کد خبر 1069934
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
کرونا آمریکا

سیاست‌های نژادپرستانه در آمریکا و انگلیس باعث شد که ویروس کرونا بیشتر جامعه سیاهان این دو کشور را هدف قرار دهد و بدین ترتیب، رنگین پوستان به بزرگترین قربانیان این ویروس در دو کشور مذکورتبدیل شوند.

به گزارش مشرق، داده‌های وبگاه «ورلد امتر» نشان می‌دهد تا عصر دیروز(چهارشنبه) بیش از ۳ میلیون و ۷۴۷ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و متاسفانه بیش از ۲۵۹ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس این داده‌ها، آمریکا همچنان با یک میلیون و ۲۳۸ هزار مبتلا و بیش از ۷۲ هزار فوتی، در صدر جدول جهانی تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا قراردارد. اما مسئله‌ای که طی روزهای اخیر توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده، آمار بالای مبتلایان و فوتی‌های سیاه پوست در آمریکا و انگلیس به دلیل ابتلا به کرونا است. ویروس کرونا در این دو کشور نوک پیکان خود را به سمت جامعه سیاهپوستان گرفته که دلیل عمده آن نیز تبعیض‌هایی است که علیه سیاه پوستان در آمریکا و انگلیس اعمال می‌شود.

بیشتر بخوانید:

فرماندار نیویورک: تلفات کرونا بدتر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود

دروغ کرونایی ترامپ +فیلم

مبتلایان به کرونا در پنتاگون به بیش از ۷۴۰۰ نفر رسید

 بر اساس گزارش پایگاه خبری یورونیوز، در آمریکا حتی در برخی از ایالت‌ها که سیاهان اکثریت نیستند، تعداد ابتلا و مرگ و میر آنها بیش از سایرین است؛ از این جمله می‌توان به شهر «میلواکی»‌اشاره کرد؛ با اینکه آمریکایی‌های آفریقایی تبار تنها یک چهارم جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند، اما ۴۵ درصد مبتلایان و ۷۰ درصد جانباختگان، متعلق به این گروه است. در شهر «شیکاگو»، سیاه پوستان نزدیک به ۶ برابر بیشتر از سفیدپوستان، در معرض مرگ براثر «کووید-۱۹ » هستند؛ در این شهر سیاه‌پوستان تنها ۳۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، اما ۶۸ درصد از قربانیان ویروس کرونا در این شهر سیاه پوست هستند.از سوی دیگر، شهرها و ایالت‌هایی که اکثریت ساکنان آنها را سیاهان تشکیل می‌دهند، بالاترین آمار مرگ و میر را دارند؛ ایالت «لوئیزیانا» چهارمین نرخ مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ را دارد و مرکز آن شهر «نیواورلئان»، با ۶۰ درصد شهروند سیاه‌پوست، بیشترین آمار قربانیان را به نسبت تعداد مبتلایان دارد. در «دیترویت» هم با اکثریت سیاه‌پوست، وضعیت به همین منوال است. بر اساس گزارش یورونیوز، یکی از دلایل تعداد بالای ابتلا در میان سیاه‌پوستان، نوع شغل آنهاست؛ اکثریت سیاه‌پوستان در شرق و مرکز آمریکا کارگران صنایع و کارخانه‌ها هستند و ناچارند برای گذران زندگی و کسب درآمد، از خانه‌های خود خارج شوند. تنها ۲۰ درصد سیاه‌پوستان در کل ایالت‌های درگیر کرونا، به دلیل حرفه خود، دورکاری می‌کنند.

روزنامه انگلیسی گاردین نیز در گزارشی درباره دلیل بالای تلفات کرونا بین سیاهان آمریکا می‌نویسد: اینکه چرا آمریکایی‌هایِ آفریقایی‌تبار بیش از سفیدپوستان در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند، به دلیل تمرکز جوامع آنها در مناطق شهری واشتغال آنها در صنایع اساسی است. پایگاه اینترنتی دیدبان حقوق بشر نیز دیروز در گزارشی، با هشدار نسبت به این موضوع نوشت: دست‌کم در ۹ ایالت جنوبی، جایی که محل سکونت اغلب سیاه‌پوستان آمریکایی است، شرایط لازم بهداشتی فراهم نیست، با این حال فرمانداران به قیمت جان کارگران، در حال حرکت به سوی بازگشایی هستند.

این گزارش می‌افزاید: سیاه‌پوستان به خصوص تعداد بی‌شمار زنان، در مشاغل با درآمد پایین فعال هستند که مستلزم ارتباط با افراد دیگر است. کسانی هم که به دلیل ایمنی پایین، نخواهند به سر کار برگردند، از مزایای بیکاری محروم خواهند شد و این یعنی درآمدی نخواهند داشت.تاکنون نیز آمارها نشان می‌دهد سیاه‌پوستان آمریکایی تلفات بیشتری در همه‌گیری کرونا داشته‌اند. این تاثیر نابرابر بر سلامت مردم سیاه‌پوست، باعث جلب توجهات به سوی نژادپرستی و نابرابری‌های ساختاری در آمریکا شده است. دیدبان حقوق بشر در پایان تاکید کرد سیاست‌های بازگشایی اقتصادی نباید کارگران را مجبور کند بین کسب درآمد و به خطرانداختن زندگی خود، دست به انتخاب بزنند. سیاه‌پوستان مناطق جنوبی می‌خواهند کار کنند، اما نباید برای کار کردن، جان خود را بدهند.

نابرابری درمانی در انگلیس

در انگلیس نیز اوضاع مثل آمریکاست و کرونا بیشتر اقلیت‌های قومی و نژادی را هدف قرارداده است. حزب کارگر انگلیس هشدار داد، با وجود اینکه ویروس کرونا در انگلیس متوجه همه افراد در جامعه می‌شود، اما نمی‌توان از تأثیر این ویروس بر جوامع فقیر، سیاه‌پوست، آسیایی و اقلیت‌های قومی چشم‌پوشی کرد. به گزارش فارس، «جاناتان آشورت»، وزیر بهداشت دولت سایه انگلیس، اعلام کرده است که تست کرونا و تمدید قرنطینه مردم مبتلا به این ویروس، باید در مناطق محروم انگلیس نیز انجام شود؛ به خصوص مناطقی که دارای جمعیت زیادی از اقلیت‌های قومی و سیاه‌پوست هستند. «آشورت» همچنین از سرویس سلامت همگانی در انگلیس خواست تا بودجه خود را برای بیماری‌هایی غیر از کرونا متمرکز کند. به نوشته وبگاه «ایندیپندنت»، حزب کارگر انگلیس از دولت این کشور خواست، کمیسیونی را تشکیل دهد تا درباره نابرابری‌های درمانی تحقیق کند و روند امید به زندگی و سلامتی مردم انگلیس را گزارش دهد. به نوشته ایندیپندنت، حزب کارگر انگلیس در مورد سرنوشت بیماران فقیری که از مشکل ریوی و سرطانی رنج می‌برند، و به خاطر شرایط کرونایی‌، نمی‌توانند به پزشک مراجعه کنند، ابراز نگرانی کرد.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس