پیش‌بینی من این است که ممکن است در آینده برخی از افراد دولت آقای روحانی را هم به محاکمه بکشانند و جوسازی‌هایی علیه آنها کنند که اکثرا هم اصلاح‌طلب هستند تا اثبات کنند دولت آقای روحانی و وزرا همان آشی هستند که اصلاح‌طلبان پخته‌اند».

مرعشی: طرفداران رئیسی انتظارات مردم را بالا برده اند/ قوامی: از لحاظ اقتصادی نمی‌شود به روحانی خرده زیادی گرفت

این فعال سیاسی اصلاح طلب مدعی است که نمی توان در حوزه اقتصادی به روحانی خرده گرفت چون وی فقط ۱۰ درصد اختیارات داشت.

این ادعا در حالی است که رئیس جمهور به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور، از اختیارات گسترده ای در حوزه اقتصادی برخوردار است.  

بر طبق اصل ۵۲ قانون اساسی بودجه عمومی کشور از طرف دولت تدوین و به مجلس شورای اسلامی برای تصویب ارسال می‌شود. بنابراین طبق قانون، بودجه توسط دولت پی ریزی می شود. به عبارت دیگر ساختار بودجه را دولت تدوین  و برای تصویب به مجلس می‌فرستد.

نکته قابل توجه اینجاست که پس از تصویب بودجه در مجلس، اجرای بودجه در اختیار سازمان برنامه و بودجه خواهد بود- سازمانی که رئیس آن توسط رئیس جمهور تعیین می شود- و بر همین اساس فرآیند «تخصیص» منابع بودجه هم بر عهده دولت است.

لازم به ذکر است که عدد مربوط به منابع و بودجه در اختیار سایر دستگاه‌ها به نسبت منابع و بودجه در اختیار دولت به هیچ عنوان قابل ملاحظه نیست و دولت منابع بسیار بیشتری در اختیار دارد.

رئیس جمهور ریاست چندین شورا از جمله شورای عالی اقتصاد و شورای عالی بورس را بر عهده دارد. علاوه بر این مدیران عامل تمامی بانک ها و ریاست بانک مرکزی و ریاست سازمان امور مالیاتی و همچنین ریاست صندوق بازنشستگی کل کشور توسط دولت تعیین می شوند.

تعیین هیات مدیره شرکت های دولتی و تعیین ریاست سازمان تأمین اجتماعی و انتخاب ۳۱ استاندار و حدود ۴۵۰ فرماندار و همچنین حدود ۱۰۷۱ بخشدار نیز از جمله اختیارات دولت است.

سفرای ایران در اقصی نقاط جهان و نمایندگان ایران در سازمان های بین المللی نیز توسط دولت تعیین می شوند.

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز در اختیار دولت است.

با اینحال این فعال اصلاح طلب مدعی شده است که رئیس جمهور فقط ۱۰ درصد اختیارات دارد و نمی توان از لحاظ اقتصادی به روحانی خرده زیادی گرفت. آیا این گونه اظهارنظرها توهین به فهم و شعور مردم نیست!؟

** مرعشی: طرفداران رئیسی انتظارات مردم را بالا برده اند

«حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «وضعیت کشور در شرایط فعلی ملغمه‌ای از مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که به هم ربط دارند. مهم‌ترین مسأله دولت آقای رئیسی در این وضعیت شاید تناسب بین انتظارات مردم و امکانات کشور باشد. البته که این انتظارات را هم تا حدود زیادی همان طرفداران سیاسی ایشان بالا برده‌اند. یعنی الان بزرگترین مسأله این است که آیا ایشان می‌تواند چیزی را که تبلیغ کرده و وعده داده، محقق کند یا نه؟ پاسخ مثبت گرفتن در برابر این سؤال برای دولت سیزدهم سخت است».

مرعشی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «شعارهای قبلی اصولگرایان در این مرحله یکی از دردسرهای خودشان خواهد بود. آنها می‌گفتند که کشور را با وجود تحریم و وضعیت جنگ اقتصادی می‌شود به نحو مطلوبی اداره کرد. امروز وقت اثبات این حرف است. این هم در شرایطی است که اقتصاد ایران دچار عدم تعادل‌های شکننده و بسیار مخربی شده است».

مرعشی: طرفداران رئیسی انتظارات مردم را بالا برده اند/ قوامی: از لحاظ اقتصادی نمی‌شود به روحانی خرده زیادی گرفت

اصلاح طلبان در این ۸ سال با فرصت سوزی و چیدن همه تخم مرغها در سبد مذاکره و برجام، بجای پذیرش قصور و تقصیرهای خود، مدعی بودند که «نمی گذارند کار کنیم». حالا همین جماعت مدعی است که دولت رئیسی «نمی تواند کار کند».

«ما نمی توانیم» جزو لاینفک رفتار جریان اصلاح طلب است. طیفی که برای طبخ غذا در راه آهن با شرکت اتریشی قرارداد می بندد و خودکفایی را مزخرف می داند و آمریکا را کدخدا قلمداد می کند، باید هم برای بهبود اوضاع و رفع مشکلات مردم آیه یأس بخواند.

جریانی که مدیران نجومی بگیر را «ذخایر نظام» و مفسدان دانه درشت اقتصادی را «کارآفرین نمونه» جا می زند و با فساد ۱۵ هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان، حقوق معلمان را لگدمال می کند و با خصوصی سازی های مسئله دار در هفت تپه و رشت الکتریک، حقوق کارگران را زیر پا می گذارد، باید هم برای بهبود اوضاع یأس آفرینی کند.

جریان اصلاح طلب در ۸ سال اخیر با شرطی سازی اقتصاد و گره زدن همه امور کشور به مذاکره و برجام، گرانی سرسام آور مسکن و خودرو و اقلام خوراکی را به مردم تحمیل کرد.

اصلاح طلبان در این ۸ سال با خانه ساختن برای مردم، ساخت پالایشگاه و ساخت نیروگاه مخالفت کرده و خسارت های متعددی به کشور و مردم وارد کردند.

آقای مرعشی مدعی شده است که طرفداران رئیسی انتظارات مردم را بالا برده اند. گویا از نظر وی خانه ساختن برای مردم و بهبود اوضاع اقتصادی و ممانعت از تشکیل صف های عریض و طول خرید مرغ، بالابردن انتظارات مردم است.

متاسفانه نگاه بخشی از جریان اصلاح طلب به مردم، نگاه «ارباب-رعیتی» است. جریانی که خود را شهروند درجه ۱ و مردم را شهروند درجه ۲ قلمداد می کند. شهروند درجه ۱ باید حقوق نجومی بگیرد و هر روز فربه تر شود و شهروند درجه ۲ باید در صف های عریض و طویل مرغ زیر پایش علف سبز شده و خرید خانه برای او به یک رویا تبدیل شود.

لازم به ذکر است که اصلاح طلبان در هفته های اخیر چندین بار مدعی شده اند که رئیسی باید ظرف مدت ۱۰۰ روز تحول عظیم اقتصادی ایجاد کند. این در حالی است که آقای رئیسی به هیچ عنوان چنین وعده ای را مطرح نکرده و اتفاقا این وعده روحانی در سالهای ۹۲ و ۹۶ بوده است.

** احیای برجام پیش شرط رفع مشکلات است

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم «کوروش احمدی» دیپلمات سابق نوشت: «تردید نیست که اجرای برجام طی دو سال و امید به احیای آن طی شش ماه گذشته نقش مؤثری در شرایط اقتصادی- اجتماعی کشور داشته و احیای برجام و کاهش تنش در سیاست خارجی را می‌توان یکی از پیش‌شرط‌های رفع بسیاری از مشکلات داخلی دانست».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «در شرایطی که یک روز تأخیر در احیای برجام برای کشور خسارت‌زا است، مهم است که دوستان اصولگرا تنها به انتقاد از برجام و کلی‌گویی بسنده نکنند، بلکه وارد جزئیات هم بشوند و راه‌حل مشخص هم ارائه کنند».

مرعشی: طرفداران رئیسی انتظارات مردم را بالا برده اند/ قوامی: از لحاظ اقتصادی نمی‌شود به روحانی خرده زیادی گرفت

اصلاح طلبان در سال ۹۴ و در مقطعی که برجام در نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز در حال بررسی بود، مدعی شدند که هر روز تاخیر در اجرای برجام، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می کند.

برجام تصویب شد. روزها و ماهها گذشت. دولتمردان بجای ارائه گزارش درباره فواید اقتصادی اجرای برجام، در اظهارنظری عجیب گفتند «هدف از برجام اصلا اقتصادی نیود»!

حالا در شرایطی که تشت رسوایی برجام از بام افتاده و این توافق جز خسارت، هیچ نتیجه دیگری برای کشور نداشته، فعالین اصلاح طلب مجددا ادعای بهبود اوضاع به شرط اجرای برجام را مطرح کرده اند.

لازمه بهبود اوضاع و رفع مشکلات اقتصادی مردم، تغییر ریل گذاری در حوزه های مختلف و از جمله اقتصاد و سیاست خارجی است. با اینحال گویا جریان اصلاح طلب اصرار دارد که در مسیر تغییر ریل گذاری، سنگ اندازی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    7 0
    خدایاایران روازشراصلاح طلبوکارگزارنجات بده.آقای مرعشی این طرفداران رئیسی نیستن که توقعات روبالامیبرن، شمائیدکه اینکارومیکنین که بعدش بگین دیدین رئیسی هم بدون برجام نتونست.طرفداران رئیسی همون اول گفتن دوسال اول بایدتوانمون روروی تثبیت وضع موجودبذاریم تاوضع ازاین خرابترنشه وبعدشروع به ساختن اینهمه خرابی که وارثش شدیم،کنیم.پیشقدم شدن به عشق اسلام وایران،اگرشمااخلالگران،خصوصااخلالگراقتصادی بذارین
    • صداقت IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      2 0
      لطفا بفرمائید حسین مرعشی چکاره مملکت است که افاضه می‌فرماید؟ اصلا خاصیت مرعشی و امثالهم برای ملت شهیدپرور و در مشقت ایران چیست؟ لطفا یک آمار از دارائی‌ها و اموال حسین مرعشی (((با مقایسه قبل و بعد از انقلاب))) بگیرید، بعد جایگاه وی در وضعیت فعلی کشور مشخص خواهد شد.
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    6 2
    وقتی افسادطلبان درباره محرومیت خوزستان و مدیریت غلط آب اونجا حرف می‌زنند آدم یاد مجلس روضه‌ای میوفته که یزید تو کاخش برپا کرد.
  • کیومرث IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    3 6
    متاسفانه مرعشی این یک مورد را درست گفته، ما با انتقادات وسیع در پایان دقایق ۹۰ دولت روحانی سطح مطالبات مردم را بالا بردیم، حالا همه این انتقادات به دولت رئیسی انتقال پیدا می کند، آن هم با خزانه خالی و حتی بدهکار.
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      8 0
      زاکانی درست میگفت رییسی باید مراقب بوقلمون صفتها باشه . شما لیبرال سرمایه داران لازم نکرده برای مردم حق تعریف کنید
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 1
    باید در بین مردم همدلی ایجاد کرد.
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      7 0
      امان از این دیپلمات های سابق! بیگدلی و مجلسی و ظریف و موسویان و آرمین و احمدی و عراقچی و خرازی و ........ همه اصلاح طلب از کار درآمده اند! اصلاح طلب که چه عرض کنم، امید غرب و صهیون ها بگوییم صحیح تر است! در مکتب کدام غرب پرست تعلیم دیده اند که این گونه منافع اجنبی را بر منافع ملت و کشورشان ترجیح می دهند؟!
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      2 0
      مردم مشکل همدلی ندارن . دوگانگی بین دولت و مردم نباید شکل بگیره بزرگوار .
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 5
    ایا خرید واکسن انتظار بالایی است ?
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      5 0
      نههههه نیست منظور رسوندن دلار به زیر ۱۰ هزار تومان و تورم تک نرخی و اینچیزاست
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    8 1
    مشرق عزیز لطفا از این اصلاح طلبان افساد طلب مطلب و اسم چاپ نکنید. حیف طلا که خرج مطلا کند کسی.
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    4 0
    برادر عزیز ، پس چرا میگی به روحانی نمیشود خورده گرفت البته از نظر اقتصادی خانه که نساخته ، پالایشگاه که کثیف بوده، نیروگاه هم به درد نمبخورده و،،،،،، بنده خورده مبگیرم ،
  • DE ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    7 0
    منظور مرعشی از"طرفداران رئیسی انتظارات مردم را بالا برده اند... " اینه :بخاطر همین ما اصلاح طلبکارها دیگه نمیتونیم رای بیاریم .آخه طرفداران رییسی انتظار دارند اگر نان نیست برای همه نباید باشه اگه پول نیست برای همه نباید باشه اگه رفاه نیست برای همه نباید باشه اگر مسکن نیست ...بابا این که نشد زندگی ما اصلاح طلبها داریم پادشاهی میکنیم آخه مگه میشه مردم هم پادشاهی کنند از قدیم رسم بوده مردم نوکر ارباب بوده اند شما تا حالا شنیدی ارباب ن,کر مردم باشه ...والا... منطور قوامی از" از لحاظ اقتصادی نمی‌شود به روحانی خرده زیادی گرفت." اینه : اونکه اقتصاد متوجه نیست ما اصلاح طلبها براش اقتصاد را اینطور تعریف و اجرا کردیم.
    • DE ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      1 1
      سلام .ممنون , متوجه شدم. همیشه این امکان هست که آدمها منظور افراد را طوری دیگری متوجه شوند حالا خواسته یا نخواسته. بسیار زیرکانه .
  • معلم IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 0
    مشرق جان این همه اخبار سیاسی گذاشتی چی میشه یه خبر علمی هم پیگیری کن ببین چراطراح سامانه سیدا آموزش و پرورش میلیاردی پول به جیب زدن ولی قسمت کارنامه بازنمیشه ممنون.اینوپیگیری کن
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 0
    تا حالا حضرت ایه الله رییسی حفظه الله وعده غیر عملی نداده است . ایشان ادم با تقوایی هستند خدا کمکش می کند .و ما ملت هم با همدلی و مهربانی و کمک به هم کمکش می کنیم .یادتان باشد قوه قضاییه هم با قدرت ایستاده و سردار سلامی هم گفت سپاه کمک می کند .از چی می ترسید .روش افراطی گری را بگذارید کنار .اگر افراط فایده داشت خوارج پیروز می شدند .روش امامان ع را دنبال کنید .فقط گوش کنید در باره واکسن رییسی چی گفت و افراطیون چی می گویند.
  • علی IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 0
    انتظارات مردم بالاست،،،؟؟
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 1
    ما اصلاح خواهان گوهر شناس هستیم . و در دوستی و حمایت از حضرت ایه الله رییسی از شما پیشی می گیریم . رییسی ایران را گلستان می کند .و دور بعدی کاندیدای ما اصلاح خواهان است .
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 0
    طرفداران رئیسی همون اول گفتن دوسال اول بایدتوانمون روروی تثبیت وضع موجودبذاریم تاوضع ازاین خرابترنشه وبعدشروع به ساختن اینهمه خرابی که وارثش شدیم،کنیم.پیشقدم شدن به عشق اسلام وایران،اگرشمااخلالگران،خصوصااخلالگراقتصادی بذارین/جواب/کی گفته خرابیها باید ثابت بماند .یعنی خسارات بورس به مزدم ثابت بماند . سیملن صد هزار ثابت بماند .دروغ نباف . دلار ۲۵ هزار تومان مزدم را نابود می کند.
  • جوان انقلابی IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    چرا اصلاح طلبان به واکسن داخلی اعتماد ندارند؟ ابطحی بین واکسن داخلی و خارجی، واکسن خارجی را انتخاب کرده
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      0 0
      چرا اصلاح طلبان به واکسن داخلی اعتماد ندارند؟ ابطحی بین واکسن داخلی و خارجی، واکسن خارجی را انتخاب کرده /جواب / بحث داخلی و خارجی یک بحث سیاسی است . انچه مهم است نظر کارشناسان است . واکسن مبتنی بر ویروس ضعیف شده نوع کارکردش با mrna فرق می کند . من خودم از ویروس ضعیف شده کمتر می ترسم ولی می گویند mrna که ایران هم دارد روی این روش کار می کند قدرت بیشتری دارد . مثل بیونتیک و مدرنا . در بحث علمی تعصب را کنار بگذارید .
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 0
    مرعشی خیلی بده
  • برجام برجامی IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    1 0
    چند سال با برجام سر کار بودیم .
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    1 0
    انصافا ظریف و روحانی خیلی هنرمند و مهندس هستند چند سال ملت و به خاطر چند ورق کاغذ به نام برجام سر کار گذاشتند . دمشون گرم
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    1 0
    مرعشی از بد هم بدتر است
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    1 0
    مرعشی بد است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس